Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen
Moderator: Beheerdersteam
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Heel,…… heel misschien morgen even een meetinkje door mijn audio-mentor.
Dan weten we hoe “mooi” ik een “foutklankbeeld” vind, want mooi vind ik het
………en hartstikke “fout” zal het wel zijn
. Geeft niet, als we er maar lol mee hebben.!!
Als de meting plaats heeft gevonden zal ik hem vragen of het “grafiek” geplaatst kan worden.
Iets om op te “kauwen” voor de komende weken op weg naar een juist filtertje.
Ik kijk er naar uit.
Paul
Dan weten we hoe “mooi” ik een “foutklankbeeld” vind, want mooi vind ik het
Als de meting plaats heeft gevonden zal ik hem vragen of het “grafiek” geplaatst kan worden.
Iets om op te “kauwen” voor de komende weken op weg naar een juist filtertje.
Ik kijk er naar uit.
Paul
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
In de namiddag kwam ik bij Paul aan, bepakt en bezakt. Doordat ik mijn impedantieboxje niet mee had, had ik nog een aantal onderdelen voor niets meegenomen, wat jammer was aangezien ik echt heel veel kilo's heb meegesjouwd. Eenmaal aangekomen werd ik al snel getracteerd op een heerlijk biefstukje a la Paul, met een bijbehorende Paulsaus™. Deze zal na verloop van tijd op dit forum wel enige faam krijgen. 
Niet veel later zijn we natuurlijk de speakers gaan beluisteren, en niet veel later zijn we ze ook gaan meten. Toen zijn we erachter gekomen dat de tweeter tóch nog uit fase staat, en toen hebben we de tweeter omgedraaid. Desalniettemin klinkt het geluid al heerlijk OB'achtig. Ook de grafieken zijn beter dan dat ik verwacht had voordat ik er aankwam.
Ook hebben we de woofers los gemeten. Hier blijkt toch dat de twee metingen behoorlijk verschillen; de rechter heeft een behoorlijke piek. Snel zou ik deze willen toeschrijven aan een staande golf in de ruimte aangezien de breedte 4,9 meter is. Echter zou ik zeggen dat het opmerkelijk is dat de linkerwoofer dit niet heeft. Beide zijn het closerangemetingen. De metingen aan de speakers zijn op een afstand van 100 cm en gericht op de rand van de baffle ter hoogte van de tweeter. De gele vertikale lijn duidt aan vanaf wanneer de meting betrouwbaar is en wanneer niet. Links ervan is niet te vertrouwen door de gating.
Volgende keer gaan we alle units apart meten (met impedantiebox ook
) en simuleren om het geheel écht heel mooi te laten klinken, want er zit zeker potentie in. 
Niet veel later zijn we natuurlijk de speakers gaan beluisteren, en niet veel later zijn we ze ook gaan meten. Toen zijn we erachter gekomen dat de tweeter tóch nog uit fase staat, en toen hebben we de tweeter omgedraaid. Desalniettemin klinkt het geluid al heerlijk OB'achtig. Ook de grafieken zijn beter dan dat ik verwacht had voordat ik er aankwam.
Ook hebben we de woofers los gemeten. Hier blijkt toch dat de twee metingen behoorlijk verschillen; de rechter heeft een behoorlijke piek. Snel zou ik deze willen toeschrijven aan een staande golf in de ruimte aangezien de breedte 4,9 meter is. Echter zou ik zeggen dat het opmerkelijk is dat de linkerwoofer dit niet heeft. Beide zijn het closerangemetingen. De metingen aan de speakers zijn op een afstand van 100 cm en gericht op de rand van de baffle ter hoogte van de tweeter. De gele vertikale lijn duidt aan vanaf wanneer de meting betrouwbaar is en wanneer niet. Links ervan is niet te vertrouwen door de gating.
Volgende keer gaan we alle units apart meten (met impedantiebox ook
De rechter, dat zit echt niet snor. Zeker weten dat je geen last had van de speaker impedantie, maw dat je referentiemeting in orde was? Een meetfoutje is zo gemaakt, weet ik inmiddels door schade en schande...
Het ziet er in ieder geval niet uit als een staande golf, want dan zou ik vlak bij de piek ook een dip verwachten.
Het ziet er in ieder geval niet uit als een staande golf, want dan zou ik vlak bij de piek ook een dip verwachten.
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Hoe zie je dit voor je? De woofers zijn aangesloten op een Krell en tussen de linker- en de rechterwoofer heb ik verder geen instellingen aangepast van de meting zelf.jeroen_d schreef:De rechter, dat zit echt niet snor. Zeker weten dat je geen last had van de speaker impedantie, maw dat je referentiemeting in orde was? Een meetfoutje is zo gemaakt, weet ik inmiddels door schade en schande...
Het ziet er in ieder geval niet uit als een staande golf, want dan zou ik vlak bij de piek ook een dip verwachten.
Je ziet wel nog erg veel reflecties terug in het middengebied. Als je de units gaat meten voor de simulaties, is het handig om ook wat metingen te hebben die de dipoolbult goed in kaart brengen. Daarnaast wellicht nog een meting op 40a50 cm tussen mid en woofer zonder gating om het niveau+xo tussen laag en mid goed te krijgen met metingen binnenshuis.
Als het afstraalgedrag van hoogmid tegenvalt is dat toch een beetje mijn schuld!
Als het afstraalgedrag van hoogmid tegenvalt is dat toch een beetje mijn schuld!
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Dat is het dus niet.Paul groot schreef:Klopt want ik weet niet eens wat het is.....Montana schreef:Klopt het dat je nagenoeg geen Baf en pritex in de laagkasten hebt zitten?![]()
Ik heb met Camiel afgesproken dat er dempend materiaal in komt (nu alleen vilt).
Dus als BAF en pritex dat "wolachtige" spul is dan komt dat er nog in.
Ik heb wel hier een leuke topic gevonden welke dat spul behandeld.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... highlight=
In dat geval, geen flauw idee.Interficior schreef:Hoe zie je dit voor je? De woofers zijn aangesloten op een Krell en tussen de linker- en de rechterwoofer heb ik verder geen instellingen aangepast van de meting zelf.jeroen_d schreef:De rechter, dat zit echt niet snor. Zeker weten dat je geen last had van de speaker impedantie, maw dat je referentiemeting in orde was? Een meetfoutje is zo gemaakt, weet ik inmiddels door schade en schande...
Het ziet er in ieder geval niet uit als een staande golf, want dan zou ik vlak bij de piek ook een dip verwachten.
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Die bult op de rechter woofer is er in theorie alleen en niet hoorbaar.
We hadden gisteravond geen tijd meer om verder te onderzoeken maar we gaan er zeker mee door om het op te lossen.
Mogelijk middels; Uitwisselen laagkasten of uitwisselen speakers van links naar rechts en omgekeerd en meting opnieuw doen om te kijken of foutje is meeverhuisd etc. het elimineren als het ware van mogelijke oorzaken.
De weg van de bron naar het laag is vol mogelijke afwijkingen, defecten of bouwfouten, immers; Speler, voorversterker, krell, speaker.
De huiskamer is niet symmetrisch dus een staande golf kan het nog steeds zijn.
Als mijn soldeerpistooltje het na 35 jaar (!) niet had opgegeven waren we nog wel doorgegaan.
Verder vallen de afwijkingen in grafieken mee denk ik, welke verklaart dat het al heel erg mooi klinkt. In ieder geval een uitdaging en mooie klus om te fine-tunen.
We hadden gisteravond geen tijd meer om verder te onderzoeken maar we gaan er zeker mee door om het op te lossen.
Mogelijk middels; Uitwisselen laagkasten of uitwisselen speakers van links naar rechts en omgekeerd en meting opnieuw doen om te kijken of foutje is meeverhuisd etc. het elimineren als het ware van mogelijke oorzaken.
De weg van de bron naar het laag is vol mogelijke afwijkingen, defecten of bouwfouten, immers; Speler, voorversterker, krell, speaker.
De huiskamer is niet symmetrisch dus een staande golf kan het nog steeds zijn.
Als mijn soldeerpistooltje het na 35 jaar (!) niet had opgegeven waren we nog wel doorgegaan.
Verder vallen de afwijkingen in grafieken mee denk ik, welke verklaart dat het al heel erg mooi klinkt. In ieder geval een uitdaging en mooie klus om te fine-tunen.
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Ik heb nog even tijd genomen om bij farnell een lijstje samen te stellen voor een actief filter zoals op audio-kits.com (die was 102 dollar = 72,35 euro). Dat is een stereo filter voor een actieve laag-doorlaat 4e orde LR.
Punt is dat je bij farnell van sommige dingen enkel veel kan nemen (bv 50 weerstanden van 1 bepaalde waarde), maar ik reken wel met die prijs. (de weerstanden zou je dan van mij voor die prijs kunnen kopen zegmaar).
Ik kom dan bij farnell als totaal uit op zo'n 30 euro, incl voeding, weerstanden, condensator, opamps opa2132 en zelfs een trafo. Print maak je dan op een gaatjes print. Dat is prima te doen.
Ik heb hier nog een bulk dingen liggen waar ik niks mee doe. dus mocht je van mening wisselen en actief gaan, dan is het nieuw dus voor zo'n 30 euro te doen. Of minder als je wat tweedehands spulletjes neemt zegmaar
Punt is dat je bij farnell van sommige dingen enkel veel kan nemen (bv 50 weerstanden van 1 bepaalde waarde), maar ik reken wel met die prijs. (de weerstanden zou je dan van mij voor die prijs kunnen kopen zegmaar).
Ik kom dan bij farnell als totaal uit op zo'n 30 euro, incl voeding, weerstanden, condensator, opamps opa2132 en zelfs een trafo. Print maak je dan op een gaatjes print. Dat is prima te doen.
Ik heb hier nog een bulk dingen liggen waar ik niks mee doe. dus mocht je van mening wisselen en actief gaan, dan is het nieuw dus voor zo'n 30 euro te doen. Of minder als je wat tweedehands spulletjes neemt zegmaar
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Misschien nog een alternatief voor actieve filtering. Ik heb pcb's voor het actieve filter en ps besteld bij Elliott Sound Productions http://sound.westhost.com/project09.htm. Ik weet niet waar ik met onderdelen uiteindelijk op uitkom. De pcb's inclusief documentatie en verzendkosten was 37 euro.
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Dat zijn leuke prijsjes.miki schreef:Misschien nog een alternatief voor actieve filtering. Ik heb pcb's voor het actieve filter en ps besteld bij Elliott Sound Productions http://sound.westhost.com/project09.htm. Ik weet niet waar ik met onderdelen uiteindelijk op uitkom. De pcb's inclusief documentatie en verzendkosten was 37 euro.
Een proefje tot de 100 euro vind ik ook prima.
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Het zou leuk en interressant zijn als je gereed bent en je ervaring hier plaatst of een topic opent hierover.
Ik ben ook benieuwd hoe je ervaring is geweest om de boel " in elkaar te zetten" met alle mee en tegenvallers erbij.
Ik heb net even op je gekopieerde link gekeken en dat moet voor een leek (ik bedoel hiermee mezelf, ondergetekende) wel in elkaar te zetten zijn.
Ik ben ook benieuwd hoe je ervaring is geweest om de boel " in elkaar te zetten" met alle mee en tegenvallers erbij.
Ik heb net even op je gekopieerde link gekeken en dat moet voor een leek (ik bedoel hiermee mezelf, ondergetekende) wel in elkaar te zetten zijn.
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Ik heb een topic geopend over mijn open baffle el Dorado project. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=8887. Misschien als ik verder ben dat het topic meer op zijn plaats is onder het kopje algemeen.
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Zie zo.
Ik ben weer een beetje opgeladen.
Lekker met men kleinzoon Leon (Corleon) gespeeld.
Ik ga er weer tegenaan.
Ik heb de afgelopen 2 weken ook veel nagedacht over de OB’s.
Nog even overwogen om de zaag ik de laagkasten te zetten om “bovenop-achter” een steile afronding te maken naar achter-beneden om het hele plompe model enigszins “af te slanken”.
Dat hele plompe is helemaal niet mooi.
Valt vooral op doordat de OB zo slank en smal is.
Maar, ik doe het niet.
De klank is al zooo mooi (vooral na alle vakantie-herrie) en wie weet help ik dat om zeep.
Bovendien is dat denk ik een maandje extra werk.
Ik zal proberen met bi-couloring eea te modificeren. Ik denk aan een zwart-grijs motief waarin het zwart domineert. Zwart hoogglans en het grijs mattig. Met speakerdoek grijs achterop de OB aflopend onder naar achter als een hals van een Cello.
Dit zijn nu nog bijzaken, eerst filterwerkjes afmaken.
Ik moet wel opschieten, ik had het al af moeten hebben.
Ik neem nog een maand of 3..?, projectje duurt dus 2 keer langer dan gepland maar het is en blijft de leukste “klus” ooit.
Dit weekend verder met houtnerf-zwart experimenten. Ik heb er 2 (proefjes) gedaan en het lijkt nog helemaal nergens op.
Ik ben weer een beetje opgeladen.
Lekker met men kleinzoon Leon (Corleon) gespeeld.
Ik ga er weer tegenaan.
Ik heb de afgelopen 2 weken ook veel nagedacht over de OB’s.
Nog even overwogen om de zaag ik de laagkasten te zetten om “bovenop-achter” een steile afronding te maken naar achter-beneden om het hele plompe model enigszins “af te slanken”.
Dat hele plompe is helemaal niet mooi.
Valt vooral op doordat de OB zo slank en smal is.
Maar, ik doe het niet.
De klank is al zooo mooi (vooral na alle vakantie-herrie) en wie weet help ik dat om zeep.
Bovendien is dat denk ik een maandje extra werk.
Ik zal proberen met bi-couloring eea te modificeren. Ik denk aan een zwart-grijs motief waarin het zwart domineert. Zwart hoogglans en het grijs mattig. Met speakerdoek grijs achterop de OB aflopend onder naar achter als een hals van een Cello.
Dit zijn nu nog bijzaken, eerst filterwerkjes afmaken.
Ik moet wel opschieten, ik had het al af moeten hebben.
Ik neem nog een maand of 3..?, projectje duurt dus 2 keer langer dan gepland maar het is en blijft de leukste “klus” ooit.
Dit weekend verder met houtnerf-zwart experimenten. Ik heb er 2 (proefjes) gedaan en het lijkt nog helemaal nergens op.

