AL170 + TW034X0 TL speaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

AL170 + TW034X0 TL speaker

Bericht door Dalojan »

Nu mijn 4 kanaalsversterker af is staat het volgende project al weer in de startblokken. Ik wil een nieuw 2 weg systeem maken dat mijn TL met 2 maal FR125SR en 34mm Audax kan evenaren of verslaan wat betreft weergave kwaliteit.

De gebruikte speakers zijn de AL170 van Visaton en de TW034X0 van Audax filtering met de miniDSP en behuisd in een TL.
Ik heb deze drivers gekozen omdat de AL170 prima specificaties heeft voor een mid-woofer en ook nog eens behoorlijk output kan leveren en relatief betaalbaar is. De 34mm Audax is een tweeter die al tientallen jaren bestaat en zijn sporen ook verdient heeft in studio monitor speakers en zelfs bij enkele BBC speaker ontwerpen toegepast werd. Zelfs vandaag de dag wordt hij nog in diverse ontwerpen monitors toegepast. Ik heb ze in twee eerdere speakers gebruikt en ben nog steeds onder de indruk over de prestaties. Daarom nu dus weer gebruikt ook omdat je ze rustig laag kan laten overnemen, in mijn TL met FR125SR zelfs bij 1200Hz en dat klinkt super.

De speakers zijn besteld en ik ben al even aan het rekenen / simuleren met AJHorn, lijkt al aardig de goede kant op te gaan.

Groet,
Jan
Bijlagen
AL170  6.5" aluminium conus driver
AL170 6.5" aluminium conus driver
TW034X0 34mm Dome tweeter van Audax
TW034X0 34mm Dome tweeter van Audax
tw034x0--13-34mm-textile-dome-tweeter-8-ohm.jpg (4.63 KiB) 1100 keer bekeken
bas focal m180
Contacteer:

Re: AL170 + TW034X0 TL speaker

Bericht door bas focal m180 »

Ga je de tweeter onder handen nemen?
http://www.troelsgravesen.dk/TW034.htm
Bij 2KHZ zit een vervelend gebied, poolkern doorboring en het gebruikte filt vertroebelen een nette en snelle uitsterftijd/meting aldaar, 2khz is voor de mens wel een gevoelig hoor gebied.

Je bent erg gecharmeerd van de audax dat je hem wederom gaat gebruiken, maar er valt nog een en ander te verbeteren aan de tweeter.

In hoeverre je dit klankmatig terug hoort is een tweede.

Het zou leuk zijn om de proef op de som te nemen in hoeverre de tweeter daadwerkelijk klankmatig te verbeteren is door troels modificatie uit te voeren.
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

bas focal m180 schreef:
Ga je de tweeter onder handen nemen?
http://www.troelsgravesen.dk/TW034.htm
Bij 2KHZ zit een vervelend gebied, poolkern doorboring en het gebruikte filt vertroebelen een nette en snelle uitsterftijd/meting aldaar, 2khz is voor de mens wel een gevoelig hoor gebied.

Je bent erg gecharmeerd van de audax dat je hem wederom gaat gebruiken, maar er valt nog een en ander te verbeteren aan de tweeter.

In hoeverre je dit klankmatig terug hoort is een tweede.

Het zou leuk zijn om de proef op de som te nemen in hoeverre de tweeter daadwerkelijk klankmatig te verbeteren is door troels modificatie uit te voeren.
Gehoormatig vind ik geen gekke dingen in deze 34mm tweeter maar ik heb nog niet in detail er aan gemeten. Misschien goed om dat eens te doen. Een dergelijke aanpassing als gaten boren in de poolplaat is niet risicoloos omdat het magneetveld in de luchtspleet heel graag de spanen en andere kleine ijzerdeeltjes aantrekt. Weer weghalen kan een probleem zijn. Keuze en beschikbaarheid van de juiste dempende materialen is misschien ook niet zo makkelijk, ik ga het eerst maar eens proberen met de driver zoals die geleverd word. Ook ga ik de nieuwe die ik krijg even vergelijken met de oude die ik heb. Meten aan niet 'ingespeelde' drivers is misschien ook niet de manier om een goed beeld te krijgen van hoe het uiteindelijk vele jaren zal klinken.

Groet,
Jan
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Ga je de laatste uitvoering van de tweeter gebruiken?
http://www.audax-speaker.de
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Zweitse schreef:
Hoi Zweitse,

Ik heb 2 stuks bij RumoH besteld voor het project dus neem ik aan dat dit het laatste model is. Ik neem aan dat er een achterliggende reden is voor jouw vraag.
Wat ik nu in gebruik heb is een 20 jaar oude versie, en ik ben benieuwd naar het verschil tussen de oude en de 'verbeterde' nieuwe versie. Audax heeft de nieuwe versie wel een aangegevan als 'verbeterd' maar net als bij waspoeder kan dat betrekking hebben op de verpakking of de winst marge of ...?

Groeten,
Jan
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

De nieuwere versie loopt verder door in het hoog en heeft een iets gladder response, ik gebruik ze zelf ook.
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Olaf Markus schreef:
De nieuwere versie loopt verder door in het hoog en heeft een iets gladder response, ik gebruik ze zelf ook.
Hoi Olaf,

Ik heb ze net opgehaald bij RumoH, het type is TW034X0. De oude was ik al heel enthousiast over dat zal met deze dus wel niet minder zijn, ik laat mij verrassen.

Groeten,
Jan
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Dalojan schreef:
Zweitse schreef:
Hoi Zweitse,

Ik heb 2 stuks bij RumoH besteld voor het project dus neem ik aan dat dit het laatste model is. Ik neem aan dat er een achterliggende reden is voor jouw vraag.
Wat ik nu in gebruik heb is een 20 jaar oude versie, en ik ben benieuwd naar het verschil tussen de oude en de 'verbeterde' nieuwe versie. Audax heeft de nieuwe versie wel een aangegevan als 'verbeterd' maar net als bij waspoeder kan dat betrekking hebben op de verpakking of de winst marge of ...?

Groeten,
Jan
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er ook klankmatig verschil zit in de oude, en de nieuwe versie. Dit type tweeter is al geruime tijd in productie en je vraagt je dan een beetje af waar dan telkens die verbeteringen in zitten.
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Zweitse schreef:
Dalojan schreef:
Zweitse schreef:
Hoi Zweitse,

Groeten,
Jan
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er ook klankmatig verschil zit in de oude, en de nieuwe versie. Dit type tweeter is al geruime tijd in productie en je vraagt je dan een beetje af waar dan telkens die verbeteringen in zitten.
De tijd gaat vooruit en productie technieken en materialen ook. Dus tekortkomingen die er in zaten kunnen stukje bij beetje misschien verbeterd worden, ander weefsel voor de dome of aangepaste centrerin of demping zeg het maar want ik weet het niet. Maar het feit dat ze al tientallen jaren te koop zijn zegt denk ik wel iets over het ontwerp en succes daarvan.

Groet,
Jan
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Spullen zijn binnen.

Even op de foto voor een LP hoes en de AL170 voor de groene speaker die nu mijn favoriet is.

Groet,
Jan
Bijlagen
Drivers en terminal voor een LP hoes
Drivers en terminal voor een LP hoes
De AL170 voor mijn groene speaker met FR125SR en een 34mm Audax tweeter.
De AL170 voor mijn groene speaker met FR125SR en een 34mm Audax tweeter.
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Vandaag een volle plaat MDF gekocht en 7 stroken van 17cm breed laten zagen. Daarvan maak ik de voorkant, achterkant en binnenschot van de TL. De rest van de plaat ga ik zelf zagen. Zagen bij een bouwmarkt is regelmatig een soort Russisch Roulette wat betreft rechtheid en maat maar bij de 'bouwmarkt' in Appelscha heb ik heel goede ervaring met het zagen. Bedoeling is alles in elkaar te zetten met lamineer verbindingen en houtlijm zonder schroeven. Dat scheelt weer aardig plamuren hoop ik. Morgen begint de zaagklus.

Groet
Jan
Bijlagen
Zagen maar
Zagen maar
Al aardig opgeschoten
Al aardig opgeschoten
Verbindingen met lamellen
Verbindingen met lamellen
TL configuratie
TL configuratie
TL simulatie met AJHorn
TL simulatie met AJHorn
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Een kast is al een eind gevorderd, de andere zijkant moet nog van lamelsleuven worden voorzien. Maar eerst deze delen maar even lijmen.

Groet,
Jan
Bijlagen
Een zijwand mist nog.
Een zijwand mist nog.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ziet er leuk uit Jan, mooi bezig zo!

Bekende kastconstructie en -vorm :wink:
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Inderdaad een niet onbekende kastvorm. Is vrij makkelijk te maken en ik wilde het maken uit 1 plaat MDF en niet te veel compromissen doen aan wat ik wilde. De lijn is uiteindelijk 1,9 m geworden maar had net wat langer gekund en misschien was dat ook iets beter geweest. Tevens lijkt het mij esthetisch ook een leuk model worden. Dit is de eerste keer dat ik verbindingen maak met lamellen, veel werk in het begin maar als je eenmaal aan het lijmen gaat scheelt het heel wat tijd. Lijkt me ook goed bijdragen tot de stevigheid van de kast. Morgen de ander zijkant er op en speaker gaten frezen.

Al simulerend met AJHorn kom je snel tot ongeveer deze configuratie, de AL170 lijkt er voor gemaakt te zijn.

Groets,
Jan
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Komen deze 4 oktober ook naar Beetsterzwaag?
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Zweitse schreef:
Komen deze 4 oktober ook naar Beetsterzwaag?
Hoi Zweitse,

Ik ga er van uit dat ze dan helemaal klaar zijn en dan komen ze mee. Het wordt een systeem met per driver een versterker, scheidingsfilter met een miniDSP. De 4 kanaal eindversterker met miniDSP is klaar, dat is dus geen probleem meer.

Groeten,
Jan
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Ik ben zeer benieuwd.
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Zweitse schreef:
Ik ben zeer benieuwd.
Ik ook want ik heb ze nog niet gehoord. De Audax tweeter vind ik persoonlijk een heel fijn klinkende tweeter die je al laag kan laten overnemen. Lijkt me een voordeel bij een 17cm of grotere woofer.
Groet,
jan
Laatst gewijzigd door Dalojan op zo 24 aug 2014, 7:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Ik speel hier momenteel ook met een 32mm tweeter in een monitor speaker, en dat klinkt inderdaad heel lekker.
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Zweitse schreef:
Ik speel hier momenteel ook met een 32mm tweeter in een monitor speaker, en dat klinkt inderdaad heel lekker.
Hoi Zweitse,

Wat voor merk en type 32mm tweeter heb jij in gebruik? En bij welke frequentie laat je die overnemen?
Mijn ervaring met de Audax (de oude die ik heb) is dat je ze vanaf 1100 Hz kan laten overnemen met een 2de of hogere orde filter. In mijn groene speakers nemen ze over op 1200Hz met een 2de orde LR filter, alles daaronder gaat naar de 2 FR125SR speakers in een mass loaded TL. En dat klinkt echt heel goed.

Groet,
Jan
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Eerste kast zit nu dicht, lijm kan drogen en daarna schuren, gronden en plamuren. Daarna gaten frezen voor de speakers.
Bijlagen
omdat ik er straks moeilijk bij kan nu vast wat pritex onderin
omdat ik er straks moeilijk bij kan nu vast wat pritex onderin
Dicht gelijmd, tijd voor koffie en drogen van de lijm
Dicht gelijmd, tijd voor koffie en drogen van de lijm
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Hallo Jan, het gaat om een ontwerp van Ciare met de HW175 mid/bas en de HT322 tweeter. Overname punt laag zo rond de 1500 Hz naar ik meen.
Bijlagen
Ciare 00.jpg
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Zweitse schreef:
Hallo Jan, het gaat om een ontwerp van Ciare met de HW175 mid/bas en de HT322 tweeter. Overname punt laag zo rond de 1500 Hz naar ik meen.
Hoi Zweitse,
Ziet er goed uit, ook compact en ik neem aan dat het een reflex behuizing is met de poort aan de achterkant. Niet om tussen boeken te proppen in een boekenkast, maar wel mooi voor los op een standaard zoals jij gedaan hebt. Valt wat minder dominant op als dat mijn AL170 TL's gaan doen want die zijn bijna 1 meter hoog en bijna 21cm breed. Die ga je wel zien staan denk ik zo.

Groeten,
Jan
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

De eerste staat in de gang, ongeschuurd en nog niet geplamuurd. De speaker gaten komen er in na het plamuren en eerste keer schuren.
De achterkant staat naar voor dus je kijkt zo de TL opening in.

Groet,
Jan
Bijlagen
De achterkant staat naar voor.
De achterkant staat naar voor.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Is dat noppenschuim de enige demping die er in komt?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”