Ben langzamerhand toch wel errug benieuwd hoe dit gaat klinken. Nu dus vrijwel alles geregeld om aan de slag te kunnen, maar nog wel een serieuse hobbel te gaan: het modden van mijn buizenversterker... klikkerdeklik
Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
Moderator: Beheerdersteam
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en FR
Tadaaa!!! De Tang Bands w8 1808's zijn onderweg.
Gevalletje de aanhouder wint. Eind 2011 bood iemand op het DIY Audio forum deze drivers aan. Paar weken geleden een pb-tje gestuurd en jawel, hij had ze nog. Nu zijn ze dus onderweg hierheen. Scheelt mij toch zo'n dikke 300€...
Ben langzamerhand toch wel errug benieuwd hoe dit gaat klinken. Nu dus vrijwel alles geregeld om aan de slag te kunnen, maar nog wel een serieuse hobbel te gaan: het modden van mijn buizenversterker... klikkerdeklik
Ben langzamerhand toch wel errug benieuwd hoe dit gaat klinken. Nu dus vrijwel alles geregeld om aan de slag te kunnen, maar nog wel een serieuse hobbel te gaan: het modden van mijn buizenversterker... klikkerdeklik
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Nou ik ben ook erg benieuwd, de combinatie TB W8-1808 met de Eminince kijkt mij al aan sinds iemand ze in een plank van Ikea stopte.
De nieuwere foto's van PureAudio hebben ook voor mij dit vuur weer aangewakkerd.
De nieuwere foto's van PureAudio hebben ook voor mij dit vuur weer aangewakkerd.
- Eloquentia
- Berichten: 16
- Lid geworden op: zo 08 dec 2013, 12:39
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Een mooi ontwerp de open bafle wat kritisch voor wat betreft plaatsing maar je krijg er dan veel voor terug...... live muziek.
De dip bij 1 kHz wordt zoals je zelf al schreef door verplaatsing van de midden/hoog driver door de plaatsing op het bafle.
Een mooi programma waar de effecten daarvan kan simuleren is Edge van Tavan zie link. http://www.tolvan.com/index.php?page=/edge/edge.php
Uit de grafiek (gemeten?) zit de dip ook in de laagdrivers en midden driver en wordt veroorzaakt door de fase. Een dal weg werken met filtering heeft weinig zin en passief gaat dat ook niet lukken. Met miniDSP en actief aansturen kan dit wel maar omdat het een fase probleem is heeft dit weinig zin. Wat je wel zou kunnen proberen, afhankelijk hoe je filtert, is de fase van de midden driver om te polen of te experimenteren met timedelay met de minidsp. In het programma Edge kan je kiezen voor gesloten bafle en openbafle je zit ook mooi hoe je een baflestep compensatie kan toe passen hetgeen ook gemakkelijk passief kan.
Nog veel succes en plezier met optimaliseren.
Wat mij vooral opvalt is dip op 1khz. Duidelijk iets met de baffle van doen, want als ik de driver uit het centrum haal wordt het een stuk beter. Maar het oog wil ook wat... Nu weet ik dat je met notches een piek kan aanpakken, maar kun je ook zo'n dip opheffen?
De dip bij 1 kHz wordt zoals je zelf al schreef door verplaatsing van de midden/hoog driver door de plaatsing op het bafle.
Een mooi programma waar de effecten daarvan kan simuleren is Edge van Tavan zie link. http://www.tolvan.com/index.php?page=/edge/edge.php
Uit de grafiek (gemeten?) zit de dip ook in de laagdrivers en midden driver en wordt veroorzaakt door de fase. Een dal weg werken met filtering heeft weinig zin en passief gaat dat ook niet lukken. Met miniDSP en actief aansturen kan dit wel maar omdat het een fase probleem is heeft dit weinig zin. Wat je wel zou kunnen proberen, afhankelijk hoe je filtert, is de fase van de midden driver om te polen of te experimenteren met timedelay met de minidsp. In het programma Edge kan je kiezen voor gesloten bafle en openbafle je zit ook mooi hoe je een baflestep compensatie kan toe passen hetgeen ook gemakkelijk passief kan.
Nog veel succes en plezier met optimaliseren.
Wat mij vooral opvalt is dip op 1khz. Duidelijk iets met de baffle van doen, want als ik de driver uit het centrum haal wordt het een stuk beter. Maar het oog wil ook wat... Nu weet ik dat je met notches een piek kan aanpakken, maar kun je ook zo'n dip opheffen?
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
deze ga ik volgen. mooi design (lijkt wel deens design
) en een zeer hoge WAF.
super!
super!
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Die Timeless en TimeLessPlus zien er ook niet verkeerd uit 
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Met dsp, parametrische equalizer of je speaker helemaal met correctie netwerken vol bouwen dat de rest op nivo van de dip komtEloquentia schreef:
Wat mij vooral opvalt is dip op 1khz. Duidelijk iets met de baffle van doen, want als ik de driver uit het centrum haal wordt het een stuk beter. Maar het oog wil ook wat... Nu weet ik dat je met notches een piek kan aanpakken, maar kun je ook zo'n dip opheffen?
Jammer dat die dip 6db is.
3db was niet zo erg geweest.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Eerst maar eens bouwen en dan meten. Tenslotte is dit een sim. En als je kijkt naar de off axis, is het al een stuk beter. Ik ga er van uit dat het wel mee zal vallen, het origineel wordt er ook niet op afgerekend...
Inmiddels zijn ook de tangbands binnen
'Helaas' moet ik nu eerst dit weekend naar de classic Le Mans en daarna direct door voor 3 weken Italie. Wordt vervolgd in augustus!
Inmiddels zijn ook de tangbands binnen
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
En we zijn weer terug van vakantie! Das heel mooi, want dan kan ik weer door...
Inmiddels ook de volumeregeling voor het filter besteld en we gaan dus richting bouwen. Nu moet ik dan ook de materiaalkeuze voor de baffles bepalen. Het frame waarop de baffles geschroefd worden zal gemaakt worden van hardhouten palen en metalen beugels. Maar voor de baffles ben ik er nog niet uit. Het origineel maakt gebruik van 18mm bamboe of 22mm eiken. Maar aangezien ik de baffles toch hoogglans wit zal lakken, vraag ik mij af of ik wel zulk prijzig materiaal moet gebruiken. Ik neig dan ook naar berken multiplex? Zou dat stijf genoeg zijn voor deze open baffles? Populieren multiplex is denk ik te licht en zacht.
Wie heeft daar iets zinnigs over te zeggen?
Inmiddels ook de volumeregeling voor het filter besteld en we gaan dus richting bouwen. Nu moet ik dan ook de materiaalkeuze voor de baffles bepalen. Het frame waarop de baffles geschroefd worden zal gemaakt worden van hardhouten palen en metalen beugels. Maar voor de baffles ben ik er nog niet uit. Het origineel maakt gebruik van 18mm bamboe of 22mm eiken. Maar aangezien ik de baffles toch hoogglans wit zal lakken, vraag ik mij af of ik wel zulk prijzig materiaal moet gebruiken. Ik neig dan ook naar berken multiplex? Zou dat stijf genoeg zijn voor deze open baffles? Populieren multiplex is denk ik te licht en zacht.
Wie heeft daar iets zinnigs over te zeggen?
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Berken multiplex lijkt me zeer geschikt, maar een goede kwaliteit MDF of HDF ook.
Ben benieuwd wat je er van bakt en hoe het klinkt!
Ben benieuwd wat je er van bakt en hoe het klinkt!
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Als je voor berken multiplex gaat, neem dan wel een goede kwaliteit en niet die waaibomen zooi van de Gamma anders heeft het geen zin.
Gerrit
Gerrit
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Dit lijkt mij een leuke aanbieding, weet alleen even niet wat er nog bij komt aan verzendkosten en invoerrechten?
Tang Band W8-1808
Misschien dat het dan wel weer tegen valt
Tang Band W8-1808
Misschien dat het dan wel weer tegen valt
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Volgens mij is er al een setje onderweg.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Ik weet het wel zeker...
Die bij PE had ik ook gezien, maar alles bij elkaar kom je dan nog steeds op een kleine 500 euro. Ik heb ze nu gebruikt kunnen kopen en dat scheelt een slok op een
Mooi gemaakte drivers trouwens, die tangbands. Je kunt zien dat daar de nodige aandacht aan besteedt wordt.
ben trouwens nog wat verder gaan lezen over het juiste hout voor OB's. en ook daar zijn er eigenlijk ruwweg twee richtingen te ontdekken. Net zoals bij 'gewone' kasten. de eerste is een baffle maken die zo inert mogelijk is. Zandgevuld, op elkaar lijmen van verschillende materialen, etc. in deze denkrichting is dan ook niet veel plek voor hardhouten massieve baffles. Overigens is het wel zo dat bij open baffles er minder energie opgenomen wordt door de baffle tov kasten. Het verschil tussen berken multiplex en MDF zit m vnl in de snelheid waarmee het hout de energie weer kwijtraakt. MDF doet daar langer over en dat heeft meer/andere invloed op het geluid dan berken. Een sandwichconstructie van berken/MDF/berken schijnt een mooie combi te zijn....
De tweede stroming gaat meer uit van soorten hout die ook in instrumenten gebruikt worden. Daarmee wordt de rol van het hout iig wat groter. Hier zie je dan ook vaker de massief hardhouten baffles. In eerste instantie neig ik zelf meer naar een inerte baffle.
Mooi gemaakte drivers trouwens, die tangbands. Je kunt zien dat daar de nodige aandacht aan besteedt wordt.
ben trouwens nog wat verder gaan lezen over het juiste hout voor OB's. en ook daar zijn er eigenlijk ruwweg twee richtingen te ontdekken. Net zoals bij 'gewone' kasten. de eerste is een baffle maken die zo inert mogelijk is. Zandgevuld, op elkaar lijmen van verschillende materialen, etc. in deze denkrichting is dan ook niet veel plek voor hardhouten massieve baffles. Overigens is het wel zo dat bij open baffles er minder energie opgenomen wordt door de baffle tov kasten. Het verschil tussen berken multiplex en MDF zit m vnl in de snelheid waarmee het hout de energie weer kwijtraakt. MDF doet daar langer over en dat heeft meer/andere invloed op het geluid dan berken. Een sandwichconstructie van berken/MDF/berken schijnt een mooie combi te zijn....
De tweede stroming gaat meer uit van soorten hout die ook in instrumenten gebruikt worden. Daarmee wordt de rol van het hout iig wat groter. Hier zie je dan ook vaker de massief hardhouten baffles. In eerste instantie neig ik zelf meer naar een inerte baffle.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Ik zou ze gewoon van voldoende dik mdf maken .
Mooi en makkelijk af te werken ,de palen waar je de baffle tegen aan schroeft doet het meeste werk lijkt mij
Mooi en makkelijk af te werken ,de palen waar je de baffle tegen aan schroeft doet het meeste werk lijkt mij
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Ooit heeft iemand iets gezegd over actie en reactie; met die dikke woofers worden wel ettelijke onsjes aan papier heen en weer geslingerd.MickRS schreef:Overigens is het wel zo dat bij open baffles er minder energie opgenomen wordt door de baffle tov kasten.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Dat zal ik wel geweest zijn, dat is een beetje een stokpaardje van mijrichard schreef:Ooit heeft iemand iets gezegd over actie en reactie; met die dikke woofers worden wel ettelijke onsjes aan papier heen en weer geslingerd.MickRS schreef:Overigens is het wel zo dat bij open baffles er minder energie opgenomen wordt door de baffle tov kasten.
Het valt met die Eminence 15A wel erg mee, de bewegende massa is slechts 59g! Da's erg weinig voor een 15" driver. De lineaire Xmax is dan ook maar 3,8mm. Dat is ook een beetje het idee bij twee 15" drivers, dat ze niet veel hoeven te doen. De driver weegt net over de 3kg dus die zorgt zelf niet voor echt veel reactiemassa, maar ik zou me daar in dit geval geen zorgen over maken. Je kunt natuurlijk wel een sandwich constructie maken van 1mm vliegtuigtriplex een daklood, dat gaat wel werken, maar als het niet bevalt ziet je wel met een hoop chemisch afval
Persoonlijk zou ik proberen de Tangband van de baffle te ontkoppelen, dat ga je volgens mij wel echt horen. Is het niet mogelijk om iets op de magneet te lijmen en daarmee de driver aan de steunpaal te bevestigen? Of op z'n minst de mid baffle ontkoppelen van de andere twee.
Gerrit
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Dat de conussen van de drivers (ook de tangband, met een conusgewicht van 11 gram) erg licht zijn, zal bij moeten dragen aan de snelheid van de speakers. Evenals de geringe beweging.
Het ontkoppelen van de baffles, en liefst ook de TB driver, is voor mij een vereiste. Ben dan ook hard aan het nadenken over een montagemethode. De Tang Band aan de achterste paal bevestigen, zal waarschijnlijk moeilijk gaan. Gewoon omdat ik die achterste paal eigenlijk niet zo mooi vindt
Als ik naar het ontwerp van pureaudio kijk, dan vind ik vooral de baffles een briljante vinding. De drie losse elementen en de centimeter ruimte daartussen zorgen voor een 'lichtheid' daar waar de meeste open baffle speakers veel te massief en zwaar overkomen. Daarentegen vind ik het 'hekwerk' achter de baffles esthetisch minder geslaagd... Volgens mij kan dat mooier. En natuurlijk heb ik daar ideeen over!
Het ontkoppelen van de baffles, en liefst ook de TB driver, is voor mij een vereiste. Ben dan ook hard aan het nadenken over een montagemethode. De Tang Band aan de achterste paal bevestigen, zal waarschijnlijk moeilijk gaan. Gewoon omdat ik die achterste paal eigenlijk niet zo mooi vindt
Als ik naar het ontwerp van pureaudio kijk, dan vind ik vooral de baffles een briljante vinding. De drie losse elementen en de centimeter ruimte daartussen zorgen voor een 'lichtheid' daar waar de meeste open baffle speakers veel te massief en zwaar overkomen. Daarentegen vind ik het 'hekwerk' achter de baffles esthetisch minder geslaagd... Volgens mij kan dat mooier. En natuurlijk heb ik daar ideeen over!
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Er staat me toch iets bij dat degene die ik bedoel naar de naam Isaac luisterdeGerrit schreef:Dat zal ik wel geweest zijn, dat is een beetje een stokpaardje van mij
Ook bekend van het kattenluikje.
Maar 59 gram is inderdaad erg weinig voor zo'n woofer. Een stevige baffle zal de reactiekrachten waarschijnlijk voldoende opvangen.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Ah, je bedoelde in het algemeen en niet in de context van audio en dit forum, dat was ik niet neerichard schreef:Er staat me toch iets bij dat degene die ik bedoel naar de naam Isaac luisterdeGerrit schreef:Dat zal ik wel geweest zijn, dat is een beetje een stokpaardje van mij
Ook bekend van het kattenluikje.
Maar 59 gram is inderdaad erg weinig voor zo'n woofer. Een stevige baffle zal de reactiekrachten waarschijnlijk voldoende opvangen.
Ik ben wel van mening dat het effect in de audiowereld onderschat wordt. Bij de beschrijving van mijn volgende ontwerp zal dit uitgebreid aan de orde komen, ik wil het topic hier niet vervuilen.
Gerrit
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Dat denk ik ook.Gerrit schreef:Ik ben wel van mening dat het effect in de audiowereld onderschat wordt.
Zoals in het voorbeeld van de open baffle; de beweging van het membraan veroorzaakt hoe dan ook een reactie in de baffle. De amplitude zal wel veel kleiner zijn, maar het stralend oppervlak is veel groter. Door massatraagheid, buiging en resonanties kun je dan allerlei ongewenste effecten verkrijgen.
In Japan zetten ze om de breedbanders soms een zware bronzen ring om zo massa aan het chassis toe te voegen.
Er zijn ook luidsprekers die hier juist op in springen, op dit forum is ooit een 'sinaasappelkistje' met een Saba Greencone langs geweest. Klonk geweldig met de juiste muziek. Bij complexe muziek gaan de resonanties weer tegenwerken en vertroebelen het beeld. De luidsprekers van Musical Affairs en AudioNote zijn ook volgens dit principe gebouwd.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Ik ben hier nu wat verder over aan het nadenken. Niet alleen de tangband, maar ook de woofers. En aangezien ik toch die achterste steunpaal zal gebruiken, kan daar de boel op eoa manier aan vastgezet worden. Maar wat ik niet zo snel kan vinden is hoe de drivers tegen de baffle (of juist niet tegen) gemonteerd worden. Wordt daar bv gebruik gemaakt van rubber pakkingen of zo?Gerrit schreef:Persoonlijk zou ik proberen de Tangband van de baffle te ontkoppelen, dat ga je volgens mij wel echt horen. Is het niet mogelijk om iets op de magneet te lijmen en daarmee de driver aan de steunpaal te bevestigen? Of op z'n minst de mid baffle ontkoppelen van de andere twee.
Gerrit
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
De mid van de Orion is met foam tape afgedicht tegen de baffle aan 'getrokken'. De driver moet wel luchtdicht worden gemonteerd, maar er komt natuurlijk geen druk op te staan dus veel kracht is er niet nodig.MickRS schreef:Ik ben hier nu wat verder over aan het nadenken. Niet alleen de tangband, maar ook de woofers. En aangezien ik toch die achterste steunpaal zal gebruiken, kan daar de boel op eoa manier aan vastgezet worden. Maar wat ik niet zo snel kan vinden is hoe de drivers tegen de baffle (of juist niet tegen) gemonteerd worden. Wordt daar bv gebruik gemaakt van rubber pakkingen of zo?Gerrit schreef:Persoonlijk zou ik proberen de Tangband van de baffle te ontkoppelen, dat ga je volgens mij wel echt horen. Is het niet mogelijk om iets op de magneet te lijmen en daarmee de driver aan de steunpaal te bevestigen? Of op z'n minst de mid baffle ontkoppelen van de andere twee.
Gerrit
Gerrit
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Ok. Dan zou je de woofers dus ook met foam ertussen tegen de baffles aan kunnen 'drukken'. Toch? Ik wil de EA's namelijk graag achter de baffle monteren...
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Inderdaad, en omdat de baffle niets meer hoeft te dragen kan die ook een stuk dunner. Je zou de baffle zelfs van zachtboard of zoiets kunnen maken, bekleed met speakerdoek of iets anders. Door de drivers niet aan de baffle te bevestigen wordt het ook makkelijker om met verschillende vormen te experimenteren.MickRS schreef:Ok. Dan zou je de woofers dus ook met foam ertussen tegen de baffles aan kunnen 'drukken'. Toch? Ik wil de EA's namelijk graag achter de baffle monteren...
Gerrit
