Sub woofer filter
Moderator: Beheerdersteam
- Theduboracle
Re: Sub woofer filter
Nee, heb niks met Oracle te maken.pappaleo schreef:De tandwielen zijn dus al gedaan?
TheDub, doe jij iets met Oracle?
Maar had wel eerder dan hun die naam aangenomen.
- Theduboracle
- Theduboracle
- Theduboracle
- Theduboracle
- pappaleo
- Contacteer:
Klopt, maar in 1977 zijn ze onder de naam Software Development laboratories met de ontwikkeling van de Oracle software begonnen. V1 is nooit uitgebracht en in 1979 kwam V2 op de markt. In 1982 hebben ze de naam van de software in hun bedrijfsnaam opgenomen.Theduboracle schreef:In 1982, RSI renamed itself Oracle Systems Corporation
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
De naam Oracle stamt dus uit 1977.
- pappaleo
- Contacteer:
En zelfs daar wordt mee gegoocheld de hoge hoed dus, niet googlewouter schreef:Eindelijk gaat dit topic puur over feiten
- Theduboracle
Toegewijd volkje heh.pappaleo schreef:En zelfs daar wordt mee gegoocheld de hoge hoed dus, niet googlewouter schreef:Eindelijk gaat dit topic puur over feiten
![]()
![]()
Heeft er trouwens al iemand gehoort van kristallose (een paar namen gaan er van gaan in de ronde) folie spoelen als spreekspoel.
Waarom folie spoelen gebruiken in het scheidings filter (die veel beter klinken) terwijl de spreekspoel nog ouderwets gewikkeld wordt met "rond" draad in 2 of zelfs 3 lagen ?
Ben ik nou de gek of is er iemand die daar wat op te zeggen heeft.
Ik zit nu te luisteren naar de tangband W-1772 luidspreker die echt geweldig zuiver klinkt maar wat zou dat zijn als deze breedband driver uitgerust was met een foliespoel van hoogwaardig metaal ?
- Theduboracle
Omdat een spreekspoel onderdeel uitmaakt van een elektromotor, ik kan me zo voorstellen dat een foliespoel uitermate inefficiënt is als spoel in een motor.Theduboracle schreef:Waarom folie spoelen gebruiken in het scheidings filter (die veel beter klinken) terwijl de spreekspoel nog ouderwets gewikkeld wordt met "rond" draad in 2 of zelfs 3 lagen ?![]()
Ik zit nu te luisteren naar de tangband W-1772 luidspreker die echt geweldig zuiver klinkt maar wat zou dat zijn als deze breedband driver uitgerust was met een foliespoel van hoogwaardig metaal ?
- Theduboracle
Zou best kunnen, maar het magneetveld is op zich even sterk.SARK schreef:Omdat een spreekspoel onderdeel uitmaakt van een elektromotor, ik kan me zo voorstellen dat een foliespoel uitermate inefficiënt is als spoel in een motor.Theduboracle schreef:Waarom folie spoelen gebruiken in het scheidings filter (die veel beter klinken) terwijl de spreekspoel nog ouderwets gewikkeld wordt met "rond" draad in 2 of zelfs 3 lagen ?![]()
Wordt wel van heel dun folie.
Drie lagen is best lastig.Theduboracle schreef:Waarom folie spoelen gebruiken in het scheidings filter (die veel beter klinken) terwijl de spreekspoel nog ouderwets gewikkeld wordt met "rond" draad in 2 of zelfs 3 lagen ?
En waarom geen folie? De gebruikte draad bij spreekspoelen is dermate dun dat je je geen zorgen hoeft te maken over het skineffect (zo je je daarover al druk zou moeten maken). De te gebruiken folie zou ook erg dun moeten worden, dat gaat al snel meer na- dan voordelen krijgen. Nee, dan liever Hexatech... maar gewoon rond is, mits goed toegepast, ook prima.
Hoe weet je dat of .... waar heb je deze informatie vandaanTheduboracle schreef:maar het magneetveld is op zich even sterk.
- Theduboracle
Er komt natuurlijk meer bij kijken natuurlijk, de impedantie of meer dingen kunnen veranderen.SARK schreef:Hoe weet je dat of .... waar heb je deze informatie vandaanTheduboracle schreef:maar het magneetveld is op zich even sterk.
Precies weet ik het ook niet maar op zich zal het magneetveld gelijk blijven mits er evenveel stroom door de geleider loopt en de geleider evenlang is als de spoel.
Hoe het magneetveld zal zijn is de vraag, als het goed is zal die compacter zijn en zal het meer gaan om precisie in hoe de spoel in de magneet moet komen te zitten.
- pappaleo
- Contacteer:
Understatement van de eeuwTheduboracle schreef:Precies weet ik het ook niet ...
Als je bij een conventionele spoel een wikkeling verlegt, dan heeft dat al gevolgen voor het magneetveld, dus dat het magneetveld gelijk blijft bij de toepassing van een foil spoel als spreekspoel waag ik te betwijfelen.Theduboracle schreef:...maar op zich zal het magneetveld gelijk blijven mits er evenveel stroom door de geleider loopt en de geleider evenlang is als de spoel.
Hoe het magneetveld zal zijn is de vraag, als het goed is zal die compacter zijn en zal het meer gaan om precisie in hoe de spoel in de magneet moet komen te zitten.
En als een foil spoel voordelen zou hebben tov een conventioneel gewikkelde spoel, waarom zijn dan niet alle luidsprekers met een foil spoel uitgerust?