Squeezebox opvolger maken
Moderator: Beheerdersteam
Re: Squeezebox opvolger maken
Vandaag is de dag om de Odroid uit te proberen.
Eens even kijken of dit gaat werken,,
Odroid-U3 als server/ streamer met een xterne HD als muziekopslag en de squeezebox als speler.
En het werkt
Ook de bediening werkt snel
Scheelt weer een windows PC,die anders diende als streamer.
Eerste indruk!
De kleine wint het van de grote met vlag en wimpel...............
Eens even kijken of dit gaat werken,,
Odroid-U3 als server/ streamer met een xterne HD als muziekopslag en de squeezebox als speler.
En het werkt
Ook de bediening werkt snel
Scheelt weer een windows PC,die anders diende als streamer.
Eerste indruk!
De kleine wint het van de grote met vlag en wimpel...............
Re: Squeezebox opvolger maken
Ik zie nu dus 1x de USB aangesloten, dat is de Schijf of de DAC?
Het vermoeden dat hij wel een stukje sneller zou zijn, is dus wel een juiste geweest, mooi resultaat.
Is het menu enigszins vergelijkbaar met de Raspberry uitvoering, en heb je de MPD server ook mee geïnstalleerd?.
Het vermoeden dat hij wel een stukje sneller zou zijn, is dus wel een juiste geweest, mooi resultaat.
Is het menu enigszins vergelijkbaar met de Raspberry uitvoering, en heb je de MPD server ook mee geïnstalleerd?.
Re: Squeezebox opvolger maken
USB is de schijf.
MPD server zegt me niets?
Alleen de logitech server geinstalleerd.
En ja, snel is ie..................
MPD server zegt me niets?
Ja het menu van squeezeplug is hetzelfde op een paar dingetjes na,maar dat wijst zich wel.Is het menu enigszins vergelijkbaar met de Raspberry uitvoering
En ja, snel is ie..................
Re: Squeezebox opvolger maken
Met de MPD server kun je dan als het goed is ook DSD files afspelen, en je kunt met een andere App dan de bestanden selecteren, iets minder gebruiksvriendelijk, maar wel iets geavanceerder, en tevens wat moeilijker te installeren.
Zo kun je met de Odroid dus een server en speler ineen maken, eventueel met een Nas helemaal makkelijk.
Regeltje in de fstab van de linux configuratie, en het loopt superieur, en dat voor een hele leuke prijs.

Zo kun je met de Odroid dus een server en speler ineen maken, eventueel met een Nas helemaal makkelijk.
Regeltje in de fstab van de linux configuratie, en het loopt superieur, en dat voor een hele leuke prijs.
Re: Squeezebox opvolger maken
Zo ver was ik nog niet.
Ben al blij dat ik de boel aan de loop heb en straks de verschillende versies van de raspberry als speler kan proberen.
Ben al blij dat ik de boel aan de loop heb en straks de verschillende versies van de raspberry als speler kan proberen.
Re: Squeezebox opvolger maken
hoi allemaal, ik zie nu pas dit draadje, en heb het eens helemaal doorgelezen (wat een werk
).
Ik heb ook 2 squeezeboxen (een classic-salon en een duet-keuken), en heb sinds een half jaartje ofzo een raspberry (eetkamer)draaien met daarop ook squeezelite (eerst nog squeezeplay de voorganger). De kwaliteit (PWM - PCM) van het onboard geluid was niets, dus heb ik dit erop gehangen via USB. Vele beter!
Het staat allemaal op een plankje, de raspberry doet ook nog wat domotica voor me (zie de 8 relais, die controleren de verwarming, het licht in de tuin, de poort, ...). Voeding is een 14V dc voeding die ik had liggen die via een regelbaar DC-DC-dingetje het omzet naar 5V. Die kabeltjes (wit+kelur) die er bovenop liggen gaan naar de relais, hier dus niet van toepassing.
Nu wil ik een 2e raspsqueeze of squeezerasp maken met die picoplayer, in een mooi kistje en wie weet zelfs met een ingebouwde versterker (voor in de bureau).
maar welke DAC raden jullie nu aan (ik heb geen externe usb dac, dus ik wil RCA-uit)? en maakt het uit of die via usb aan de Pi hangt of via de headers gaat?
Beste democles, kan je aub ook eens aan me uitleggen wat je nu allemaal in je (blokkendoos)kistje hebt zitten?
Ik heb ook 2 squeezeboxen (een classic-salon en een duet-keuken), en heb sinds een half jaartje ofzo een raspberry (eetkamer)draaien met daarop ook squeezelite (eerst nog squeezeplay de voorganger). De kwaliteit (PWM - PCM) van het onboard geluid was niets, dus heb ik dit erop gehangen via USB. Vele beter!
Het staat allemaal op een plankje, de raspberry doet ook nog wat domotica voor me (zie de 8 relais, die controleren de verwarming, het licht in de tuin, de poort, ...). Voeding is een 14V dc voeding die ik had liggen die via een regelbaar DC-DC-dingetje het omzet naar 5V. Die kabeltjes (wit+kelur) die er bovenop liggen gaan naar de relais, hier dus niet van toepassing.
Nu wil ik een 2e raspsqueeze of squeezerasp maken met die picoplayer, in een mooi kistje en wie weet zelfs met een ingebouwde versterker (voor in de bureau).
maar welke DAC raden jullie nu aan (ik heb geen externe usb dac, dus ik wil RCA-uit)? en maakt het uit of die via usb aan de Pi hangt of via de headers gaat?
Beste democles, kan je aub ook eens aan me uitleggen wat je nu allemaal in je (blokkendoos)kistje hebt zitten?
Laatst gewijzigd door Bartman op di 01 jul 2014, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Squeezebox opvolger maken
wat is je ervaring met die hifiberrychinees?democles schreef:De odroid-U3 en de Hifiberry chinees waren binnen..................![]()
Re: Squeezebox opvolger maken
Er staat in het te koop gedeelte een setje met een heel leuke DAC te koop.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=20597
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=20597
Re: Squeezebox opvolger maken
Nog niet geprobeerd,binnenkort maar even.Bartman schreef:wat is je ervaring met die hifiberrychinees?democles schreef:De odroid-U3 en de Hifiberry chinees waren binnen..................![]()
En waarschijnlijk gaat mijn ,,blokkendoos,, kastje weer op de kop,zodat de Odroid computer er bij kan.
zie foto...........Beste democles, kan je aub ook eens aan me uitleggen wat je nu allemaal in je (blokkendoos)kistje hebt zitten?
Re: Squeezebox opvolger maken
ok:democles schreef:zie foto...........Bartman schreef:Beste democles, kan je aub ook eens aan me uitleggen wat je nu allemaal in je (blokkendoos)kistje hebt zitten?
transfo 9V naar een 5VDC die de Rpi voedt - dit hoeft toch niet zo speciaal te zijn als wat jij doet. De rpi heeft toch een goede onboard stabilisator.
Dat je die shunt-voeding gebruikt voor de dac, kan ik inkomen.
Re: Squeezebox opvolger maken
transfo 9V naar een 5VDC die de Rpi voedt - dit hoeft toch niet zo speciaal te zijn als wat jij doet. De rpi heeft toch een goede onboard stabilisator.
Nee hoeft niet.
Maar ik heb het zo gedaan en het klinkt goed.
Heb het niet zo op schakelende voedingen.
Al zal ik er bij de Odroid niet onderuit komen.
Dat is mooi,alleen is er voor de Odroid al een kant en klare software voor een server beschikbaar,de Squeezeplug..............
En dat is vooral leuk voor mensen die totaal geen verstand van linux hebben,zoals ik
Re: Squeezebox opvolger maken
Is dan toch ook 5V, maar 2A, is dat dan veel zwaarder als wat je nu hebt?Nee hoeft niet.
Maar ik heb het zo gedaan en het klinkt goed.
Heb het niet zo op schakelende voedingen.
Al zal ik er bij de Odroid niet onderuit komen.
Re: Squeezebox opvolger maken
Weet ik niet Hans.
De RPI trekt iets van 700/800mA,met de dac of digi er op aangesloten en de WIFI dongle iets van 1 a 1,5A schat ik.
De Odroid vraagt 1A,met een harde schijf er op aangesloten waarschijnlijk een stuk meer.
Kan het altijd proberen en kijken hoe heet het wordt en of het werkt met deze voeding
Dan natuurlijk wel twee gebruiken 1 voor de RPI en 1 voor de Odroid met schijf...........
Ga ik proberen.
De RPI trekt iets van 700/800mA,met de dac of digi er op aangesloten en de WIFI dongle iets van 1 a 1,5A schat ik.
De Odroid vraagt 1A,met een harde schijf er op aangesloten waarschijnlijk een stuk meer.
Kan het altijd proberen en kijken hoe heet het wordt en of het werkt met deze voeding
Dan natuurlijk wel twee gebruiken 1 voor de RPI en 1 voor de Odroid met schijf...........
Ga ik proberen.
Re: Squeezebox opvolger maken
Als je een 3.5 inch schijf gebruikt, dan trekt die niet zoveel door de eigen voeding, met een 2.5 inch kan het wel zijn dat het sterk kan wisselen, zoals ik het hier meemaakte.
Met de Cubiebox heb ik zelfs een 3A schakelende voeding gebruikt om het aan de praat te krijgen, maar dan wel weer via SATA interface.
Met de Cubiebox heb ik zelfs een 3A schakelende voeding gebruikt om het aan de praat te krijgen, maar dan wel weer via SATA interface.
Re: Squeezebox opvolger maken
Van buizenbouwer naar nos dac bouwer naar halve I.T er.............
Proefopstelling gemaakt.
Heb er een switch tussen gezet en dat werkt
Afijn , een aantal kabels verder,,check,dubbel check,, en de boel is aan de loop.
Op mijn afstandsbediening worden 3 spelers herkend, 2x picoreplayer en de squeezebox
Proefopstelling gemaakt.
Heb er een switch tussen gezet en dat werkt
Afijn , een aantal kabels verder,,check,dubbel check,, en de boel is aan de loop.
Op mijn afstandsbediening worden 3 spelers herkend, 2x picoreplayer en de squeezebox
Re: Squeezebox opvolger maken
Je haalt mij bijna in.
Ik heb nu ook het Odroid boardje binnen, en ga het ook met de Ubuntu 14.04 eens opzetten, dat zal in ieder geval sneller lopen als met de RPI.
Zeker met XBMC zal dat veel schelen.
Ik heb nu ook het Odroid boardje binnen, en ga het ook met de Ubuntu 14.04 eens opzetten, dat zal in ieder geval sneller lopen als met de RPI.
Zeker met XBMC zal dat veel schelen.
Re: Squeezebox opvolger maken
Nee,voel me nog steeds 1 oog in het land der blinden.Je haalt mij bijna in.![]()
Re: Squeezebox opvolger maken
Ja,en dan moet alles in de blokkendoos..........
Dus de inhoud er uit geschroefd ,een gedeelte , en dan het aloude passen en meten
Ondertussen van twee RPI,s een flatje gemaakt
Een voor digitaal en een voor analoog uit.
En dan moet de Odroid er ook nog in
Of de Odroid opstart met deze voeding moet ik nog uitproberen.
Op zich trekt de Odroid niet veel mA, maar bij de opstart wel en dit moet de voeding wel kunnen leveren!
Kwestie van proberen
Moet nog even wachten op een paar haakse UTP kabels..............
Dus de inhoud er uit geschroefd ,een gedeelte , en dan het aloude passen en meten
Ondertussen van twee RPI,s een flatje gemaakt
Een voor digitaal en een voor analoog uit.
En dan moet de Odroid er ook nog in
Of de Odroid opstart met deze voeding moet ik nog uitproberen.
Op zich trekt de Odroid niet veel mA, maar bij de opstart wel en dit moet de voeding wel kunnen leveren!
Kwestie van proberen
Moet nog even wachten op een paar haakse UTP kabels..............
Re: Squeezebox opvolger maken
Er is een mogelijkheid om 1 Raspberry te gebruiken voor de 2 Ad-on boardjes, er zijn stack headers.
Als je het wilt gebruiken voor 2 verschillende ruimtes kan natuurlijk ook.
Als je het wilt gebruiken voor 2 verschillende ruimtes kan natuurlijk ook.
Re: Squeezebox opvolger maken
Hoe het dan softwarematig zit met 1 kaartje en 1 Picoreplayer??
Dan maar twee RPI,s met hun eigen besturingssysteem
Dan maar twee RPI,s met hun eigen besturingssysteem
