UCD400 Green Frog

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Ik heb de pinning van de JFET vandaag meerdere keren gecheckt. Weerstanden kloppen. Ik kan daar echt niets onregelmatigs bespeuren. De spanning die ik voor de beide J310's meet is correct. Na de J310 krijg ik bij de positieve rail +16,5 constant en aan de negatieve kant echter een waarde tussen de -12,4 en -13.

Co
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Dan zou je gaan denken aan de TL431 (U4P). Zowel de J310 als de TL431 gaan in deze schakeling vrij snel stuk, ik heb beide al eens moeten vervangen. Als verder alles klopt zou je kunnen proberen ze te vervangen voor nieuwe.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Dan zou je gaan denken aan de TL431 (U4P). Zowel de J310 als de TL431 gaan in deze schakeling vrij snel stuk, ik heb beide al eens moeten vervangen. Als verder alles klopt zou je kunnen proberen ze te vervangen voor nieuwe.
Ik heb ze net al uitgesoldeerd :? Dat idee had ik zelf dus ook al. Alleen vervelend dat je ze niet overal kunt krijgen. Dat wordt dus weer een bestelling richting Farnell :?

Co
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

kan je mss even verwisselen met de pos.rail
dan ben je zeker
mvg
audioot
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

[quote]kan je mss even verwisselen met de pos.rail
dan ben je zeker

Dan moet ik ze uitsolderen en dan loop ik het risico dat die het ook niet overleven. Ze zijn nogal kwetsbaar heb ik gemerkt.

Ondertussen de displayprint wat gewijzigd. De componenten hebben een iets andere plaats gekregen en de print is wat langer geworden om hem makkelijker te kunnen bevestigen aan het voorpaneel. Het grootste gedeelte van de componenten zit nu ook aan de onderzijde van de print. Hierdoor kunnen het display en de leds voldoende dicht bij het paneel gemonteerd worden. De as van de pulsgever komt op het display nu.

Co
Bijlagen
stuurprint v2.png
GreenFrog preamp_display.png
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

cve schreef:
Ik heb ze net al uitgesoldeerd :? Dat idee had ik zelf dus ook al. Alleen vervelend dat je ze niet overal kunt krijgen. Dat wordt dus weer een bestelling richting Farnell :?
Ik heb er nog wel wat van liggen. Als je wilt stuur ik ze naar je toe. :wink:
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Check de zeners. Heb hier vaak verlopende exemplaren tussen gehad.

Verder: Wat een plaatje... :roll:
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Check de zeners. Heb hier vaak verlopende exemplaren tussen gehad.

Verder: Wat een plaatje...
Zodra de TL431 van Knuisje binnen is weten we meer. Dat is natuurlijk weer zo'n super actie van een medeforummer. Zelf ga ik er ook vanuit dat deze TL431 het probleem is.

Ik doe mijn uiterste best er weer een plaatje van te maken. Volgend jaar in Breda te beluisteren :wink: Eens zien of de bijbehorende cd-speler dan ook gereed is.

Co
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Vandaag lag de enveloppe van Knuisje op de mat met daarin de TL431 en de J310. Snel de TL431 erin gesoldeerd en de spanning er weer op gezet. En voila, probleem opgelost. Negatief en positief precies dezelfde waarden.

Co
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

De boel maar eens provisorisch aangesloten om te kunnen zien en vooral te horen of alles werkt. Het is een beetje slordige bende maar dat komt later allemaal wel goed :lol:
Maar het werkt :P En hoe 8)
Het display is voorlopig nog even een versie van de originele Relaixed omdat de print nog niet klaar is. Voor de werking maakt dit echter niets uit.
Het geluid is in elk geval indrukwekkend.

Co
Bijlagen
overzichtP1010976.jpg
kortP1010977.jpg
display1010978.jpg
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

hoi CVE,
hoe gaat het met de bouw?
ik heb nog een vraagje n.l:waar haal je die mooie BLAUWE 10 mm display's vandaan en wat is het merk/type?
mijn dank zal gruwelijk wezen
mvg
audioot :wink: :wink:
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

audioot schreef:
hoi CVE,
hoe gaat het met de bouw?
ik heb nog een vraagje n.l:waar haal je die mooie BLAUWE 10 mm display's vandaan en wat is het merk/type?
mijn dank zal gruwelijk wezen
mvg
audioot :wink: :wink:
Dirk, even naar hier surfen: http://be.farnell.com/seven-segment-dot-matrix
en daarna bij colour op blue klikken en dan op toepassen :)

Btw Co, ziet er alweer heel goed uit !
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

wel bedankt filip
groetjes
dirk
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Het is de Forge Europe 10mm en hij komt inderdaad zoals Fluppie al opmerkte bij Farnell vandaan.

De bouw vordert. Bij de metaalwinkel.nl een stapel aluminium besteld. Het is nog een heel gepuzzel om alles netjes in het smalle formaat te krijgen. Ook het achterpaneel komt propvol te zitten. In mijn oorspronkelijke opzet was ik van plan om alle componenten dmv. een relais aan en uit te schakelen. Dat vind ik toch weer niet mooi genoeg werken en daarom krijgt elke kast een eigen softstart. Dan kan ik de eindversterkers ook nog apart en zonder de pre-amp gebruiken als ik daar in de toekomst behoefte aan heb. Je weet het immers maar nooit met zelfbouwers :lol:

Co
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

bedankt voor de info en veel suc6
je kan maar beter de dingen appart aan en af schakelen-ik doe dat ook en het is gemakkelijk als je eens iets anders te proberen hebt
groetjes
audioot
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Het lijkt wel alsof er niets gebeurt maar dat is slechts schijn. :) De hele knutselplek ligt vol met aluminium, birdseye maple, stekers, draad printplaten etc. Verder stinkt het naar een mengsel van soldeertin, snij- en tungolie. Met dat laatste bewerk ik de esdoorn zijpanelen. Typisch spul maar het effect is prachtig.
Verder heb ik de bestanden voor de achterpanelen naar Schaeffer gestuurd. Zelfbouwen is een prijzige hobby............. :?

Co
Bijlagen
achterpaneelpreamp.png
achterpaneelpoweramp.png
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Bericht door AatV »

@cve
De green frog wordt blauw? (ik kan mij er wel in vinden hoor!)


groeten,
AatV
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

De green frog wordt blauw?


Inderdaad, maar binnenin is het toch behoorlijk groen en de klasse D techniek is toch ook "groen" te noemen. :roll:
En front panel designer wordt gebruikt om een back panel te ontwerpen :wink:
Kortom ik rotzooi maar wat aan maar ik wil de topictitel wel aanpassen in blue frog hoor.

Co
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

De achterpanelen van Schaeffer zijn binnen. De ruwbouw vordert nu gestaag. In de bodemplaat zitten 2 sluiven voor de koeling van de UcD. De luchtstroom kan aan de bovenkant van het achterpaneel weer weg.
De bodemplaat is 4mm en de zijwanden en tussenschot zijn 8mm dik.
Het lege frame is al behoorlijk zwaar en zeer stevig. Heel wat anders dan die "gevouwen" kastje die je koopt. 8)
Vandaag trouwens een van mijn eerdere UcD's gehoord op een stel Sonus Faber Cremona's en de nieuwe Liuto. Ik vind ze telkens weer verbazingwekkend goed klinken.

Co
Bijlagen
bluepanel1010988.jpg
bluepanel1010986.jpg
bluepanel1010983.jpg
bluepanel1010982.jpg
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Sjonge, jonge, ik durf al bijna geen Hifi2000 kastje meer te bestellen :-).
Al wegen die SMPS helemaal niks, dus ik heb niet zon stevig kastje nodig, dan wel wat bitumen plakken voor het plaatstaal gerammel tegen te gaan :-).
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Ja, je begint ergens aan als je geen kast van hifi2000 wil :roll: Het is een hoop werk als je niet beschikt over echt professionele spullen. Toch kun je met een boorstandaard, boormachine, bovenfrees en een paar vijlen tot goede resultaten komen. Zolang je maar tijd genoeg hebt en vooral geen haast. De 3 kasten zijn nu ruwweg gereed.
Ondertussen zijn ook de laatste printjes binnengekomen. Kan er ook weer eens gesoldeerd worden.
De houten zijpanelen zijn nu op de gewenste maat gezaagd en moeten nu nog glad geschuurd worden. Kortom ik ben nog lang niet klaar :wink:

Groet, Co
Bijlagen
stuurprintP1010994.jpg
stuurprintP1010993.jpg
stuurprintP1010995.jpg
stuurprintP1010996.jpg
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

De laatste printplaat is nu ook bestukt en het geheel werkt zoals het hoort. De rechter druktoets gaat naar de softstart en de linker is voor de bronwisseling. De switch op de pulsgever gebruik ik dus niet omdat je hem toch vrij gemakkelijk ongewild indrukt.
De pulsgever zit op een aluminium plaatje om niet teveel mechanische krachten op de print te hebben.
De led's zijn allemaal 7mm hoger gemonteerd om in het frontpaneel uit te kunnen komen.
Behalve de weerstanden zitten vrijwel alle componenten aan de achterzijde van de print. Er is niet genoeg ruimte tussen de print en het frontpaneel, vandaar deze oplossing. Op deze manier kan ik het ic ook nog vrij gemakkelijk uitnemen voor eventuele update's.

Co
Bijlagen
P1020021.JPG
P1020019.JPG
P1020017.JPG
P1020018.JPG
P1020016.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Vakwerk, Co! Je bent goed bezig... :shock: :wink:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Sjonge, wat is dat een mooi staaltje high-end bouwwerk.

Doet me denken aan de beginjaren van precisie-specialisten zoals Burmester.

Ed.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

prachtwerk co
ik heb ook problemen met de schakelaar op de pulsgever-als je de as verlengd hebt is het altijd wat(blijft soms hangen zelfs met een bijkomende veer)
ik ga ook een bijkomend schakelaartje monteren
mvg
audioot
Plaats reactie