Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?

Bericht door wouter »

Ik denk serieus dat je in de verkeerde richting zoekt... Je draait filterloos, dat is vrijwel altijd 'eventjes leuk' en daarna begin je er achter te komen dat de klankbalans niet optimaal is.

Het is een beetje als koken zonder afwegen, gewoon hele verpakkingen in de pan gooien. Een toevalstreffer als het lukt, maar meestal is het 'gelukt' omdat mensen liever 'weten' dat er geen filter speelt, i.p.v. dat het allemaal op diverse nummers getest lekker klinkt.

Ik zou dus eerst kijken naar de conceptfouten voordat je een tweeter gaat toevoegen. Voor een ambient tweeter kun je een waarde van 2,2uF of lager nemen en die in serie zetten met een kleine tweeter, zoals de Dayton of Visaton CP13

@ Henkjan en/of Rumoh: dieTangband W3-1878 zou wel eens echt een driver kunnen zijn die filterloos in de Needle kan. Hij heeft terughoudend hoog en een dal rond de Baffle step
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?

Bericht door Henkjan »

@Wouter: dit is de gemeten response van de Alpair6p in de Needle:
Afbeelding
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?

Bericht door wouter »

Dat ziet er zeer fraai uit Henkjan!

Als hier wel een filter in zou zitten zou ik het gebied vanaf 5 kHz luider laten spelen maar voor filterloos is dit gewoon heel fraai.

Wel is voor een goede interpretatie van belang om te weten over welke afstand we het hebben. :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?

Bericht door Henkjan »

ik heb m gemeten op ~1m afstand
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?

Bericht door wouter »

Nou, niets meer aan doen lijkt me :D

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=20404

Hier ook al eens gebouwd. Zie dat deze driver als Gen 2 ook een dal had rond de bafflestep. Dat verklaart de mooie respons na inbouw lijkt me.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?

Bericht door Henkjan »

de papieren A6 is altijd gen2, gen1 was er alleen in metaal
Bryston power
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37

Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?

Bericht door Bryston power »

Probleem opgelost,banaanstekkers waren de boosdoeners. Kabel koud op terminal en daar is het mid hoog op de voorgrond aanwezig.
Wel is er al 1 unit om zeep geholpen door mijn jongste zoon. Plezier is van korte duur!!!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?

Bericht door wouter »

Waarom dat toch altijd met Alpair units gebeurt (ja, kwetsbare conus en stofkap), die sneuvelen merkbaar vaak op het forum... Wel goed voor de omzet maar echt tijd voor een standaard advies voor roostertjes o.i.d.
Bryston power
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37

Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?

Bericht door Bryston power »

En weg is de magie weer, klinkt weer ingetogen. Vanavond eens van versterker wisselen...
Echt vreemd dit....!!!

@ Wouter tegen kindervingertjes is niks bestand. Bij sommige frequenties hoor je hem nu aanlopen, valt best mee gelukkig het is niet constant gelukkig.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?

Bericht door Gerrit »

Henkjan schreef:
@Wouter: dit is de gemeten response van de Alpair6p in de Needle:
Afbeelding
Niet om het één of ander, maar dit is wel echt een weergave voor in de folder. 100dB verticale schaal en zo te zien een smoothing van 1/3 octaaf, dan wordt er wel een hoop met de mantel der liefde bedekt. Ter illustratie een meting van een Fostex FE108∑
Smoothing-scale.png
Links met 1/12oct smoothing met en schaal van 50dB verticaal, rechts dezelfde meting weergegeven met 1/3oct smoothing en een verticale schaal van 100dB. Drie keer raden welke in de folder komt :wink:

Gerrit
Bryston power
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37

Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?

Bericht door Bryston power »

Bryston power schreef:
En weg is de magie weer, klinkt weer ingetogen. Vanavond eens van versterker wisselen...
Echt vreemd dit....!!!

@ Wouter tegen kindervingertjes is niks bestand. Bij sommige frequenties hoor je hem nu aanlopen, valt best mee gelukkig het is niet constant gelukkig.

En idd versterker is niet in orde.... Het zit weer mee ](*,)
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?

Bericht door AatV »

Bryston power schreef:
En idd versterker is niet in orde.... Het zit weer mee ](*,)
Voortaan gewoon een degelijke Canadese versterker nemen en je problemen zijn over!

groet,
Aat
Bryston power
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37

Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?

Bericht door Bryston power »

Zoek nog een b60sst voor een leuke prijs.
Bryston power
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37

Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?

Bericht door Bryston power »

renderman schreef:
Hey Bryston, mooi zuiltje, puik werk!

Zelf ben ik ook erg te spreken over Markaudio drivers, wat mij wel een goed idee lijkt om meer frisheid en ruimtelijkheid toe te voegen is een ambient tweeter zoals ArjanK toegepast heeft. Zie ook:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=20274

Dit is ook iets wat makkelijk en goedkoop te proberen is. Je zet de tweeter gewoon achterstevoren op de zuil. Mocht je het echt nix vinden kan je er altijd nog voor kiezen om de tweeter in te bouwen.

Succes met je project en laat ons weten wat je er van vind!

Mike
Even een tijdje weggeweest maar heb weer zin in een project Needle style...
Echter dit keer wil ik wat experimenteren met bovenstaande. Heb afgelopen weekend een pakketje hout kunnen overnemen om te bouwen.
Bezetting gaat dit worden:

Dayton ND16FA en Dayton RS100-4
Bryston power
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37

Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?

Bericht door Bryston power »

https://www.loudspeakerbuilding.com/mag ... 00993,4977

Beste mensen,

Heb op dit moment 2 setjes in de klemmen staan en wil nu hardware gaan bestellen.
Zoals gezegd wil ik de Needles uitvoeren met de Dayton RS100-4 en dan 1 met de Ambient tweeter.
Zeg het gewoon eerlijk maar van filtering heb ik geen kaas gegeten...wie zou mij hier bij willen helpen?
Alvast bedankt...

Bryston
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?

Bericht door Henkjan »

filter van aan breedbander is niet zo spannend, is meestal een RCL kring om de baffle step te corrigeren. ik zou denken dat je met google vast wel wat vindt op t net voor die Dayton

maar die tweet: die komt dus achterop? dan moet t echt op gehoor met een kleine condensator en een weerstand (in serie)
Bryston power
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37

Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?

Bericht door Bryston power »

Tweeter komt achterop ja...

Ben wel eens benieuwd wat dat doet
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?

Bericht door John P »

Als je toch een tweet achterop doet is het misschien slimmer een torentje te maken met een 13er breedbander, dan heb je net iets meer bas en de verminderde hoog kun je met de tweet compenseren. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan de stick van dezelfde ontwerper als de needle.
Bryston power
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37

Re: Wie weet er nog een leuke unit voor in een Needle?

Bericht door Bryston power »

Heb al 2 sets Needles in elkaar staan... om de bas maak ik me dan ook niet druk. Transmissie doet zijn ding het is juist het hoog wat voor mij wat sprankelijker mag. Het is gewoon een probeersel kost je 100 euro ...hetzelfde als een avond uit eten. Gaat mij gewoon even puur om de filtering en de vraag erbij wie me daarbij wil helpen.
Voor mij is dit gewoon puur ontspanning wat ik leuk vind om te doen. Theorie samen leren met praktijk...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”