Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Ik denk serieus dat je in de verkeerde richting zoekt... Je draait filterloos, dat is vrijwel altijd 'eventjes leuk' en daarna begin je er achter te komen dat de klankbalans niet optimaal is.
Het is een beetje als koken zonder afwegen, gewoon hele verpakkingen in de pan gooien. Een toevalstreffer als het lukt, maar meestal is het 'gelukt' omdat mensen liever 'weten' dat er geen filter speelt, i.p.v. dat het allemaal op diverse nummers getest lekker klinkt.
Ik zou dus eerst kijken naar de conceptfouten voordat je een tweeter gaat toevoegen. Voor een ambient tweeter kun je een waarde van 2,2uF of lager nemen en die in serie zetten met een kleine tweeter, zoals de Dayton of Visaton CP13
@ Henkjan en/of Rumoh: dieTangband W3-1878 zou wel eens echt een driver kunnen zijn die filterloos in de Needle kan. Hij heeft terughoudend hoog en een dal rond de Baffle step
Het is een beetje als koken zonder afwegen, gewoon hele verpakkingen in de pan gooien. Een toevalstreffer als het lukt, maar meestal is het 'gelukt' omdat mensen liever 'weten' dat er geen filter speelt, i.p.v. dat het allemaal op diverse nummers getest lekker klinkt.
Ik zou dus eerst kijken naar de conceptfouten voordat je een tweeter gaat toevoegen. Voor een ambient tweeter kun je een waarde van 2,2uF of lager nemen en die in serie zetten met een kleine tweeter, zoals de Dayton of Visaton CP13
@ Henkjan en/of Rumoh: dieTangband W3-1878 zou wel eens echt een driver kunnen zijn die filterloos in de Needle kan. Hij heeft terughoudend hoog en een dal rond de Baffle step
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
@Wouter: dit is de gemeten response van de Alpair6p in de Needle:

-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Dat ziet er zeer fraai uit Henkjan!
Als hier wel een filter in zou zitten zou ik het gebied vanaf 5 kHz luider laten spelen maar voor filterloos is dit gewoon heel fraai.
Wel is voor een goede interpretatie van belang om te weten over welke afstand we het hebben.
Als hier wel een filter in zou zitten zou ik het gebied vanaf 5 kHz luider laten spelen maar voor filterloos is dit gewoon heel fraai.
Wel is voor een goede interpretatie van belang om te weten over welke afstand we het hebben.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Nou, niets meer aan doen lijkt me
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=20404
Hier ook al eens gebouwd. Zie dat deze driver als Gen 2 ook een dal had rond de bafflestep. Dat verklaart de mooie respons na inbouw lijkt me.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=20404
Hier ook al eens gebouwd. Zie dat deze driver als Gen 2 ook een dal had rond de bafflestep. Dat verklaart de mooie respons na inbouw lijkt me.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
de papieren A6 is altijd gen2, gen1 was er alleen in metaal
-
Bryston power
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 75
- Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Probleem opgelost,banaanstekkers waren de boosdoeners. Kabel koud op terminal en daar is het mid hoog op de voorgrond aanwezig.
Wel is er al 1 unit om zeep geholpen door mijn jongste zoon. Plezier is van korte duur!!!
Wel is er al 1 unit om zeep geholpen door mijn jongste zoon. Plezier is van korte duur!!!
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Waarom dat toch altijd met Alpair units gebeurt (ja, kwetsbare conus en stofkap), die sneuvelen merkbaar vaak op het forum... Wel goed voor de omzet maar echt tijd voor een standaard advies voor roostertjes o.i.d.
-
Bryston power
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 75
- Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
En weg is de magie weer, klinkt weer ingetogen. Vanavond eens van versterker wisselen...
Echt vreemd dit....!!!
@ Wouter tegen kindervingertjes is niks bestand. Bij sommige frequenties hoor je hem nu aanlopen, valt best mee gelukkig het is niet constant gelukkig.
Echt vreemd dit....!!!
@ Wouter tegen kindervingertjes is niks bestand. Bij sommige frequenties hoor je hem nu aanlopen, valt best mee gelukkig het is niet constant gelukkig.
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Niet om het één of ander, maar dit is wel echt een weergave voor in de folder. 100dB verticale schaal en zo te zien een smoothing van 1/3 octaaf, dan wordt er wel een hoop met de mantel der liefde bedekt. Ter illustratie een meting van een Fostex FE108∑ Links met 1/12oct smoothing met en schaal van 50dB verticaal, rechts dezelfde meting weergegeven met 1/3oct smoothing en een verticale schaal van 100dB. Drie keer raden welke in de folder komtHenkjan schreef:@Wouter: dit is de gemeten response van de Alpair6p in de Needle:
Gerrit
-
Bryston power
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 75
- Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Bryston power schreef:En weg is de magie weer, klinkt weer ingetogen. Vanavond eens van versterker wisselen...
Echt vreemd dit....!!!
@ Wouter tegen kindervingertjes is niks bestand. Bij sommige frequenties hoor je hem nu aanlopen, valt best mee gelukkig het is niet constant gelukkig.
En idd versterker is niet in orde.... Het zit weer mee
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Voortaan gewoon een degelijke Canadese versterker nemen en je problemen zijn over!Bryston power schreef:En idd versterker is niet in orde.... Het zit weer mee
groet,
Aat
-
Bryston power
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 75
- Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Zoek nog een b60sst voor een leuke prijs.
-
Bryston power
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 75
- Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Even een tijdje weggeweest maar heb weer zin in een project Needle style...renderman schreef:Hey Bryston, mooi zuiltje, puik werk!
Zelf ben ik ook erg te spreken over Markaudio drivers, wat mij wel een goed idee lijkt om meer frisheid en ruimtelijkheid toe te voegen is een ambient tweeter zoals ArjanK toegepast heeft. Zie ook:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=20274
Dit is ook iets wat makkelijk en goedkoop te proberen is. Je zet de tweeter gewoon achterstevoren op de zuil. Mocht je het echt nix vinden kan je er altijd nog voor kiezen om de tweeter in te bouwen.
Succes met je project en laat ons weten wat je er van vind!
Mike
Echter dit keer wil ik wat experimenteren met bovenstaande. Heb afgelopen weekend een pakketje hout kunnen overnemen om te bouwen.
Bezetting gaat dit worden:
Dayton ND16FA en Dayton RS100-4
-
Bryston power
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 75
- Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
https://www.loudspeakerbuilding.com/mag ... 00993,4977
Beste mensen,
Heb op dit moment 2 setjes in de klemmen staan en wil nu hardware gaan bestellen.
Zoals gezegd wil ik de Needles uitvoeren met de Dayton RS100-4 en dan 1 met de Ambient tweeter.
Zeg het gewoon eerlijk maar van filtering heb ik geen kaas gegeten...wie zou mij hier bij willen helpen?
Alvast bedankt...
Bryston
Beste mensen,
Heb op dit moment 2 setjes in de klemmen staan en wil nu hardware gaan bestellen.
Zoals gezegd wil ik de Needles uitvoeren met de Dayton RS100-4 en dan 1 met de Ambient tweeter.
Zeg het gewoon eerlijk maar van filtering heb ik geen kaas gegeten...wie zou mij hier bij willen helpen?
Alvast bedankt...
Bryston
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
filter van aan breedbander is niet zo spannend, is meestal een RCL kring om de baffle step te corrigeren. ik zou denken dat je met google vast wel wat vindt op t net voor die Dayton
maar die tweet: die komt dus achterop? dan moet t echt op gehoor met een kleine condensator en een weerstand (in serie)
maar die tweet: die komt dus achterop? dan moet t echt op gehoor met een kleine condensator en een weerstand (in serie)
-
Bryston power
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 75
- Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Tweeter komt achterop ja...
Ben wel eens benieuwd wat dat doet
Ben wel eens benieuwd wat dat doet
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Als je toch een tweet achterop doet is het misschien slimmer een torentje te maken met een 13er breedbander, dan heb je net iets meer bas en de verminderde hoog kun je met de tweet compenseren. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan de stick van dezelfde ontwerper als de needle.
-
Bryston power
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 75
- Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37
Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?
Heb al 2 sets Needles in elkaar staan... om de bas maak ik me dan ook niet druk. Transmissie doet zijn ding het is juist het hoog wat voor mij wat sprankelijker mag. Het is gewoon een probeersel kost je 100 euro ...hetzelfde als een avond uit eten. Gaat mij gewoon even puur om de filtering en de vraag erbij wie me daarbij wil helpen.
Voor mij is dit gewoon puur ontspanning wat ik leuk vind om te doen. Theorie samen leren met praktijk...
Voor mij is dit gewoon puur ontspanning wat ik leuk vind om te doen. Theorie samen leren met praktijk...
