Maar het goed, het zet mij in ieder geval aan om harder mijn best te doen
UCD400 Green Frog
Moderator: Beheerdersteam
Dat is precies wat ik bedoel. Je moet de boel uiterst nauwkeurig uitlijnen. Als je dan een zware Dact knop gebruikt gaat de boel toch weer wringen en zit je weer met hetzelfde probleemik heb ook problemen met de schakelaar op de pulsgever-als je de as verlengd hebt is het altijd wat(blijft soms hangen zelfs met een bijkomende veer)
Van de constructie zal ik wat meer foto's maken zodat het een en ander wat duidelijker wordt. De bedoeling was om met minimaal gereedschap een zo'n stabiel mogelijke kast te maken. Het meeste zit inderdaad met verzonken boutjes vast.
De foto's maak ik met een simpele Panasonic die ik daarvoor altijd gereed heb staan. Nu heb ik overal camera's rondslingeren maar dat is logisch als je van beroep fotograaf bent
Maar fluppie dat deed je toch al?Maar het goed, het zet mij in ieder geval aan om harder mijn best te doen
Co
Door de gekozen constructie ben ik gedwongen om eerst de houten zijpanelen af te werken en pas daarna kan ik de versterkers in elkaar gaan zetten. Oorspronkelijk wilde ik ze blank afwerken met tungolie. Vond ik toch te saai en besloot ik om ze maar oranjerood te maken. Beetje zoals Sonus Faber het doet. Dat werd 3 dagen schuren en ondertussen op stukjes afval allerlei kleurproefjes doen met waterbeits van Clou in de kleuren 153 en 155. De keuze viel op de verhouding 7 delen 153 en 1 deel 155. Inmiddels heb ik de kleur aangebracht en 1 laag Nelf hoogglanzende bootlak. Het zullen wel heel wat laagjes gaan worden voordat ik ze kan gaan polijsten.
Tijd zat want de nieuwe trafo's zijn toch nog niet binnen.
Co
Tijd zat want de nieuwe trafo's zijn toch nog niet binnen.
Co
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
bestaan die produkten dan nog in Nederland. Heb het vroeger meermaals gebruikt in gitaarbouw. Leuk product voor de hobbyist.cve schreef:... waterbeits van Clou in de kleuren 153 en 155. De keuze viel op de verhouding 7 delen 153 en 1 deel 155.
Waarom een bootlak vraag ik mezelf dan. Is meestal op PU basis en verkleurt. Clou had vroeger een geweldig eenvoudig aan te brengen cellulose hoogglans. Die kon je politoeren tot je er gek en blind (van de glans en de aggresieviteit) van werd.cve schreef:Inmiddels heb ik de kleur aangebracht en 1 laag Nelf hoogglanzende bootlak.
Hoedanook, ik heb zo een flauw vermoeden dat het er erg goed uit gaat zien.
Blijkbaar bestaat Clou inderdaad nog, althans de poederzakjes. De celluloselak van Clou kon ik echter nergens krijgen. Misschien wel bij de zuiderburen maar dat is voor een busje lak zelfs mij te gortig.
De bootlak heb ik wel vaker gebruik en tja de mens is een gewoonte dier
Ik had natuurlijk veel beter eerst op het forum kunnen vragen naar alternatieven
Ik wist dat er ook op dat gebied veel ervaring is hier.
Co
De bootlak heb ik wel vaker gebruik en tja de mens is een gewoonte dier
Ik had natuurlijk veel beter eerst op het forum kunnen vragen naar alternatieven
Co
eerste van de google lijst:
http://www.voxhumanawebstore.nl/webstor ... ts_id=1972
Ik heb er ook wel eens mee gewerkt voor de gitaarbouw. fijn spul. en glimmen dat het doet. na het laaste schuren polijsten met Commandant. je kon je haar erin kammen....
http://www.voxhumanawebstore.nl/webstor ... ts_id=1972
Ik heb er ook wel eens mee gewerkt voor de gitaarbouw. fijn spul. en glimmen dat het doet. na het laaste schuren polijsten met Commandant. je kon je haar erin kammen....
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
ach kijk, bij Renée en Henny. Dat was mijn eerste groothandel leverancier in de jaren tachtig. Op die kerels kun je werkelijk bouwen. Goed om weten dat zij het in hun gamma hebben.ray5150 schreef:eerste van de google lijst:
http://www.voxhumanawebstore.nl/webstor ... ts_id=1972....
Nu we toch off-topic zijn. Henny is een rasechte doehetzelver / uitvinder. Prachtig hoe die man zich heeft ontplooid in de gitaarbouw. Hij bouwde zijn eigen machine om frets te zagen, te verleimen, enz... . Die zou op het ZBA zeker niet misstaan.
on-topic / Mooi versterkertje Co!!!
Kan natuurlijk weer niet over de PU heenIk heb er ook wel eens mee gewerkt voor de gitaarbouw. fijn spul. en glimmen dat het doet. na het laaste schuren polijsten met Commandant. je kon je haar erin kammen....
Dat hoop ik maaron-topic / Mooi versterkertje Co!!!
Co
Polyurethaan? geen idee.. ik zou zeggen, zet eens een staaltje, je hebt proefplankjes zat zag ik op de foto.cve schreef:Kan natuurlijk weer niet over de PU heen![]()
Beetje off-topic. inderdaad Asterduc, een hele mooie zaak, dat Vox Humana. kundige mensen ook.
ik was er laatst toen ik zag dat ze ook een CNC frees voor body's hebben. echt mooi spul.
Heb je wel eens gehoord van Peer Dellen? een bekende bouwer in Nederland met hier in de stad een klein winkeltje.
Ik heb zo'n vermoeden dat je daar niet goed met celluloselak overheen kan. Die is idd waarschijnlijk te agressief.
Maar ik zou me ook geen zorgen maken over de lak die je gebruikt hebt. Die kleine paneeltjes krijg je echt wel mooi strak. Tussen de lagen steeds netjes vlak slijpen zodat alle sinaasappel eruit is, en eventueel de laatste laag polijsten. Maar goed, dat weet je misschien allemaal al
De lak gaat idd wel wat vergelen, maar icm de kleur (goeie keus trouwens, die Clou beits) die je hebt gekozen, denk ik niet dat het vergelen erg gaat opvallen.
Maar ik zou me ook geen zorgen maken over de lak die je gebruikt hebt. Die kleine paneeltjes krijg je echt wel mooi strak. Tussen de lagen steeds netjes vlak slijpen zodat alle sinaasappel eruit is, en eventueel de laatste laag polijsten. Maar goed, dat weet je misschien allemaal al
De lak gaat idd wel wat vergelen, maar icm de kleur (goeie keus trouwens, die Clou beits) die je hebt gekozen, denk ik niet dat het vergelen erg gaat opvallen.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
het nadeel van PU vind ik het moeilijke schuren en het eeuwige wachten.
Die Clou situatie, voor zover ik ze mij nog kan herinneren, ging met een gronding/porienvuller die onmiddelijk droog EN hard was. Je kon met andere woorden na 15 minuten gaan fijnschuren en er direct terug een nieuwe laag opzetten. Die grondlak had ook wat wit pigment erin waardoor de kleur niet vergeelde bij het aanbrengen van de eerste lagen.
Zo kon je doorgaan tot het oppervlak volledig feilloos was. Alles op enkele uren tijd. Als het dan perfect was, één laagje dunne afwerklak erop en ready.
Datzelfde kun je ook met industriele lakken. Wat bijvoorbeeld door keukenbouwers wordt gebruikt. (Ik gebruikte Arti lakken, maar er zijn volgens mij zat andere leveranciers). Die zijn dan op synthetische basis en werken met een verharder (2 komponent). Als je dat één keer hebt gebruikt, ga je absoluut niet meer terug naar een hobby product zoals bvb zo'n PU bootslak.
Groeten,
Ed.
Die Clou situatie, voor zover ik ze mij nog kan herinneren, ging met een gronding/porienvuller die onmiddelijk droog EN hard was. Je kon met andere woorden na 15 minuten gaan fijnschuren en er direct terug een nieuwe laag opzetten. Die grondlak had ook wat wit pigment erin waardoor de kleur niet vergeelde bij het aanbrengen van de eerste lagen.
Zo kon je doorgaan tot het oppervlak volledig feilloos was. Alles op enkele uren tijd. Als het dan perfect was, één laagje dunne afwerklak erop en ready.
Datzelfde kun je ook met industriele lakken. Wat bijvoorbeeld door keukenbouwers wordt gebruikt. (Ik gebruikte Arti lakken, maar er zijn volgens mij zat andere leveranciers). Die zijn dan op synthetische basis en werken met een verharder (2 komponent). Als je dat één keer hebt gebruikt, ga je absoluut niet meer terug naar een hobby product zoals bvb zo'n PU bootslak.
Groeten,
Ed.
Ik heb geduld, heel veel geduld, maar ik neem de suggesties zeker mee naar mijn volgende project. Verder ben ik gek genoeg om ineens te besluiten om alles er weer af te schuren en opnieuw te beginnen.het nadeel van PU vind ik het moeilijke schuren en het eeuwige wachten
Tja, als ik zat waar jij nu zit zou ik ook aan bootjes denkenAnders ga je lekker met een bootje het water op.. net als de oude japanners die hun kastjes in de lak zetten...
Co
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Dat schuren is inderdaad een crime. Het uitharden duurt heel lang en de lak wordt snel weer zacht bij het schuren. Voor dat ik kan gaan polijsten is het denk ik beter om de lak een aantal weken te laten uitharden. De kleur en glans worden echter super. Enfin, heb ik ondertussen tijd om op vakantie te gaan. Dat Papagayo resort lijkt me wel wat, luxe resort hoor Kees.het nadeel van PU vind ik het moeilijke schuren en het eeuwige wachten
Co
Bij http://www.canterburywindings.co.uk/index.html een stel trafo's laten wikkelen. De eigenaar Terry Monaghan reageert snel op je verzoeken en weet enorm veel van de materie. Deze trafo's zijn gewonden om een 625VA core met een flux density van 65% waardoor de trafo's absoluut stil moeten zijn. Van de oorspronkelijke 500VA raak je door al dat koper zo'n 10% kwijt zodat er uiteindelijk 450VA overblijft. Verder zijn ze voorzien van een electrostatisch scherm tussen primaire en secundaire winding, een GOSS band en een potted centre met een ingegoten niet magnetische m8 bus. Het zijn wel een paar grote en vooral zware jongens geworden.
De trafo's van de voorversterker steken er maar magertjes bij af
Maar ja die hoeven ook niet zoveel te doen.
Co
De trafo's van de voorversterker steken er maar magertjes bij af
Co
De zijpanelen zijn nu 6x gelakt. Ze glimmen je tegemoet. Ik laat ze nu een aantal weken drogen zodat de lak goed kan uitharden voor het polijsten begint.
Ondertussen het ontwerp van de frontjes een beetje aangepast en van rvs met een diameter van 50mm, 18mm hoge pootjes laten draaien.
De bouw vordert dus gestadig.
Co
Ondertussen het ontwerp van de frontjes een beetje aangepast en van rvs met een diameter van 50mm, 18mm hoge pootjes laten draaien.
De bouw vordert dus gestadig.
Co
