Welke crossover frequenties bij deze speakers?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Merlijn schreef:
Bij speaker&co hebben ze alleen de Seas meuk en ze zijn een heel stuk prijziger dan bmm. Speakerland is in bewerking (Seas pagina's) en heeft nog geen Dayton erop staan, dus het wordt BMM :p.
Meuk :?:
Wiktionary
Bijlagen
4-this-u-die.jpg
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

De tijd dat BMM "een heel stuk" voordeliger was dan de bekende luidsprekerzaken, is nagenoeg voorbij. Sinds vorig jaar is men bezig de prijzen stapsgewijs gelijk te trekken, waarbij de prijs van sommige drivers al ruim 30% steeg in een jaar tijd. Bij een aantal drivers kan je nog steeds wat voordeel opdoen, maar voor velen maakt het al niet meer uit bij wie je ze bestelt.

Overigens staat me bij dat ook de andere zaken gewoon Dayton leveren, al wordt het merk nog niet genoemd. Of misschien staat het inmiddels onder Intertechnik.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

misschien wilt iemanhd met wat tijd over, dit vertalen naar een BMM bestelling voor jou ?

L2 - 1.80 mH .47 ohm Sidewinder 16AWG (Spoel)
C4 - 31 uF Bennic Electrolytic (Condensator)
R6 - 7 ohm Eagle Metal Oxide Film non-inductive (weerstand)
C7 - 10 uF Bennic Metallized Poly (Condensator)
L8 - .30 mH .2 ohm MB Standard 19ga (Spoel)

Dit zijn maar 5 filtercomponentjes, en een heel eenvoudig filter overigens!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Slaat kant nog wal dat Speaker en Co niet alles heeft en duur zijn.
Check hun website maar eens. Zo zie je bv dat de Peerless HDS 152 Exclusive veel goedkoper is dan BMM.

Zo zijn er nog wel wat voorbeelden te vinden.

Dus de argumenten dat ze duur zijn en dat ze alleen Seas "meuk" :?: vind ik een beetje raar.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Marp schreef:
Overigens staat me bij dat ook de andere zaken gewoon Dayton leveren, al wordt het merk nog niet genoemd..
Speaker en Co kan Dayton gewoon leveren, ze staan alleen nog niet in de webshop.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
Marp schreef:
Overigens staat me bij dat ook de andere zaken gewoon Dayton leveren, al wordt het merk nog niet genoemd..
Speaker en Co kan Dayton gewoon leveren, ze staan alleen nog niet in de webshop.
een paar modellen wel 8)
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bericht door k.p. »

Veel S&C fans hier:P? Mijn ervaring mut hun is wat slechter. Ik had wat vragen gemaild en was van plan eenpaar sls drivers bij hun/hem af te nemen. Geen reaktie gehad en na een telefoontje werd ik niet echt prettig te woord gestaan. Bij BMM werd ik wel uiterst vriendelijk te woord gestaan en mijn voorkeur gaat daar ook naar uit. Net als ik mijn volgende filter bij roland zal bestellen. Klantvriendelijkheid en behulpzaamheid is ook wat waard. Het ging om speaker en co in Haarlem om precies te zijn.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

k.p. schreef:
Veel S&C fans hier ...
daar is mijn besmetting met t zelfbouwvirus begonnen :lol: en ik denk bij velen hier.. en altijd goed en vriendelijk behandeld daar
Gebruikersavatar
Merlijn
Berichten: 51
Lid geworden op: za 16 aug 2008, 16:23

Bericht door Merlijn »

Lol, meuk is een stopwoord van mij. Vergelijkbaar met: Al die andere troep. Waar ik mee bedoel dat ze uber veel spullen hebben.

Ik vind de website van speakerland trouwens niet echt duidelijk. Ben ik de enige die zoiets heeft van: probeer eens een andere site! ?

Ik zal eens informeren bij die twee winkels.
Iemand wil een bestelling mee plaatsen voor de verzendkosten, dus ik zal alles maandag bestellen :).

Overigens zie ik dat de tweeter een weerstand van 6 ohm heeft terwijl de woofer er een van 8 ohm heeft. Dit levert geen problemen op lijkt me toch?

Daarnaast heeft de woofer een RMS vermogen van 50 watt ofzo, max 90. Wat als ik er 70 op zet? Dat is dan toch geen probleem?

Dan mijn laatste vraag van vandaag. Het bas reflex gat (de pijp), ik weet dat hij 2 inch aan diameter is, maar niet hoe lang. Er staat bij zie chart. http://www.zaphaudio.com/BAMTM-cad-vented.pdf << kan iemand dit zo zien?

Vriendelijkst,
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Merlijn schreef:
Dan mijn laatste vraag van vandaag. Het bas reflex gat (de pijp), ik weet dat hij 2 inch aan diameter is, maar niet hoe lang. Er staat bij zie chart. http://www.zaphaudio.com/BAMTM-cad-vented.pdf << kan iemand dit zo zien?

Vriendelijkst,
Tip:
'Poort' in het Engels is 'vent' :idea:
Gebruikersavatar
Merlijn
Berichten: 51
Lid geworden op: za 16 aug 2008, 16:23

Bericht door Merlijn »

SARK schreef:
Merlijn schreef:
Dan mijn laatste vraag van vandaag. Het bas reflex gat (de pijp), ik weet dat hij 2 inch aan diameter is, maar niet hoe lang. Er staat bij zie chart. http://www.zaphaudio.com/BAMTM-cad-vented.pdf << kan iemand dit zo zien?

Vriendelijkst,
Tip:
'Poort' in het Engels is 'vent' :idea:
Lol! Sorry die was niet al te snugger van mij, ik snap nu precies hoe het zit met lengtes van de "vent" en de bas, het is de minimale frequentie die ervan afhangt zeg maar.

Nog een vraag:
While extension is pretty good for both sealed and vented options, the trade off is low power handling. In both cases, not much more than 20 watts is going to cause overload in the low bass region at certain frequencies. If you're carefull a 50-100 watt amp would probably be a good match if you're running full range. If you're running a subwoofer with an active crossover, those limitions disappear and you can dump a lot more power into them.
Wat bedoelen ze met not much more than 20 watt? De boxen kunnen toch wel veel meer aan dan :O. Want ik wil er een versterker van 70w aan hangen :o.
Welke lengte van de poort raden jullie aan als jullie hier naar kijken:
http://www.zaphaudio.com/BAMTM-ventedtuning.gif
Ik zie namelijk amper verschil :/ de een gaat wat lager, en de ander wat minder laag :/
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bij een BR box gaat de woofer ongeremd heen en weer bij erg lage frequenties
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Merlijn schreef:
Welke lengte van de poort raden jullie aan als jullie hier naar kijken:
http://www.zaphaudio.com/BAMTM-ventedtuning.gif
Ik zie namelijk amper verschil :/ de een gaat wat lager, en de ander wat minder laag :/
Hangt van je smaak af, wil je een stevige bas kies dan voor de hogere afstemfrequentie, wil je een wat 'dunnere' bas (die wel wat lager komt) kies dan de lagere.
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door ]eep »

je geeft toch zelf het antwoord al?
If you're carefull a 50-100 watt amp would probably be a good match
Voordat je er 20 echte watts doorheen jaagt zit je al lang met je vingers in je oren hoor. Ik heb een 10W versterker en ik zet m bijna nooit harder dan halverwege. Je kunt beter een zwaardere versterker hebben die niet clipt dan 1 van hetzelfde vermogen die je voluit draait. Dat kan je je tweeters kosten.
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Henkjan schreef:
bij een BR box gaat de woofer ongeremd heen en weer bij erg lage frequenties
Idd, dit schreef ik al:
Het nadeel van een gepoorte kist is dat je onder de afstemming van die poort (zeg 40Hz) gewoon een kist-met-een-gat hebt, en dát gaat ten koste van de belastbaarheid van de woofer

Bij een gesloten kist word de woofer in bedwang gehouden door de kist. Bij een kist met een poort krijg je een lagere bas, maar onder de afstemming speelt de woofer bijna free air.
]eep schreef:
Voordat je er 20 echte watts doorheen jaagt zit je al lang met je vingers in je oren hoor.
Idd. Mijn TL zuilen kunnen maximaal 20 watt hebben aan belastbaarheid, maar dan versta je elkaar al echt niet meer, en komen de buren-van-verderop allang op de deur bonzen.

Ik zou me niet zo druk maken over de belastbaarheid van je speakers. Gewoon je verstand (en je oren!) gebruiken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Slaat kant nog wal dat Speaker en Co niet alles heeft en duur zijn.
Check hun website maar eens. Zo zie je bv dat de Peerless HDS 152 Exclusive veel goedkoper is dan BMM....
idd, ik heb net ff gekeken en ook de nw scanspeak illuminator serie is bij S&Co en Speakerland fors voordeliger dan bij BMM...
Ronkel
Berichten: 2182
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Wat betreft de basreflex-afstemming zou ik persoonlijk voor de laagste optie gaan, 28 Hz dus. Dat is dus een pijp met 2 inch doorsnede en lengte van 101 mm (volgens de PDF). Zo weet je zeker dat er geen "bult" in de frequentierespons aanwezig is, meestal komt er toch wel meer dan voldoende bas uit.

En als je per speaker 20 W erin stuurt zit je in totaal al op zeker 100 dB... lijkt me hard genoeg... :wink:
Gebruikersavatar
Merlijn
Berichten: 51
Lid geworden op: za 16 aug 2008, 16:23

Bericht door Merlijn »

Ronkel schreef:
Wat betreft de basreflex-afstemming zou ik persoonlijk voor de laagste optie gaan, 28 Hz dus. Dat is dus een pijp met 2 inch doorsnede en lengte van 101 mm (volgens de PDF). Zo weet je zeker dat er geen "bult" in de frequentierespons aanwezig is, meestal komt er toch wel meer dan voldoende bas uit.

En als je per speaker 20 W erin stuurt zit je in totaal al op zeker 100 dB... lijkt me hard genoeg... :wink:
Okee nu de hamvraag, waar vind ik zo een pijp? Ik heb net gekeken bij Conrad, Speakerland, BMM en Speaker-en-co, maar de eerste 3 hebben ze niet met deze formaten en de laatstgenoemde heeft ze niet in de webshop staan.

Iemand nog een website waar ze meer keus hebben qua reflexpoorten?

En de onderkant van dat cabinet, het grote blok zegmaar, is toch helemaal niet nodig? Zo een massief blok :/. Zie ik nooit bij speakers.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Als je de laagste afstemfrequentie kiest en je vindt de bas te dun, dan kan je altijd nog een stukje van de poort afzagen. Andersom is moeilijker.
Merlijn schreef:
Okee nu de hamvraag, waar vind ik zo een pijp? Ik heb net gekeken bij Conrad, Speakerland, BMM en Speaker-en-co, maar de eerste 3 hebben ze niet met deze formaten en de laatstgenoemde heeft ze niet in de webshop staan.
De poort mag ook wat groter zijn, maar let er dan wel op dat hij ook langer moet zijn.
De poort kan je trouwens ook van een PVC-buis maken (is ook goedkoper :wink: ).

Edit: dat blok onderin de speaker is de voet, sommige mensen vinden het mooier als de speaker een voet heeft en zo valt hij ook minder gauw om.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op za 13 jun 2009, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Merlijn
Berichten: 51
Lid geworden op: za 16 aug 2008, 16:23

Bericht door Merlijn »

Casper schreef:
Als je de laagste afstemfrequentie kiest en je vindt de bas te dun, dan kan je altijd nog een stukje van de poort afzagen. Andersom is moeilijker.
Merlijn schreef:
Okee nu de hamvraag, waar vind ik zo een pijp? Ik heb net gekeken bij Conrad, Speakerland, BMM en Speaker-en-co, maar de eerste 3 hebben ze niet met deze formaten en de laatstgenoemde heeft ze niet in de webshop staan.
De poort mag ook wat groter zijn, maar let er dan wel op dat hij ook langer moet zijn.

De poort kan je trouwens ook van een PVC-buis maken (is ook goedkoper :wink: ).
Okee duidelijk, dan doe ik dat gewoon. 3 centimeter verschil maakt dus niet super veel uit ?

Nu kan ik iets niet vinden. Het gaat om de luchtspoel, het is er een met een weerstand van .47 ohm en 1.8mH, lucht. De originele bouwer heeft deze gebruikt, en die is maar 15 dollar. Nu is het geen wat het dichtbij komt een spoel bij Speakerland, 1.8mH, maar 0.43ohm, voor 20 euro. Deze heeft .03ohm minder, is dit een probleem?
Waar kan ik de perfecte spoel vinden? Geen een van de 5 bezochte winkels heeft exact deze spoel, dus wat nu?

Overigens, ik zag bij Conrad een "beschermingselement". hier!. Werkt dit echt? geen negatieve invloeden op het geluid? Want dan lijkt me dit toch heel erg handig?
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Bij de conrad gebruik je de "directe productlink", anders heb je er niets aan.

Ik heb wel een idee wat het is, en je wil het niet. Doe je je best om een mooi filter te maken, je zoekt naar mooie componenten, zet je er zo'n prul van 10 cent tussen.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

En die 0,03 ohm is geen probleem!

Bedenk dat alles wat je gaat gebruiken een afwijking heeft van zeg 5% (en dat is netjes) dan is die 0,03 ohm verwaarloosbaar.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Merlijn schreef:
Okee nu de hamvraag, waar vind ik zo een pijp? Ik heb net gekeken bij Conrad, Speakerland, BMM en Speaker-en-co, maar de eerste 3 hebben ze niet met deze formaten en de laatstgenoemde heeft ze niet in de webshop staan.
Als ik de maten bekijk in de PDF dan heb je een pijp nodig van 5cm binnendiameter en maximaal 10cm lang, die kun je gewoon bij Speakerland krijgen.
De afdeling pijpen. De hele afdeling mevrouw?
Ronkel
Berichten: 2182
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

@ Sark :mrgreen:

@ Merlijn: de HP-50 (met trompetuitloop, E 2,50) is prima geschikt. Je hoeft 'm alleen nog een stukje af te zagen tot de juiste lengte.
Gebruikersavatar
Merlijn
Berichten: 51
Lid geworden op: za 16 aug 2008, 16:23

Bericht door Merlijn »

Ronkel schreef:
@ Sark :mrgreen:

@ Merlijn: de HP-50 (met trompetuitloop, E 2,50) is prima geschikt. Je hoeft 'm alleen nog een stukje af te zagen tot de juiste lengte.
Ik zocht echt een perfect passende, had niet door dat afzagen zo makkelijk kon haha ^^. Ik zal dan gewoon 40 mm afzagen, kan later nog steeds als ik de bas wat anders wil hebben :).

Bedankt iedereen ! Morgen alles bestellen en BOUWEN MAAR! (nu nog tijd vinden in mijn drukke bestaan :p, maar dat gaat geen probleem worden met de vakantie voor de boeg). Ik zal ook een topic openen met alle stappen erin, zodat noobs/newbs zoals ik voortaan via dat topic de meeste dingen kunnen leren. Goed idee? :p


edit:
welk dempingsmateriaal kun je trouwens het beste gebruiken in de bodem van het cabinet? http://www.zaphaudio.com/BAMTM-cad-vented.pdf << "extra damping at bottom". Moet dat gewoon helemaal opgevuld worden? En met wat voor materiaal dan? Voor de zijkanten van de kast gebruik ik dat noppenspul, wat op speakerland staat, dat het beste is ervoor.
Plaats reactie