wouter schreef:Onder de 40 Hz kun je hem helemaal niet inzetten, zo laag komt die woofer normaal afgestemd niet eens.
Sub woofer filter
Moderator: Beheerdersteam
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: Sub woofer filter
Dus.
Laatst gewijzigd door Theduboracle op vr 25 jul 2014, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: Sub woofer filter
Dat ik iets versterken wil wat niet weer te geven is, en dan oververhitting en de Chip valt uitray5150 schreef:Wacht even, dit topic begon over een actief filter voor een subwoofer, vervolgens kwam er een 3886 plus bijhorende voeding om de hoek kijken,
en nu gaan we het hebben over een subwoofer ? terwijl het in de sectie filter ontwerp staat ?
![]()
Dat merk je vanzelf wel...Theduboracle schreef:Nou volg ik het even nietsevenup schreef:Kun je nooit te hard draaien, hij mute dan automatisch
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Sub woofer filter
Theduboracle schreef:Dus.
wouter schreef:Onder de 40 Hz kun je hem helemaal niet inzetten, zo laag komt die woofer normaal afgestemd niet eens.
Eh, tja. Misschien moet je dan maar geen speakers gaan bouwen, als je van nota bene Tangband de midwoofers niet van de subwoofers kunt onderscheiden
En zie hier mijn topic, kun je zien hoeveel output er onder de 35 Hz is
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4&start=25
Dat een door jou gevonden Duitse site hem onder de subwoofers heeft geplaatst zegt natuurlijk helemaal niets over dat ding.
Op een pagina eerder zie je mijn vertaling van de tekst van Hobby Hifi, inderdaad daar staat een afsnijfrequentie van onder de 40Hz.
Ik had begrepen dat jij onder 35 Hz wilde dat de subwoofer werkte, verkeerd begrepen dan. Je zou hem boven de 35 Hz willen laten beginnen... Dan nog een compleet verkeerde keuze.
Tangband heeft daarvoor subwoofers:
http://www.tb-speaker.com/detail/0624_11/w5-1138smf.htm
Deze zit rond de 45,- euro
Is er ook in een groter formaat maar ik zou dan eerder een Mivoc AW2000 overwegen. Bij Loudmagnet te krijgen...
Aangezien de Nederlandse webshops en importeur niet alles toont:
http://www.oaudio.de/Lautsprecher-Chass ... ub-Woofer/
Kun je aardig wat subwoofers zien
Laatst gewijzigd door wouter op vr 25 jul 2014, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Sub woofer filter
Misschien, misschien ook niet, wie weet...Theduboracle schreef:Dat ik iets versterken wil wat niet weer te geven is, en dan oververhitting en de Chip valt uitray5150 schreef:Wacht even, dit topic begon over een actief filter voor een subwoofer, vervolgens kwam er een 3886 plus bijhorende voeding om de hoek kijken,
en nu gaan we het hebben over een subwoofer ? terwijl het in de sectie filter ontwerp staat ?
![]()
Dat merk je vanzelf wel...Theduboracle schreef:Nou volg ik het even niet
Probeer het nou maar, je merkt het vanzelf wel.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: Sub woofer filter
Toch dat die Tangband die ik aandraag op 20Hz 5db luider is dan die waar jij mee komt.wouter schreef:Theduboracle schreef:Dus.
wouter schreef:Onder de 40 Hz kun je hem helemaal niet inzetten, zo laag komt die woofer normaal afgestemd niet eens.
Eh, tja. Misschien moet je dan maar geen speakers gaan bouwen, als je van nota bene Tangband de midwoofers niet van de subwoofers kunt onderscheiden![]()
En zie hier mijn topic, kun je zien hoeveel output er onder de 35 Hz is![]()
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4&start=25
Dat een door jou gevonden Duitse site hem onder de subwoofers heeft geplaatst zegt natuurlijk helemaal niets over dat ding.![]()
Op een pagina eerder zie je mijn vertaling van de tekst van Hobby Hifi, inderdaad daar staat een afsnijfrequentie van onder de 40Hz.
Ik had begrepen dat jij onder 35 Hz wilde dat de subwoofer werkte, verkeerd begrepen dan. Je zou hem boven de 35 Hz willen laten beginnen... Dan nog een compleet verkeerde keuze.
Tangband heeft daarvoor subwoofers:
http://www.tb-speaker.com/detail/0624_11/w5-1138smf.htm
Deze zit rond de 45,- euro
Is er ook in een groter formaat maar ik zou dan eerder een Mivoc AW2000 overwegen. Bij Loudmagnet te krijgen...
Aangezien de Nederlandse webshops en importeur niet alles toont:
http://www.oaudio.de/Lautsprecher-Chass ... ub-Woofer/
Kun je aardig wat subwoofers zien
10 euro er bij en 5db er af
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Sub woofer filter
Tja, en elke auto kan zo hard als het tellertje aangeeft.
Zo dacht een klasgenoot van mij dat hun lada echt 200 kon, zo ver ging het tellertje toch
Dub, je moet niet proberen serieus met argumenten tegen mensen in te gaan die je proberen uit te leggen dat je er eigenlijk niets van snapt. Dat komt nog blonder over](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Okee dan, toch even voor je in een plaatje gezet.
Het verschil bij 35 Hz is 28dB, uiteraard door de subwoofer gewonnen... Oja, 65dB SPL max heb je niets aan, 93 dB wel.
Zo dacht een klasgenoot van mij dat hun lada echt 200 kon, zo ver ging het tellertje toch
Dub, je moet niet proberen serieus met argumenten tegen mensen in te gaan die je proberen uit te leggen dat je er eigenlijk niets van snapt. Dat komt nog blonder over
Okee dan, toch even voor je in een plaatje gezet.
Het verschil bij 35 Hz is 28dB, uiteraard door de subwoofer gewonnen... Oja, 65dB SPL max heb je niets aan, 93 dB wel.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: Sub woofer filter
Is dat nou een meting of niet, het zijn meer db's !!!!!!!
Zeg dan zoiets van,"Als je een slechte kast maakt zou het wel anders kunnen uitpakken".
Of,"In een BR kast haal je die db's niet, dat is met een infinite baffle gemeten".
Dan zouden we verder kunnen praten en had ik je gewoon op de normale manier gelijk gegeven.
Is toch zo.
Nou gooi je de deur dicht in de stelling dat je er toch meer verstand van hebt, jammer.

Zeg dan zoiets van,"Als je een slechte kast maakt zou het wel anders kunnen uitpakken".
Of,"In een BR kast haal je die db's niet, dat is met een infinite baffle gemeten".
Dan zouden we verder kunnen praten en had ik je gewoon op de normale manier gelijk gegeven.
Is toch zo.
Nou gooi je de deur dicht in de stelling dat je er toch meer verstand van hebt, jammer.

-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Sub woofer filter
Theduboracle schreef:Nou gooi je de deur dicht in de stelling dat je er toch meer verstand van hebt, jammer.
Inderdaad, echter jij blijft plaatjes kijken die je niet kunt vergelijken. Zou je best mogen willen maar in de praktijk werkt dat niet.
Ik weet ook hoe die dingen gemeten worden. Echter, jij begrijpt niets van het probleem belastbaarheid met een Xmax van 3 mm.
Doe je voordeel met de kennis op dit forum, ik verdraai het onderwerp niet om gelijk te krijgen. Ik toon aan hoe het werkt, je houdt namelijk van plaatjes blijkbaar.
Ik gooi geen deur dicht, ik steek er tijd in om iemand iets duidelijk te maken.
Maar even goede vrienden, als jij liever naast je versterker gedeelte nu ook ook over het luidsprekergedeelte wilt horen: ga het maar lekker bouwen, dan kom je er vanzelf achter: be my guest.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: Sub woofer filter
wouter schreef:Tja, en elke auto kan zo hard als het tellertje aangeeft.
Ik snap je punt wel maar in dit geval heb je de kast wel veel hoger getuned.
De woofer haalt die db's niet omdat hij in een kast zit.
De tangband meting was met een infinite baffle, dan kom je wel veel hoger in het laag.
Ik heb even in de datasheets geneust en de beste woofers van tangband komen van 20hz 70db tot maximaal 30hz 80db.
Of je moet grotere broertjes nemen.
Opvallend is dat de W4-2089 1 tot 2 inch kleiner is terwijl die ook op 70db zit op 20 en 30 hz.
Low distorsion zeggen ze er ook nog bij, het zal ook wel de beste zijn.
Zelf zou ik dan de kast tunen op 27hz, wat blijft er dan over van de db's ?
Vast veel meer toch.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Sub woofer filter
Meestal ga je bij luidsprekers uit van de praktijk, inbouw in een box. En ik heb de W5 hier liggen, het is geen sub maar juist een hoog gevoelige midwoofer. De W5-704D kun je eigenlijk niet lager afstemmen, dan stort de maximale geluidsdruk helemaal in elkaar. Eigenlijk wil je de powerdip zo klein mogelijk houden. Bij de W5-1138 stem je hem zo af dat je maximaal kunt gaan, en dat blijkt wel als je de powerdip zoekt
Je hebt een link met een mooi overzicht van TB woofers
Je hebt een link met een mooi overzicht van TB woofers
Laatst gewijzigd door wouter op vr 25 jul 2014, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Sub woofer filter
Eigenlijk vind ik het allemaal best wel vermakelijk...
Je kunt niet zeggen dat de topics van The Dub geen deining geven.
Je kunt niet zeggen dat de topics van The Dub geen deining geven.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: Sub woofer filter
wouter schreef:Ik weet ook hoe die dingen gemeten worden. Echter, jij begrijpt niets van het probleem belastbaarheid met een Xmax van 3 mm.
Net alsof ik te dom ben om zoiets te snappen, overdrijven is ook een kunst.
Met 3.3mm gaat dat niet lukken natuurlijk.
Ik denk dat het een drukfoutje is, het moet 3.3cm zijn.
Mijn kleine tangbands zijn maar 3" en 25 watt en die slaan ook al zeker 2cm uit.
Ik denk een drukfoutje.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Sub woofer filter
+1 Het is kostelijk vermaakray5150 schreef:Eigenlijk vind ik het allemaal best wel vermakelijk...
Je kunt niet zeggen dat de topics van The Dub geen deining geven.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Sub woofer filter
Nou is het weer een drukfout......
Kan dit draadje niet beter naar de kantine?
Kan dit draadje niet beter naar de kantine?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Sub woofer filter
vermakelijk vind ik het niet als iemand denkt dat er een 5,25" luidspreker bestaat met een Xmax van meer dan 3 cm...
Werkelijk geen idee wat Xmax is en wat het betekent voor een woofer.
Ik had je getipt niet met argumenten tee komen, nu blijkt weer waarom.
Maar het zou best eens kunnen dat die 4" echt het beste is
En dat zag er weldegelijk uit als 3 mm, one way uiteraard zoals Xmax betreft.
Werkelijk geen idee wat Xmax is en wat het betekent voor een woofer.
Ik had je getipt niet met argumenten tee komen, nu blijkt weer waarom.
Maar het zou best eens kunnen dat die 4" echt het beste is
En dat zag er weldegelijk uit als 3 mm, one way uiteraard zoals Xmax betreft.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Sub woofer filter
Als dat 3,3cm is ben ikTheduboracle schreef:
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: Sub woofer filter
Ach man, dit gedoe.
Of is het 2 keer 3.3mm, naar voren en naar achteren.
Je probeert het mij ook moeilijk te maken geloof ik.
Ik kan mij goed voorstellen dat als je 20 tot 35hz wil uitversterken je snel in de problemen komt en de boel verwoest op die manier.
Hoe erg hij in het echt zal uitslaan bij het gewenste volume, het zijn ook 2 stuks zoals ik dat wil dus het vermogen gaat ook nog door de midden.
Of is het 2 keer 3.3mm, naar voren en naar achteren.
Je probeert het mij ook moeilijk te maken geloof ik.
Ik kan mij goed voorstellen dat als je 20 tot 35hz wil uitversterken je snel in de problemen komt en de boel verwoest op die manier.
Hoe erg hij in het echt zal uitslaan bij het gewenste volume, het zijn ook 2 stuks zoals ik dat wil dus het vermogen gaat ook nog door de midden.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: Sub woofer filter
Ik geloof dat er een misverstandje is wat X-max eigenlijk is.
Mijn Tangband W8-1772 heeft een X-max van ook 3mm maar ik druk met gemak de conus 1cm naar achteren.
Het slaat er niet dus niet op hoe ver hij kan uitslaan, maar hoe ver hij uitslaat bij .....
Mijn Tangband W8-1772 heeft een X-max van ook 3mm maar ik druk met gemak de conus 1cm naar achteren.
Het slaat er niet dus niet op hoe ver hij kan uitslaan, maar hoe ver hij uitslaat bij .....
