Zomerproject: LBVS

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

arvoitus
Berichten: 15
Lid geworden op: di 29 nov 2011, 3:34

Zomerproject: LBVS

Bericht door arvoitus »

Beste lezers,
Deze zomer wil ik (samen met mijn vader) de LBVS speaker gaan maken.
Na heel wat topics van andere mensen te lezen ben ik enthousiast geworden en wil ik deze als allereerste project zelf gaan maken.

Via een vriend heb ik een gedeelte van de drivers (2x woofer, 1 x tweeter) al kunnen regelen, en mijn vader kan het hout gratis en gezaagd regelen.
Ik heb via Rumoh al gevraagd of de LBVS bouwpakket geleverd kan worden zonder de drivers en terminal aansluiting, dus op dit moment staat het volgende in het winkelmandje bij Rumoh:
H0831-06 Seas 27TFF - (1x)
000-1469 1.40 mm Wire Coil 1.50 mH - (2x)
1341974 2.20 Ω MOX 10W Metalized - (6x)
000-1019 0.70 mm Wire Coil 0.27 mH - (2x)
1341982 10.0 Ω MOX 10W Metalized - (2x)
CLOTH1 Cloth mat - (2x)
1457150 Pritex, 50x100cm, d4,2cm - (1x)
RTAPE8 Speaker foam sealing tape RTAPE8 - (2x)
MZF-8616 Hexagon screw 4x25mm - (20x)
PWA6u8J160V ClarityCap PWA 6.80 uF - (2x)
PWA10uJ160V ClarityCap PWA 10.0 uF - (2x)
JABIP10 Bipolaire elco 10.0 uF - (2x)
1346775 Bassrelfex tube 100mm High power - (1x)

Nu had ik nog een paar vragen:
Ik heb ook nog het onderstaande isolatie spul (Decor Isofix) liggen:
2014-07-02 22.22.23.jpg
2014-07-02 22.23.11.jpg
1. Zou ik dat ook kunnen gebruiken in plaats van die Cloth mat/ondertapijt wat normaal gesproken gebruikt wordt?

2. Zou het verstandig zijn om bitumen toe te voegen, want dat mis ik volgensmij in de bovenstaande bestelling.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Zomerproject: LBVS

Bericht door dre »

Het is de bedoeling dat dempingsmatriaal een redelijk open celstructuur heeft zodat het geluid dan 'opgenomen' word.
Dat lijkt me met jouw matriaal niet het geval.......

Loodbitumen toepassen op de grote vlakken kan nooit kwaad,maar liever zou ik wat extra bracing toepassen.
FritsK
Berichten: 315
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 23:22

Re: Zomerproject: LBVS

Bericht door FritsK »

Vergeet het 2e BR pijpje niet!
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Zomerproject: LBVS

Bericht door markbakk »

Dat spul mag je best gebruiken, maar het zal mogelijk weinig bieden, al is t volgens mij wel opencellig. Je kunt er gerust mee experimenteren hoor. Zo lang je het Pritex maar gebruikt!
arvoitus
Berichten: 15
Lid geworden op: di 29 nov 2011, 3:34

Re: Zomerproject: LBVS

Bericht door arvoitus »

@dre en markbakk, bedankt voor het antwoord. Ik ben nieuwsgierig, zouden jullie misschien uitleg kunnen geven over waarom het niet zou werken? Het is wel materiaal voor geluidsisolatie volgensmij. Ik heb hier de akoestische waardes die op de verpakking staan:
2014-07-02 22.22.42-1.jpg
Wat kan ik als alternatief voor die cloth mat gebruiken (wat ik makkelijk/goedkoop ergens kan regelen)? Glaswol of iets dergelijks? Ik heb ook al gezien dat ze Kwantum ondervloer/vilt gebruiken, maar ik las tevens dat dat schijnbaar niet zo veel effect had.

@FritsK, die zal ik toevoegen, het is maar goed dat er nog iemand anders overheen kijkt!
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Zomerproject: LBVS

Bericht door Chris_T »

Demping voor een luidspreker moet absorberen niet isoleren ;).

Ondertapijt van de Kwantum niet nemen btw!
Ik heb het zelf een keertje geprobeerd maar dat spul is veel te hard geperst waardoor het bijna geen effect heeft.
Een optie is misschien hoogpolige vloerbedekking, maar ik zou dan eerder voor de cloth mat gaan.
Veel goedkoper per m2 zal het niet worden.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Zomerproject: LBVS

Bericht door bartsegers »

Wasemkapfilters halen bij de discounter...
Gebruik het zelf eigenlijk altijd, makkelijk te knippen/nieten/lijmen/oprollen etc.

Afbeelding
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Zomerproject: LBVS

Bericht door bartsegers »

arvoitus schreef:
Het is wel materiaal voor geluidsisolatie volgensmij. Ik heb hier de akoestische waardes die op de verpakking staan:
Verschil tussen isolatie van contactgeluid en luchtgeluid.

Die laatste wil je temmen in een speaker. (en in de kamer evt etc)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zomerproject: LBVS

Bericht door ray5150 »

Noppenschuim bij de Gamma; 12 euro voor een vierkante meter, veel goedkoper dan dat zal het niet worden.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Zomerproject: LBVS

Bericht door FR_Aad »

ray5150 schreef:
Noppenschuim bij de Gamma; 12 euro voor een vierkante meter, veel goedkoper dan dat zal het niet worden.
Er zijn mensen die beweren dat het Gamma schuim niet goed is. Of is dat een discussie die vergelijkbaar is met die over condensatoren en kabeltjes??
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zomerproject: LBVS

Bericht door ray5150 »

Het is een Low Budget Vloerstaander, geen Avalon kloon... :mrgreen:
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Zomerproject: LBVS

Bericht door Vuurkat »

bartsegers schreef:
Wasemkapfilters halen bij de discounter...
Gebruik het zelf eigenlijk altijd, makkelijk te knippen/nieten/lijmen/oprollen etc.

Afbeelding
Makkelijk te verwerken, maar dat spul dempt wel een stuk minder goed dan gewone plastic wol als Sonofil.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Zomerproject: LBVS

Bericht door b_force »

FR_Aad schreef:
ray5150 schreef:
Noppenschuim bij de Gamma; 12 euro voor een vierkante meter, veel goedkoper dan dat zal het niet worden.
Er zijn mensen die beweren dat het Gamma schuim niet goed is. Of is dat een discussie die vergelijkbaar is met die over condensatoren en kabeltjes??
Nee, dat valt zeer duidelijk te meten.
tov Pritex, Tyrotex of Akotherm van Merford is het echt hopeloos.
Snap eigenlijk niet waarom je die paar euro zou willen besparen daar op eigenlijk. :think:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Zomerproject: LBVS

Bericht door richard »

FR_Aad schreef:
ray5150 schreef:
Noppenschuim bij de Gamma; 12 euro voor een vierkante meter, veel goedkoper dan dat zal het niet worden.
Er zijn mensen die beweren dat het Gamma schuim niet goed is. Of is dat een discussie die vergelijkbaar is met die over condensatoren en kabeltjes??
Naar mijn ervaring verpulverd dat Gamma schuim veel te snel, het is niet echt duurzaam.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Zomerproject: LBVS

Bericht door FR_Aad »

richard schreef:
Naar mijn ervaring verpulverd dat Gamma schuim veel te snel, het is niet echt duurzaam.
Mmm, dat is iets waar je - tenzij je ieder jaar nieuwe speakers maakt - niet op zit te wachten :(
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Zomerproject: LBVS

Bericht door avdboom »

De demping wordt vaak gezien als een noodzakelijk kwaad maar is echter in grote mate bepalend voor het eindresultaat. Besparen daar op gaat gewoon ten koste van het eind resultaat. Dat is iets waar ik mij wel bewust van geworden ben, maar wel een individueel leerprocces lijkt waar iedereen door heen moet...
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Zomerproject: LBVS

Bericht door Chris_T »

richard schreef:
Naar mijn ervaring verpulverd dat Gamma schuim veel te snel, het is niet echt duurzaam.
+1

Ik heb ook het idee dat de weekmakers daarin de units aantasten, van een setje Peerless HDS152 zijn de ophangranden helemaal taai geworden :(
Dat terwijl ze niet in het zonlicht hebben gestaan (daarnaast heb ik ook dubbelglas, dus UV komt haast niet binnen).
Dempen deed dat noppenschuim van de Gamma overigens wel, laagje 25mm was vergelijkbaar met een kast (licht)gevuld door Sonofill/Visaton wol.
arvoitus
Berichten: 15
Lid geworden op: di 29 nov 2011, 3:34

Re: Zomerproject: LBVS

Bericht door arvoitus »

Vandaag is de eerste bestelling binnen gekomen. Één tweeter, twee baspijpen, de filteronderdelen en het dempingsmateriaal van Rumoh:
DSC_3225.jpg
DSC_3219.jpg
DSC_3224.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Zomerproject: LBVS

Bericht door wouter »

smaakvolle foto's!!! Succes
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zomerproject: LBVS

Bericht door ray5150 »

wouter schreef:
smaakvolle foto's!!! Succes
+1
Voor sommigen is dat bijna porno ! :rofl:
arvoitus
Berichten: 15
Lid geworden op: di 29 nov 2011, 3:34

Re: Zomerproject: LBVS

Bericht door arvoitus »

De speakers zitten al voor een deel in elkaar, maar helaas heb ik daar geen degelijke foto's van. Dus dan moeten jullie het voorlopig maar even met de nieuwe kabels doen:
DSC_0379.jpg
DSC_0376.jpg
DSC_0367.jpg
DSC_0388.jpg
DSC_0394.jpg
Speakerdraad is Cordial CLS225BK (2x2,5mm2) met Nakamichi 0534B banaanpluggen. Vervolgens nog wat sleeving en krimpkous van Ebay en het resultaat mag er wel zijn.
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Zomerproject: LBVS

Bericht door nxs77 »

Nog meer zelfbouw porno..... :lagge:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zomerproject: LBVS

Bericht door ray5150 »

Sehr geil... :mrgreen:
arvoitus
Berichten: 15
Lid geworden op: di 29 nov 2011, 3:34

Re: Zomerproject: LBVS

Bericht door arvoitus »

Vraagje, ik heb overal een laag clothmat tegen de zijkanten aan zitten ... maar ik zit nu nog met een flink rest stuk. Kan ik dat zonder problemen extra in de speaker stoppen?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Zomerproject: LBVS

Bericht door wouter »

lijkt me alleen bedoeld voor aan de wanden!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”