Ontwerp vraag
Moderator: Beheerdersteam
Ontwerp vraag
Ik heb al eerder wat vragen hier op het forum gesteld mbt mijn oude casablancas. Ik heb op dit moment 2 visaton casablancas type 3. De units die ik nu heb zijn: G 25 FFL 8 Ohm,G 50 FFL 8 Ohm,GF 200 2 x 4 Ohm.
Nu wil ik met deze materialen, misschien met wat extra of minder een mooi klinkende speaker maken. Op dit moment vind ik de casablancas kwa vorm niet zo. Ik vind een slanke zuil erg mooi, maar zag net in de showcase ook deze: viewtopic.php?t=8816
deze vind ik ook erg mooi.
Mijn vraag is dus: zou iemand voor mij een nieuw kistje kunnen ontwerpen? ik hoor veel positiefs over de AL-130 misschien hier een mooie combi mee?
Nu wil ik met deze materialen, misschien met wat extra of minder een mooi klinkende speaker maken. Op dit moment vind ik de casablancas kwa vorm niet zo. Ik vind een slanke zuil erg mooi, maar zag net in de showcase ook deze: viewtopic.php?t=8816
deze vind ik ook erg mooi.
Mijn vraag is dus: zou iemand voor mij een nieuw kistje kunnen ontwerpen? ik hoor veel positiefs over de AL-130 misschien hier een mooie combi mee?
Ik heb me wat zitten inlezen op het visaton forum. Denk dat ik de GF200 in een 40 liter box wil plaatsen. Maar nu moet ik het mid opvangen, dit zou dmv de al130 kunnen. Maar kan de g25ffl wel goed samen met de al130. Waneer ik dit doe moet ik ook het filter aanpassen, maar op dit gebied ben ik niet zo goed onderlegd. zou iemand mij hier mee kunnen helpen?
Markor,
Je kunt je huidige units incl. filter in een andere kast plaatsen zolang de de baffle breedte maar ongeveer gelijk houdt.
Ik denk dat het ontwerp wat je mooi vindt (die avalon achtige kast) genoeg op de casablaca lijkt voor een transplantatie. Het crossover van de woofer naar de middentoner dome ligt op 800Hz, rond die frequentie zit de bafflestep ook ongeveer, en ter hoogte van de woofer zijn de kasten ongeveer even breedt.
Het resultaat zou best wel eens goed uit kunnen pakken. Beter denk ik dan wanneer je zonder ontwerp ervaring de middentoner gaat vevangen, en zelf een filter moet gaan bedenken.
En mocht het resultaat niet naar tevredenhied zijn, kan een kleine aanpassing aan het filter misschien al voldoende zijn. T.z.t. is er vast wel iemand die je hier mee wilt helpen.
Just my 2 cents.
Groeten, Geert


Je kunt je huidige units incl. filter in een andere kast plaatsen zolang de de baffle breedte maar ongeveer gelijk houdt.
Ik denk dat het ontwerp wat je mooi vindt (die avalon achtige kast) genoeg op de casablaca lijkt voor een transplantatie. Het crossover van de woofer naar de middentoner dome ligt op 800Hz, rond die frequentie zit de bafflestep ook ongeveer, en ter hoogte van de woofer zijn de kasten ongeveer even breedt.
Het resultaat zou best wel eens goed uit kunnen pakken. Beter denk ik dan wanneer je zonder ontwerp ervaring de middentoner gaat vevangen, en zelf een filter moet gaan bedenken.
En mocht het resultaat niet naar tevredenhied zijn, kan een kleine aanpassing aan het filter misschien al voldoende zijn. T.z.t. is er vast wel iemand die je hier mee wilt helpen.
Just my 2 cents.
Groeten, Geert

Ik zou me een beetje verdiepen in boxsim. Maak dan eerst de Casablance daar in na. Vervolgens kun je stapje voor stapje werken naar een kastvorm die je mooier vind. Waarschijnlijk kun je inderdaad volstaan met een paar kleine aanpassingen aan het filter.
http://www.boxsim.de/ Geweldig programma. Visatondrivers zijn voorgeprogrammeerd.
http://www.boxsim.de/ Geweldig programma. Visatondrivers zijn voorgeprogrammeerd.
G25FFL kan prima met de AL130 (doet visaton ook in de VIB Micro AL). Maar volgens mij doet de G50FFL het hier als middentoner ook wel goed.MarkoR schreef:Maar nu moet ik het mid opvangen, dit zou dmv de al130 kunnen. Maar kan de g25ffl wel goed samen met de al130.
De diepgan van de g50 heeft niks te maken met de grootte van de kamer voor de gf200, hij is gesloten aan de achterkant.MarkoR schreef:Oke, want ik las heel weinig over de g50. Wou eigenlijk niet al te veel er aan spenderen. Moet namelijk ook nog wat satalite speakers.
Maar zou de g50 nog kunnen als ik de gf200 in een kleinere box stop. Zal de g50 dan nog wel genoeg diepgang hebben?
Ik wil je topic niet inpikken, maar nu je toch de juiste mensen bijmekaar hebt: ik zit met het omgekeerde probleem.
Ik heb een kast, (vloerstaand 2-w, basreflex, afgeschuinde hoeken, maar 't zijn geen avalons, stukje ouder wsch) de units zijn beschadigd en nu zit ik te denken: kan ik dan niet beter de drivers up- to date maken? En is erdan een manier waarop ik de goede drivers en filter daarbij kan ontwerpen??
Ik heb een kast, (vloerstaand 2-w, basreflex, afgeschuinde hoeken, maar 't zijn geen avalons, stukje ouder wsch) de units zijn beschadigd en nu zit ik te denken: kan ik dan niet beter de drivers up- to date maken? En is erdan een manier waarop ik de goede drivers en filter daarbij kan ontwerpen??
