[Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD
te weinig ruimte tussen UCD's en SMPS, slechts 4,5cm dus geen ruimte voor de fastonstekker en de kabel die nog een bocht moet maken.
Mijn idee was gewoon een paar rechthoekige stroken, op afstandsbussen horizontaal gemonteerd. en dan naast elkaar.
Hoeft in principe niet groter dan 50 x 15 mm te zijn.
Of zeg ik nu iets geks ?
Hoeft in principe niet groter dan 50 x 15 mm te zijn.
Of zeg ik nu iets geks ?
Misschien moet ik het ook niet moeilijker maken dan nodig is en het toch op deze manier doen: doorlussen.
Gewoon een sterretje maken. Neem anders eens kontakt op met een paneelbouwer het in het zuiden. Die kunnen meestal wel (tegen betaling) een stukje van het eerder genoemde koper missen. Dat kun je dan mooi geïsoleerd in je kast monteren en je kunt vooruit.
Gr. Mischa
Gr. Mischa
Ja, ster vorming, simpel houden, drie draadeinden rechtop in de kast en dan van die kabeleinden met oogje gebruiken.
Nog een simpele schakeling voor in de versterker kast:
- trigger ingang die de SMPS+UCD in/uit stand-by haalt
- led dat de versterker is ingeschakeld
- leds dat de SMPS on is
- knooppunt om de AMPON van de UCD's te koppelen aan de AMP Enable van de SMPS.
Print is ruim van opzet, mogelijk dat ik later hier nog een wat uitgebreidere besturing maak, (ucontroller?), maar dan zijn de bevestigingsunten er al en kan het als 'drop in replacement'.
- trigger ingang die de SMPS+UCD in/uit stand-by haalt
- led dat de versterker is ingeschakeld
- leds dat de SMPS on is
- knooppunt om de AMPON van de UCD's te koppelen aan de AMP Enable van de SMPS.
Print is ruim van opzet, mogelijk dat ik later hier nog een wat uitgebreidere besturing maak, (ucontroller?), maar dan zijn de bevestigingsunten er al en kan het als 'drop in replacement'.
Print gekrompenhsmeets schreef:Print is ruim van opzet, mogelijk dat ik later hier nog een wat uitgebreidere besturing maak
Misschien nog een diodebrug tussen trigger en opto ? Hoef je niet op de polariteit te letten
Anne
Nee hoor, de print is nog steeds 5x10cm 
Ivm met de bekabeling nog een paar kleine wijzigingen.
Ivm met de bekabeling nog een paar kleine wijzigingen.
Of dan toch maar gelijk de 'full monty'?
In het kader van "beter goed gejat dan slecht bedacht" de basis overgenomen van Knuisje's AFDAC2 controller.
- Gebruik van een TMP36 of 37 om de temperatuur kort bij een koellichaam te monitoren, bij te hoge temperatuur: standby inschakelen.
- Trigger ingang voor standby
- Standby keuze schakelaar : standby via trigger of always-on
- I2C als connector voor "future use"
- Display en rotary encoder ook voor toekomstig gebruik (weergave temperatuur en operating modus?)
Vermoedelijk kan het buffer trapje met de BC547's tussen de ATMEGA en de SMPS enable ingangen vervallen....volgens de spec.sheet moet er minimaal 3V op de enable ingangen van de SMPS worden aangeboden. Als 5V krap is wellicht een iets hogere spanning vanuit de voeding en op de print nog 7805 toevoegen voor de ucontr.
euuhhh, ja, nog een aansluiting voor de drukknop in de rotary encoder ontbreekt....
In het kader van "beter goed gejat dan slecht bedacht" de basis overgenomen van Knuisje's AFDAC2 controller.
- Gebruik van een TMP36 of 37 om de temperatuur kort bij een koellichaam te monitoren, bij te hoge temperatuur: standby inschakelen.
- Trigger ingang voor standby
- Standby keuze schakelaar : standby via trigger of always-on
- I2C als connector voor "future use"
- Display en rotary encoder ook voor toekomstig gebruik (weergave temperatuur en operating modus?)
Vermoedelijk kan het buffer trapje met de BC547's tussen de ATMEGA en de SMPS enable ingangen vervallen....volgens de spec.sheet moet er minimaal 3V op de enable ingangen van de SMPS worden aangeboden. Als 5V krap is wellicht een iets hogere spanning vanuit de voeding en op de print nog 7805 toevoegen voor de ucontr.
euuhhh, ja, nog een aansluiting voor de drukknop in de rotary encoder ontbreekt....
Een microcontroller gestuurde eindversterker, nouja zeg....moet niet gekker worden...
Nog even en je ziet een windhoos logo als je een muziekje aanzet.
Nog even en je ziet een windhoos logo als je een muziekje aanzet.
Had jij niet ook een.......?
Nog even wat toekomstige functies bedenken voor de ucontr.......
Nog even wat toekomstige functies bedenken voor de ucontr.......
Het is veiliger om het "buitengebeuren" via een transistor te doen.Niet zo gevoelig voor statische ladingen en als er iets mis gaat is de transistor, niet de µC, de pineut.
Met een bip transistor heb je een of twee basisweerstanden nodig (hoewel er zijn er met ingebouwde R's).
Eenvoudiger met een BS170 ,gate zo aan de µC en grotere drempelspanning (minder storinggevoelig).
Voor de µC op 3V beter een BSS101, heeft een lagere stuurspanning.
AREF liever niet aan de +5V, is in soft inwendig aan te sluiten.Ook geen kans op een konflikt als de soft iets anders instelt.
Als je in poortnood komt is er nog een te winnen door de LCD /WR lijn aan massa te leggen ipv te sturen.
Kan je de buzy-vlag niet meer lezen,kwestie van lang genoeg wachten tussen opdrachten.In de orde van 40µs behalve voor CLS (en misschien ook "home",staat allemaal in datalad van 't IC) ,is meen ik ong 1,5ms.
Dat ik dacht dat de print was gekrompen kwam door de zwarte achtergrond bij de eerste
.
Anne
Met een bip transistor heb je een of twee basisweerstanden nodig (hoewel er zijn er met ingebouwde R's).
Eenvoudiger met een BS170 ,gate zo aan de µC en grotere drempelspanning (minder storinggevoelig).
Voor de µC op 3V beter een BSS101, heeft een lagere stuurspanning.
AREF liever niet aan de +5V, is in soft inwendig aan te sluiten.Ook geen kans op een konflikt als de soft iets anders instelt.
Als je in poortnood komt is er nog een te winnen door de LCD /WR lijn aan massa te leggen ipv te sturen.
Kan je de buzy-vlag niet meer lezen,kwestie van lang genoeg wachten tussen opdrachten.In de orde van 40µs behalve voor CLS (en misschien ook "home",staat allemaal in datalad van 't IC) ,is meen ik ong 1,5ms.
Dat ik dacht dat de print was gekrompen kwam door de zwarte achtergrond bij de eerste
Anne
Hoi Anne,
Mijn dank voor je input, ga ik mee aan de slag, bc547 --> bss170.
Is het nog wenselijk om vanaf de gate een weerstand naar massa te leggen? Ik denk even aan de opstart van de atmega en de poorten nog 'tri-state' zijn zodat de gate niet door rfi/emi getriggerd wordt?
Omtrent AREF zal ik de datasheet dan nog eens moeten naslaan, ik zal het wel gelezen hebben maar ook niet opgeslagen....
Moest wel je opmerking over de extra poort 3x lezen eer ik hem begreep
maar ik heb geen poortnood 
Gr.
Huib
Mijn dank voor je input, ga ik mee aan de slag, bc547 --> bss170.
Is het nog wenselijk om vanaf de gate een weerstand naar massa te leggen? Ik denk even aan de opstart van de atmega en de poorten nog 'tri-state' zijn zodat de gate niet door rfi/emi getriggerd wordt?
Omtrent AREF zal ik de datasheet dan nog eens moeten naslaan, ik zal het wel gelezen hebben maar ook niet opgeslagen....
Moest wel je opmerking over de extra poort 3x lezen eer ik hem begreep
Gr.
Huib
bss170 ,een s-je teveel
Een weerstand naar + of - voor de fet, enkel nodig als de toestand van de uitgang bij reset van belang is.
De pinnen van de µC komen niet buiten de voedingsspanning wegens diodes in sperrichting in de chip.
Anne
Een weerstand naar + of - voor de fet, enkel nodig als de toestand van de uitgang bij reset van belang is.
De pinnen van de µC komen niet buiten de voedingsspanning wegens diodes in sperrichting in de chip.
Anne
Nog een paar aanpassingen
- FET ipv BIP
- Rotary Encoder pushbutton aansluiting
- AREF aan massa conform spec.sheet via een C voor betere ruis onderdrukking op de interne referentie
- pullups op de SDA/SCL lijn.
- FET ipv BIP
- Rotary Encoder pushbutton aansluiting
- AREF aan massa conform spec.sheet via een C voor betere ruis onderdrukking op de interne referentie
- pullups op de SDA/SCL lijn.
Liefst nog een ontkoppel-C voeding LCD.En vergeet de kontrastregeling niet ,pot.meter 10k tussen pin 3 en GND.
Anne
Anne
Indien ik een display aansluit, dan wordt het een OLED, dezelfde die ik nu al gebruik bij de AFDAC2.
Tenzij iemand roept dat de print ook voor hem/haar toepasbaar is, dan kan ik het wel toevoegen, zo ook dan die TIP120 die op knuisje's schema voorkomt bij het gebruik van een VFD.
Qua temperatuursensor lees ik gemengde berichten over de TMP3x serie, wellicht is een DS18B20 een betere keuze, ik zie ook dat er wel het een en ander aan libraries/code te vinden is om de sensor uit te lezen via het one-wire protocol.
Tenzij iemand roept dat de print ook voor hem/haar toepasbaar is, dan kan ik het wel toevoegen, zo ook dan die TIP120 die op knuisje's schema voorkomt bij het gebruik van een VFD.
Qua temperatuursensor lees ik gemengde berichten over de TMP3x serie, wellicht is een DS18B20 een betere keuze, ik zie ook dat er wel het een en ander aan libraries/code te vinden is om de sensor uit te lezen via het one-wire protocol.
Ik meen dat die ook in mijn Pass zitten als thermo-sensor.hsmeets schreef:wellicht is een DS18B20 een betere keuze, ik zie ook dat er wel het een en ander aan libraries/code te vinden is om de sensor uit te lezen via het one-wire protocol.
Dat betekend dus dat Knuisje je alles over de code kan vertellen, want hij heeft de firmware voor de controller geschreven.
Hoi Knuis,
Dank voor het aanbod, daar maak ik graag gebruik van!
Alvast bedankt,
Huib
Dank voor het aanbod, daar maak ik graag gebruik van!
Alvast bedankt,
Huib
Voeding op de PCB er maar bij gezet, blijft het allemaal weer net iets compacter.