Pass Pearl II Phono versterker met Salas shunts

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Kappa7
Contacteer:

Re: Pass Pearl II Phono versterker met Sallas shunts

Bericht door Kappa7 »

Ik heb hier een schema van Wayne Colburn (de bedenker van de Pearl) met de voltages er in die hij bedacht heeft.
Pearl2Votages (1) (1).pdf
(45.91 KiB) 182 keer gedownload
verder wil ik hier ook het manual plaatsen maar dat bestand is net even te groot voor de server hier.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Niks nieuws dus, behalve rond Q3.Daar had ik de collector op ong.14V willen zien (niet te veel stroom vanuit de fet's).
Hier staat 10,1V en dat met een emitter op 9,4V wil zeggen dat die transistor z'n werk moet doen met 0,7V.Zit ie in de knik van Ic-Vc ofwel ,doet 't niet goed meer :( .
Om zoiets te voorkomen fetjes kiezen met hoogstens 3mA bij Vgs=0.Of er maar 3 inzetten :o .

Nog wat variaties bedacht :wink:
Anne
Bijlagen
NonPassVV.JPG
NonSallasStab.jpg
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Leuk lekker simpel zo.
Al wilde ik juist het inzetten opamp voorkomen.
Ook de shunt is mooi compact zo.
Zou je wel eerst eens op een gaatjes print moeten maken maar lijkt me goed te doen.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Barry2001 schreef:
Kappa7 schreef:
Barry2001 schreef:
Gaaf George! Ben met vakantie en kan het op m'n ieniemienie schermpje niet goed zien, ik kijk thuis nog even goed, achter in de week. Kom erop terug!
Komt goed Barry,
De negatieve shunt moet ook nog dus neem eerst lekker even de tijd voor je zelf.
Ik heb geen haast met dit verhaal.
Ha George,

Ziet er goed uit hoor, enkele opmerkingen met name naar het praktische toe: Let bij je mounting holes op dat de kop van een boutje of afstandbusje niet het koper van je printje met de behuizing verbindt. Vaak niet wenselijk, in de audio helemaal niet ivm aardlussen. Er zijn verschillende manieren om dit op te lossen, je kunt bv een route keepout maken, mooier is om dit in de footprint op te lossen.

Als je in de pcb editor met de rechtermuistoets op de mounting hole klikt kies je 'Edit with ModEdit'.
De bijlage keepout.jpg is niet meer beschikbaar
Je ziet dan de footprint van je mounting hole, klik er op rechter muis toets en kies 'Bewerk Pad'.
De bijlage keepout1.jpg is niet meer beschikbaar
Ik kies meestal een gat iets groter dan M3, 3.2mm , NPTH (Non Plated Through Hole), en een circular shape van 8mm. Je kunt er dan voor kiezen om 'm in je active library op te slaan, of om de footprint in je ontwerp te updaten.

Hierna kies je 'Add filled zones' in je PCB editor, rechter muistoets op je plane, en 'Vul of hervul alle zones'. Plane wordt opnieuw getekend met de juiste keepout rond de gaten. Denk dat je wat moet schuiven met componenten, linksboven in wordt het wat krap zo denk ik.

Misschien heb je het al wel gedaan, kan het niet helemaal goed zien, maar blijf minimaal 0.5mm met je koperplane bij de boardoutline vandaan. Als je pcb wordt uigesneden, gelasered of weet ik hoe ze het doen zit er altijd wat tolerantie op. Als je het koper tot aan de rand laat doorlopen kan dit vrij komen van het soldeermasker en gaan reageren op de lange duur.

Bij PCB layout is het zaak op je routing te letten, maar zeker ook op het retourpad. Elco's C6 en C4 zitten met de ground een beetje opgesloten. Wat schuiven met componenten eromheen lost dit op.

Probeer dit soort dingen te voorkomen:
De bijlage acid.jpg is niet meer beschikbaar
Noemt men acid traps, bij het schoonmaken van het bord kunnen hier chemicalieen in blijven staan. Sporen iets uit elkaar trekken voorkomt dit, en geen hoeken gebruiken die <45 graden zijn.

Silk op je bordje, kies minimaal een height van 1.0mm en een dikte van 0.15mm. De tekst op je bordje is kleiner zo te zien, kans is groot dat daar wat van gaat wegvallen.

Silk aanduiding bij de elco's, ik vind het altijd mooi om de '-' aanduiding buiten de footprint te plaatsen. Je kunt dan na montage altijd zien of de elco's er goed om op zitten. Minor, naar eigen voorkeur natuurlijk :D

Bij grotere gnd vlakken zoals hier heeft het aanbeveling je gnd planes op top en bottom te 'stitchen' om geen stubs te maken. Bv door gnd via's massief in het koper om elke 5mm te plaatsen. Helaas zit hier geen functie voor in KiCad, als je een gnd via plaatst door een spoortje vanaf een gnd punt te trekken en dan een via plaatst kan dit natuurlijk, maar je hebt dan de sporen in je planes staan. Zie je natuurlijk in je pcb niet terug, maar mooi in je ontwerp is het niet. Je kunt dit oplossen door een via met netnaam gnd (of hoe je gnd net ook heet) aan te maken in je library als footprint. Vervolgens zet je je grid op 5mm en plaats je de via's in je gnd planes. Even opletten dat ze massief in het koper zitten, en niet met een thermal aangesloten komen te zitten.

Tot zover, zal het thuis nog even verder bekijken!
Zo ik denk dat ik bijna alle aanbevelingen wel heb doorgevoerd.
Alleen het hechten van de groundplane moet nog gebeuren maar eerst even slapen.
Ik vind het wel er al weer veel beter uit zien al zeg ik het zelf.
Pearl 2 Front.PNG
Pearl 2 Back.PNG
En de 3d vieuw om dat het zo mooi staat natuurlijk \:D/
Pearl 2 3D.PNG
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Mooi George, gaat de goede kant op. Let svp nog op je acid traps, is ook een minor hoor maar je wilt perfectie he, en vooral de tekst in silk, die gaat wegvallen. Tekst als 'Set P1 for zero Volts DC' is denk ik kleiner dan height 1mm en dikte 0.15mm?

De gnd via aanmaken als library component is denk ik even pielen. Hier een voorbeeldje waar ik ze gebruikt heb:
George.jpg
Mijn 'Barry lib' waar de gndvia als component in zit en van waaruit ik 'm in m'n design plaats:
George1.jpg
Om de gnd via's aan te maken, open de module editor, kies 'new module' en kies een active libary waar je 'm in wilt zetten. Je kunt deze settings gebruiken:
George2.jpg
Let er vervolgens op dat je pad connections op 'solid' staan in het 2e tabje, je wilt hier geen thermals.

Hierna in je ontwerp de grid op 5mm zetten of hoe groot je dit ook hebben wilt, en met 'Load module' de via's plaatsen.

En natuurlijk altijd even DRC draaien erna om te zien of je niet per ongeluk een spoor hebt doorboort..
sander1238

Bericht door sander1238 »

heel netjes george, ben erg benieuwd naar het resultaat, vooral of dit mooier word dan de PD. succes :goedzo:
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Dankjewel Sander.
Ben zelf ook benieuwd of dit beter wordt als een PD.
Ik zie dat lij ook al goed bezig ben met je Pass.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Barry2001 schreef:
Mooi George, gaat de goede kant op. Let svp nog op je acid traps, is ook een minor hoor maar je wilt perfectie he, en vooral de tekst in silk, die gaat wegvallen. Tekst als 'Set P1 for zero Volts DC' is denk ik kleiner dan height 1mm en dikte 0.15mm?

De gnd via aanmaken als library component is denk ik even pielen. Hier een voorbeeldje waar ik ze gebruikt heb:
De bijlage George.jpg is niet meer beschikbaar
Mijn 'Barry lib' waar de gndvia als component in zit en van waaruit ik 'm in m'n design plaats:
De bijlage George1.jpg is niet meer beschikbaar
Om de gnd via's aan te maken, open de module editor, kies 'new module' en kies een active libary waar je 'm in wilt zetten. Je kunt deze settings gebruiken:
De bijlage George2.jpg is niet meer beschikbaar
Let er vervolgens op dat je pad connections op 'solid' staan in het 2e tabje, je wilt hier geen thermals.

Hierna in je ontwerp de grid op 5mm zetten of hoe groot je dit ook hebben wilt, en met 'Load module' de via's plaatsen.

En natuurlijk altijd even DRC draaien erna om te zien of je niet per ongeluk een spoor hebt doorboort..
Inmiddels is het zijn ook de GNDvia's toegevoegd en heb de tekst aangepast van x1,y1 dikte 0.15mm naar x1,y1,2 met 0.15mm dikte.
Lijkt wel beter leesbaar zo.

Verder vind ik het raar dat de reverentie nrs wegvallen van sommige ctjes.
Het staat niet als verborgen en is in Kicad wel gewoon zichtbaar.
In de gerber vieuwer zie je deze niet meer terug.
Ik heb er maar even een pijl bij gezet waar de tekst had moeten staan.

Wat ik echter niet zo snel zie zijn de acid traps.
dat zijn zo als je al aangaf punten waar het ets middel niet makkelijk weggespoeld kan worden maar zie niet zo snel waar jij deze ziet.
Ik vermoed wel dat je op de front in de rechter onder hoek doelt maar zie nog niet zo snel hoe dat anders kan.
Pass Pearl2 PCB front.PNG
Pass Pearl2 PCB Back.PNG
dre

Bericht door dre »

Wanneer gaat de groupbuy beginnen? :sure:
sander1238

Bericht door sander1238 »

+1
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ik zou het mooi zo laten George, die traps, gaat goed zo.

Je silk komt me nog steeds te klein over, maar als je inderdaad de maten hebt toegepast die je noemt gaat het goed.

Die refdes van de C, kan het zijn dat deze in de footprint al uit staat, of verborgen? Voeg deze anders gewoon als tekst toe, silklaag kiezen, ben je er ook. Je Gerbers zijn altijd leading, als je ze daar niet ziet komen ze er niet in.

Mooi die gndvia's. Hoe heb je het gedaan, als library component aangemaakt? Nog een keer DRC gedraaid erna?

Dubbelcheck gedaan op de footprints van de fetjes en torretjes? Aansluitingen goed?
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

:mrgreen: :mrgreen: dankjewel jonges .
Als het speelt kunnen best de printen die ik niet nodig heb, als het goed is 4 sets tegen kostprijs worden overgenomen.
De shunt printen heb ik minder over en wil ik eigenlijk voor eigen gebruik houden.
Ze schijnen het ook prima te doen in een Dac bvb. :kwijl:
Mocht er echt animo voor zijn kan er natuurlijk nog wel een tweede batch besteld gaan worden.
:-"
dre

Bericht door dre »

Kijk,dat klinkt goed! 8)

We houden je n de gaten! :mrgreen:
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Barry2001 schreef:
Ik zou het mooi zo laten George, die traps, gaat goed zo.

Je silk komt me nog steeds te klein over, maar als je inderdaad de maten hebt toegepast die je noemt gaat het goed.

Die refdes van de C, kan het zijn dat deze in de footprint al uit staat, of verborgen? Voeg deze anders gewoon als tekst toe, silklaag kiezen, ben je er ook. Je Gerbers zijn altijd leading, als je ze daar niet ziet komen ze er niet in.

Mooi die gndvia's. Hoe heb je het gedaan, als library component aangemaakt? Nog een keer DRC gedraaid erna?

Dubbelcheck gedaan op de footprints van de fetjes en torretjes? Aansluitingen goed?
1. Prima ik zal ze gewoon in de silk als tekst toevoegen.
2. De via's precies zo als jij aangaf wekt perfect :goeie:
De DRC gaf geen onbekende problemen.
Behalve het GND punt in het midden dus.
Daar komen 3 verschillende aard vlakken bij elkaar en worden door de aardt pin met elkaar verbonden.
3. De check zal ik nog een keer uitvoeren met de voetprints erbij.
Mocht ik dan niets meer tegen komen dan gaat deze er zo uit.
Bedankt voor je goede hulp. :goeie:
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Dan moet dit hem worden.
Pass Pearl2 PCB front.PNG
Pass Pearl2 PCB Back.PNG
En de positieve Sallas Shunt
Sallas Shunt Front.PNG
Sallas Shunt Back.PNG
Sallas Shunt 3D.PNG
Nog te doen.
De negatieve shunt tekenen.
De Voeding tekenen.
De BOM verder compleet maken en dan nog 100x controleren :mrgreen: en dan kan de bestelling de deur uit.

Daarna komt de volgende uitdaging en dat is de behuizing.
Hiervoor wil ik kijken of ik ergens 1.5mm stalen plaat kan laten (lazer of water) snijden en zetten.
Alternatief is een plaat laten zetten en dan in plaats van de koel sleuven een gat maken met gaas er achter.
Minder mooi maar werkt natuurlijk ook prima.
De zijpanelen moeten van hout worden en ik twijfel nog over hard hout of toch gewoon MDF en mij fafo er op zwarte piano lak.
Verder nog opzoek naar 10mm alu front of terwijl we zijn er nog niet maar we gaan de goede kant op zo.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

En de Behuizing is ook al geregeld.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=20509
Daar kan mooi de versterker in en de losse voeding.
Pass in behuizing.PNG
Zit zelfs nog ruimte in voor een paar step-up trafo's als dat later nodig is.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ik heb me vanavond eens op de Sallas shunts gestort.
Aangezien ik geen zin had om marginaal verschillende printen te maken voor de positieve en negatieve voeding ben ik eens gaan puzzelen of dat niet ook op een bord kan van 5x5cm.
Dat is dus gelukt.
De voetprint van de transistoren is 1 op 1 gelijk dus dat gaat vast goed.
Dan zit je alleen nog met de weerstand van de C108 en 208 die van onder naar boven moet verhuizen.
Daar heb ik een jumper gemaakt zo dat gekozen kan worden wat het bord moet doen.
verder moet wel de polariteit van de componenten omgedraaid worden maar dat is ook niet echt spannend.
Hier ben ik dus op uit gekomen.
Sallas shunt +-.PNG
Sallas shunt +- PCB 3D.PNG
Sallas shunt +- PCB.PNG
Sallas shunt +- PCB Back.PNG
Weer lekker bezig geweest dus.
Verder heb ik nu een phonotrap te leen waardoor ik nu even geen haast heb.
Als deze namelijk goed genoeg is dan weet ik niet of ik hier wel mee verder ga.
Aan de andere kant is het wel zonde om dit te late leggen aangezien er al behoorlijk wat uurtjes in zitten.
Daarnaast durf ik het te betwijfelen of de geleende phono net zo goed is als deze pass kan worden.

Twijfel, Twijfel, Twijfel :? :? :?
cool

Bericht door cool »

Natuurlijk gewoon doorgaan George! Zonde om te stoppen nu:-)
AatV

Bericht door AatV »

cool schreef:
Natuurlijk gewoon doorgaan George! Zonde om te stoppen nu:-)
Inderdaad, je weet zeker of het allemaal voor niets geweest is als je doorgaat!

groet,
Aat
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik moet zeggen dat ik sommige sporen wel aan de erg brede kant vind, d'r loopt maximaal een honderd mA doorheen.
kan makkelijk de helft dunner.

Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van 90 graden bochten, 2 x 45 graden staat altijd een stuk netter.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Waarom dunner? Je hebt toch het printoppervlak nodig om je componenten kwijt te kunnen, en je print wordt er niet duurder van. Mooi vet koper :D Even oppassen dat je kunt blijven solderen, anders thermals toepassen.

45 graden sporen doe je, naast dat je het wel of niet mooi vindt, om 2 redenen: op een bordje waar het vol wordt kom je het mooist met je routing uit als je consequent 45 graden toepast op je hele bord. De ander reden is HF of high speed toepassing, hier niet aan de orde.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Voor toepassing van hoeken van 45 gr. bestaat nog een reden:
  • bij mechanische belasting (vallen, stoten, uitzetten/krimpen door veranderende temperatuur, alsmede door luchtvochtigheid bij combinatie met hout) ontstaat vanuit een scherpe hoek vrij gemakkelijk een haarscheurtje. Zowel bij constructieve verbindingen als bij een vlakke koperbaan op een PCB.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Een kleine radius lost dat weer op.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ja, alles met van die flauwe bochtjes, lekker jaren '70 style... :lol:
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik begreep van (dan in mijn ogen) een ervaren ontwerper dat het ook beter is i.v.m. hoogfrequente instraling of gevoeligheid, of heb ik dat verkeerd begrepen, kan ook zo maar.
Plaats reactie