Is dat noppenschuim de enige demping die er in komt?
Hoi Zweitse,
Nee er komt ook nog wol in maar onderin kon ik nu makkelijker bij dan als de kast dicht is. Niet dat het dan niet meer lukt maar dit was even handiger. De eerste helft komt demping in de tweede helft is dat niet in de planning of althans heel weinig.
Goed bezig Jan! Misschien een sleufje in de lijmnaden frezen? Als je toch met de bovenfrees bezig bent..
Volgens mij gaat dat niet, je freest dan over de unit rand heen, weet niet of dat wel mooi is.
Ter eigen inzicht van de creator of dat fraai gaat worden maar je hebt een punt hoor.
Hoi Barry,
Ellende van de MDF is dat het blijft werken, pensioen is er bij dat spul niet bij! Misschien in rubber zetten (latex verf) ???? Nee hoor dat is gekkigheid. Mijn witte Ariels heb ik ook gemaakt van MDF en daar zitten heel wat lagen Acryl grondverf en daarna acryl zijdematte verf van Flexa op en daar heb ik nauwelijks last met de naden. Goede verf is wel een noodzaak want dat kan heel wat meer hebben dan goedkope meuk verf van een bedenkelijke kwaliteit. Eerst maar een aantal lagen grond verf, dan heb ik ook nog tijd om een kleur te kiezen.
Jan zal er ongetwijfeld iets moois van gaan maken.
Hoi Zweitse,
Ik heb ooit mijn motorfiets (classic Yamaha XS650 II) zelf gespoten in een kleur die ik gekscherend 'eendepoot blauw' heb genoemd, die uitspraak achtervolgt me al meer dan 20 jaar. Ik ga het nu dus gewoon bij zijn naam noemen, maar eerst maar kiezen in overleg met de directie van het huis.
Dat is dus zo ongeveer wat ik bedoel, zowel wat betreft kleur als wat betreft achtervolging. Maar het blijft leuk . . . behalve zulke kleur speakers in de kamer dat gaat vast een ' conflict ' met de directie opleveren. Dan moet ik misschien voorlopig wel op de bank slapen. Kan ik tegelijk stiekem naar de nieuwe speakers luisteren. Dat levert wel weer een verklaring op van het woord ' luistermoeheid ' . . . . . ??!!
Hoop dat ik niet te laat ben : acrylverven zijn in de regel een behoorlijk stuk elastischer, dan alkydverven.
Dus ik hoop dat je een acryl (water)grondverf opgezet hebt : die rekt wat meer mee met de werking van je hout. Zie dat Dalojan dat al min of meer gezegd had, maar niet in deze bewoording.
Verder vind het concept heel leuk met zo'n grote dome, in de technische zin. Vraag me zelfs af waarom ik dat niet veel vaker zie, en ben eigenlijk erg benieuwd hoe zoiets kan klinken ! Leuk !
Vraag me zelfs af waarom ik dat niet veel vaker zie, en ben eigenlijk erg benieuwd hoe zoiets kan klinken ! Leuk !
Omdat ook deze gaan bundelen bij de hoogste frequenties? Overigens helemaal geen probleem bij eenpersoonshuishoudens of bij senior luisteraars.
Dat lijkt me het enige idd. Voor mijn persoonlijke smaak (een jonkie hoor!) kan ik me indenken dat dit beter past, dan de standaard-tweeweg-met-25-mm-dome....het mooi en gelijkmatig stralend krijgen van het mid.
Het midden toenen gebied zal nog niet echt bundelen, het hoge tonen gebied doet dit waarschijnlijk wel, maar ook in zekere mate bij een 25mm dome.
Overdenking : is het vervelend dat het bundeld ? Rekening houdend met wand reflecties zou bundeling wel eens prettig kunnen zijn om minder last te hebben van door de wanden gereflecteerd geluid wat weer een andere looptijd heeft als het directe geluid. Het is maar een idee.
Ik heb deze 34mm Audax ook gebruikt in mijn TL met 2 FR125SR breedbanders, gescheiden op 12ooHz naar de 34mm tweeter en dat klinkt geweldig goed. Ik hoop dat de AL170 met 34mm Audax dit evenaart, eigenlijk heb ik daar wel vertrouwen in.
En ze staan voor de eerste laag in de uiteindelijke kleur. Als de verf droog is komt de foto. En het is water gedragen acryl verf, omdat die makkelijker werkt (sneller), niet of nauwelijks verkleurd en flexibeler is, Dat flexibeler heb ik mij niet gerealiseerd maar het was me wel opgevallen dat het op den duur zich beter hield op MDF.
Dat flexibeler heb ik mij niet gerealiseerd maar het was me wel opgevallen dat het op den duur zich beter hield op MDF.
Ik schilder ook graag, dat doe ik de laatste tijd met acryl verf. Het droogt dan ook op als een soort elastisch plastic, echt hard wordt het niet. Olieverf kan wel behoorlijk hard worden, dat zie je wel aan de craquelé van oude schilderijen.
Dat bundelen van het hoog zou ik me (nog) niet druk over maken, mits alles netjes ontworpen is.
Een 25mm doet dat inderdaad ook al vroeger dan je wilt, en dat accepteren we ook met zijn allen.
Zit een tweeter in, I know, en de 38mm wordt ontlast van het hoog. Ik zie aan zijn metingen niet direct, waarom het niet zou lukken om de tweeter weg te laten. Sterker, ik zou eerder pleiten voor het weglaten van die tweeter .
Maar : die speaker heb ik nooit gehoord, en mag ik dus eigenlijk ook niks over zeggen
Volgens mij wordt het met het oplopen van de frequentie steeds lastiger om looptijdverschillen tussen de verschillende tweeters te corrigeren. Bovendien worden die verschillen dan ook nog afhankelijk van de luisterhoogte.
Volgens mij wordt het met het oplopen van de frequentie steeds lastiger om looptijdverschillen tussen de verschillende tweeters te corrigeren. Bovendien worden die verschillen dan ook nog afhankelijk van de luisterhoogte.
Hoi Richard,
Looptijd verschillen tussen de woofer en de tweeter op het overname punt moeten gecompenseerd worden om de werking van het filter zuiver te laten zijn. Dit in verband met de fase verschuivingen. Waar ik aan denk is dat bundeling in zekere mate er voor zorgt dar er minder akoestische energie wordt uitgestraald wat later middels muur reflecties de luisteraar bereikt. Dat is weer gunstig voor het totaal beeld maar maakt wel dat het ideale luister gebied, je luisterplek dus, kleiner wordt. Maar als dat geen probleem is lijkt bundeling mij geen nadelig iets maar eerder positief. Het is maar mijn gevoel van de voor en nadelen van bundeling. Maar in ieder geval vin ik de 34mm Audax tweeter bijzonder fijn klinken en met mij meer want je komt die tweeters ook tegen in een paar zeer gerenommeerde commercionele ontwerpen.
De kasten zitten in de kleur lak, en ik heb als startpunt wat Pritex onderin de kast, halverwege de TL, gelegd en tevens in het begin van de lijn, de boven wand en dan naar beneden tot achter de AL170. Ook wat Twaron achterde AL170 en er boven en er onder. Speakers er tijdelijk even in geschroefd met twee schroeven. de mninDSP als filter gewoon laten staan op de filtering van de groene speakers wat volgens berekening van gevoeligheden niet echt verkeerd is. En toen muziek luisteren.
Resultaat is vergeleken met de groene speakers, die al niet verkeerd klinken, is het laag beter onder controlle en klinkt 'makkelijker', het midden gebied klinkt opener en beter gedetailleerd ook bij hogere geluid niveaus en het hoog is iets prettiger. Nu nog wat optimaliseren aan de demping en de filtering, maar voor zover is het al een fijne speaker.
Nog niet helemaal klaar maar wat betreft uitzien al bijna het eindstadium bereikt. Verder kleine afwerk dingen en akoestisch tunen met demping en filtering.
Fraai! Heb nog wel zwarte schroefjes liggen anders Jan?
Hoi Zweitse en Barry,
Ja hoor ik heb nog wel zwarte schroefjes maaar als je die te vaak gebruikt beschadigd het zwart soms tus even tijdelijk gewoon zelftappers er in gedraaid. Uiteindelijk komen er zwarte boutjes met inslag moeren in te zitten.
Zo is het inderdaad niet mooi.
Ik ben even met het filter aan het stoeien geweest. kantelpunt ligt op 1500 Hz 24 dB/octaaf LR filter. Met voor de AL170 een highpass 24dB /octaaf op 26Hz om bij lagere frequenties de conus uitslag te beperken. Voor de 34mm Audax de frequentie curve gecompenseerd een een dip van 3dB bij 800 Hz, dat is de resonantie frequentie, ook om de uitslag te beperken. En een beetje delay voor de tweeter om de akoestische looptijd weer recht te trekken.