jeroen_d schreef:Die bult bij 50Hz valt eigenlijk wel mee. Ik zou in wat hogere resolutie meten om te bepalen hoe scherp hij is. Denk de dip weg, dan hoef je slechts die 50Hz piek te corrigeren naar referentieniveau voor een acceptabele laag kwaliteit.
Bij die plafond resonantie heb je dus op de vloer en bij het plafond een druk maximum, maar op luisterhoogte zit je dichtbij het druk minimum van de staande golf. Waarom een dipool dat niet heeft: die sluit akoestisch kort naar opzij en naar omhoog zodat die staande golf niet ontstaat.
Hallo Jeroen .
Die bult bij 50 hrtz is al na de correctie ,dat had ik er niet bij vermeld .
Het verhaal van de dipool begrijp ik overigens nog steeds niet want een luidspreker met acoustische kortsluiting leverd geen acoustische energie
ik kijk wel wat ik er over kan vinden met wat grafische modellen er bij ,dat helpt bij mij meestal beter
overigens had ik ze boven in de test opstelling gewoon in een u frame dus open baffle ,zie eerdere post.
het laag vond ik boven super maar dat was dan ook een zolder met een punt
Beneden had ik twee laagkasten ondersteund door een Rell stentor .
die had ik op gehoor ingeregeld ,toen ik vorige week de set afkoppelde en de sub uitzette kreeg ik nog meer laag .
Maar dan wel weer dat boemerige juist rond die 50 hrtz vermoed ik .
dus hoogstwaarschijnlijk heb ik met de sub rond die frequentie in tegenfase gestaan.
ik vond het laag beneden altijd erg goed .
maar dit heeft weer andere kwaliteiten dat hoor ik er wel in ,moet het er alleeen nog uit zien te halen