UCD400 Green Frog

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Ofwel heb je een goede camera, ofwel heb je een pracht van een bouwwerk ;-) :-D.
Maar het goed, het zet mij in ieder geval aan om harder mijn best te doen :P.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Zeg Co, hoe heb je de aluminium panelen aan elkaar gemonteerd, ik zie een gefreesde sleuf zitten? zit het met (verzonken) boutjes vast?
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

ik heb ook problemen met de schakelaar op de pulsgever-als je de as verlengd hebt is het altijd wat(blijft soms hangen zelfs met een bijkomende veer)
Dat is precies wat ik bedoel. Je moet de boel uiterst nauwkeurig uitlijnen. Als je dan een zware Dact knop gebruikt gaat de boel toch weer wringen en zit je weer met hetzelfde probleem :twisted:

Van de constructie zal ik wat meer foto's maken zodat het een en ander wat duidelijker wordt. De bedoeling was om met minimaal gereedschap een zo'n stabiel mogelijke kast te maken. Het meeste zit inderdaad met verzonken boutjes vast.

De foto's maak ik met een simpele Panasonic die ik daarvoor altijd gereed heb staan. Nu heb ik overal camera's rondslingeren maar dat is logisch als je van beroep fotograaf bent :wink:
Maar het goed, het zet mij in ieder geval aan om harder mijn best te doen
Maar fluppie dat deed je toch al? :roll:

Co
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Door de gekozen constructie ben ik gedwongen om eerst de houten zijpanelen af te werken en pas daarna kan ik de versterkers in elkaar gaan zetten. Oorspronkelijk wilde ik ze blank afwerken met tungolie. Vond ik toch te saai en besloot ik om ze maar oranjerood te maken. Beetje zoals Sonus Faber het doet. Dat werd 3 dagen schuren en ondertussen op stukjes afval allerlei kleurproefjes doen met waterbeits van Clou in de kleuren 153 en 155. De keuze viel op de verhouding 7 delen 153 en 1 deel 155. Inmiddels heb ik de kleur aangebracht en 1 laag Nelf hoogglanzende bootlak. Het zullen wel heel wat laagjes gaan worden voordat ik ze kan gaan polijsten. :?
Tijd zat want de nieuwe trafo's zijn toch nog niet binnen.

Co
Bijlagen
Panel_red_1020024.jpg
Panel_red_1020023.jpg
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

cve schreef:
... waterbeits van Clou in de kleuren 153 en 155. De keuze viel op de verhouding 7 delen 153 en 1 deel 155.
bestaan die produkten dan nog in Nederland. Heb het vroeger meermaals gebruikt in gitaarbouw. Leuk product voor de hobbyist.
cve schreef:
Inmiddels heb ik de kleur aangebracht en 1 laag Nelf hoogglanzende bootlak.
Waarom een bootlak vraag ik mezelf dan. Is meestal op PU basis en verkleurt. Clou had vroeger een geweldig eenvoudig aan te brengen cellulose hoogglans. Die kon je politoeren tot je er gek en blind (van de glans en de aggresieviteit) van werd.

Hoedanook, ik heb zo een flauw vermoeden dat het er erg goed uit gaat zien.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Blijkbaar bestaat Clou inderdaad nog, althans de poederzakjes. De celluloselak van Clou kon ik echter nergens krijgen. Misschien wel bij de zuiderburen maar dat is voor een busje lak zelfs mij te gortig.
De bootlak heb ik wel vaker gebruik en tja de mens is een gewoonte dier :lol:

Ik had natuurlijk veel beter eerst op het forum kunnen vragen naar alternatieven :? Ik wist dat er ook op dat gebied veel ervaring is hier.

Co
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

eerste van de google lijst:
http://www.voxhumanawebstore.nl/webstor ... ts_id=1972

Ik heb er ook wel eens mee gewerkt voor de gitaarbouw. fijn spul. en glimmen dat het doet. na het laaste schuren polijsten met Commandant. je kon je haar erin kammen....
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

ray5150 schreef:
ach kijk, bij Renée en Henny. Dat was mijn eerste groothandel leverancier in de jaren tachtig. Op die kerels kun je werkelijk bouwen. Goed om weten dat zij het in hun gamma hebben.
Nu we toch off-topic zijn. Henny is een rasechte doehetzelver / uitvinder. Prachtig hoe die man zich heeft ontplooid in de gitaarbouw. Hij bouwde zijn eigen machine om frets te zagen, te verleimen, enz... . Die zou op het ZBA zeker niet misstaan.

on-topic / Mooi versterkertje Co!!! :lol: :lol:
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Ik heb er ook wel eens mee gewerkt voor de gitaarbouw. fijn spul. en glimmen dat het doet. na het laaste schuren polijsten met Commandant. je kon je haar erin kammen....
Kan natuurlijk weer niet over de PU heen :?
on-topic / Mooi versterkertje Co!!!
Dat hoop ik maar :lol: Het gaat van kwaad tot erger met dit project.

Co
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

cve schreef:
Kan natuurlijk weer niet over de PU heen :?
Polyurethaan? geen idee.. ik zou zeggen, zet eens een staaltje, je hebt proefplankjes zat zag ik op de foto.

Beetje off-topic. inderdaad Asterduc, een hele mooie zaak, dat Vox Humana. kundige mensen ook.
ik was er laatst toen ik zag dat ze ook een CNC frees voor body's hebben. echt mooi spul.
Heb je wel eens gehoord van Peer Dellen? een bekende bouwer in Nederland met hier in de stad een klein winkeltje.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

hoi co,
ik zou maar eerst een proefje doen want ik heb vroeger nog met cellulose autolak geprutst en dat lost onderliggende lagen op(krijg je van die mooie blaasjes)
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Ik heb zo'n vermoeden dat je daar niet goed met celluloselak overheen kan. Die is idd waarschijnlijk te agressief.
Maar ik zou me ook geen zorgen maken over de lak die je gebruikt hebt. Die kleine paneeltjes krijg je echt wel mooi strak. Tussen de lagen steeds netjes vlak slijpen zodat alle sinaasappel eruit is, en eventueel de laatste laag polijsten. Maar goed, dat weet je misschien allemaal al :)

De lak gaat idd wel wat vergelen, maar icm de kleur (goeie keus trouwens, die Clou beits) die je hebt gekozen, denk ik niet dat het vergelen erg gaat opvallen.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Ik ga dus maar gewoon door met de bootlak anders komt de zaak niet klaar voor de audiodag van het noorden :wink:
Voor het volgende project doen we het dan weer gewoon heel anders.
Jammer genoeg is de temperatuur nu veel te hoog om te kunnen lakken. Meer dan 30 graden.

Co
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

cve schreef:
Jammer genoeg is de temperatuur nu veel te hoog om te kunnen lakken. Meer dan 30 graden.
Ook in de badkamer? (normaal gesproken DE omgeving om te lakken..)
Anders ga je lekker met een bootje het water op.. net als de oude japanners die hun kastjes in de lak zetten...

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

het nadeel van PU vind ik het moeilijke schuren en het eeuwige wachten.

Die Clou situatie, voor zover ik ze mij nog kan herinneren, ging met een gronding/porienvuller die onmiddelijk droog EN hard was. Je kon met andere woorden na 15 minuten gaan fijnschuren en er direct terug een nieuwe laag opzetten. Die grondlak had ook wat wit pigment erin waardoor de kleur niet vergeelde bij het aanbrengen van de eerste lagen.
Zo kon je doorgaan tot het oppervlak volledig feilloos was. Alles op enkele uren tijd. Als het dan perfect was, één laagje dunne afwerklak erop en ready.

Datzelfde kun je ook met industriele lakken. Wat bijvoorbeeld door keukenbouwers wordt gebruikt. (Ik gebruikte Arti lakken, maar er zijn volgens mij zat andere leveranciers). Die zijn dan op synthetische basis en werken met een verharder (2 komponent). Als je dat één keer hebt gebruikt, ga je absoluut niet meer terug naar een hobby product zoals bvb zo'n PU bootslak.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

het nadeel van PU vind ik het moeilijke schuren en het eeuwige wachten
Ik heb geduld, heel veel geduld, maar ik neem de suggesties zeker mee naar mijn volgende project. Verder ben ik gek genoeg om ineens te besluiten om alles er weer af te schuren en opnieuw te beginnen.
Anders ga je lekker met een bootje het water op.. net als de oude japanners die hun kastjes in de lak zetten...
Tja, als ik zat waar jij nu zit zou ik ook aan bootjes denken :D En dan is bootlak ook weer prima op zijn plek.

Co
Bijlagen
papagayo.jpg
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

cve schreef:
Tja, als ik zat waar jij nu zit zou ik ook aan bootjes denken :D En dan is bootlak ook weer prima op zijn plek.
Yep!!
Bijlagen
DSCN4445.JPG
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

het nadeel van PU vind ik het moeilijke schuren en het eeuwige wachten
Dat schuren is inderdaad een crime. Het uitharden duurt heel lang en de lak wordt snel weer zacht bij het schuren. Voor dat ik kan gaan polijsten is het denk ik beter om de lak een aantal weken te laten uitharden. De kleur en glans worden echter super. Enfin, heb ik ondertussen tijd om op vakantie te gaan. Dat Papagayo resort lijkt me wel wat, luxe resort hoor Kees. 8)

Co
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Bij http://www.canterburywindings.co.uk/index.html een stel trafo's laten wikkelen. De eigenaar Terry Monaghan reageert snel op je verzoeken en weet enorm veel van de materie. Deze trafo's zijn gewonden om een 625VA core met een flux density van 65% waardoor de trafo's absoluut stil moeten zijn. Van de oorspronkelijke 500VA raak je door al dat koper zo'n 10% kwijt zodat er uiteindelijk 450VA overblijft. Verder zijn ze voorzien van een electrostatisch scherm tussen primaire en secundaire winding, een GOSS band en een potted centre met een ingegoten niet magnetische m8 bus. Het zijn wel een paar grote en vooral zware jongens geworden.
De trafo's van de voorversterker steken er maar magertjes bij af 8) Maar ja die hoeven ook niet zoveel te doen.

Co
Bijlagen
kleine trafo's.jpg
P1020037.JPG
GOSS_stray_field.gif
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

De zijpanelen zijn nu 6x gelakt. Ze glimmen je tegemoet. Ik laat ze nu een aantal weken drogen zodat de lak goed kan uitharden voor het polijsten begint.
Ondertussen het ontwerp van de frontjes een beetje aangepast en van rvs met een diameter van 50mm, 18mm hoge pootjes laten draaien.
De bouw vordert dus gestadig.

Co
Bijlagen
bovenaanzicht preamp
bovenaanzicht preamp
vooraanzicht preamp
vooraanzicht preamp
achteraanzicht preamp
achteraanzicht preamp
gewijzigd voorfront
gewijzigd voorfront
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Dit is echt gruwelijk mooi, mijn bek valt ervan open!!
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Dat was nu ook weer niet de bedoeling :oops:

Co
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Hallo Co,

Dat is nog eens noestige huisvlijt ! Ziet er goed uit.

Gr,

Bukem
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Dit is absoluut geen amateuristisch knutselwerk :o
Genoeg merken kunnen hier een puntje aan zuigen, mooi werk!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Nee, serieus. het is gewoon heel erg mooi gemaakt.
Het blauwe paneel is zeker van Schaffner?
Die naam Antoon die ik zie staan snap ik niet, je heet toch Co?
Plaats reactie