krakende buis te herstellen?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- audiomanics
- Contacteer:
krakende buis te herstellen?
Ik heb een tweetal mooie buisjes die verder best nog redelijk tot goed meten maar er zit een kraakje in zo af en toe.. Ze spelen verder ook prima, maar dat kraakje..
Een tik op zijn kop helpt af en toe heel even.
Is er nog een "old school" methode om dergelijk buisjes weer helemaal te herstellen.. Ik dacht aan een cathode heater sluiting maar dat meet ik niet. C-H is oneindig...
Het betreft hier twee blauwe Arcturus 27 balonnetjes.
Kees
Een tik op zijn kop helpt af en toe heel even.
Is er nog een "old school" methode om dergelijk buisjes weer helemaal te herstellen.. Ik dacht aan een cathode heater sluiting maar dat meet ik niet. C-H is oneindig...
Het betreft hier twee blauwe Arcturus 27 balonnetjes.
Kees
Re: krakende buis te herstellen?
Ik dacht meer hier aan;
http://www.loctiteproducts.com/super-glue.shtml
http://www.loctiteproducts.com/super-glue.shtml
- audiomanics
- Contacteer:
- audiomanics
- Contacteer:
Ik heb er nog 20 op voorraad dus ik zit niet zonder, maar deze buisjes meten verder best prima dus vind ik het zonde om ze zomaar te moeten weggeven aan buizenverzamelaars..
Volgens mij moet er wel iets te doen zijn met het "uitfikken" van "sluitingen" of verontreinigingen, meen ik.
Maar dat wil ik even weten.. Op het internet kan ik zo snel niet iets vinden daar over.
Kees
Volgens mij moet er wel iets te doen zijn met het "uitfikken" van "sluitingen" of verontreinigingen, meen ik.
Maar dat wil ik even weten.. Op het internet kan ik zo snel niet iets vinden daar over.
Kees
Dat je niet veel krijgt met zo'n vraag is wel te verwachten.Je kunt er niet in rondzoeken en ,zoals je zelf zegt, het meet normaal.
Naar ik meen is er wel 's wat gedaan met de teruggelopen kathode-emissie.Een tijdje op te hoge temperatuur zetten of met hoge spanning vonken trekken tussen rooster en kathode enz.Als het al helpt zal 't niet voor lang zijn.
Dat zo nu en dan raar doen kan misschien wel door wat oxyde van de kathode dat loskomt,hoewel dat is niet geleidend spul.
Je kunt wel zien of het helpt met een paar honderd volt tussen stuurrooster en kathode, wel koude buis en serieweerstand met een condensator van zeg 0µ1 tussen rooster en kathode.Als er dan wat zit ontlaad ie C zich door de hindernis met een vonk.Brand 't mogelijk weg.'t Is maar een idee,nooit gedaan,toen ik nog met buizen speelde ging een slechte bij 't vuil.
Anne
Naar ik meen is er wel 's wat gedaan met de teruggelopen kathode-emissie.Een tijdje op te hoge temperatuur zetten of met hoge spanning vonken trekken tussen rooster en kathode enz.Als het al helpt zal 't niet voor lang zijn.
Dat zo nu en dan raar doen kan misschien wel door wat oxyde van de kathode dat loskomt,hoewel dat is niet geleidend spul.
Je kunt wel zien of het helpt met een paar honderd volt tussen stuurrooster en kathode, wel koude buis en serieweerstand met een condensator van zeg 0µ1 tussen rooster en kathode.Als er dan wat zit ontlaad ie C zich door de hindernis met een vonk.Brand 't mogelijk weg.'t Is maar een idee,nooit gedaan,toen ik nog met buizen speelde ging een slechte bij 't vuil.
Anne
- audiomanics
- Contacteer:
Zoiets zat ik ook aan te denken.. Slecht is hij toch al dus als het met een plof ophoudt is het leuk geprobeerd maar jammer..
Zal eens een opstellinkje maken met een paar honderd volt (variac gelijkrichten ofzo.. kom ik wel op 350-400V )
Kan ook nog een aansteker slopen en de piezo laten knetteren.. kan zijn dat dat meer schade geeft natuurlijk.. vonken zal het zeker doen.. Maar het wel iets veiliger denk ik..
Kees
Zal eens een opstellinkje maken met een paar honderd volt (variac gelijkrichten ofzo.. kom ik wel op 350-400V )
Kan ook nog een aansteker slopen en de piezo laten knetteren.. kan zijn dat dat meer schade geeft natuurlijk.. vonken zal het zeker doen.. Maar het wel iets veiliger denk ik..
Kees
Dat uitstoken werd gedaan om een teruggelopen kathode emissie te reanimeren. Dat werd gedaan bij beeldbuizen met naleveringskathode en hielp dan een (kort) tijdje. Of dat gaat werken bij dit buisje? Ben toch bang dat die buisjes gewoon op zijn.
Kraken bij oude buizen is meestal toch metaalneerslag van de kathode op plekken waar het niet hoort en isoleren moet --> zwart branden. En die neerslag slaat dan af en toe even door.
Maar zijn het wel de buizen? Oude condensatoren en koolweerstanden, met name koolcomposietweerstanden, kunnen ook gaar zijn.
Kraken bij oude buizen is meestal toch metaalneerslag van de kathode op plekken waar het niet hoort en isoleren moet --> zwart branden. En die neerslag slaat dan af en toe even door.
Maar zijn het wel de buizen? Oude condensatoren en koolweerstanden, met name koolcomposietweerstanden, kunnen ook gaar zijn.
We hebben het over een buis die de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw zijn gemaakt.ds23man schreef:Nieuwe kopen?
Zoveel nieuwe zullen er wel niet meer te krijgen zijn...
Er is anders aardig wat te vinden op het interweb.
Heb "tube rejuvenation" gegoogled en het resultaat viel niet tegen bijv. deze :
Klik!
We willen die blauwe jongens toch zo lang mogelijk gebruiken!
groet,
Aat
Heb "tube rejuvenation" gegoogled en het resultaat viel niet tegen bijv. deze :
Klik!
We willen die blauwe jongens toch zo lang mogelijk gebruiken!
groet,
Aat
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Weet je zeker dat het in de buis zit? Kan het niet de voet zijn? Heb bij een 300b meegemaakt dat de voet gammel was, die kun je goed vervangen.
- audiomanics
- Contacteer:
[quote="Pjotr"]Maar zijn het wel de buizen? quote]
Jazeker, ik heb een "nieuwe" (nou, nieuw...ca 1920) uit het rek getrokken en die speelt al dagen perfect..
De buisvoetjes zitten goed vast, geen rammeltjes en het tin vertoont ook geen zwakke plekken.. Bij sommige buisjes heb ik dat tin wel eens moeten vervangen. De levensduur van soldeertin is ongeveer 70 jaar.. Deze buisjes zijn ruim ouder..
Aat, bedankt voor de link.. ik had de term rejuvenation nog niet bedacht bij Google.. wel logisch
Barry, mijn buisvoeten ben ik zeker niet bang voor: Yamamoto goud en teflon... kost wat maar je hebt ook wat..
Kees
Jazeker, ik heb een "nieuwe" (nou, nieuw...ca 1920) uit het rek getrokken en die speelt al dagen perfect..
De buisvoetjes zitten goed vast, geen rammeltjes en het tin vertoont ook geen zwakke plekken.. Bij sommige buisjes heb ik dat tin wel eens moeten vervangen. De levensduur van soldeertin is ongeveer 70 jaar.. Deze buisjes zijn ruim ouder..
Aat, bedankt voor de link.. ik had de term rejuvenation nog niet bedacht bij Google.. wel logisch
Barry, mijn buisvoeten ben ik zeker niet bang voor: Yamamoto goud en teflon... kost wat maar je hebt ook wat..
Kees
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ik bedoel eigenlijk de voetjes van de buizen zelf. Vond nog een fotootje van een AZ1 (gelijkrichter) waar ik dit gedaan heb.
- Bijlagen
-
- IMG_2915.jpg (14.57 KiB) 618 keer bekeken
-
- IMG_2916.jpg (19.45 KiB) 618 keer bekeken
- audiomanics
- Contacteer:
Die bedoel ik ook in het eerste stukje, dat ze goed vast zaten etc.. Dat soort voetjes heb ik ook al enige malen gerenoveerd.. Het losnemen en verwijderen van de oude lijm is nog het meest tijdrovende.
De voetjes in de versterker zelf zijn van yamamoto
Kees
De voetjes in de versterker zelf zijn van yamamoto
Kees