dsd streamen

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

dsd streamen

Bericht door aaronboumans »

Een dsd-dac 5.1 met echt goede componenten zoals een es9018 en goede opamps (b.v. LM4562 of HDAM-achtige uitgang) mét een USB aansluiting zodat ik kan dsd-streamen van mijn sacd-iso's.
Dát is wat ik zoek! Oh ja, en ook betaalbaar...
Misschien is ebay-object 231018237895 een goed uitgangspunt?
Is er hier al ervaring mee opgedaan?
Ik heb natuurlijk hier al wat gezocht maar vind niet 5.1 met es9018 met rechtstreeks dsd/usb met hi-end analoog uitgang
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: dsd streamen

Bericht door ray5150 »

Is dat deze ?
http://www.ebay.com/itm/231018237895?ru ... 26_rdc%3D1

Ik denk dat Knuisjes AF-DAC-2 de strijd wel aankan, weet alleen niet of die ook DSD kan verwerken.
De support is in ieder geval oneindig veel beter dan dat je iets via Ebay koopt.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=15606
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: dsd streamen

Bericht door Henkjan »

dat kan die, Hannesie heeft dat toch aan de praat?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: dsd streamen

Bericht door ray5150 »

Huib Smeets is ook bezig met de AF-DAC-2 in de meest uitgebreide uitvoering.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 20&t=18985
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: dsd streamen

Bericht door hannesie »

Wat ik tot nu toe ben tegengekomen met DSD is hooguit 4 kanaals, en dan ISO's maar bij het uitpakken moet je dan aangeven of je 2 of 4 kanalen wilt uitpakken.

Hoe dan de opzet word met 4 kanalen en de ESS 9016 en I2S is voor mij dan de vraag hoe dat gaat, maar dat weet knuisje denk ik wel. :mrgreen:
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: dsd streamen

Bericht door avdboom »

Is het bij de afdac niet of dsd of multichannel? En als het wel beiden kan moet dan niet het 5.1 dsd via I2S aangeleverd worden? Moet je daar ook een voorziening voor hebben...

Correct me if I'm wrong...
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: dsd streamen

Bericht door aaronboumans »

ja Ray die; http://www.ebay.nl/itm/231018237895?

Misschien in combi met http://www.ebay.nl/itm/281354110463 of zoiets.

Probleem is dat ik nog idioot veel moet bouwen (extra speaker/amps,nieuwe luisterruimte etcetc)dus ik zoek een no-brainer. Althans niet te veel experimenteer/uitprobeer, heb ik gewoonweg de tijd niet voor. Gewoon een werkende combi. Voeding erbij, goede analoge uitgangen, kastje; en klaar.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: dsd streamen

Bericht door hannesie »

@ avanboom Je hebt gelijk denk ik, en de DSD wordt door de Amanero van USB naar I2S als mediator :mrgreen: gebruikt.
En ik heb dan dat nog niet kunnen ontdekken of het dan 5.1 kan.
http://amanero.com/

Edit: het lijkt wel mogelijk met de Amanero 4 kanaals maar dan weer geen DSD.
onderste rij firmware.
http://amanero.com/combo384_firmware.htm
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: dsd streamen

Bericht door knuisje »

De gewone AF-DAC2 kan stereo DSD verwerken, rechtstreeks uit een SACD-speler of via een USB naar I2S/DSD interface. De USB-interface draagt dan zorg voor de omzetting van USB naar native DSD (DSD bitclock, data L, data R).

De multichannel AF-DAC2 kan 4 kanalen DSD verwerken en na het doorkrassen van 1 printspoor en een kleine firmware aanpassing ook 8 kanalen. Probleem is hierbij inderdaad dat er naar mijn weten nog geen producten zijn die multichannel DSD kunnen streamen.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: dsd streamen

Bericht door aaronboumans »

dus er zijn geen devices die usb naar multichannel dsd kunnen omzetten?
Begrijp ik het zo goed?
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: dsd streamen

Bericht door aaronboumans »

Ik denk dat ik dit; http://www.exasound.com/e28/Overview.aspx zoek maar dan wel wat beter betaalbaar
es9018, multichannel, usb
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: dsd streamen

Bericht door aaronboumans »

http://www.raspyfi.com/building-my-reference-dac/ vanaf "update"
net gevonden, eens even lezen...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: dsd streamen

Bericht door ray5150 »

aaronboumans schreef:
Ik denk dat ik dit; http://www.exasound.com/e28/Overview.aspx zoek maar dan wel wat beter betaalbaar
es9018, multichannel, usb
3300 US Dollar slechts... :shock: :roll:
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: dsd streamen

Bericht door aaronboumans »

ja inderdaad, dat bedoel ik met betaalbaarder....
Oppo 105D (1500 euro )kan het volgens mij ook.
maar eigenlijk wil ik een eenvoudige DIY oplossing
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: dsd streamen

Bericht door aaronboumans »

net een 2dehands oppo 105 gekocht
Dus geen diy oplossing (voorlopig)
En nu eens uitzoek of dat streamen gaat met die oppo......
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: dsd streamen

Bericht door Gerrit »

aaronboumans schreef:
net een 2dehands oppo 105 gekocht
Dus geen diy oplossing (voorlopig)
En nu eens uitzoek of dat streamen gaat met die oppo......
De Oppo 105 speelt helaas geen iso's af(op last van onze vrienden in de content industrie), die moet je eerst uitpakken. Dan kun je de files wel afspelen al is het navigeren gebrekkig. Er is ook een remote app voor ios en android daarmee gaat het navigeren een stuk makkelijker dan met de afstandsbediening van de Oppo.
Ik ben in ieder geval erg blij met de Oppo, de geluidskwaliteit is erg goed en de beeldkwaliteit is wellicht nog beter. Ik gebruik hem als centrale voor audio en video.

Gerrit
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: dsd streamen

Bericht door aaronboumans »

ja iso's moeten worden uitgepakt naar dff. Moet nog even kijken of dat dan aparte files kunnen worden ivm gapless play of dat dan 1 dff-masterfile voor de hele iso moet worden
Nog geen firmwarehack voor sacd-iso. Op zich logisch want dat is nooit ondersteund geweest. Wel kon bij de eerste versies sacd-r's worden afgespeeld. Dat kan nu dus niet meer.
Ik zie wel een firmwarehack die bd-iso en sacd-r en dvd-iso wel mogelijk maakt maar weet niet of dan de dsd-files nog wel afgespeeld kunnen worden. Dat kon namelijk niet bij de eerste factoryfirmware.
Maar helaas werkt die jailbreak FW niet op europese modellen??? Zal ze eens een mailtje sturen.
Op zich maakt het mij niet uit. Ik wil gewoon vanuit een hdd-bibliotheek sacd's afspelen en dat kan dus waarschijnlijk (na vertaling dff) wel.
En de es9018 multichannel samen met het analoge deel van deze speler is natuurlijk weergaloos.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: dsd streamen

Bericht door aaronboumans »

zo, even wat gefreubeld met mijn nieuwe oppo 105.

De oppo kan geen losse files (zelfs niet met cue file erbij) gapless afspelen. Hij speelt ze (dff én dsf) dus wel af maar dus niet gapless.
Wat ook belangrijk is bij het converteren van de sacd-iso file is zorgen dat je dst compressie niet meeneemt naar de dsd-file. Je moet de dst omzetten naar dsd. Doe je dat niet dan heb je alleen een extreem luide ruisbron!!

Vervolgens heb ik geprobeerd de hele iso-file om te ztten naar 1 master-dff file met een cue-file erbij.
En dit werkt perfect zo te zien.
Speelt perfect gapless af en toch kan ik op een normale manier door de tracks switchen. Zowel stereo en multichannel.
Nadeel is dus wel dat een iso file uitgepakt (dst; direct stream transfer eruit) erg groot is. Een 4,2GB iso file word een 8+GB multichannel dff-file en dan komt de 2ch file ook nog ; 2,7GB.
Gaat me dus erg veel diskruimte kosten maar het kan dus wel. Ik zal in ieder geval mijn backup als iso's bewaren en niet als dff's.
Ook een nadeel is dat de compressie "uitpakken" relatief veel tijd kost, zelfs op mn 3rd generation i7 met 8Gb en SSD. Moet toch zeker 1400 plaatjes rippen en omzetten plus de paar honderd iso's die ik gedownload heb.
Ga Oppo wel een mailtje sturen of ze dst bij dsd-files gaan ondersteunen binnenkort. Zou veel minder ruimte innemen en veel sneller omzetten zijn.
Was even wat prutsen en uitproberen maar ben er erg blij mee!
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: dsd streamen

Bericht door Gerrit »

Mooi dat het gelukt is, ook al is het wat omslachtig. Je kunt er ook gewoon schijfjes instoppen :wink:
Heb je trouwens al een Blu-Ray met DTS HD gedraaid? Dat gaat ook erg goed met de Oppo. Zelfs youtube filmpjes zien er via de Oppo beter uit door de superieure scaling en deinterlacing.

Gerrit
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: dsd streamen

Bericht door aaronboumans »

ja maar ik wil eigenlijk alles via een tablet vanuit de luie stoel bedienen en dan moet ik toch al mn sacd's op een hdd zetten.

En ik heb nog geen BR afgespeelt (wat is dts eigenlijk?).
Overigens zal dat ook niet gaan; ik heb nog beeldbuis :mrgreen:
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: dsd streamen

Bericht door Gerrit »

aaronboumans schreef:
ja maar ik wil eigenlijk alles via een tablet vanuit de luie stoel bedienen en dan moet ik toch al mn sacd's op een hdd zetten.

En ik heb nog geen BR afgespeelt (wat is dts eigenlijk?).
Overigens zal dat ook niet gaan; ik heb nog beeldbuis :mrgreen:
Ik ben er nog niet helemaal uit, af en toe een schijfje opzetten heeft ook wel wat O:)

Hier is wat info over DTS HD Master, er zijn wat varianten maar het gaat tot 96KHz lossless.
Er zijn best wel een hoop mooie live registraties op Blu-Ray en het net te vinden, het zou best de moeite waard kunnen zijn om daarvoor een beetje flatscreen te halen. Kost tegenwoordig immers niet meer zo veel.
Het mooie van de Oppo is dat je alle hoge kwaliteit audio formaten kunt afspelen, het verschil tussen b.v de CD van 'Stop Making Sense' van de Talking Heads of de Blu-Ray is best wel groot en daar kan geen getweak met versterkers, filters, laat staan kabels tegen op.

Gerrit
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: dsd streamen

Bericht door aaronboumans »

bedankt voor je antwoord Gerrit.
Ja schijfje laden heeft ook een zekere rituele kwaliteit..... :relax:

Ben er net achter dat dst compressie te maken heeft met licenties en het watermerk-principe van SACD's.
De downloads die je kan kopen bij bijvoorbeeld channelclassics zijn dus niet dst gecodeerd. Daar moet je ook aangeven wat je wilt downloaden; de 2ch of de mch; bij elkaar ook zeker het dubbele van de iso.

Oppo een mailtje gestuurd of ze binnenkort ook gapless dsd gaan doen en ook of ze dsd-streaming gaan ondersteunen (of DoPE; dsd over pcm over ethernet met DLNA?)
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: dsd streamen

Bericht door aaronboumans »

antwoord van Oppo
geen gapless play voorlopig en ook geen MCH dsd streaming
Nouja maakt niet uit, heb tenslotte al een andere oplossing

Overigens heb ik een eerste vergelijkende luistersessie(geen MCH alleen 2CH) gehad.
De tegenstanders waren;
de sony SCD-777ES en de dvp-ns9100es
de Marantz 7001 (dv en sa)
de denon 3910

Allemaal kleine verschillen op verschillende disciplines zoals laag/midden/hoog/definitie/dynamiek/plaatsing etcetc
De een iets beter dan de ander maar dan weer een steekje laten vallen op een ander gebied. Kortom geen duidelijke winnaar
maarrr......
maar de OPPO is beter op ELK punt!! Geen enkel zwak punt in het geluid. OP sacd en cd!! (Ik wist niet eens dat cd dít zou kunnen.)
De beste speler die ik ooit heb gehoord, dit wilde ik nog even delen met jullie.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: dsd streamen

Bericht door Henkjan »

Da's mooi, maar dat gapless niet kan zou voor mij een showstopper zijn
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: dsd streamen

Bericht door Kappa7 »

Toch heb ik het idee dat dit meer een beperking is van de player als van de Oppo.
Met andere software zal dat ook lukken en iso zou geen probleem moeten zijn.

Volgens mij gebruikte jij toch Foobar2000?

Dit is wat Hans BeekHuyzen daarover weet te vertellen.
bron: http://thehbproject.com/nl/artikelen/31 ... aming-sacd
Voor Windows ken ik twee programma’s die DoP prima ondersteunen: HQPlayer en J.River Media Center 17. In beide programma’s moet het een en ander ingesteld worden om DoP mogelijk te maken en welke instellingen precies nodig zijn, is afhankelijk van de gebruikte d/a-converter. Elke fabrikant van d/a-converters heeft wel specifieke instructies op zijn site staan. Foobar2000 heeft beperkte DSD afspeelmogelijkheden mits een plug-in wordt geïnstalleerd. Er kunnen dan alleen DFF bestanden worden afgespeeld (waarover verderop meer).

Ook voor de Mac ken ik twee programma’s maar in tegenstelling tot bij Windows zijn dit programma’s die als uitbreiding/aanpassing van iTunes zijn uitgevoerd: Audirvana en Pure Music. Audirvana accepteert alledrie de DSD bestandsformaten, Pure Music speelt geen ISO's. Je kunt gewoon je muziek in iTunes laten staan maar je start eerst Audirvana of Pure Music op waarna automatisch iTunes wordt gestart. DSD files worden door iTunes niet geaccepteerd, beide programma’s maken dan ook een ‘proxy file’ aan, een bestandje dat iTunes wel accepteert maar bij weergave ‘stiekem’ doorverwijst naar de DSD bestanden. Ook hier moeten weer wat instellingen worden gedaan die specifiek voor de gebruikte d/a-converter zijn. Maar moeilijk is het niet. Binnenkort worden alle bit perfect spelers voor de Mac getest en gaan we wat dieper in op de eigenschappen van deze software.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”