Squeezebox opvolger maken

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door ds23man »

Dan heb je pech, Sikko gaat gelijk krijgen! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Walt »

Dacht het niet Job, dacht het niet...

:proost: :proost: :proost: :proost:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door democles »

\:D/ \:D/ :beer: :proost: :proost: :proost: :-" :-({|= \:D/ :proost: :proost:

2-1 :rock:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door democles »

Vandaag is de dag om de Odroid uit te proberen.

Eens even kijken of dit gaat werken,,

Odroid-U3 als server/ streamer met een xterne HD als muziekopslag en de squeezebox als speler.

En het werkt :rock: :rock:

Ook de bediening werkt snel :wink:

Scheelt weer een windows PC,die anders diende als streamer.

Eerste indruk!
De kleine wint het van de grote met vlag en wimpel............... :mrgreen:
Bijlagen
server.jpg
server1.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Ik zie nu dus 1x de USB aangesloten, dat is de Schijf of de DAC?

Het vermoeden dat hij wel een stukje sneller zou zijn, is dus wel een juiste geweest, mooi resultaat.

Is het menu enigszins vergelijkbaar met de Raspberry uitvoering, en heb je de MPD server ook mee geïnstalleerd?.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door democles »

USB is de schijf.

MPD server zegt me niets? :-s Alleen de logitech server geinstalleerd.
Is het menu enigszins vergelijkbaar met de Raspberry uitvoering
Ja het menu van squeezeplug is hetzelfde op een paar dingetjes na,maar dat wijst zich wel.

En ja, snel is ie.................. :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Met de MPD server kun je dan als het goed is ook DSD files afspelen, en je kunt met een andere App dan de bestanden selecteren, iets minder gebruiksvriendelijk, maar wel iets geavanceerder, en tevens wat moeilijker te installeren. :)
Zo kun je met de Odroid dus een server en speler ineen maken, eventueel met een Nas helemaal makkelijk.
Regeltje in de fstab van de linux configuratie, en het loopt superieur, en dat voor een hele leuke prijs. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door democles »

Zo ver was ik nog niet.

Ben al blij dat ik de boel aan de loop heb en straks de verschillende versies van de raspberry als speler kan proberen. :wink:
Bartman
Berichten: 94
Lid geworden op: za 04 nov 2006, 15:10

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Bartman »

hoi allemaal, ik zie nu pas dit draadje, en heb het eens helemaal doorgelezen (wat een werk :o ).

Ik heb ook 2 squeezeboxen (een classic-salon en een duet-keuken), en heb sinds een half jaartje ofzo een raspberry (eetkamer)draaien met daarop ook squeezelite (eerst nog squeezeplay de voorganger). De kwaliteit (PWM - PCM) van het onboard geluid was niets, dus heb ik dit erop gehangen via USB. Vele beter!

Het staat allemaal op een plankje, de raspberry doet ook nog wat domotica voor me (zie de 8 relais, die controleren de verwarming, het licht in de tuin, de poort, ...). Voeding is een 14V dc voeding die ik had liggen die via een regelbaar DC-DC-dingetje het omzet naar 5V. Die kabeltjes (wit+kelur) die er bovenop liggen gaan naar de relais, hier dus niet van toepassing.

Nu wil ik een 2e raspsqueeze of squeezerasp maken met die picoplayer, in een mooi kistje en wie weet zelfs met een ingebouwde versterker (voor in de bureau).

maar welke DAC raden jullie nu aan (ik heb geen externe usb dac, dus ik wil RCA-uit)? en maakt het uit of die via usb aan de Pi hangt of via de headers gaat?

Beste democles, kan je aub ook eens aan me uitleggen wat je nu allemaal in je (blokkendoos)kistje hebt zitten?
Bijlagen
mijn plankje
mijn plankje
Laatst gewijzigd door Bartman op di 01 jul 2014, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Bartman
Berichten: 94
Lid geworden op: za 04 nov 2006, 15:10

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Bartman »

democles schreef:
De odroid-U3 en de Hifiberry chinees waren binnen.................. :mrgreen:
wat is je ervaring met die hifiberrychinees?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Er staat in het te koop gedeelte een setje met een heel leuke DAC te koop.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=20597
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door democles »

Bartman schreef:
democles schreef:
De odroid-U3 en de Hifiberry chinees waren binnen.................. :mrgreen:
wat is je ervaring met die hifiberrychinees?
Nog niet geprobeerd,binnenkort maar even.

En waarschijnlijk gaat mijn ,,blokkendoos,, kastje weer op de kop,zodat de Odroid computer er bij kan.
Beste democles, kan je aub ook eens aan me uitleggen wat je nu allemaal in je (blokkendoos)kistje hebt zitten?
zie foto........... :mrgreen:
Bijlagen
usb.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door ds23man »

Bartman
Berichten: 94
Lid geworden op: za 04 nov 2006, 15:10

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Bartman »

democles schreef:
Bartman schreef:
Beste democles, kan je aub ook eens aan me uitleggen wat je nu allemaal in je (blokkendoos)kistje hebt zitten?
zie foto........... :mrgreen:
ok:
transfo 9V naar een 5VDC die de Rpi voedt - dit hoeft toch niet zo speciaal te zijn als wat jij doet. De rpi heeft toch een goede onboard stabilisator.

Dat je die shunt-voeding gebruikt voor de dac, kan ik inkomen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door democles »

transfo 9V naar een 5VDC die de Rpi voedt - dit hoeft toch niet zo speciaal te zijn als wat jij doet. De rpi heeft toch een goede onboard stabilisator.

Nee hoeft niet.

Maar ik heb het zo gedaan en het klinkt goed.
Heb het niet zo op schakelende voedingen.
Al zal ik er bij de Odroid niet onderuit komen.
Dat is mooi,alleen is er voor de Odroid al een kant en klare software voor een server beschikbaar,de Squeezeplug.............. :mrgreen:

En dat is vooral leuk voor mensen die totaal geen verstand van linux hebben,zoals ik :wink:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Nee hoeft niet.

Maar ik heb het zo gedaan en het klinkt goed.
Heb het niet zo op schakelende voedingen.
Al zal ik er bij de Odroid niet onderuit komen.
Is dan toch ook 5V, maar 2A, is dat dan veel zwaarder als wat je nu hebt?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door democles »

Weet ik niet Hans.

De RPI trekt iets van 700/800mA,met de dac of digi er op aangesloten en de WIFI dongle iets van 1 a 1,5A schat ik.

De Odroid vraagt 1A,met een harde schijf er op aangesloten waarschijnlijk een stuk meer.

Kan het altijd proberen en kijken hoe heet het wordt en of het werkt met deze voeding :wink:

Dan natuurlijk wel twee gebruiken 1 voor de RPI en 1 voor de Odroid met schijf........... :mrgreen:

Ga ik proberen. :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Als je een 3.5 inch schijf gebruikt, dan trekt die niet zoveel door de eigen voeding, met een 2.5 inch kan het wel zijn dat het sterk kan wisselen, zoals ik het hier meemaakte.

Met de Cubiebox heb ik zelfs een 3A schakelende voeding gebruikt om het aan de praat te krijgen, maar dan wel weer via SATA interface.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door democles »

Van buizenbouwer naar nos dac bouwer naar halve I.T er............. :mrgreen:

Proefopstelling gemaakt.

Heb er een switch tussen gezet en dat werkt :rock:

Afijn , een aantal kabels verder,,check,dubbel check,, en de boel is aan de loop.

Op mijn afstandsbediening worden 3 spelers herkend, 2x picoreplayer en de squeezebox :wink:
Bijlagen
DSC0136.jpg
DSC01361.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Je haalt mij bijna in. :rofl:

Ik heb nu ook het Odroid boardje binnen, en ga het ook met de Ubuntu 14.04 eens opzetten, dat zal in ieder geval sneller lopen als met de RPI. :mrgreen:
Zeker met XBMC zal dat veel schelen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door democles »

Je haalt mij bijna in. :rofl:
Nee,voel me nog steeds 1 oog in het land der blinden. :rofl:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door democles »

Ja,en dan moet alles in de blokkendoos.......... :mrgreen:

Dus de inhoud er uit geschroefd ,een gedeelte , en dan het aloude passen en meten :think:

Ondertussen van twee RPI,s een flatje gemaakt :wink:

Een voor digitaal en een voor analoog uit.

En dan moet de Odroid er ook nog in :-s

Of de Odroid opstart met deze voeding moet ik nog uitproberen.
Op zich trekt de Odroid niet veel mA, maar bij de opstart wel en dit moet de voeding wel kunnen leveren!
Kwestie van proberen :wink:

Moet nog even wachten op een paar haakse UTP kabels.............. :mrgreen:
Bijlagen
1.jpg
2.jpg
3.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Er is een mogelijkheid om 1 Raspberry te gebruiken voor de 2 Ad-on boardjes, er zijn stack headers.
dacanddigi.jpg
Als je het wilt gebruiken voor 2 verschillende ruimtes kan natuurlijk ook.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door democles »

Hoe het dan softwarematig zit met 1 kaartje en 1 Picoreplayer??

Dan maar twee RPI,s met hun eigen besturingssysteem :wink:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Je kunt met de web interface de uitgang kiezen, geen punt dus.
:sure:
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”