MeukMerlijn schreef:Bij speaker&co hebben ze alleen de Seas meuk en ze zijn een heel stuk prijziger dan bmm. Speakerland is in bewerking (Seas pagina's) en heeft nog geen Dayton erop staan, dus het wordt BMM.
Wiktionary
Moderator: Beheerdersteam
MeukMerlijn schreef:Bij speaker&co hebben ze alleen de Seas meuk en ze zijn een heel stuk prijziger dan bmm. Speakerland is in bewerking (Seas pagina's) en heeft nog geen Dayton erop staan, dus het wordt BMM.
Tip:Merlijn schreef:Dan mijn laatste vraag van vandaag. Het bas reflex gat (de pijp), ik weet dat hij 2 inch aan diameter is, maar niet hoe lang. Er staat bij zie chart. http://www.zaphaudio.com/BAMTM-cad-vented.pdf << kan iemand dit zo zien?
Vriendelijkst,
Lol! Sorry die was niet al te snugger van mij, ik snap nu precies hoe het zit met lengtes van de "vent" en de bas, het is de minimale frequentie die ervan afhangt zeg maar.SARK schreef:Tip:Merlijn schreef:Dan mijn laatste vraag van vandaag. Het bas reflex gat (de pijp), ik weet dat hij 2 inch aan diameter is, maar niet hoe lang. Er staat bij zie chart. http://www.zaphaudio.com/BAMTM-cad-vented.pdf << kan iemand dit zo zien?
Vriendelijkst,
'Poort' in het Engels is 'vent'
Wat bedoelen ze met not much more than 20 watt? De boxen kunnen toch wel veel meer aan dan :O. Want ik wil er een versterker van 70w aan hangenWhile extension is pretty good for both sealed and vented options, the trade off is low power handling. In both cases, not much more than 20 watts is going to cause overload in the low bass region at certain frequencies. If you're carefull a 50-100 watt amp would probably be a good match if you're running full range. If you're running a subwoofer with an active crossover, those limitions disappear and you can dump a lot more power into them.
Hangt van je smaak af, wil je een stevige bas kies dan voor de hogere afstemfrequentie, wil je een wat 'dunnere' bas (die wel wat lager komt) kies dan de lagere.Merlijn schreef:Welke lengte van de poort raden jullie aan als jullie hier naar kijken:
http://www.zaphaudio.com/BAMTM-ventedtuning.gif
Ik zie namelijk amper verschil :/ de een gaat wat lager, en de ander wat minder laag :/
Voordat je er 20 echte watts doorheen jaagt zit je al lang met je vingers in je oren hoor. Ik heb een 10W versterker en ik zet m bijna nooit harder dan halverwege. Je kunt beter een zwaardere versterker hebben die niet clipt dan 1 van hetzelfde vermogen die je voluit draait. Dat kan je je tweeters kosten.If you're carefull a 50-100 watt amp would probably be a good match
Idd, dit schreef ik al:Henkjan schreef:bij een BR box gaat de woofer ongeremd heen en weer bij erg lage frequenties
Idd. Mijn TL zuilen kunnen maximaal 20 watt hebben aan belastbaarheid, maar dan versta je elkaar al echt niet meer, en komen de buren-van-verderop allang op de deur bonzen.]eep schreef:Voordat je er 20 echte watts doorheen jaagt zit je al lang met je vingers in je oren hoor.
idd, ik heb net ff gekeken en ook de nw scanspeak illuminator serie is bij S&Co en Speakerland fors voordeliger dan bij BMM...b_force schreef:Slaat kant nog wal dat Speaker en Co niet alles heeft en duur zijn.
Check hun website maar eens. Zo zie je bv dat de Peerless HDS 152 Exclusive veel goedkoper is dan BMM....
Okee nu de hamvraag, waar vind ik zo een pijp? Ik heb net gekeken bij Conrad, Speakerland, BMM en Speaker-en-co, maar de eerste 3 hebben ze niet met deze formaten en de laatstgenoemde heeft ze niet in de webshop staan.Ronkel schreef:Wat betreft de basreflex-afstemming zou ik persoonlijk voor de laagste optie gaan, 28 Hz dus. Dat is dus een pijp met 2 inch doorsnede en lengte van 101 mm (volgens de PDF). Zo weet je zeker dat er geen "bult" in de frequentierespons aanwezig is, meestal komt er toch wel meer dan voldoende bas uit.
En als je per speaker 20 W erin stuurt zit je in totaal al op zeker 100 dB... lijkt me hard genoeg...
De poort mag ook wat groter zijn, maar let er dan wel op dat hij ook langer moet zijn.Merlijn schreef:Okee nu de hamvraag, waar vind ik zo een pijp? Ik heb net gekeken bij Conrad, Speakerland, BMM en Speaker-en-co, maar de eerste 3 hebben ze niet met deze formaten en de laatstgenoemde heeft ze niet in de webshop staan.
Okee duidelijk, dan doe ik dat gewoon. 3 centimeter verschil maakt dus niet super veel uit ?Casper schreef:Als je de laagste afstemfrequentie kiest en je vindt de bas te dun, dan kan je altijd nog een stukje van de poort afzagen. Andersom is moeilijker.
De poort mag ook wat groter zijn, maar let er dan wel op dat hij ook langer moet zijn.Merlijn schreef:Okee nu de hamvraag, waar vind ik zo een pijp? Ik heb net gekeken bij Conrad, Speakerland, BMM en Speaker-en-co, maar de eerste 3 hebben ze niet met deze formaten en de laatstgenoemde heeft ze niet in de webshop staan.
De poort kan je trouwens ook van een PVC-buis maken (is ook goedkoper).
Als ik de maten bekijk in de PDF dan heb je een pijp nodig van 5cm binnendiameter en maximaal 10cm lang, die kun je gewoon bij Speakerland krijgen.Merlijn schreef:Okee nu de hamvraag, waar vind ik zo een pijp? Ik heb net gekeken bij Conrad, Speakerland, BMM en Speaker-en-co, maar de eerste 3 hebben ze niet met deze formaten en de laatstgenoemde heeft ze niet in de webshop staan.
Ik zocht echt een perfect passende, had niet door dat afzagen zo makkelijk kon haha ^^. Ik zal dan gewoon 40 mm afzagen, kan later nog steeds als ik de bas wat anders wil hebbenRonkel schreef:@ Sark
@ Merlijn: de HP-50 (met trompetuitloop, E 2,50) is prima geschikt. Je hoeft 'm alleen nog een stukje af te zagen tot de juiste lengte.