Misschien via een ander programma? RoomEQwizard kan wel exporteren wat je nodig hebt, misschien kun je de output van ATB openen in REW en dan exporteren naar .zma.Walt schreef:Probleem waar ik tegenaan loop is dat ATB wel verschillende export formats heeft voor impedantie, maar die kunnen niet door Speakerworkshop en Boxsim worden gelezen. Die hebben perse het format freq/imp/phase nodig. Het enige format in ATB wat daarbij in de buurt komt is een kolom freq/imp met daaronder een kolom freq/phase, die kun je in excel dat wel naast elkaar zetten en dan naar notepad om er een txt van te maken die je als .zma kan hernoemen. Best een gedoe.
Project 02: Mission Impossible
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project 02: Mission Impossible
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Yeah !!
Maar het zonnetje schijnt, ik ben vrij dus het thuisfront heeft besloten wat leuks te gaan doen 
Re: Project 02: Mission Impossible
12 Ohm minimum impedantie? Of het is een aparte luidspreker of er klopt iets niet in de instellingen. Ga eerst maar eens wat recreatieve activiteit etaleren.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Project 02: Mission Impossible
Misschien nog even kalibreren? Maar goed, de geluidskaart werkt in ieder geval! 
Re: Project 02: Mission Impossible
Ja, heb je ze uitgezwaaid ?pappaleo schreef:Maar het zonnetje schijnt, ik ben vrij dus het thuisfront heeft besloten wat leuks te gaan doen
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Ik houd het op een aparte luidspreker.John P schreef:12 Ohm minimum impedantie? Of het is een aparte luidspreker of er klopt iets niet in de instellingen. Ga eerst maar eens wat recreatieve activiteit etaleren.
Ik heb er eens een weerstandje van 6R8 aan gehangen (die had op mijn meter een waarde van 7 Ohm)
Mwah..... 0R33 kabelcompensatie. Ik heb 0R4 ingevoerd. Opnieuw metingen gemaakt van beide units. Zien er toch vrij gelijk uit.
Ze zijn wel ingebouwd in hun tapse 3,1liter kasten gevuld met 25g twaron per kast. Volgens mij doe ik niks verkeerd.
Een blik op de site van Rumoh biedt uitkomst
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Nee, ben meegeweest.ray5150 schreef:Ja, heb je ze uitgezwaaid ?
Moet weer even weg. Straks een metinkje maken van de de tweeterimpedantie.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Tweeter is wel 8 ohm.
Ik heb de gegevens geëxporteerd en ga eens kijken met boxssim.
Ik heb de gegevens geëxporteerd en ga eens kijken met boxssim.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Project 02: Mission Impossible
Net tweetertje trouwens qua impedantiebult op de resonantiefrequentie.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Leuk ding voor die prijs inderdaad.ds23man schreef:Net tweetertje trouwens qua impedantiebult op de resonantiefrequentie.
In het woofertje vind ik de resonantiepiek wel behoorlijk, trouwens. Zit in gedempte behuizing.
Misschien valt de frequentiekarakteristiek mee. Het is wel ongeveer de grensfrequentie aan de onderzijde.
Ik hoor niet iets heel raars bij gewoon beluisteren.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Vroem vroem........ds23man schreef:Wordt het niet eens tijd voor frequentiemetingen?
Ik ben vandaag er ook even op uit geweest voor een microfoonstandaard. Muziekwinkels zijn gesloten op maandag.
Dat geeft me even de tijd om met Arta te stoeien.
Re: Project 02: Mission Impossible
Is volstrekt normaal hoor, die hoge/scherpe piek. Helemaal zoals het 'hoort', je kast is duidelijk niet lekpappaleo schreef:In het woofertje vind ik de resonantiepiek wel behoorlijk, trouwens. Zit in gedempte behuizing.
Je kunt hem bijna zó over de simulatie heen schuiven
In diezelfde curve zou je wél eens kunnen kijken, wat er rond 500 en 1700-1800Hz gebeurt.
Daar zit wat rommel die van een resonantie of staande golf lijkt te komen. Je hebt al redelijk zwaar gedempt zag ik...
Komt het van de driver zelf, of uit je kast(afmetingen) vandaan ? Je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken hoe de impedantie meet, als je het woefje uit de box vandaan haalt. Misschien kun je er nog een verbetering van je demping of kastgeometrie uitslepen
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Project 02: Mission Impossible
Microfoonstandaard? Ik gebruik daar een camerastatief voor, eenmaal ingesteld en nooit meer kloten met de hoogte.pappaleo schreef:Vroem vroem........ds23man schreef:Wordt het niet eens tijd voor frequentiemetingen?
Ik ben vandaag er ook even op uit geweest voor een microfoonstandaard. Muziekwinkels zijn gesloten op maandag.
Dat geeft me even de tijd om met Arta te stoeien.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Microfoonstandaard is goedkoper.ds23man schreef:Microfoonstandaard? Ik gebruik daar een camerastatief voor, eenmaal ingesteld en nooit meer kloten met de hoogte.pappaleo schreef:Vroem vroem........ds23man schreef:Wordt het niet eens tijd voor frequentiemetingen?
Ik ben vandaag er ook even op uit geweest voor een microfoonstandaard. Muziekwinkels zijn gesloten op maandag.
Dat geeft me even de tijd om met Arta te stoeien.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Ha, Marco.MarcoSQ schreef:Is volstrekt normaal hoor, die hoge/scherpe piek. Helemaal zoals het 'hoort', je kast is duidelijk niet lekpappaleo schreef:In het woofertje vind ik de resonantiepiek wel behoorlijk, trouwens. Zit in gedempte behuizing..
Je kunt hem bijna zó over de simulatie heen schuiven. Valt niet weg te dempen, en dat zou ook nergens goed voor zijn.
In diezelfde curve zou je wél eens kunnen kijken, wat er rond 500 en 1700-1800Hz gebeurt.
Daar zit wat rommel die van een resonantie of staande golf lijkt te komen. Je hebt al redelijk zwaar gedempt zag ik...
Komt het van de driver zelf, of uit je kast(afmetingen) vandaan ? Je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken hoe de impedantie meet, als je het woefje uit de box vandaan haalt. Misschien kun je er nog een verbetering van je demping of kastgeometrie uitslepen.
De kast is driehoekig, zie voorgaande pagina's. De enige parallelle wanden zijn de zijkanten van de kast. Afstand 180mm. Dat kan dus best een staand (liggend
Re: Project 02: Mission Impossible
Deze is 24/7 open.pappaleo schreef:Muziekwinkels zijn gesloten op maandag.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Die zijn al niet blij met mij. Vandaag een Behringer U-Phoria UMC22 USB teruggestuurd.ray5150 schreef:Deze is 24/7 open.pappaleo schreef:Muziekwinkels zijn gesloten op maandag.http://www.bax-shop.nl/hengel-microfoon ... ucten.html
Dat dagje kan ik wel wachten hoor
Re: Project 02: Mission Impossible
Had ik al gezien. Een staande golf laat zich niet zomaar uit het veld slaan door wat niet-parallelle wanden hoorpappaleo schreef:De kast is driehoekig, zie voorgaande pagina's. De enige parallelle wanden zijn de zijkanten van de kast. Afstand 180mm. Dat kan dus best een staand (liggend) golfje zijn. In de definitieve kast zullen die er niet zijn (parallelle wanden).
Anyway, die 18cm klopt helaas 'toevallig' ongeveer met dat hobbeltje. Ik heb deze coax even opgezocht in een test, en daar zie ik die 1.8-2kHz ribbel ook terugkomen. Ook in de waterval. Zit in de driver en kun je dus weinig aan doen.
Als ik het zo zie, lijkt het een reflectie tegen de 'tweeter-op-een-stokkie' te zijn.
Die test ziet er trouwens best okay uit voor de centjes. Enkel de tweeter heeft wat serieuze problemen die onvermijdelijk zijn bij coax-en met deze opbouw. Hoog en steil crossen, en het zou best nog eens wat kunnen worden
Staat ook nog een ontwerpvoorstel met laagondersteuning bij. Interesse om eens
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Die laagondersteuning zit al in mijn hoofd in de vorm van een TL met de CP168.
Wat er nu uitkomt klinkt al verbazingwekkend leuk voor zo'n klein drivertje.
Ik moet echt een frequentiekarakteridtiek hebben. Ik heb nu de impedantiekarakteristiek geimporteerd in Boxsim en dan moet je de rest van de TS parameters ook invullen. Van de tweeter weet ik die dus niet en heb maar wat genomen.
Vervolgens kent Boxsim de tweeter een rendement van 102dB toe. Ik ben net zolang aan het pielen geweest met o.a.de Vas totdat ik de normale 86dB had. Het filter dat ikgepikt voor testdoeleinden overgenomen had maakt er in Boxsim een mooie puinhoop van. De wijzigingen die ik daarin had doorgevoerd geven in Boxsim wel een beter resultaat. Wat dat betreft lijken mijn oren nog OK. 
Wat er nu uitkomt klinkt al verbazingwekkend leuk voor zo'n klein drivertje.
Ik moet echt een frequentiekarakteridtiek hebben. Ik heb nu de impedantiekarakteristiek geimporteerd in Boxsim en dan moet je de rest van de TS parameters ook invullen. Van de tweeter weet ik die dus niet en heb maar wat genomen.
Vervolgens kent Boxsim de tweeter een rendement van 102dB toe. Ik ben net zolang aan het pielen geweest met o.a.de Vas totdat ik de normale 86dB had. Het filter dat ik
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
Ik zou eerder speakerworkshop gebruiken.
Met boxsim kan het ook hoor, maar je moet idd even wat trucen uithalen.
Voor je het weet neem je daar nmlk kastinvloeden van de sim zo mee.
Dat iets wat je uiteraard niet wilt (anders is het dubbelop)
Bij boxism zette ik altijd alles uit.
Je moet alleen even de woofer en tweeter dan evenveel corrigeren (of de grafiek aanpassen)
Met boxsim kan het ook hoor, maar je moet idd even wat trucen uithalen.
Voor je het weet neem je daar nmlk kastinvloeden van de sim zo mee.
Dat iets wat je uiteraard niet wilt (anders is het dubbelop)
Bij boxism zette ik altijd alles uit.
Je moet alleen even de woofer en tweeter dan evenveel corrigeren (of de grafiek aanpassen)
Re: Project 02: Mission Impossible
@ds23 : Ja, boxsim wil graag een amplitude plotten, en als je hem geen amplitude-info geeft, dan probeert hij die uit de TSP te herleiden. En als je tóch amplitude-info invoert, dan probeert hij met de TSP het laag wat buiten je meetvenster zit, te voorspellen. Eigenlijk heel handig...maar voor een tweeter idd een beetje gek.
@pappaleo : Volgens mij (maar ik ben niet helemaal zeker) kun je dat gedrag ook uitzetten, door het vinkje bij 'Use frequency response, starting at 2*Fc' uit te zetten. Uiteraard heb je alsnog wel amplitudemetingen nodig, maar daar ga je vast uitkomen.
Verder : kijk eens in je PB, misschien is dat makkelijker praten. Ik weet niet zeker wat je bijvoorbeeld bedoelt met 'de normale 86dB'; de tweeter zou ongeveer 90-91dB/2.83V/1m gevoelig moeten zijn in meting...
@bart als laatste
: Je kunt in boxsim gewoon aangeven, dat jouw meting is gedaan in jouw testkast. Er wordt dan geen bafflestep of diffractie gesimuleerd (oftewel geen probleem).
@pappaleo : Volgens mij (maar ik ben niet helemaal zeker) kun je dat gedrag ook uitzetten, door het vinkje bij 'Use frequency response, starting at 2*Fc' uit te zetten. Uiteraard heb je alsnog wel amplitudemetingen nodig, maar daar ga je vast uitkomen.
Verder : kijk eens in je PB, misschien is dat makkelijker praten. Ik weet niet zeker wat je bijvoorbeeld bedoelt met 'de normale 86dB'; de tweeter zou ongeveer 90-91dB/2.83V/1m gevoelig moeten zijn in meting...
@bart als laatste
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Project 02: Mission Impossible
I know, daarom zei ik het ookMarcoSQ schreef:@bart als laatste: Je kunt in boxsim gewoon aangeven, dat jouw meting is gedaan in jouw testkast. Er wordt dan geen bafflestep of diffractie gesimuleerd (oftewel geen probleem).
