kom maar op met de staaltjes,ik ben benieuwd hoe het eruit gaat zien.
Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen
Moderator: Beheerdersteam
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Ja, ongemerkt of je wilt of niet, wordt je (ik) een sentimentele ouwe zak.dre schreef:nu heb je de foto`s zelf kunnen maken![]()
Het treintje waarmee hij speelt moest ik in 2 koffers doen. Ruimte voor andere zaken was er niet veel meer maar wat heb je nodig nietwaar? Zwembroek en de rest koop je daar……
Op de luchthaven van Bali had je de douane moeten zien.
“Can you open that suitcase please sir.
--Shure…..
A train?
--Yes, because you don’t have one yet here…… “
Ze (het was een vriendelijke dame) moest er erg om lachen en we konden “door”.
On topic maar weer.
Om op de volgende meting voorbereid te zijn alvast de laagspeakertjes omgewisseld.
Rechts heb ik kennelijk last van een staande golf.
Om eea te elimineren, de mogelijke oorzaken, dit alvast gedaan.
Ook even opgezocht wat dat, een staande golf, nou precies is;
---Een staande golf is een golfverschijnsel veroorzaakt door interferentie van twee golven met gelijke frequentie en amplitude maar tegengestelde voortplantingsrichting. Daardoor ontstaat een regelmatig patroon van punten die stilstaan, de knopen, en punten die maximale uitslag vertonen, de buiken. De afstand tussen de buiken bedraagt de halve golflengte van de interfererende golven. Alle punten in een staande golf gaan tegelijkertijd door de evenwichtspositie. Dit in tegenstelling tot een lopende golf, waarbij de punten na elkaar de evenwichtspositie passeren en er geen plaatsen langs de golf zijn met een amplitude die lokaal gelijk is aan nul, zoals in een knoop.
Etc etc.
Bron; http://nl.wikipedia.org/wiki/Staande_golf
Bij het losmaken van de rvs boutjes wist ik al dat een van de inslagmoeren niet meer in het hout achterin vast zat. Na het los nemen was ie ook “weg”. Me helemaal wezenloos gezocht in de kast waar dat ding dan precies was……. Ervaren bouwers zullen meteen roepen; ”kijk eens op je speaker-magneet”. (Slagmoertje is niet van RVS). Voordat ik daar achter was al 2 hartpillen en zes bakken koffie verder.
Ik hoop dat die staande golf weer rechts zal opduiken want dan hebben we waarschijnlijk als oorzaak de kamerlengte/breedte aan de rechterzijde.
Als hij nu links opduikt heb ik denk ik een lastiger probleem. Dan zou het kunnen liggen aan de speaker-eenheid. Ga dat maar eens uitleggen aan de leverancier……. Dat wordt eindeloos ping-pongen over oorzaken…..
Laat ik maar niet vooruitlopen daarop en afwachten.
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Camiel voorspelde gisteravond bij de nieuwe woofer meting; "je hebt een goede kans dat die staande golf er nu nier meer is".Interficior schreef:Hier blijkt toch dat de twee metingen behoorlijk verschillen; de rechter heeft een behoorlijke piek.
Yessssss en hij heeft gelijk gekregen.
Raadselachtig maar wat mij betrefd prima zo.
Hij heeft verder nog wat metingen gedaan en maken de rest van de metingen af zodra weer gelegenheid voor is.
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Ik denk dat je daar gelijk in hebt maar om de een of andere reden was het nu goed.k.p. schreef:Als de meting dan exact gelijk is uitgevoerd dan zou je toch wel die staande golf moeten opmerken![]()
Die heeft in principe niets met de type woofer te maken lijkt me.
Wellicht dat als Camiel de metingen plaatst hij daarover iets kan zeggen en kan laten zien.
Ik ben bij dit soort gebeurtenissen slechts toeschouwer..........
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Misschien zat één woofer niet helemaal goed of niet helemaal luchtdicht in de kast gemonteerd.
Je moet de schroeven in de juiste volgorde aandraaien, dus niet gewoon de cirkel volgen, maar steeds "oversteken" met vastzetten. De laatste kleine oneffenheid werk je dan echt weg.
Misschien was er zoiets gebeurd.
Je moet de schroeven in de juiste volgorde aandraaien, dus niet gewoon de cirkel volgen, maar steeds "oversteken" met vastzetten. De laatste kleine oneffenheid werk je dan echt weg.
Misschien was er zoiets gebeurd.
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Als daardoor staande golven kunnen ontstaan is hier zeker de oorzaak boven water.RobertD schreef:Misschien zat één woofer niet helemaal goed of niet helemaal luchtdicht in de kast gemonteerd.
Je moet de schroeven in de juiste volgorde aandraaien, dus niet gewoon de cirkel volgen, maar steeds "oversteken" met vastzetten. De laatste kleine oneffenheid werk je dan echt weg.
Misschien was er zoiets gebeurd.
Ik had de vorige keer de schroeven vast, maar niet super aangedraaid.
Nu had ik ze wel harstikke vast.
Aangedraaid als een autowiel, kruislinks.
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Het schiet momenteel niet lekker op.
Was men vakantie enkele weken geleden een pretigge onderbreking nu de afgelopen week een “dienstreisje” Bangkok gemaakt, dus dan staat de boel weer even stil. Bangkok………….., Airport, kantoor en retour. Niks bijzonders gezien, gedaan, meegemaakt en uit ervaringen weet ik dat Thailand zo’n mooie bestemming kan zijn maar niks van dat al nu.
Zweverig ben ik nog van al die tijdsverschillen achter elkaar.
Omdat ik de afgelopen weken niet stil gezeten heb tussen alle bedrijven door, getuige afbeelding, hierbij ook de absolute “failures” , maar ik heb “het schilderen” weer een beetje in de vingers gekregen.
De “hoogglans” , dat wordt hem. Bijna als een spiegeltje.
Niet bereikt nog met polijsten, ga ik alsnog op het proefje doen, maar domweg vernissen.
Vernis polijsten, ben benieuwd of dat lukt………… Of zal ik daarvoor transparante autolak gaan toepassen??. Maar dan moet de transparante laag professioneel gespoten worden, en men zwager heeft een nieuw autoreparatie bedrijf, met spuitcabine!!!!!, dus wie weet.?
Op 1 van de afbeeldingen zijn op de witte primer potloodstrepen te zien.
Die moeten het patroon van de letter L voorstellen.
Van de naam Leon (kleinzoon) zoals men speakersetje gaat heten.
Niet opvallend maar net zichtbaar. Door “de zwarte laag heen” net zichtbaar als nephoutnerf. Op de centerspeaker dan de letters E en O, om de speakertjes heen, en op de rechter eenheid de letter N. Wie weet wordt het wel leuk?.
Als “uitwijk” kan ik altijd nog de conventionele manier kiezen, met naamplaatjes en zo.
Kwestie van schuren en opnieuw beginnen……….oef, ik moet er even niet aan denken. Genoeg geschuurd toch? En die kasten moeten nog een heel eind in model “bijgeschuurd” worden.
Eerst voor de afwerking nog de impedantie meetinkjes doen voor het filtertje.
Camiel, het wordt weer eens tijd voor een biefstukje met die geweldige saus van mij!!!!!
Gr
Paul
Was men vakantie enkele weken geleden een pretigge onderbreking nu de afgelopen week een “dienstreisje” Bangkok gemaakt, dus dan staat de boel weer even stil. Bangkok………….., Airport, kantoor en retour. Niks bijzonders gezien, gedaan, meegemaakt en uit ervaringen weet ik dat Thailand zo’n mooie bestemming kan zijn maar niks van dat al nu.
Zweverig ben ik nog van al die tijdsverschillen achter elkaar.
Omdat ik de afgelopen weken niet stil gezeten heb tussen alle bedrijven door, getuige afbeelding, hierbij ook de absolute “failures” , maar ik heb “het schilderen” weer een beetje in de vingers gekregen.
De “hoogglans” , dat wordt hem. Bijna als een spiegeltje.
Niet bereikt nog met polijsten, ga ik alsnog op het proefje doen, maar domweg vernissen.
Vernis polijsten, ben benieuwd of dat lukt………… Of zal ik daarvoor transparante autolak gaan toepassen??. Maar dan moet de transparante laag professioneel gespoten worden, en men zwager heeft een nieuw autoreparatie bedrijf, met spuitcabine!!!!!, dus wie weet.?
Op 1 van de afbeeldingen zijn op de witte primer potloodstrepen te zien.
Die moeten het patroon van de letter L voorstellen.
Van de naam Leon (kleinzoon) zoals men speakersetje gaat heten.
Niet opvallend maar net zichtbaar. Door “de zwarte laag heen” net zichtbaar als nephoutnerf. Op de centerspeaker dan de letters E en O, om de speakertjes heen, en op de rechter eenheid de letter N. Wie weet wordt het wel leuk?.
Als “uitwijk” kan ik altijd nog de conventionele manier kiezen, met naamplaatjes en zo.
Kwestie van schuren en opnieuw beginnen……….oef, ik moet er even niet aan denken. Genoeg geschuurd toch? En die kasten moeten nog een heel eind in model “bijgeschuurd” worden.
Eerst voor de afwerking nog de impedantie meetinkjes doen voor het filtertje.
Camiel, het wordt weer eens tijd voor een biefstukje met die geweldige saus van mij!!!!!
Gr
Paul
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Vandaag een Ribkarbonade gemaakt en oei oei oeiPaul groot schreef:Eerst voor de afwerking nog de impedantie meetinkjes doen voor het filtertje.
Camiel, het wordt weer eens tijd voor een biefstukje met die geweldige saus van mij!!!!!
Hoe dan ook: de impedantiebox is hier checked 'n ready!
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Mooi zo.Interficior schreef:Vandaag een Ribkarbonade gemaakt en oei oei oeiPaul groot schreef:Eerst voor de afwerking nog de impedantie meetinkjes doen voor het filtertje.
Camiel, het wordt weer eens tijd voor een biefstukje met die geweldige saus van mij!!!!!wat was de saus goed (tijm + oelek!) Het wordt tijd dat ik zelf eens ga kijken of ik er een andere (/eigen) draai aan kan geven.
![]()
Hoe dan ook: de impedantiebox is hier checked 'n ready!
Dan moet het centertje er volgende week het eerst “aan geloven”.
Uit elkaar halen, kast symmetrisch maken want hij is aan de bovenzijde zo scheef als een ……. En dan ca. 5 cm ophogen. O ja. Nog een beetje hout kopen.
Nog iets verzinnen dat het grijze speakerdoek ook op het centertje “ergens terug komt”. Qua styling dan. (Komt als hals achterop de OB.) Misschien op dat kleine rechthoekige vlakje onder. Ik kijk wel.
Dat speakerdoek op de achterzijde van de OB blijkt trouwens noodzaak.
Ik heb de parkiet al diverse keren moeten verjagen van de grote OB magneten waar ie verlekkerd zat te kijken naar die ceramische conusjes. Kassa.!!
En om dat beestje de rest van zijn bestaan hier in een kooi op te sluiten gaat me te ver.
Dus doek. En wie weet, breekt dat matgrijze doek die grote glanzende zwarte massa wel een beetje.
Ik ben er klaar voor Camiel.
Het is buiten prachtweer en 25 graden. En wij gaan aan die kasten klooien. Dan moeten we toch wel een beetje gestoord zijn.? Ik in ieder geval. Wat is dit leuk.!!
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Vanavond impedantie metingen gedaan door Camiel en een eerste filter ontworpen en uitgeprobeerd.
Camiel had hiervoor mooie software. Een soort autocadachtig programma waarin je condensatoren, spoelen en weerstanden schematisch “sleept” in ingeschatte configuraties. Indrukwekkend en razend snel.
Verder wat metingen van de individuele units.
Een totaal (links) mono meting ook van opzij.
Er zijn nog wat onvolkomenheden “weg te werken” maar het begin is er.
De impedantie meting lukte nu wel met een oude Denon 1801 als bron. Vorige keer met de Krell lukte dat niet. De buizenbakkies zijn voor deze metingen niet gebruikt omdat dat risico’s met zich mee brengt zo heb ik begrepen.
Wellicht dat Camiel later nog wat waarden kan tonen en toelichten.
Van mij geen toelichtingen en zo, …………ik stond erbij en keek er naar………….
Camiel had hiervoor mooie software. Een soort autocadachtig programma waarin je condensatoren, spoelen en weerstanden schematisch “sleept” in ingeschatte configuraties. Indrukwekkend en razend snel.
Verder wat metingen van de individuele units.
Een totaal (links) mono meting ook van opzij.
Er zijn nog wat onvolkomenheden “weg te werken” maar het begin is er.
De impedantie meting lukte nu wel met een oude Denon 1801 als bron. Vorige keer met de Krell lukte dat niet. De buizenbakkies zijn voor deze metingen niet gebruikt omdat dat risico’s met zich mee brengt zo heb ik begrepen.
Wellicht dat Camiel later nog wat waarden kan tonen en toelichten.
Van mij geen toelichtingen en zo, …………ik stond erbij en keek er naar………….
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Tussen alle barbecues door s ‘avonds laat toch nog een beetje sleutelen aan de kasten.
Camiel heeft metingen gedaan en zond mij de schema’s op zodat ik zelf filtertjes kon solderen, zeg maar gerust “plakken” , zie foto’s, en de boel in stereo kan beluisteren.
Er is al een “gewoon” filtertje maar ik geef de voorkeur aan stereo dus componentjes gehaald.
Zal later toegevoegd worden aan de verzameling “Camiel’s zak met spulletjes” want als de component filterkeuze is gemaakt zal ik gaan vervangen met Tritec’s en Mundorfs, heten ze geloof ik.
Hij zond mij behalve het “gewone” filter schema ook nog een alternatief.
Het serie filter. Nooit van gehoord, ik dacht dat het een vergissing was.
Dank je wel Camiel, ik ben heel benieuwd en altijd “in” voor alternatieven.
Verder natuurlijk ook nieuwsgierig naar de verschillen in metingen………… “als het weer het toestaat”. Want, …….met die tropische dagen zijn we natuurlijk “buiten spelen”.
Ik ben niet zo een surfer naar andere projecten maar stuitte op de onderstaande bouw van een paar heel mooie kastjes.
Van een zekere Ruben.
Kijk maar eens als je dat nog niet hebt gedaan wat hij heeft gemaakt.
Niet normaal zo mooi.
viewtopic.php?t=8636&postdays=0&postorder=asc&start=0
gr
Paul
Camiel heeft metingen gedaan en zond mij de schema’s op zodat ik zelf filtertjes kon solderen, zeg maar gerust “plakken” , zie foto’s, en de boel in stereo kan beluisteren.
Er is al een “gewoon” filtertje maar ik geef de voorkeur aan stereo dus componentjes gehaald.
Zal later toegevoegd worden aan de verzameling “Camiel’s zak met spulletjes” want als de component filterkeuze is gemaakt zal ik gaan vervangen met Tritec’s en Mundorfs, heten ze geloof ik.
Hij zond mij behalve het “gewone” filter schema ook nog een alternatief.
Het serie filter. Nooit van gehoord, ik dacht dat het een vergissing was.
Dank je wel Camiel, ik ben heel benieuwd en altijd “in” voor alternatieven.
Verder natuurlijk ook nieuwsgierig naar de verschillen in metingen………… “als het weer het toestaat”. Want, …….met die tropische dagen zijn we natuurlijk “buiten spelen”.
Ik ben niet zo een surfer naar andere projecten maar stuitte op de onderstaande bouw van een paar heel mooie kastjes.
Van een zekere Ruben.
Kijk maar eens als je dat nog niet hebt gedaan wat hij heeft gemaakt.
Niet normaal zo mooi.
viewtopic.php?t=8636&postdays=0&postorder=asc&start=0
gr
Paul
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Omdat ik niet door grafiekjes beïnvloed wil worden, ik heb de simulaties van het serie filtertje niet gezien nog, even snel het serie filtertje aangesloten rechts en links het gewone filtertje van Camiel zo gelaten.Montana schreef:Waar blijven de simulaties Camiel!?
Met de balans van links naar rechts gespeeld.
Rush van Eric Clapton en de laatste van The Eagles gedraaid.
Het gewone filter wint het op zijn sloffen (links). Het is alsof bij de rechter de “serie” een dekentje over de tweeter heeft. Midden en hoog komt niet uit de verf. Het klinkt niet open en geen mooie details.
Toch een gaaf experimentje want wie weet waar dit toe kan lijden.
Ik ga allebei nog aansluiten, heb ze nu toch en dan uitgebreider de boel vergelijken.
Paul


