Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Vhond

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Vhond »

Even voor de de duidelijkheid: bij mijn paar zat er alleen een schakelaar voor het hoog in (niet voor de middentoner).
Deze situatie heb ik ook wel eens gezien bij een ander paar CR-Lux's. Deze schakeling is echter met de modificatie niet meer in werking (en dus geen belemmering meer in de signaalweg naar het hoog)

Zometeen ga ik een luistersessie beginnen met een andere eigenaar van deze speakers (die weliswaar een andere set ervoor heeft staan, maar ben wel benieuwd naar zijn mening, hij kent ze ook van voor de modificatie). Krijg wel het idee dat deze speaker vrij kritisch is tav wat je ervoor plaatst...

Als het goed is krijg ik nog wat opgestuurd van Hepta (schema van het midden en hoog)

@Wouter: ik denk dat ik wel wat aan ga passen in het filter naar het midden (maar ben nog aan het nadenken daarover, wacht sowieso nog even voornoemd schemaatje af). Met demping wat rommelen kan, maar zal ik niet al te veel doen.

nb: nog even mbt het ontbreken van de punch. Het gaat om het eruit komen van de puls in het laag (het diepe laag 'zit' nu meer in de kast, is wel minder rommelig/strakker dan voor de modificatie maar 'beweegt' zich nu meer om en nabij de kast af wat daar natuurlijk weer voor andere 'kleuring' zorgt dan als het laag eruit 'gekickt' wordt. Moeilijk te omschrijven) :think:
Lindemans

Bericht door Lindemans »

wouter schreef:
Heel vermakelijk hoor, al die mooie filters in speciale behuizingen met speakon connectoren of prachtig op spiegelende plankjes opgebouwd maar technisch lijkt me weinig mis met de getoonde filters.

Als het optische deel zo veel uitmaakt voor mensen of het prutswerk of niet dan denk ik dat dit de types zijn die gevoelig zijn voor audio voodoo :rofl:

Of moet ik er nu achter komen dat dit altijd prutswerk was:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Ik snap wat je bedoelt hoor, ik ben ook zeker geen visueel fetishist. Het moet technisch goed zijn en degelijk in elkaar zitten. De links die je aangeeft vind ik keurige filters :-)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Of het de juiste filters zijn daar kun je over twisten, maar die filters zijn gewoon degelijk opgebouwd, de onderdelen zijn goed vastgezet en de soldeerverbindingen zien er goed uit. Ik snap niet waarom sommigen het eruit vinden zien als prutswerk. Een aantal van mijn eigen filters in mijn eigen speakers zien er ook zo uit omdat het er niet toe doet. Je ziet het niet als de box dicht zit. Het is visueel niet mooi, maar technisch is er niets mis mee integendeel. Als je een plankje volzet met zware filteronderdelen met tie wraps, dan ziet dat er fraai en luxe uit. Echter, de kans dat onderdelen na een aantal jaren enigszins los gaan zitten en trillen in de box is bij zo'n mooi filter groter dan bij wat Hepta heeft gedaan. Het voordeel van tie wraps en geen gebruik van lijm is dat het gemakkelijker is om onderhoud te plegen op het filter of om filterwijzigingen achteraf alsnog aan te kunnen brengen.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Inmiddels heeft Cris Rutgers van Hepta nieuwe mid-hoog filters opgebouwd en deze inclusief het filter schema naar Vhond verzonden, deze heeft dit inmiddels ook ontvangen.
Ik heb via e-mail contact gehad met Chris waaruit duidelijk bleek dat hij de intentie had om tot oplossingen te komen.
Ik wil Chris dan ook bedanken voor het meedenken en het versturen van dit nieuwe filter met schema.
Lindemans

Bericht door Lindemans »

Alles nog eens lezende moet ik mn opmerking over prutswerk wellicht nuanceren.

Uiteindelijk gaat het om het elektrische circuit dat je opbouwt en dat t niet gaat rammelen. Rest is feitelijk irrelevant dat ben ik met iedereen eens. Zelf zou ik alleen niet zo gauw goede condensatoren over oude bipolaire elcos zetten, maar als de klant dat om budget redenen toch wil, ja dan is het een kwestie van compromis accepteren of (in extremo) weigeren vanuit eigen standaard die je wilt aanhouden voor het werk dat je levert. Als de bestaande componenten nog goed waren dan kan dat, anders zou je toch even verder moet willen kijken. Een goed schilder zal ook weigeren te schilderen zonder eerst te schuren.

Mijn ervaring is dat je aan je eigen luidsprekers went, en "betere" daarom als raar/slechter kan ervaren. Uiteindelijk gaat het altijd om beleving. Een nieuw Filter met componenten waarvan je zeker weet dat ze goed zijn en afgestemd op het ontwerp, lijkt mij hier de beste route. Als je het best haalbare uit dit setje haalt, dan resteert alleen nog de eigen beleving: "ben ik er happy mee of niet..."
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dit topic is in mijn ogen vreemd. Iemand komt met een vraag maar het blijft allemaal een beetje vaag ondanks herdere vraagstelling. Dan wordt er negatief gedaan en gezien een ander draadje leek dat onderbouwd. Op een constructieve maar vooral sportieve reactie van Chris volgt negativiteit richting de topicstarter.

Nadat olaf er een schepje bovenop gedaan heeft voor wat betreft de modificatie komt actie door aanschaf van zo'n set en de teleurstelling is compleet. Weer geen info waar iemand wat mee kan vind ik, maar goed. En dan de nuance met als voorbeeld nieuw schilderwerk zonder schuren. Ik zie het meer als het hergebruik van prima hang- en sluitwerk bij het scilderwerk.

Dit topic heeft het ZBA forum niet gesierd. Ik zou het leuk en interessant vinden als de modificatie in beeld zou komen. Componentwaarden hoeven daarbij niet genoemd te worden. Nu is het allemaal raadselachtig en nog maar de vraag of we hier te maken hebben met een kundig resultaat. Dat Vhond tevreden is, is het belangrijkste voor hem. Voor dit draadje zou ik graag weten waardoor. Als liefhebber van Vintage restaureren zouden fito's bij het verhaal zeer welkom zijn. Dus Vhond, Olaf en Chris ... maak ons medeliefhebber!
ray5150

Bericht door ray5150 »

Goed punt, Wouter. we hebben het hier feitelijk over een luidspreker van zo om en nabij de 25 tot 30 jaar oud, die niet meer in produktie is.
Het lijkt me dat je dan niet meer spreekt over bedrijfsgevoelige informatie, of hoe je dat moet noemen.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Hoi Wouter en Ray

Net als jou ben ook ik liefhebber van het restaureren van vintage luidsprekers dus voor mij is mijn handelen deels voortgekomen uit interesse en deels uit de behoefde om iemand te helpen die zelf de kundigheid ontbreekt.
Ik blijf bij mijn mening dat Chris voor het gevraagde bedrag iets meer zijn best had mogen doen, het oog wilt ook wat zeg maar, als ik mijn auto terug krijg van de garage en ik maak de motorkap open en alle draden en slangen en weet ik niet wat ligt er als een lelijke warboel in dan zou ik daar ook niet gelukkig mee zijn.
Voor het bedrag had het filter netter opgebouwd kunnen worden met nette basic MKP's.
Wat chris dan wel siert, en dat wil ik dan ook duidelijk gezegd hebben, is dat hij niet zijn schouders er voor ophaalt, hij heeft meerdere malen aan Vhond aangeboden om opnieuw langs te komen met de luidsprekers, dat heeft niet plaatsgevonden, uiteindelijk heeft Chris een nieuw en netter mid-hoog filter opgebouwd en deze naar Vhond gestuurd inclusief schema.
Zover als ik weet is dit filter (nog) niet toegepast.

Ikzelf was welliswaar teleurgesteld over de filterschakeling zelf, dus niet met betrekking tot de kwaliteit van de componenten maar puur naar tot het technische ontwerp, dit zou mij niet tegengehouden hebben om het filter te bouwen met nette componenten, dit heb ik ook aangegeven, immers als je iets belooft dan moet je dat ook uitvoeren.
Echter is Vhond daar verder niet meer op in gegaan. hij heeft laten weten niet verder te willen investeren in de luidsprekers.
Vhond heeft mij nog gevraagd welke luidsprekers ik zou aanbevelen binnen een door hem genoemd budget, ik heb hem vier interesante opties laten zien, inclusief weblinks, echter heb ik daar niets meer op terug gehoord. dus sinds enkele dagen is de communicatie tussen mijzelf en Vhond stil komen te liggen.

Ik heb de component waarden uit het schema verwijderd en hem in dit bericht toegevoegd.
Hepta.jpg
Vhond

Bericht door Vhond »

Hallo iedereen,

Ook ik vind het een redelijk vaag topic geworden, maar mijn topicstart was behoorlijk helder zo lijkt me (ontbreken van punch/attack in het laag)...

Een aantal mensen hebben zeker een waardevolle bijdrage geleverd door suggesties voor dit probleem van de hand te doen. Dank daarvoor.

Daarnaast is het topic ook verworden tot een debat over wat een kwalitatief filter is. Daar zijn de meningen nogal over verdeeld (dat heeft dit topic echter niet goed gedaan...)

Ook ik blijf net zoals Olaf van mening dat Hepta voor het gevraagde bedrag beter werk had, nee moest leveren. Dan moet je in je communicatie over wat de modificatie inhoud met daarbij het prijskaartje wat ik betaald heb niet zeggen 'Ik vervang dan de foliecondensatoren of elko's door audio mkp/mkt condensatoren die veel beter klinken' (letterlijk citaat uit de mail), in die zin blijf ik me bekocht voelen. Dus Lindemans (mijn verhaal over dat ik het over beperkt budget zou hebben gehad NIET betrekken in je reactie, want dat is niet ter sprake geweest. Lees mijn reactie op Cris/Hepta nog maar eens goed.) Daarnaast wat kosten je eenvoudigere MKT componenten nou de kop (even uitgaande van Intertechnik waar Hepta veel gebruik van maakt http://loudmagnet.com/html/filt.htm), flauw van Cris om dan gelijk de duurdere series Mundorf te noemen (tsja die zet je misschien in luidsprekers van Ferrari klasse...)

Zeker heeft Cris later moeite gestoken in het opsturen van wat ik denk dat het originele schema is geweest plus 2 mid-hoog filters (echter niet geheel nieuw zoals Olaf suggereert. Misschien wel apart gemaakt en in die zin 'nieuw' maar zeker ook met gebruikmaking van gebruikte onderdelen). En zeker ik mocht ook langskomen wat ik zeker waardeerde (evenals zijn opgestuurde filters waar hij toch weer tijd en energie in gestoken heeft).

Ik zocht juist dit forum op om adviezen te krijgen mbt voornoemde gemis aan punch/attack in het laag. (@Wouter: dit punt staat 'dus' nog overeind. De foto's zoals Hepta gemodificeerd heeft staan online aan het begin van het topic). Het schema wat ik als laatste van Hepta gehad heb heb ik beloofd niet online te zetten, maar lijkt veel op het schema wat Olaf zelf gemaakt heeft (componentwaardes zijn anders en opbouw mid-hoog is anders: in oorspronkelijke filter/filter van Olaf en laatst ontvangen prints staan componenten in serie met spoel ertussen. In huidige filter (na modificatie staan componenten parallel). Ben nog aan het beraadslagen wat wijs is in dezen... Als ik eruit ben en de verandering heb doorgevoerd zal ik hier op terugkomen.

@Olaf: de reden dat ik niet meer van me heb laten horen na je meerdere malen bedankt te hebben voor je aanbod en energie is dat je op zijn zachtst gezegd mij niet echt meer stimuleerde in het tijd/geld en energie steken in deze in jouw beleving waardeloze luidsprekers, maar mij meer richting nieuwe/andere speakers hebt doen laten denken.

Voor mij blijft je input echter van harte welkom :proost:
Laatst gewijzigd door Vhond op zo 20 jul 2014, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Vhond

Bericht door Vhond »

ray5150 schreef:
Goed punt, Wouter. we hebben het hier feitelijk over een luidspreker van zo om en nabij de 25 tot 30 jaar oud, die niet meer in produktie is.
Het lijkt me dat je dan niet meer spreekt over bedrijfsgevoelige informatie, of hoe je dat moet noemen.
Misschien dat je Hepta kan mailen met een verzoek?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Waarom zou ik ? het schema is nu toch al gepubliceerd, en het zijn ook niet mijn luidsprekers...
Vhond

Bericht door Vhond »

ray5150 schreef:
Waarom zou ik ? het schema is nu toch al gepubliceerd, en het zijn ook niet mijn luidsprekers...
Dit is Olaf's schema, niet die van Hepta, maar goed ik begrijp dat je verder geen commentaar/vragen meer hebt. :relax:
Vhond

Bericht door Vhond »

Voor de geinteresseerde (mid-hoogfilter wat ik heb gekregen per post)
mid-hoogfilter.jpg
Walt

Bericht door Walt »

Is het je wel duidelijk wat je bijvoorbeeld moet aansluiten op het pootje van het kleine spoeltje?

Groetjes Walter
Vhond

Bericht door Vhond »

Is dit een retorische vraag?
Walt

Bericht door Walt »

Voor mij is het in ieder geval niet direct heel duidelijk, maar een component moet aan beide kanten zitten aangesloten anders heeft deze geen werking dus vermoedelijk moet er nog iets op die spoel worden aangesloten... ik denk dat je hier de 'min' moet aansluiten...

Groetjes Walter
dre

Bericht door dre »

Dat is het plankje zoals ie over de post gekomen is.
De speakerdraden waren waarschijnlijk te kort. :lol:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Walt schreef:
Is het je wel duidelijk wat je bijvoorbeeld moet aansluiten op het pootje van het kleine spoeltje?
Een aantal posts hoger staat het (volgens mij) erbij horende schema.
Spoeltje aan de massa, de rode vlek is de input.
Lindemans

Bericht door Lindemans »

Het zijn inderdaad 2 topics door elkaar geworden nu:
Vhond mist in het laag nu iets, daar zie ik inderdaad ook geen inhoudelijke reacties of suggesties op. Ik denk dat daar de vraag van andere forummers wel op zn plaats is: je kunt pas gaan redeneren als helder is wat er veranderd is.

Het tweede topic betreft de dienstverlening door het bedrijf dat het filter heeft aangepast.
Daar zijn de meningen ook redelijk eensluidend over als je alles nog eens terug leest.
Sterker nog, ik wil niet vervelend doen, maar als de firma aan Vhond in een email heeft bevestigd om voor dat bedrag de condensatoren te wisselen, dat heeft dat bedrijf dus gewoon niet conform offerte en gedane betaling de beloofde werkzaamheden verricht. Dat is gewoon niet OK.

Ik hoop dat je ze naar je zin gaat krijgen, daar was het immers om begonnen !
Vhond

Bericht door Vhond »

Lindemans schreef:
Het zijn inderdaad 2 topics door elkaar geworden nu:
Vhond mist in het laag nu iets, daar zie ik inderdaad ook geen inhoudelijke reacties of suggesties op. Ik denk dat daar de vraag van andere forummers wel op zn plaats is: je kunt pas gaan redeneren als helder is wat er veranderd is.

Het tweede topic betreft de dienstverlening door het bedrijf dat het filter heeft aangepast.
Daar zijn de meningen ook redelijk eensluidend over als je alles nog eens terug leest.
Sterker nog, ik wil niet vervelend doen, maar als de firma aan Vhond in een email heeft bevestigd om voor dat bedrag de condensatoren te wisselen, dat heeft dat bedrijf dus gewoon niet conform offerte en gedane betaling de beloofde werkzaamheden verricht. Dat is gewoon niet OK.

Ik hoop dat je ze naar je zin gaat krijgen, daar was het immers om begonnen !
Dankjewel, daar is het me uiteindelijk om te doen.

@Walter: aansluiten van het filter zoals ik ontvangen heb is volgens mij zoals ray5150 beschrijft.

Andere forummers: de situatie zoals het was is hoogstwaarschijnlijk zoals Olaf zijn schema heeft getekend.

Bijgaand een schema van hoe de situatie nu is
huidige_filter.jpg
ontbrekende waarden zijn 22 microFarad en 4 milliHenry (groene Elko's)
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Van het filter welke Chris toegestuurd heeft wordt het spoeltje inderdaad op de min aangesloten, het is een 18 db hoogdoorlaat filter.
De meest zinnige en kosteloze oplossing zou zijn om de filters welke nu in de luidsprekers zitten te verwijderen want daar zijn te veel twijfels over, met betrekking tot de schakeling van componenten voor de tweeter en de verzwakking doormiddel van een oerwoud van weerstanden welke op zowel de magneet van de tweeter alsook op de magneet van de middentoner zitten gelijmd.
Je houdt dan dus alleen de drivers inclusief bedrading in de kast over.
Dan combineer je het basfilter van je huidige filter met het nieuwe mid-hoog filter die je van Chris hebt ontvangen. Dat levert je in elk geval een net en opgeruimd totaalfilter op welke ook daadwerkelijk in deze luidsprekers thuishoort. Daarmee neem je in elk geval twijfels op dit gebied weg.
Ook vervang je de flinterdunne luidspreker kabels door basic koper van minimaal 4 mm, beide zo kort mogelijk en van gelijke lengte.
Dan heb je in elk geval weer een solide en overzichtelijke basis zonder dat je kosten maakt.
Dan zou ik maar weer eens lekker gaan luisteren, ik denk dat je dan weer een stuk blijer bent met je luidsprekers.
Je zou dan eventueel de spoel in de bassectie nog kunnen uitwisselen voor een exemplaar met een zeer lage rdc, maar dat gaat uiteraard geld kosten.
Voer de eerste stappen gewoon even uit zodat we weer een solide basis en netjes spelende luidsprekers hebben en van daaruit kunnen we altijd verder kijken indien nodig.
Want zoals de situatie nu is komen we gewoon niet veel verder.
richard

Bericht door richard »

Olaf Markus schreef:
Ook vervang je de flinterdunne luidspreker kabels door basic koper van minimaal 4 mm, beide zo kort mogelijk en van gelijke lengte.
Misschien alleen zinvol voor de woofer. Met al die weerstanden in serie met de middentoner en tweeter is dik draad hier helemaal niet nodig. Bovendien is dik draad een grotere belasting voor de aansluitterminals (of je moet ze goed vastzetten).
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Als je het draadje even doorleest of naar de titel kijkt dan heeft TS "minder voelbaar laag"hij mist punch in de bas.
Op dat vlak is draaddikte belangrijk en zijn kabels zijn gewoon veel te dun.
En 4 mm een grote belasting voor je terminals? Dan heb je echt geen al te beste spullen staan.
Vhond

Bericht door Vhond »

@Olaf: Bedankt voor je bezorgdheid mbt de aangesloten kabel, maar zoals je weet is alleen het luidsprekerfilter veranderd in de setup en was het gebrek aan punch daarvoor geen probleem :wink:
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Toch helpen die dunne kabeltjes je hier in niet.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”