Hallo,
Allereerst bedankt dat ik lid kan zijn van dit prachtig forum, waarop een hoop informatie staat over een Dac. Ik zal mezelf even voorstellen, mijn naam is Roland en ik heb ben een audio fanaat, ik beschik over B&W speaker en over Primare versterker, mijn surround opstelling is tevens B&W i.c.m. Marantz.
Maar nu even mijn vraag, ik zit erover na te denken om een Dac aan te schaffen, die tussen mijn Mac mini en Primare moet komen. Ik ben naar een audio zaak gegaan en heb hier diverse dac's beluisterd, maar toen kwam de verkoper en zei dat dac's ook vaak zelf gebouwd worden. Toen ging bij mij een lampje branden en dacht dat wil ik ook!
Naar het lezen van diverse websites ben ik hier terecht gekomen, maar wat ik mis is het volgende: wat zit er in een Dac? Wat heb ik nodig? Wat is een goede configuratie? Is de es9018 inderdaad de beste? Op ebay zag ik printplaatjes met de es9018, maar hoe is dit opgebouwd? Wat is een jitter? Wat zijn opamps? Welke voedingen zijn er en hoe is dit aangesloten? Kortom heb ik een overzicht nodig met wat ik nodig en waarop ik moet letten? Wie kan mij helpen om dit allemaal te begrijpen?
Alvast dank voor de moeite!
Groetjes,
Roland
Dac vraagje
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Dac vraagje
Hoi Roland, alerseerst welkom hier.
Gezien je vragen ga ik er van uit dat je kennis van electronica niet echt bij is voor digitale audio.
En is dit je eerste project. In dat geval zou ik een complete kit nemen die al vaker met succes is gebouwd.
De Dac van knuisje werkt met een ES9016 en is de budget vriendelijke versie van de ES9018.
Deze doen niet veel voor elkaar onder en kan je prima bouwen.
Er zijn ook andere kits te vinden en er is best wel keuze daar in.
Op internet zijn er ontwerpen genoeg te vinden.
Gezien je vragen ga ik er van uit dat je kennis van electronica niet echt bij is voor digitale audio.
En is dit je eerste project. In dat geval zou ik een complete kit nemen die al vaker met succes is gebouwd.
De Dac van knuisje werkt met een ES9016 en is de budget vriendelijke versie van de ES9018.
Deze doen niet veel voor elkaar onder en kan je prima bouwen.
Er zijn ook andere kits te vinden en er is best wel keuze daar in.
Op internet zijn er ontwerpen genoeg te vinden.
Re: Dac vraagje
Hoi, Roland. ook namens mij van harte welkom hier.
Wat je vraagt is niet even een "vraagje", maar een hele waslijst.
Hier kun je makkelijk een boek van een bladzij of 500 vullen met de antwoorden.
Ik kan niet op alles gaan antwoorden maar zal een paar dingen eruit lichten.
Dan de eigenlijke converter, en als laatste een uitgangs trap, deze kan met een opamp, buizen, of transistoren uitgevoerd zijn.
En een voeding ernaast, als de DAC is uitgerust met een grafisch display is er ook een microcontroller bij betrokken.
Wat jij nodig hebt word bepaald door het bestand formaat dat je wilt afspelen.
Gewoon CD audio (16 bit, 44.1 KHz.) kan iedere DAC aan.
Tegenwoordig zijn er ook allemaal hoge resolutie formaten.
Forumlid hannesie is hier erg thuis in, en heeft veel pioniers werk verricht.
Je zult begrijpen dat het van belang is dat jitter zo laag mogelijk is.
Ofetwel een versterkertje in een IC'tje, deze zijn er in vele soorten en maten, en prijzen.
Van enkele dubbeltjes, tot vele tientallen euro's.
Vrijwel iedere fabrikant heeft die series die speciaal zijn ontworpen voor gebruik in audio schakelingen.
Zie ook : http://nl.wikipedia.org/wiki/Opamp
een voor het analoge gedeelte, en een voor het digitale gedeelte, dit kun je vrij ver doordrijven, bijvoorbeeld aparte trafo's.
Je zou kunnen stellen dat in de wat betere DAC's over het algemeen ook veel uitgebreidere voedingen zitten dan in de goedkopere.
Dit vertaald zich natuurlijk ook in een hogere prijs.
Ik denk dat dit ook wel nuttig kan zijn :
De ontwikkeling van de AF-DAC II : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=15606
Bouwtopic van de AF-DAC II : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 20&t=16983
De ontwikkeling van de AF-DAC LB (low budget versie) : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 20&t=20011
Alles over het plaatsen van een buizentrapje achter een DAC : http://lampizator.eu/#_CHRONOLOGICAL_LI ... NT_UPDATES
http://www.lampizator.eu/NEWDAC/Lampiza ... zatOr.html
Ik denk dat je eerst maar eens de 3 AF-DAC topics uitgebreid moet gaan doorlezen, dan worden vanzelf veel vragen beantwoord.
Wat je vraagt is niet even een "vraagje", maar een hele waslijst.
Hier kun je makkelijk een boek van een bladzij of 500 vullen met de antwoorden.
Ik kan niet op alles gaan antwoorden maar zal een paar dingen eruit lichten.
Een DAC bestaat uit enkele blokken, als eerste een receiver, deze bepaalt welke formaten en resoluties er omgezet kunnen worden.Koosdacloos schreef:wat zit er in een Dac? Wat heb ik nodig?
Dan de eigenlijke converter, en als laatste een uitgangs trap, deze kan met een opamp, buizen, of transistoren uitgevoerd zijn.
En een voeding ernaast, als de DAC is uitgerust met een grafisch display is er ook een microcontroller bij betrokken.
Wat jij nodig hebt word bepaald door het bestand formaat dat je wilt afspelen.
Gewoon CD audio (16 bit, 44.1 KHz.) kan iedere DAC aan.
Tegenwoordig zijn er ook allemaal hoge resolutie formaten.
Forumlid hannesie is hier erg thuis in, en heeft veel pioniers werk verricht.
Jitter is geen ding, maar een soort van digitale vervoming, hier staat dat uitgelegd : http://nl.wikipedia.org/wiki/JitterKoosdacloos schreef:Wat is een jitter?
Je zult begrijpen dat het van belang is dat jitter zo laag mogelijk is.
Opamp is een afkorting van Operational Amplifier.Koosdacloos schreef:Wat zijn opamps ?
Ofetwel een versterkertje in een IC'tje, deze zijn er in vele soorten en maten, en prijzen.
Van enkele dubbeltjes, tot vele tientallen euro's.
Vrijwel iedere fabrikant heeft die series die speciaal zijn ontworpen voor gebruik in audio schakelingen.
Zie ook : http://nl.wikipedia.org/wiki/Opamp
Over het algeheel is een voeding voor een DAC in twee gedeeltes opgesplitst,Koosdacloos schreef:Welke voedingen zijn er en hoe is dit aangesloten?
een voor het analoge gedeelte, en een voor het digitale gedeelte, dit kun je vrij ver doordrijven, bijvoorbeeld aparte trafo's.
Je zou kunnen stellen dat in de wat betere DAC's over het algemeen ook veel uitgebreidere voedingen zitten dan in de goedkopere.
Dit vertaald zich natuurlijk ook in een hogere prijs.
Ik denk dat dit ook wel nuttig kan zijn :
De ontwikkeling van de AF-DAC II : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=15606
Bouwtopic van de AF-DAC II : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 20&t=16983
De ontwikkeling van de AF-DAC LB (low budget versie) : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 20&t=20011
Alles over het plaatsen van een buizentrapje achter een DAC : http://lampizator.eu/#_CHRONOLOGICAL_LI ... NT_UPDATES
http://www.lampizator.eu/NEWDAC/Lampiza ... zatOr.html
Ik denk dat je eerst maar eens de 3 AF-DAC topics uitgebreid moet gaan doorlezen, dan worden vanzelf veel vragen beantwoord.
Re: Dac vraagje
Je hebt hem ook zoveel leesvoer gegeven dat hij nog niet op de helft is, zeker met de bijkomende terminologieën is dit een studie van 3 maanden.
............ 
