Bouw van Harwood Monitor

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Geenius schreef:
Als je nu met je knokkels op de behuizing tikt, wat hoor je dan? Een korte "tak" geluid of meer iets van "tok" (kort en dood of heeft ie een bepaalde eigen resonantie?). :)
Zoals de kast nu is, klinkt ie nog een beetje "licht", maar zonder echte resonantie. Het klinkt echter nog niet als de 36mm MDF + 12mm zachtboard kast van mijn sub.
Daarom ga ik de kast aan de binnenkant denk ik nog bekleden met van die mozaiek tegeltjes (matjes). Dat kwam in een test van Hobby Hifi als zeer zinnig dempingsmateriaal naar voren. Daarna komt er nog een laag vilt van 15mm op.
Gaaf, die spikes (en je speaker natuurlijk). Erg handig. Draaibank?
Ja, inderdaad een draaibank, of beter gezegd twee... Eerst de draaibank van mijn vader gebruikt om de spikes te maken, daarna toch maar mijn opa vriendelijk aangekeken om het draad er op te tappen, hij heeft iets zwaarder gereedschap zullen we maar zeggen. 8)
Oh, gedeeltelijk levert je dat een beetje een sprong op (links en rechts), maar volgens mij voelen tonen van de woofer met name de mooi rustig terug buigende wand...
Volgens mij heb je inderdaad vooral last van bafflestep bij hogere tonen (lees: frequenties rond de 2-4 kHz). Daar doet de basluidspreker al niet veel meer aan mee.
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Na een week weg 8) te zijn geweest ga ik nu weer aan de slag. Dus binnenkort weer een update met hoogstwaarschijnlijk het afwerken van de kast. Ik ga een combinatie gebruiken van (geborsteld) aluminiumplaat en notenfineer. Ook de filters zijn zo langzamerhand aan de beurt om gesoldeerd te worden.

Vraagje over het alu: wat gebruken jullie om aluminium te borstelen? Ik heb al gelezen over staalwol, kan me ook iets voorstellen bij verschillende soorten borstels en schuurpapier zal vast ook werken.

Heeft iemand trouwens enig idee welke blanke lak ik moet hebben om alu en hout samen (dus tegelijk) te kunnen aflakken/spuiten?
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Ik weet niet precies hoe je het aluminium wil afwerken, maar als je het een 'brushed aluminium' look wil geven moet je in 1 richting schuren.

Het best is om het aluminium naast een balkje te leggen, en daartegen het schuurblokje met schuurpapier. Zo ben je zeker van perfect parallelle strepen. En steeds in 1 richting schuren. Het is wel redelijk wat werk
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Afbeelding

Dacht even dat je een wc-bril aan het maken was.

Nee hoor geintje. Ziet er erg gaaf uit. Wil wel eens komen luisteren, daar zijn ze uiteindelijk toch voor bedoeld. :)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Digidoo schreef:
Afbeelding

Dacht even dat je een wc-bril aan het maken was.
Je hebt zo te zien al zitten te bouten.
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

ik geloof er geen moer van :lol:

Maar even serieus: Dat ik in een richting moest schuren had ik inderdaad al bedacht, maar de vraag is meer waarmee ik dat het beste kan doen?
Wel een goede tip trouwens om met een balkje te werken.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Waterproof schuurpapier. Van dat grijze schuurpapier, is voor de fijnere korrel, ik zou P400 pakken, dan krijg je het mooiste effect..
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

oke, das in ieder geval een stuk fijner dan waaraan ik zat te denken...

Ik denk dat ik maar eens een paar proefstukjes meot gaan maken. Is sowieso wel verstandig denk ik.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

een alternatief voor borstelen is wellicht (glas)parelstralen. Dat geeft ook een mooi egaal matte uitstraling, en is iets grover kwa oppervlak dan anodiseren (of heette dat nu eloxeren?).

Er bestaan veel straalbedrijven, even in de gouden gids zoeken naar eentje in de buurt. Een alternatief is bijvoorbeeld plaatwerkerijen, spuiterijen e.d., die kunnen dat meestal ook.

wel nabehandelen, want zo'n oppervlak oxideert als een gek
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

enneh.. good old staalwol?
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Laten stralen is misschien wel mooi, maar wat gebeurt er met het hout dat naast het aluminium zit..... Denk niet dat dit zo'n goed idee is.
teacher schreef:
enneh.. good old staalwol?
Oke, dat kan dus ook. Ervaring mee?
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Als het mogelijk is zou ik de aluminium delen weer los proberen te maken en die alleen mee te nemen naar de spuiter.. Je kunt ook overwegen om de houtdelen goed te maskeren met verschillende lagen powertape, maar dan moet je wel zeker weten dat die laag tape dik genoeg is..

Ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Eindelijk :shock: mijn website ge-update, dus ik post hier ook meteen een aantal van de foto's.

Als eerste een stukje fineren
Afbeelding
De ringen rond de basluidsprekers zijn als eerste aan de beurt.

Afbeelding
Ik gebruik strijkfineer in notenhout.

Afbeelding
Omdat ik heb gefreesd voordat ik ging fineren, moet ik alle randjes netjes maken met een (scherp!!) mes.

Afbeelding
Het resultaat na een half uurtje fineren

Afbeelding
Toen was eerst de rest van de kast aan de beurt. Over alles behalve het front wordt aluminiumplaat in 0,5mm dikte aangebracht. Als eerste de achterkant met daarin gaten voor het basreflexkanaal en de aansluitterminal. De plaat wordt vastgelijmd met Bisonkit.

Afbeelding
Vervolgens de achterkant en zijkanten.

Afbeelding
Resultaat.

Afbeelding
De printplaat moest ik doorzagen om het filter netjes in de kast te kunnen krijgen. Resultaat is een paar vreemd gevormde printplaten.
Van de bouw van de filters heb ik helaas niet zo veel foto's. De digitale camera was met mijn ouders op vakantie...

Afbeelding
Hier op de voorgrond een compleet filter voor een Monitor 17.
De kast is hier af: de voorkant is gefineerd en de ring zit er ook ingelijmd.

Afbeelding
Dit is het voorlopige eindresultaat. Voordat ik de kasten ga spuiten, ga ik eerst maar eens een tijdje naar ze luisteren :D .

Wordt vervolgd....
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Wow, ziet er stoer uit zeg. Mooi werk zeg.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

WOW!!!

Blij dat het aluminium aan de achterkant zit, anders heb je werkelijk een zonnebril nodig!

Ga je verder nog iets doen met het aluminium? Stralen, schrobben, polijsten?..
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Jasper Joppe Geers schreef:
Ga je verder nog iets doen met het aluminium? Stralen, schrobben, polijsten?..
Het is mijn bedoeling dat het er uit gaat zien als geborsteld aluminium.
Dus ik ga eerst wat proefstukjes maken en kijken op welke manier ik dit het mooist krijg. Dat moet ik eigenlijk bekijken nadat ik het gelakt heb, dus ook dat moet ik op de proefstukjes doen.

Maar als ik toch bezig ben met proefstukjes maken kan ik ook wel eens kijken of polijsten een beetje lukt 8)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Zou je de ribben van het frame aan de binnenkant niet donkergrijs schilderen? Dan vallen ze minder op door het doorzichtige membraan. Er is ook baf te koop met een grijze kleur voor dergelijke luidsprekers.
Verder wordt het een heel mooi luidsprekertje!
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

richard schreef:
Zou je de ribben van het frame aan de binnenkant niet donkergrijs schilderen? Dan vallen ze minder op door het doorzichtige membraan.
Ze vallen op de foto's wel erg op he? :) Waarschijnlijk maak ik ze nog wel een kleurtje, maar in het echt vallen ze niet zo op hoor. Komt waarschijnlijk door de flits van het fotograferen dat ze zo duidelijk te zien zijn.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Je kan die ribben ook juis een zilverkleur geven, dan vallen ze juist meer op.. Lijkt me wel leuker om zo'n speaker ook wat "uitstraling" te geven toch?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Jasper Joppe Geers schreef:
Je kan die ribben ook juis een zilverkleur geven, dan vallen ze juist meer op.. Lijkt me wel leuker om zo'n speaker ook wat "uitstraling" te geven toch?
Bouw dan meteen een neon achter de woofer. :mrgreen:

Het afwerkingsniveau is zo te zien behoorlijk hoog, hij verdient het wel om ook aan de details aandacht te geven.
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

anderzijds vind ik dat deze speakers met die aluminium afwerking een vrij industrieel effect hebben (wat ik wel mooi vind trouwens,... minimalistisch).
het past er wel bij dat je de constructie goed kan zien, dus ik zou voor accentueren gaan ipv camoufleren. ook aluminium ofzoiets. maar ik ben zeker dat bean er wel iets goed op zal vinden, hij heeft mij met dit project nog niet teleurgesteld!!! 8)
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

hmm, das best een goed idee om dat met aluminium netjes af te werken....
Ga ik eens even over nadenken. :!:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hoi Bean,

Gepoetst alu of geborsteld staat vast mooi. Maar is erg gevoelig voor vingerafdrukken. Je zult het moeten behandelen. Er staat ergens op het forum een draadje over spikes. Kwam daar ook ter sprake, maar kan het draadje ff niet terug vinden.. :shock:
Het ziet er overigens prima uit zo.

Groet Sietse
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Misschien voor een volgend project gewoon geanodiseerde aluminium plaatjes gebruiken. Die zijn gewoon kan en klaar te koop. Uiteraard zie je op de zaagsnede wel onbehandeld aluminium. (sorry beetje mosterd na de maaltijd misschien.)
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Ik wist niet dat waren..... :shock: Maar dan had ik een probleem gehad met de manier waarop ik ze heb bewerkt. Daarmee zouden voorbewerkte platen erg lelijk zijn geworden. Nu zijn ze ook lelijk geworden, maar nu is het niet erg. Daarom was zandstralen of iets dergelijks ook geen optie. Maar goed, het maakt ook niet uit, dit wordt vast ook mooi.... :)
Gesloten