Project 02: Mission Impossible

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door Ivo »

Walt schreef:
Probleem waar ik tegenaan loop is dat ATB wel verschillende export formats heeft voor impedantie, maar die kunnen niet door Speakerworkshop en Boxsim worden gelezen. Die hebben perse het format freq/imp/phase nodig. Het enige format in ATB wat daarbij in de buurt komt is een kolom freq/imp met daaronder een kolom freq/phase, die kun je in excel dat wel naast elkaar zetten en dan naar notepad om er een txt van te maken die je als .zma kan hernoemen. Best een gedoe.
Misschien via een ander programma? RoomEQwizard kan wel exporteren wat je nodig hebt, misschien kun je de output van ATB openen in REW en dan exporteren naar .zma.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door Ivo »

Ik had dit nog nooit uitgeprobeerd, handig!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

Yeah !! :yeah: :yeah: :yeah:
MI_023.png
Maar het zonnetje schijnt, ik ben vrij dus het thuisfront heeft besloten wat leuks te gaan doen :relax:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door John P »

12 Ohm minimum impedantie? Of het is een aparte luidspreker of er klopt iets niet in de instellingen. Ga eerst maar eens wat recreatieve activiteit etaleren.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door ds23man »

Misschien nog even kalibreren? Maar goed, de geluidskaart werkt in ieder geval! =D>
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door ray5150 »

pappaleo schreef:
Maar het zonnetje schijnt, ik ben vrij dus het thuisfront heeft besloten wat leuks te gaan doen :relax:
Ja, heb je ze uitgezwaaid ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

John P schreef:
12 Ohm minimum impedantie? Of het is een aparte luidspreker of er klopt iets niet in de instellingen. Ga eerst maar eens wat recreatieve activiteit etaleren.
Ik houd het op een aparte luidspreker.
Ik heb er eens een weerstandje van 6R8 aan gehangen (die had op mijn meter een waarde van 7 Ohm)
Mwah..... 0R33 kabelcompensatie. Ik heb 0R4 ingevoerd.
Weerstand 6R8
Weerstand 6R8
Opnieuw metingen gemaakt van beide units. Zien er toch vrij gelijk uit.
Ze zijn wel ingebouwd in hun tapse 3,1liter kasten gevuld met 25g twaron per kast.
CP-10X links
CP-10X links
CP-10X rechts
CP-10X rechts
Volgens mij doe ik niks verkeerd.
Een blik op de site van Rumoh biedt uitkomst :yeah: :yeah: :yeah:
Website RumoH
Website RumoH
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Ja, heb je ze uitgezwaaid ? :mrgreen:
Nee, ben meegeweest. [-(
Moet weer even weg. Straks een metinkje maken van de de tweeterimpedantie.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

Tweeter is wel 8 ohm. :think:
Ik heb de gegevens geëxporteerd en ga eens kijken met boxssim.
CP-10X tweeter
CP-10X tweeter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door ds23man »

Net tweetertje trouwens qua impedantiebult op de resonantiefrequentie.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Net tweetertje trouwens qua impedantiebult op de resonantiefrequentie.
Leuk ding voor die prijs inderdaad.

In het woofertje vind ik de resonantiepiek wel behoorlijk, trouwens. Zit in gedempte behuizing.
Misschien valt de frequentiekarakteristiek mee. Het is wel ongeveer de grensfrequentie aan de onderzijde.
Ik hoor niet iets heel raars bij gewoon beluisteren.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door ds23man »

Wordt het niet eens tijd voor frequentiemetingen? :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Wordt het niet eens tijd voor frequentiemetingen? :lol:
Vroem vroem........ :lol:

Ik ben vandaag er ook even op uit geweest voor een microfoonstandaard. Muziekwinkels zijn gesloten op maandag.

Dat geeft me even de tijd om met Arta te stoeien.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door MarcoSQ »

pappaleo schreef:
In het woofertje vind ik de resonantiepiek wel behoorlijk, trouwens. Zit in gedempte behuizing.
Is volstrekt normaal hoor, die hoge/scherpe piek. Helemaal zoals het 'hoort', je kast is duidelijk niet lek :).
Je kunt hem bijna zó over de simulatie heen schuiven ;-). Valt niet weg te dempen, en dat zou ook nergens goed voor zijn.

In diezelfde curve zou je wél eens kunnen kijken, wat er rond 500 en 1700-1800Hz gebeurt.
Daar zit wat rommel die van een resonantie of staande golf lijkt te komen. Je hebt al redelijk zwaar gedempt zag ik...
Komt het van de driver zelf, of uit je kast(afmetingen) vandaan ? Je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken hoe de impedantie meet, als je het woefje uit de box vandaan haalt. Misschien kun je er nog een verbetering van je demping of kastgeometrie uitslepen :).
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door ds23man »

pappaleo schreef:
ds23man schreef:
Wordt het niet eens tijd voor frequentiemetingen? :lol:
Vroem vroem........ :lol:

Ik ben vandaag er ook even op uit geweest voor een microfoonstandaard. Muziekwinkels zijn gesloten op maandag.

Dat geeft me even de tijd om met Arta te stoeien.
Microfoonstandaard? Ik gebruik daar een camerastatief voor, eenmaal ingesteld en nooit meer kloten met de hoogte.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
pappaleo schreef:
ds23man schreef:
Wordt het niet eens tijd voor frequentiemetingen? :lol:
Vroem vroem........ :lol:

Ik ben vandaag er ook even op uit geweest voor een microfoonstandaard. Muziekwinkels zijn gesloten op maandag.

Dat geeft me even de tijd om met Arta te stoeien.
Microfoonstandaard? Ik gebruik daar een camerastatief voor, eenmaal ingesteld en nooit meer kloten met de hoogte.
Microfoonstandaard is goedkoper.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

MarcoSQ schreef:
pappaleo schreef:
In het woofertje vind ik de resonantiepiek wel behoorlijk, trouwens. Zit in gedempte behuizing.
Is volstrekt normaal hoor, die hoge/scherpe piek. Helemaal zoals het 'hoort', je kast is duidelijk niet lek :).
Je kunt hem bijna zó over de simulatie heen schuiven ;-). Valt niet weg te dempen, en dat zou ook nergens goed voor zijn.

In diezelfde curve zou je wél eens kunnen kijken, wat er rond 500 en 1700-1800Hz gebeurt.
Daar zit wat rommel die van een resonantie of staande golf lijkt te komen. Je hebt al redelijk zwaar gedempt zag ik...
Komt het van de driver zelf, of uit je kast(afmetingen) vandaan ? Je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken hoe de impedantie meet, als je het woefje uit de box vandaan haalt. Misschien kun je er nog een verbetering van je demping of kastgeometrie uitslepen :).
Ha, Marco.

De kast is driehoekig, zie voorgaande pagina's. De enige parallelle wanden zijn de zijkanten van de kast. Afstand 180mm. Dat kan dus best een staand (liggend :mrgreen: ) golfje zijn. In de definitieve kast zullen die er niet zijn (parallelle wanden).
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door ray5150 »

pappaleo schreef:
Muziekwinkels zijn gesloten op maandag.
Deze is 24/7 open. :mrgreen: http://www.bax-shop.nl/hengel-microfoon ... ucten.html
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
pappaleo schreef:
Muziekwinkels zijn gesloten op maandag.
Deze is 24/7 open. :mrgreen: http://www.bax-shop.nl/hengel-microfoon ... ucten.html
Die zijn al niet blij met mij. Vandaag een Behringer U-Phoria UMC22 USB teruggestuurd.
Dat dagje kan ik wel wachten hoor :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door MarcoSQ »

pappaleo schreef:
De kast is driehoekig, zie voorgaande pagina's. De enige parallelle wanden zijn de zijkanten van de kast. Afstand 180mm. Dat kan dus best een staand (liggend :mrgreen: ) golfje zijn. In de definitieve kast zullen die er niet zijn (parallelle wanden).
Had ik al gezien. Een staande golf laat zich niet zomaar uit het veld slaan door wat niet-parallelle wanden hoor :lol: .

Anyway, die 18cm klopt helaas 'toevallig' ongeveer met dat hobbeltje. Ik heb deze coax even opgezocht in een test, en daar zie ik die 1.8-2kHz ribbel ook terugkomen. Ook in de waterval. Zit in de driver en kun je dus weinig aan doen.
Als ik het zo zie, lijkt het een reflectie tegen de 'tweeter-op-een-stokkie' te zijn.

Die test ziet er trouwens best okay uit voor de centjes. Enkel de tweeter heeft wat serieuze problemen die onvermijdelijk zijn bij coax-en met deze opbouw. Hoog en steil crossen, en het zou best nog eens wat kunnen worden :D .

Staat ook nog een ontwerpvoorstel met laagondersteuning bij. Interesse om eens bij te spieken als studiemateriaal te gebruiken ? Of is dat valsspelen ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door pappaleo »

Die laagondersteuning zit al in mijn hoofd in de vorm van een TL met de CP168.
Wat er nu uitkomt klinkt al verbazingwekkend leuk voor zo'n klein drivertje.

Ik moet echt een frequentiekarakteridtiek hebben. Ik heb nu de impedantiekarakteristiek geimporteerd in Boxsim en dan moet je de rest van de TS parameters ook invullen. Van de tweeter weet ik die dus niet en heb maar wat genomen.

Vervolgens kent Boxsim de tweeter een rendement van 102dB toe. Ik ben net zolang aan het pielen geweest met o.a.de Vas totdat ik de normale 86dB had. Het filter dat ik gepikt voor testdoeleinden overgenomen had maakt er in Boxsim een mooie puinhoop van. De wijzigingen die ik daarin had doorgevoerd geven in Boxsim wel een beter resultaat. Wat dat betreft lijken mijn oren nog OK. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door ds23man »

T&S voor een tweeter?????????? :shock:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door b_force »

Ik zou eerder speakerworkshop gebruiken.
Met boxsim kan het ook hoor, maar je moet idd even wat trucen uithalen.
Voor je het weet neem je daar nmlk kastinvloeden van de sim zo mee.
Dat iets wat je uiteraard niet wilt (anders is het dubbelop)

Bij boxism zette ik altijd alles uit.
Je moet alleen even de woofer en tweeter dan evenveel corrigeren (of de grafiek aanpassen)
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door MarcoSQ »

@ds23 : Ja, boxsim wil graag een amplitude plotten, en als je hem geen amplitude-info geeft, dan probeert hij die uit de TSP te herleiden. En als je tóch amplitude-info invoert, dan probeert hij met de TSP het laag wat buiten je meetvenster zit, te voorspellen. Eigenlijk heel handig...maar voor een tweeter idd een beetje gek.

@pappaleo : Volgens mij (maar ik ben niet helemaal zeker) kun je dat gedrag ook uitzetten, door het vinkje bij 'Use frequency response, starting at 2*Fc' uit te zetten. Uiteraard heb je alsnog wel amplitudemetingen nodig, maar daar ga je vast uitkomen.

Verder : kijk eens in je PB, misschien is dat makkelijker praten. Ik weet niet zeker wat je bijvoorbeeld bedoelt met 'de normale 86dB'; de tweeter zou ongeveer 90-91dB/2.83V/1m gevoelig moeten zijn in meting...

@bart als laatste :) : Je kunt in boxsim gewoon aangeven, dat jouw meting is gedaan in jouw testkast. Er wordt dan geen bafflestep of diffractie gesimuleerd (oftewel geen probleem).
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door b_force »

MarcoSQ schreef:
@bart als laatste :) : Je kunt in boxsim gewoon aangeven, dat jouw meting is gedaan in jouw testkast. Er wordt dan geen bafflestep of diffractie gesimuleerd (oftewel geen probleem).
I know, daarom zei ik het ook :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”