markbakk schreef:Ik vraag me af of de RT60 je veel gaat vertellen over wat je nu op de luisterplek hoort. Je ervaart wat 'teveel' demping, maar kun je dat nog nader toelichten?
Het geeft info over hoeveel je dempt en welke frequenties voornamelijk.
Meestal zegt dat heel veel over de spraakverstaanbaarheid, maar je kunt het ook wel herleiden naar muziek.
Het liefst wil je dat zo gelijkmatig houden, zonder gekke uitschieters dus.
Dat kun je in een frequentie responsie alleen echt niet zien.
Daar is veel literatuur over te vinden overigens.
Daarnaast zijn er nog andere maatstaven om zulke "reverberation" te meten.
Ik ben een beetje uit deze materie inmiddels, maar elk hebben zo hun weging en daardoor voor- en nadelen.
Maar goed, tegenwoordig kun je in ARTA alles in een bups meten.
Goed en nauwkeurig meten is het halve werk, vandaar dat ik ook ALTIJD aanraad om dat te doen.
Er is niks zo frustrerend om naderhand weer alles over te moeten doen.
Vaak gebeurt dat zelfs niet en gaat men verder met halfbakken resultaten, waar -frustrerend genoeg- dan toch incorrecte foutieve eindconclusies aan worden verbonden.
Op die manier krijg je dus een hoop bagger de wereld in (wat vervolgens buitengewoon lastig is om weer te verwijderen

)
Helaas gebeurt dat zelfs professioneel (zo heb ik mensen gezien die met een hyper-cardiode microfoon van een paar tientjes nagalm van een treinstationhal gingen meten, dan snap je dus echt niet waar je mee bezig bent)
Overigens klagen mensen snel over een nieuwe situatie.
Geef je "oren" (lees: hersenen!) even de tijd om aan de situatie te wennen.
Je corrigeert namelijk automatisch voor bepaalde situaties na verloop van tijd.
Bij een (abrupte) verandering moeten je hersenen weer opnieuw "kalibreren" (ook wel uitgescholden als
inspelen 
)
Mocht het naar loop van tijd nog steeds hinderlijk zijn (en dus "muf" klinken) dan zou ik eens overwegen om een stapje terug te nemen qua demping.
Ik meen me te herinneren dat akoestische adviesbureaus soms ook zo'n "inspeel periode" hanteren.