Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door SARK »

MarcoSQ schreef:
Ik kijk nu beter, en zie dat allebei de documentjes 8-ohm heten (?).
De een heet Visaton DT 94 4-8 Ohm.pdf en de ander Visaton DT 94 8 Ohm.pdf.
In de pdf Visaton DT 94 4-8 Ohm.pdf wordt zowel de 4 als de 8 Ohm besproken.
[edit]De ander heet dus Visaton DT 94 4 Ohm.pdf[/edit]
Laatst gewijzigd door SARK op vr 04 apr 2014, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door MarcoSQ »

Jup, en degene die Visaton DT 94 8 Ohm.pdf heet, behandelt stiekem de 4ohm. Daar keek als eerste naar, en had ik pas vanmiddag in de gaten...No worries, ben al lang blij dat ze er staan :D !
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door SARK »

Krijg tieten, ik had idd de verkeerde bestandsnaam gebruikt :oops: Meteen gewijzigd :!: sorry 8-[
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door dopiereit »

Ik reageer even via de telefoon dus kan al die pdfjes niet openen. Ik ben wel bereid het voorstel te gaan realiseren. Theoretisch zou dat een verbetering moeten zijn. Als de kosten rond de 50 a 60 euro zitten voor het paar dan maak ik me daar niet druk om. En baat het niet, dan weet ik dat. Maakt me eigelijk niet zo heel veel uit. Ik wil het nu gewoon goed hebben. Alleen ik zal toch iemand in mijn kennissenkring moeten raadplegen voor het solderen. Iets uit het filter halen lukt me wel, maar een componentje erin solderen en hoe en waar... Ik ben daar gewoon niet zo goed in en om nou te zeggen dat ik er verstand van heb.. Dus conclusie: ik probeer het voorstel gewoon en we zien wel wat het resultaat is.. :D
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door dopiereit »

Heeft iemand een goede tip waar ik de componenten voor het filter het beste kan bestellen? En kan iemand het schema misschien vertalen in een boodschappen lijstje? Ik zie 1 ohm staan bijvoorbeeld, maar als ik naar een website ga vind ik wel 1 ohm weerstanden maar er staat dan 10 watt bij en er was nog een versie waar 5 watt bij staat. Nog iets: ik zie ook verschillende soorten spoelen, ik geloof dat ik luchtspoelen moet hebben met een waarde van 0,68 mh en 0,5 ohm maar ik vind alleen 0,68 mh en 0,4 ohm of 0,8 ohm.

Ik heb er dus vrij weinig verstand van wat alles betekend en in hoeverre iets mag afwijken of iets dergelijks. Dus mag het zo zijn dat iemand zich geroepen voelt me een beetje te helpen, graag! :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door Henkjan »

dopiereit schreef:
Heeft iemand een goede tip waar ik de componenten voor het filter het beste kan bestellen?
Forum sponsor Rumoh lijkt me een goede om te beginnen
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door dopiereit »

Hartstikke bedankt! Dan wordt het bestellen en afwachten wanneer het binnen is. Heb inmiddels iemand gevonden die me helpt met het in elkaar zetten van het filter.
Bartman
Berichten: 94
Lid geworden op: za 04 nov 2006, 15:10

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door Bartman »

hoi, ik open misschien opnieuw een oude topic.
maar, hoe zit het met de nieuwe filter? Een verbetering opgemerkt?
Ik ben aan het rondzoeken voor een vloerstaander te maken, en deze staat ook op mijn shortlist.
bramwilbrink
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 07 jul 2014, 13:12

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door bramwilbrink »

ik zit er ook naar te kijken en als ik dan hier zie dat het filter niet helemaal 100% is bij de overgangsfrequentie , dan wil ik wel eens weten of het een merkbaar punt is?
pcw
Berichten: 53
Lid geworden op: do 05 aug 2010, 9:46

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door pcw »

wouter schreef:
Doorgaans vind ik visaton ontwerpen afbreuk doen aan hun drivers!

Maar goed, het lijkt me duidelijk dat de elektrische curve van de tweeter een hele verbetering toont. Leuk dat je een dal kunt vullen onderin het bereik van de SC10 maar door opslingering krijg je weer andere problemen.

Duitsers hebben gemiddeld trouwens een ander idee van prettig afgestemde luidsprekers, het hoog loopt soms rustig 4 dB op! Onder 30 graden meten ze redelijk vlak. Wij (hier) hebben dat eerder onder 15 graden.

is dat niet beetje de bedoeling van visaton? je in de heel goede richting sturen en veel plaats open laten voor individuele aanpassingen? ze noemen het het ook bauvorschlag he, bouwsuggestie. :)

zijn mooie speakers geworden dit. :rock:
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door GeertM2 »

Ik heb 15 jaar geleden ook een setje Altolines gebouwd, en vond het hoog (ook) erg slecht. Persoonlijk zou ik geen moeite in het filter steken, daar valt weinig eer te behalen. Dat komt omdat de DT94 geen fijne tweeter is. Sterker nog, het is een vervelende tweeter. Ik heb ze later omgebouwd met een G 20 SC tweeter en een Couplet Light filter. Dat was vergeleken met het origineel een verademing.
Bartman
Berichten: 94
Lid geworden op: za 04 nov 2006, 15:10

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door Bartman »

GeertM2 schreef:
Ik heb 15 jaar geleden ook een setje Altolines gebouwd, en vond het hoog (ook) erg slecht. Persoonlijk zou ik geen moeite in het filter steken, daar valt weinig eer te behalen. Dat komt omdat de DT94 geen fijne tweeter is. Sterker nog, het is een vervelende tweeter. Ik heb ze later omgebouwd met een G 20 SC tweeter en een Couplet Light filter. Dat was vergeleken met het origineel een verademing.
leuke info, bedankt.
maar is die filter van die couplet light wel correct voor het andere kastvolume? De speakers zijn wel correct, maar je volume is toch anders.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door GeertM2 »

Ja dat werkt prima, kastvolume maakt voor je wisselfilter niet uit.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door wouter »

Kastvorm, niet kast inhoud is van belang bij filtering. Bij het afstemmen van het laag is de kastinhoud vooral van belang.

Het zijn heel oude ontwerpen, die Alto Line. Ik snap niet dat ze nog steeds gevonden en gebouwd worden na zo'n 12 bladen (6x Klang+Ton & Hobby Hifi) per jaar vol ontwerpen en ca. 270 cheap tricks verder...

Bijv: http://www.lautsprechershop.de/index_kits_de.htm
Bartman
Berichten: 94
Lid geworden op: za 04 nov 2006, 15:10

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door Bartman »

wouter schreef:
Het zijn heel oude ontwerpen, die Alto Line. Ik snap niet dat ze nog steeds gevonden en gebouwd worden na zo'n 12 bladen (6x Klang+Ton & Hobby Hifi) per jaar vol ontwerpen en ca. 270 cheap tricks verder...

Bijv: http://www.lautsprechershop.de/index_kits_de.htm
Tjah... vraag je erachter in een ander topic en niemand geeft een scan van een van die bladen door dat zou voldoen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door wouter »

Zo werkt dat toch niet ](*,) ](*,) ](*,)

Je wil niet weten hoeveel tijd ik gestoken heb in beginners op weg helpen die uiteindelijk totaal andere keuzes gingen maken. Dat heb ik wel afgeleerd. Ook willen velen een box ontwerpen i.p.v. nabouwen, ook zo'n grote uitdaging die meestal tegenvalt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”