Ultra low budget, maar toch zware voeding.
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Re: Ultra low budget, maar toch zware voeding.
In zo'n goedkoop metertje zit meestal een ic die zo oud als de weg naar Rome, Effe open dat ding, datasheetje opzoeken en zul je zien dat ze gewoon het schema daarvan gevolgd hebben. Kun je gelijk uitvissen wat je moet veranderen om ook stroom te kunnen meten.
Waarschijnlijk bedoel jij een ICL7107, dat kan, maar dan wel een kale die met een zwarte blob hars erover.
Want de het huisje van de meter is smaller dan een 7107, of het moet een SMD uitvoering zijn.
Ik zal straks eens kijken hoe dat er van binnen uitziet.
Want de het huisje van de meter is smaller dan een 7107, of het moet een SMD uitvoering zijn.
Ik zal straks eens kijken hoe dat er van binnen uitziet.
Verschuift het decimaal punt dan ? Kan er bijv. 5.00 op komen ipv 05.0 ?
Dan zou 't nog kunnen met een hulpschakelingetje met een OpAmp
.
En dat de GND aan de +uit zit had ik al voor gewaarschuwd
Anne
Dan zou 't nog kunnen met een hulpschakelingetje met een OpAmp
En dat de GND aan de +uit zit had ik al voor gewaarschuwd
Anne
+1ray5150 schreef:Stelde ik zo'n moeilijke vraag ?![]()
![]()
![]()
Anne
Mea culpa, Anne, mea culpa...
Ik heb het metertje open gemaakt, maar er valt niet veel aan te zien, er zit namelijk zo'n display in :
Het PCB'tje is even groot al het display, en alle (SMD) componenten zitten aan de zijde van het display gemonteerd.
Dat zit er dus als het ware overheen geplaatst, dan zou eigenlijk het diplay verwijderd moeten worden voordat ik het type van de chip kan uitlezen.
maar ik heb eigenlijk niet zo'n zin om met een soldeerbout erin te gaan rotzooien, grote kans dat er wat beschadigd raakt.
Ik heb het metertje open gemaakt, maar er valt niet veel aan te zien, er zit namelijk zo'n display in :
Het PCB'tje is even groot al het display, en alle (SMD) componenten zitten aan de zijde van het display gemonteerd.
Dat zit er dus als het ware overheen geplaatst, dan zou eigenlijk het diplay verwijderd moeten worden voordat ik het type van de chip kan uitlezen.
maar ik heb eigenlijk niet zo'n zin om met een soldeerbout erin te gaan rotzooien, grote kans dat er wat beschadigd raakt.
Ach ja, die dingen zitten meestal in elkaar om nooit meer uit elkaar te krijgen tegenwoordig
.
Maar dat was de vraag niet
.
De uitlezing gaat dus van 000 tot 99.9 dacht ik toch .De vraag is "wat gebeurt er onder de 10V"
Wordt dat dan bijv. 09.5 of 9.53 .In 't laatste geval is er wel wat mee te doen
.
Anne
Maar dat was de vraag niet
De uitlezing gaat dus van 000 tot 99.9 dacht ik toch .De vraag is "wat gebeurt er onder de 10V"
Wordt dat dan bijv. 09.5 of 9.53 .In 't laatste geval is er wel wat mee te doen
Anne
Nee, de decimale punt blijft op dezelfde plaats staan, als de gemeten spanning onder de 10 Volt komt.
Jammer,zou je maar op 100mA nouwkeurig krijgen.Of met een hulpvoeding naar 50 vollt,wordt wel wat ingewikkeldray5150 schreef:Nee, de decimale punt blijft op dezelfde plaats staan, als de gemeten spanning onder de 10 Volt komt.
Anne
Bij de oudere types kon je het puntje verplaatsen door deze aan te sluiten op de voeding. Ik heb hier nu ook zo een knaken ding uit China en daar kon ik die aansluitingen niet meer vinden.
Mogelijk kan het wel maar de aansluitingen heb ik nog niet gevonden.
Ik vermoed dat als je een beter berijk wil hebben je beter een nieuwe kunt bestellen.
Mogelijk kan het wel maar de aansluitingen heb ik nog niet gevonden.
Ik vermoed dat als je een beter berijk wil hebben je beter een nieuwe kunt bestellen.
Als je er (gemakkelijker) bij kon komen is het best aan te passen.Punt anders aansluiten en spanningsdeler met weerstand overbruggen dat ie niet 99.9V moet hebben maar 10x minder
.
Maar ja, Ray zegt dat de cijfers op de print zitten aan dezelfde kant als de onderdelen.En hij durft de cijfers er niet uit te solderen,zal er wel breekbaar uitzien
.
Anne
Maar ja, Ray zegt dat de cijfers op de print zitten aan dezelfde kant als de onderdelen.En hij durft de cijfers er niet uit te solderen,zal er wel breekbaar uitzien
Anne
-
dirklammers
Ziet er niet erg betrouwbaar uit.Hebben 't over 0-100V DC en 0-10A ook DC en dan geven ze twee voorbeelden van AC aansluiting (en ver boven 100V) met een stroommeet-trafo ???dirklammers schreef:
Anne
-
dirklammers
Beschrijving klopt inderdaad helemaal NIET. Maar het product werkt op zich wel goed en betrouwbaar. Ik zit alleen nog met de vraag in hoeverre de voeding van het ding volledig afhankelijk is van het circuit waarin je meet. Maar voor een lab-voeding lijken me deze dingen erg geschikt. Je koppelt het ding aan het te meten circuit met een massa, een in- en een uitgang. Zo meet je spanning en stroomsterkte. Kan volgens mij gewoon in de plaats van de 0,22 Ohm en dan nog even een draadje aan de - uitgang.Ziet er niet erg betrouwbaar uit.Hebben 't over 0-100V DC en 0-10A ook DC en dan geven ze twee voorbeelden van AC aansluiting (en ver boven 100V) met een stroommeet-trafo ???
Dirk
Best mogelijk dat die meter wel ok is.Maar als de doc. die megeleverd (hopelijk) wordt eenzelfde warboel is
.
Moeilijkheid bij deze voeding is dat het gemeenschappelijk meetpunt de +uit is ,spanning meten van de -uit (negatieve uitlezing ?) en de stroom van de andere kant 0E22 ,een positieve spanning.En dan de voeding uit de hulptrafo.
Zou ook kunnen zoals Ray all voor de voltmeter heeft gedaan ,-voeding voor massa van de meter en +uit meten.Voeden uit de hoofdvoeding met een 7812 ertussen.Voor de stroom kan dan een serieweerstand erbij in de minleiding.
Anne
Moeilijkheid bij deze voeding is dat het gemeenschappelijk meetpunt de +uit is ,spanning meten van de -uit (negatieve uitlezing ?) en de stroom van de andere kant 0E22 ,een positieve spanning.En dan de voeding uit de hulptrafo.
Zou ook kunnen zoals Ray all voor de voltmeter heeft gedaan ,-voeding voor massa van de meter en +uit meten.Voeden uit de hoofdvoeding met een 7812 ertussen.Voor de stroom kan dan een serieweerstand erbij in de minleiding.
Anne