Impedantie meet opstelling
Moderator: Beheerdersteam
Impedantie meet opstelling
Nu ik de ambitie heb om zowel een DIY sub te gaan bouwen als een FAST ben ik maar begonnen met een meetset samen te stellen.
Een Umik-1 is al in het bezit en moet voorlopig voldoende zijn om het frequentie respons luik te dekken. Maar voor het uitvoeren van impedantiemetingen zit ik nog wat in de knoop. Meer specifiek het in elkaar solderen van een impedantie meet 'jig'.
In de handleiding van REW staat het volgende schema: Maar op een andere forum heb ik het volgende schema terug gevonden: Die forumpost is ook mooi afgewerkt met foto's zodat ook een elektronica leek dit netjes in elkaar kan zetten. De toevoeging van de kalibratie schakelaar vind ik ook erg handig. Ik snap alleen niet wat de toegevoegde waarde is van een opstelling met 2 weerstanden ipv 1. Kan iemand dit even toelichten?
Ook word er erg hard gehamerd op het belang van een exacte waarde van die weerstand. Is het dan niet aan te raden om gewoon op het einde van de rit de totale weerstand van het hele circuit op te meten? En hoe precies is precies genoeg, want ik beschik natuurlijk alleen over een speelgoed huis tuin en keuken multimetertje.
Een Umik-1 is al in het bezit en moet voorlopig voldoende zijn om het frequentie respons luik te dekken. Maar voor het uitvoeren van impedantiemetingen zit ik nog wat in de knoop. Meer specifiek het in elkaar solderen van een impedantie meet 'jig'.
In de handleiding van REW staat het volgende schema: Maar op een andere forum heb ik het volgende schema terug gevonden: Die forumpost is ook mooi afgewerkt met foto's zodat ook een elektronica leek dit netjes in elkaar kan zetten. De toevoeging van de kalibratie schakelaar vind ik ook erg handig. Ik snap alleen niet wat de toegevoegde waarde is van een opstelling met 2 weerstanden ipv 1. Kan iemand dit even toelichten?
Ook word er erg hard gehamerd op het belang van een exacte waarde van die weerstand. Is het dan niet aan te raden om gewoon op het einde van de rit de totale weerstand van het hele circuit op te meten? En hoe precies is precies genoeg, want ik beschik natuurlijk alleen over een speelgoed huis tuin en keuken multimetertje.
Re: Impedantie meet opstelling
Met meerdere weerstanden parallel wordt de belastbaarheid hoger en de waarde wijkt minder af van wat er op de weestand vermeld staat. Het meten van de waarde met een simpele multimeter voldoet. Let er wel op dat multimeters meestal ~0,5 ohm te veel aangeven. Dat is de weerstand van de kabels / connectors en die kan je bepalen door de meetpennen tegen elkaar te houden. Als je hiervoor compenseert kan je op 0,2 ohm nauwkeurig meten.
Er is trouwens een nog wat mooier schema om de impedantie te meten, zie Arta / Limp measuring box. Met deze schakeling kan je een hoger vermogen naar de speakers sturen bij het meten, zodat de meetomstandigheden dichter in de buurt komen bij hoe je de speaker in de praktijk gebruikt. Het gedeelte voor de microfoon kan je weglaten. Je hebt een ongebrugde versterker nodig om deze schakeling te gebruiken.
Het is aan te raden om geen krokodillenklemmen te gebruiken, maar om zoveel mogelijk te solderen en verder luidsprekerconnectoren te gebruiken. Een krokodillenklem maakt niet altijd goed contact.
Er is trouwens een nog wat mooier schema om de impedantie te meten, zie Arta / Limp measuring box. Met deze schakeling kan je een hoger vermogen naar de speakers sturen bij het meten, zodat de meetomstandigheden dichter in de buurt komen bij hoe je de speaker in de praktijk gebruikt. Het gedeelte voor de microfoon kan je weglaten. Je hebt een ongebrugde versterker nodig om deze schakeling te gebruiken.
Het is aan te raden om geen krokodillenklemmen te gebruiken, maar om zoveel mogelijk te solderen en verder luidsprekerconnectoren te gebruiken. Een krokodillenklem maakt niet altijd goed contact.
Re: Impedantie meet opstelling
Da's nou net niet de bedoeling. T/S parameters zijn small signal parameters die eigenlijk alleen gelden bij een geringe uitslag van de conus. Het verdient ook de aanbeveling om bij verschillende niveau's te meten om zeker te zijn dat de parameters constant zijn.Met deze schakeling kan je een hoger vermogen naar de speakers sturen bij het meten, zodat de meetomstandigheden dichter in de buurt komen bij hoe je de speaker in de praktijk gebruikt.
Het voordeel van de ARTA box zit vooral in de beveiliging van je soundkaart en het gemak van schakelen tussen impedantie en frequentie metingen.
Gerrit
Re: Impedantie meet opstelling
Tof, nu kan ik morgen op stap om de laatste onderdelen te scoren!
Die ARTA box ziet er inderdaad nog een heleboel vollediger uit maar ik ga voorlopig zeker niet meten mbv een versterker en m'n meetmic is een USB dingetje. Ik denk dat ik wel wat jaartjes verder ben eer ik aan de limieten van deze eenvoudige opstelling zit.
Die ARTA box ziet er inderdaad nog een heleboel vollediger uit maar ik ga voorlopig zeker niet meten mbv een versterker en m'n meetmic is een USB dingetje. Ik denk dat ik wel wat jaartjes verder ben eer ik aan de limieten van deze eenvoudige opstelling zit.
Re: Impedantie meet opstelling
Nieuwsgierig: waarom wil je de echte T/S parameters die eigenlijk alleen gelden bij geringe uitslag? Ik snap dat de gemeten waarden anders worden als de conus een grotere uitslag maakt, maar is dit niet juist beter omdat de conus tijdens het muziekluisteren ook een grotere uitslag maakt?Gerrit schreef:Da's nou net niet de bedoeling. T/S parameters zijn small signal parameters die eigenlijk alleen gelden bij een geringe uitslag van de conus. Het verdient ook de aanbeveling om bij verschillende niveau's te meten om zeker te zijn dat de parameters constant zijn.Met deze schakeling kan je een hoger vermogen naar de speakers sturen bij het meten, zodat de meetomstandigheden dichter in de buurt komen bij hoe je de speaker in de praktijk gebruikt.
Re: Impedantie meet opstelling
Dit is wat D'Appolito adviseert in zijn boek. Het signaal moet zo laag mogelijk zijn, vooral in de buurt van de resonantie frequentie (bij 'free-air' metingen moet je bij slappe ophangingen nog oppassen ook). Als je buiten het lineaire gebied komt meet je geen T/S parameters meer, de hele theorie gaat dan niet meer op. Dat is waar het verhaal van Klippel over gaat, die kijkt juist wat er gebeurd als je een driver echt laat werken.Casper schreef:Nieuwsgierig: waarom wil je de echte T/S parameters die eigenlijk alleen gelden bij geringe uitslag? Ik snap dat de gemeten waarden anders worden als de conus een grotere uitslag maakt, maar is dit niet juist beter omdat de conus tijdens het muziekluisteren ook een grotere uitslag maakt?Gerrit schreef:Da's nou net niet de bedoeling. T/S parameters zijn small signal parameters die eigenlijk alleen gelden bij een geringe uitslag van de conus. Het verdient ook de aanbeveling om bij verschillende niveau's te meten om zeker te zijn dat de parameters constant zijn.Met deze schakeling kan je een hoger vermogen naar de speakers sturen bij het meten, zodat de meetomstandigheden dichter in de buurt komen bij hoe je de speaker in de praktijk gebruikt.
Ik volg zelf het advies uit de Clio handleiding op en meet altijd bij verschillende niveau's, bij de Seas in de ODi-2 maakt het nauwelijks uit, maar bij een Fostex Fe126 met een geringe Xmax zie je wel degelijk verschil.
De impedantiecurve in ingebouwde toestand gebruik ik voornamelijk om resonanties op te sporen en om het nulpunt voor de Linkwitz transform te bepalen, een hogere uitsturing heeft ook hier geen nut.
Gerrit
Re: Impedantie meet opstelling
Ja dat klopt wel. Ik meet meestal bij de standaardwaarde van 2,83V_rms. Een speaker die daarbij buiten zijn lineaire gebied komt is de moeite niet waard om te meten. De serieweerstand die je gebruikt als meetweerstand (meestal ergens rond de 25 ohm) dempt voldoende de uitslag rond de resonantie, daarbuiten is de uitslag sowieso erg klein door die serieweerstand.Casper schreef:Nieuwsgierig: waarom wil je de echte T/S parameters die eigenlijk alleen gelden bij geringe uitslag? Ik snap dat de gemeten waarden anders worden als de conus een grotere uitslag maakt, maar is dit niet juist beter omdat de conus tijdens het muziekluisteren ook een grotere uitslag maakt?
Meet je met hele lage niveaus (met direct de uitgang van je geluidskaart b.v.) dan gaat de niet lineariteit van Cms teveel mee spelen en kun je behoorlijk anders uitkomen. Is een beetje speaker afhankelijk, Als het goed is maakt het niet veel uit maar dat is niet altijd zo. Het is altijd wel zinvol om w.d.b. ook bij 1V te meten.
Overigens geven metingen met een MLS signaal en metingen met een sinus ook weer verschillende uitkomsten. Je moet er ook niet te zwaar aan tillen. T/S parameters zijn een ontwerpindicatie, nooit een eindpunt.
Re: Impedantie meet opstelling
HELP!
Mijn impedantie meet opstelling is klaar. Was nog aardig wat werk omdat enkele onderdelen niet heel erg DIY-vriendelijk bleken. Anyway, de opstelling is klaar en volgens de tests met de multimeter werkt die ook zoals voorzien.
ik heb de how-to op deze pagina gevolgd
Maar, als ik een impedantiecurve probeer te genereren kom ik altijd het volgende uit:
Wat doe ik verkeerd?
Mijn impedantie meet opstelling is klaar. Was nog aardig wat werk omdat enkele onderdelen niet heel erg DIY-vriendelijk bleken. Anyway, de opstelling is klaar en volgens de tests met de multimeter werkt die ook zoals voorzien.
ik heb de how-to op deze pagina gevolgd
Maar, als ik een impedantiecurve probeer te genereren kom ik altijd het volgende uit:
Wat doe ik verkeerd?
Re: Impedantie meet opstelling
Hmmm, geen idee wat de oorzaak van bovenstaand fenomeen was, maar ik ben er wel vanaf geraakt
Maar natuurlijk is dit fenomeen vervangen door iets geheel anders waarbij ik zo mogelijk nog minder weet hoe het op te lossen.
Na de calibratiefase voor impedantie krijg ik deze melding:
Wat ik al geprobeerd heb:
- Calibreren met een jack-cinch kabel ipv de meetbox. (kleinere offset, die net acceptabel is)
- Elke mogelijke sample lengte
- Meetbox aangepast om signaalpad tussen L en R even lang te maken
- Andere USB controller (2.0 poort ipv 3.0)
Gebruikte hardware is een Behringer UCA202
Maar natuurlijk is dit fenomeen vervangen door iets geheel anders waarbij ik zo mogelijk nog minder weet hoe het op te lossen.
Na de calibratiefase voor impedantie krijg ik deze melding:
Wat ik al geprobeerd heb:
- Calibreren met een jack-cinch kabel ipv de meetbox. (kleinere offset, die net acceptabel is)
- Elke mogelijke sample lengte
- Meetbox aangepast om signaalpad tussen L en R even lang te maken
- Andere USB controller (2.0 poort ipv 3.0)
Gebruikte hardware is een Behringer UCA202
Re: Impedantie meet opstelling
Het lijkt erop dat je een polariteitsfoutje hebt gemaakt bij een of allebei de meetingangen. En wat ook nogal van belang is, is dat je de meetkaart in stereo en full-duplex gebruikt.
Re: Impedantie meet opstelling
En de meet ingang en referentie ingang (L en R) van de kaart niet verwisseld hebt.
Re: Impedantie meet opstelling
Pjotr gaat met de prijs lopen, denk ik, maar markbakk heeft ook gelijk
...
Met de meetbox is niets mis, althans, ik kom exact de juiste waarden uit zoals in het bouwverslag dat ik heb gevolgd (linkje dat ik voorheen heb gepost). Maar, als ik het 'inputchannel' verander naar rechts dan krijg ik een gelijkaardige melding, maar kan ik wél verder én eindig ik met een realistisch ogende impedantiecurve!! Wat overigens wel steek houd gezien links aan de outputzijde niet eens word aangesloten. Waarschijnlijk moet ik die setting gewijzigd hebben tijdens mijn koortsig zoeken naar een oplossing van m'n eerste probleem.
Eigenaardig blijft toch wel dat ik desondanks blijkbaar wél nog steeds met een timing verschil zit. Waar dit vandaan mag komen is me een raadsel.
Ik heb wel het gevoel dat het nu allemaal redelijk goed zit, zelf de TS parameters die ik heb afgeleid van een nieuwe CSS WR125 lijken redelijk te kloppen.
Whiieee!!
Met de meetbox is niets mis, althans, ik kom exact de juiste waarden uit zoals in het bouwverslag dat ik heb gevolgd (linkje dat ik voorheen heb gepost). Maar, als ik het 'inputchannel' verander naar rechts dan krijg ik een gelijkaardige melding, maar kan ik wél verder én eindig ik met een realistisch ogende impedantiecurve!! Wat overigens wel steek houd gezien links aan de outputzijde niet eens word aangesloten. Waarschijnlijk moet ik die setting gewijzigd hebben tijdens mijn koortsig zoeken naar een oplossing van m'n eerste probleem.
Eigenaardig blijft toch wel dat ik desondanks blijkbaar wél nog steeds met een timing verschil zit. Waar dit vandaan mag komen is me een raadsel.
Ik heb wel het gevoel dat het nu allemaal redelijk goed zit, zelf de TS parameters die ik heb afgeleid van een nieuwe CSS WR125 lijken redelijk te kloppen.
Whiieee!!
Re: Impedantie meet opstelling
Als ik het me goed herinner heeft de UCA202 1 sample tijdsverschil verschil tussen beide kanalen. Je zou eens kunnen proberen of het wel lukt met de ingebouwde geluidskaart van je computer.
Re: Impedantie meet opstelling
Ik heb dat zelfde kaartje liggen en geen enkel probleem ermee voor impedantie metingen (met Arta).
Re: Impedantie meet opstelling
Ik lig er momenteel niet meer wakker van, de meetresultaten lijken alvast steek te houden en de melding die ik krijg verteld me ook dat er gecompenseerd word voor deze offset. Ik zal voor de volledigheid vanavond nog eens de boel aansluiten en een screenshotje nemen van de exacte melding. Spijtig dat ARTA geen freeware is, anders zou ik eens met die software proberen.
Ik vermoed dat het een driver issue zou kunnen zijn gezien ik werk op win 8.1 64bit, een toch minder populaire versie met bovendien een andere driverstack als win 7.
Bij tijd en wijlen ga ik de vraag ook eens posten op het REW forum, gewoon om 'zeker' te zijn.
Ik vermoed dat het een driver issue zou kunnen zijn gezien ik werk op win 8.1 64bit, een toch minder populaire versie met bovendien een andere driverstack als win 7.
Bij tijd en wijlen ga ik de vraag ook eens posten op het REW forum, gewoon om 'zeker' te zijn.
Re: Impedantie meet opstelling
ARTA draait wel, maar pas als je een licentie hebt, kun je meetresultaten ook opslaan en hergebruiken (je kunt impedantie, fase en amplitude prima exporteren zonder licentie...).Orbit_be schreef:Spijtig dat ARTA geen freeware is, anders zou ik eens met die software proberen.
