dual 506 toerental niet juist, vals geluid
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
palermaaudio
- Berichten: 169
- Lid geworden op: za 12 nov 2011, 21:54
- Locatie: Oberlangen
- Contacteer:
dual 506 toerental niet juist, vals geluid
Hallo, ik heb hier een dual 506 staan, nieuwe naald erop, alles netjes schoon gemaakt etc. Maar nu komt er geen mooi geluid uit. Klinkt vals, toerental is niet juist en is met de pitch ook niet voldoende bij te regelen.
Wie weet wat ik hier aan kan doen?
Wie weet wat ik hier aan kan doen?
Re: dual 506 toerental niet juist, vals geluid
Als hij snaar aangedreven is maar eens een nieuwe erin proberen ?
-
palermaaudio
- Berichten: 169
- Lid geworden op: za 12 nov 2011, 21:54
- Locatie: Oberlangen
- Contacteer:
Re: dual 506 toerental niet juist, vals geluid
snaar is reeds vervangen
sorry vergeten te melden
sorry vergeten te melden
Re: dual 506 toerental niet juist, vals geluid
Loop het lager van het plateau ook makkelijk rond ?
-
palermaaudio
- Berichten: 169
- Lid geworden op: za 12 nov 2011, 21:54
- Locatie: Oberlangen
- Contacteer:
Re: dual 506 toerental niet juist, vals geluid
Ja loopt allemaal als een zonnetje.Zonder snaar even laten draaien en draait dan nog wel mooi een tijdje door.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: dual 506 toerental niet juist, vals geluid
Ik denk dat je de potmeters van de toerental regeling moet schoonmaken of vervangen.
- paulebappie
- Berichten: 236
- Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03
Re: dual 506 toerental niet juist, vals geluid
Potmeters zitten er niet in,het toerental wordt mechanische aangepast.
Op de motor-as zitten twee plaatsen met verschillende dikte.De riem loopt op een ervan ahangkelijk van 33/45 toeren.
Voor zover ik me herinner was er een soort vork die de riem op en neer dwingt voor het toerental.Zit die goed?
Wat ook voorkomt is dat, daar waar de riem over de motor-as loopt, er wat slijtrubber blijft plaken (zwarte vlekjes).Schoonmaken met bijv. wasbenzine.
Dan is er de motor zelf.Zitten twee zgn zelfsmerende lagers in.Die drogen uit.
Daar had ik een spuitbus met kruipolie voor.Zat een buisje aan,zoals bij kontaktspray.Op de lagers spuiten zonder dat de roiem er van krijgt.Daarbij de as wat op en neer bewegen,rust vanonder (in het onderste lager) op een kogel,daar moet ie vanzelf op terugzakken.
Anne
Op de motor-as zitten twee plaatsen met verschillende dikte.De riem loopt op een ervan ahangkelijk van 33/45 toeren.
Voor zover ik me herinner was er een soort vork die de riem op en neer dwingt voor het toerental.Zit die goed?
Wat ook voorkomt is dat, daar waar de riem over de motor-as loopt, er wat slijtrubber blijft plaken (zwarte vlekjes).Schoonmaken met bijv. wasbenzine.
Dan is er de motor zelf.Zitten twee zgn zelfsmerende lagers in.Die drogen uit.
Daar had ik een spuitbus met kruipolie voor.Zat een buisje aan,zoals bij kontaktspray.Op de lagers spuiten zonder dat de roiem er van krijgt.Daarbij de as wat op en neer bewegen,rust vanonder (in het onderste lager) op een kogel,daar moet ie vanzelf op terugzakken.
Anne
Re: dual 506 toerental niet juist, vals geluid
Weet niet zeker meer in dit geval,waren verschillende manieren.Komt er meestal op neer dat de riem op een ander deel (diameter) van de aandrijving wordt geschoven.Soms door de riem wat hoger/lager te laten lopen, soms door de motor wat op/neer te schuiven.RobertD schreef:Hoe regel je de pitch dan?
Anne
-
palermaaudio
- Berichten: 169
- Lid geworden op: za 12 nov 2011, 21:54
- Locatie: Oberlangen
- Contacteer:
Re: dual 506 toerental niet juist, vals geluid
ja klopt wordt allemaal mechanisch geregeld.
Kan niet veel afgesteld worden. zal nog eens proberen de Motor te smeren
Kan niet veel afgesteld worden. zal nog eens proberen de Motor te smeren
Re: dual 506 toerental niet juist, vals geluid
Natuurlijk is wat service info erbij ook makkelijk. 
-
palermaaudio
- Berichten: 169
- Lid geworden op: za 12 nov 2011, 21:54
- Locatie: Oberlangen
- Contacteer:
Re: dual 506 toerental niet juist, vals geluid
Bedankt voor het meezoeken, Maar deze handleidingen heb ik reeds in mijn bezit.
Het probleem kan ik niet helemaal bevatten, stroboslampje lijkt goed te zijn. blokje Staat mooi stil, Maar toch is het net of er een stel jankende katten in de lp zitten.
Je zou toch zeggen als de Strobos goed Staat het toerental ook juist moet zijn?????
Het probleem kan ik niet helemaal bevatten, stroboslampje lijkt goed te zijn. blokje Staat mooi stil, Maar toch is het net of er een stel jankende katten in de lp zitten.
Je zou toch zeggen als de Strobos goed Staat het toerental ook juist moet zijn?????
Re: dual 506 toerental niet juist, vals geluid
Zit het gat van de plaat wel in 't midden
Anne
Anne
-
palermaaudio
- Berichten: 169
- Lid geworden op: za 12 nov 2011, 21:54
- Locatie: Oberlangen
- Contacteer:
Re: dual 506 toerental niet juist, vals geluid
meerdere platen beluisterd. ook platen waar ik cd van heb en het verschil dus heel duidelijk te vergelijken is
Re: dual 506 toerental niet juist, vals geluid
Als het toerental niet stabiel is loopt de stroboscoop wat voor- en achteruit.Met het blokje stil draait ie aan konstante snelheid, zolang het lichtnet ook stabiel blijft.Toerental en stroboscoop lopen beide netsynchroon.
Dacht dat 't aan de plaat lag maar met verschillende is het dus niet wegens bijv. deze
Die kun je nu wel draaien zo
Anne
Dacht dat 't aan de plaat lag maar met verschillende is het dus niet wegens bijv. deze
Die kun je nu wel draaien zo
Anne
Re: dual 506 toerental niet juist, vals geluid
Okee, maar is wel erg handig voor de meelezers en denkers...palermaaudio schreef:Bedankt voor het meezoeken, Maar deze handleidingen heb ik reeds in mijn bezit.
Ik ben geneigd om te denken dat de motor niet helemaal jofel meer is ?
Blijkbaar kan hij niet genoeg koppel (meer) leveren.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: dual 506 toerental niet juist, vals geluid
Als de strobo stil staat moet het toerental goed zijn. Izze simple.. kun je wat laten horen, kun je er een mp3 van maken ofzo? Of beter nog, filmpje met de tlf, youtube.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: dual 506 toerental niet juist, vals geluid
toerental OK volgens strobo, maar dan kunnen er nog wel kleine korte variaties zijn die het gejank veroorzaken
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: dual 506 toerental niet juist, vals geluid
Is de mat goed? Slippen de platen niet op het plateau?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: dual 506 toerental niet juist, vals geluid
Dan denk ik nog dat je dat op je strobo ziet. Of heeft het draaiplateau een tik gehad? Daarom voorstel om een filmpje te maken.Henkjan schreef:toerental OK volgens strobo, maar dan kunnen er nog wel kleine korte variaties zijn die het gejank veroorzaken
Re: dual 506 toerental niet juist, vals geluid
Het blokje van de stroboscoop wordt 50x per seconde "ververst".Een beetje gerommel zie je zo.
Als het stilstaat draait ie op de juiste snelheid als het net 50Hz levert.
Maar het gaat om de relatieve snelheid plaat/naald
.Zit de naald wel goed vast of de cel
.
Kan zelfs speling zijn in de bevestiging van de arm, Kan de arm soms ,in lengterichting, wat heen en weer ?
Kan wel dat er beweging in zit die geen kwaad kan.Vaak wordt de motor+draaitafel+armdraaipunt verend opgesteld.Maar dan zitten draaipunt tafel en arm wel stijf aaneen.
Anne
Als het stilstaat draait ie op de juiste snelheid als het net 50Hz levert.
Maar het gaat om de relatieve snelheid plaat/naald
Kan zelfs speling zijn in de bevestiging van de arm, Kan de arm soms ,in lengterichting, wat heen en weer ?
Kan wel dat er beweging in zit die geen kwaad kan.Vaak wordt de motor+draaitafel+armdraaipunt verend opgesteld.Maar dan zitten draaipunt tafel en arm wel stijf aaneen.
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: dual 506 toerental niet juist, vals geluid
Inderdaad, als die arm in lengterichting kan bewegen zou het kunnen, dat valse geluid. Naalddruk niet, misschien als je dwarsdrukcompensatie er echt ongelooflijk naast staat? Dan nog denk ik niet dat je een 'vals' geluid zou horen. Die lengterichting dus zou ik me iets bij kunnen voorstellen.
-
palermaaudio
- Berichten: 169
- Lid geworden op: za 12 nov 2011, 21:54
- Locatie: Oberlangen
- Contacteer:
Re: dual 506 toerental niet juist, vals geluid
Van de link niet, want die werkt niet...
Zo maar eens proberen :
Zo maar eens proberen :
