Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Ik ben zelf niet heel tevreden over de watergedragen verf van de AC-Tion ... die heeft een zeer lange tijd nodig om uit te hardenWalt schreef:Hebben ze daar goede kwaliteit verf?
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Watergedragen verf zou niet mijn eerste keus zijn op MDF.
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Ik stond om 9.00 exact bij de Gamma voor de deur. Het is Flexa zijdeglans wit geworden, zojuist heb ik een laagje op de kastjes aangebracht:
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
IK heb net een beetje plaats gemaakt in het 'hobbyhok' om deze speakers straks te kunnen testen/filteren. Vanuit de Denon cd-speler/Versterker naar de filterplank en vandaar met 4 aparte kabels naar de Vifa tweeters en Scanspeak woofertjes.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Je laat er geen gras over groeien zeg 
Fantastisch om je zo enthousiast bezig te zien.
Maareh ben je niet een beetje bang dat je je zo meteen gaat vervelend als de rest nog bezig is
?
Btw wel even de verf laten uitharden, anders zijn de drivers zo meteen vastgelijmd
Fantastisch om je zo enthousiast bezig te zien.
Maareh ben je niet een beetje bang dat je je zo meteen gaat vervelend als de rest nog bezig is
Btw wel even de verf laten uitharden, anders zijn de drivers zo meteen vastgelijmd
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Ah, gelukkig. daar zijn de kroonsteentjes...
De komende tijd zal er van keyboard spelen niet veel komen.
De komende tijd zal er van keyboard spelen niet veel komen.
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Wallie kennende, heeft hij het komende jaar hard nodig om het ideale filter te bepalen !Chris_T schreef:Maareh ben je niet een beetje bang dat je je zo meteen gaat vervelend als de rest nog bezig is?
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Hallo Ray,
Ik ga er wel de tijd voor nemen inderdaad!
De drivers zullen zeker niet blijven plakken, want deze zijn nog niet in huis
Groetjes Walter
Ik ga er wel de tijd voor nemen inderdaad!
De drivers zullen zeker niet blijven plakken, want deze zijn nog niet in huis
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
En daar zal je ongetwijfeld 90 pagina's mee vol weten te lullen!Walt schreef:Hallo Ray,
Ik ga er wel de tijd voor nemen inderdaad!![]()
Groetjes Wallo
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Als ik voor alle 6 de filtercomponenten 3 waardes zou testen (bijv. 1.8mH / 2.2mH / 2.7mH voor de spoel) dan heb ik al 3^6 = 3 x 3 x 3 x 3 x 3 x 3 = 729 mogelijke filter afstemmingen, dus ik hoop dat ik het ga redden met slechts 90 pagina's...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Hap !ds23man schreef:En daar zal je ongetwijfeld 90 pagina's mee vol weten te lullen!Walt schreef:Hallo Ray,
Ik ga er wel de tijd voor nemen inderdaad!![]()
Groetjes Wallo![]()
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Hmmm, ik ben niet zo te spreken over de (goedkope) lakrollers van de Gamma, ik bespeur nu kleine pluisjes in de lak. Deels zal dit ook wel met mijn eigen onkunde te maken hebben.
Ik geloof het nu wel even, er zitten twee lagen lak op. Deze ga ik nu volledig laten uitharden en dan misschien later nog een keer opschuren en dan met een spuitbus aan de gang. Ik heb toch nog een jaar de tijd!
Groetjes Walter
Ik geloof het nu wel even, er zitten twee lagen lak op. Deze ga ik nu volledig laten uitharden en dan misschien later nog een keer opschuren en dan met een spuitbus aan de gang. Ik heb toch nog een jaar de tijd!
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Zo ziet de achterkant er nu uit met de Intertechnik vergulde aansluitingen en de Intertechnik Jet Set 50 poorten.
In de testfase zullen er tijdelijke kabels gebruikt worden die vanaf de filterplank door de reflex poort naar de woofer en tweeter lopen.
De foto laat het lakwerk er nog wel aardig uitzien trouwens, in het echt is het zoals eerder vermeld toch iets minder fraai
Groetjes Walter
In de testfase zullen er tijdelijke kabels gebruikt worden die vanaf de filterplank door de reflex poort naar de woofer en tweeter lopen.
De foto laat het lakwerk er nog wel aardig uitzien trouwens, in het echt is het zoals eerder vermeld toch iets minder fraai
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Hoeveel grondlagen zitten erop, en heb je ook natgeschuurd tussendoor ?
Een goeie laklaag bouw je niet in een paar dagen op.
Een goeie laklaag bouw je niet in een paar dagen op.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Je hebt toch nog even tijd.
Gebruik je trouwens watergedragen verf of op terpentinebasis?
Indien op terpentinebasis: Als je nou eerst de boel even goed laat uitharden. Op het blik staat 24 uur, maar neem er gerust 48. Dan schuur je de boel flink glad met waterproof 400. Goed op laten drogen en dan een paar laagjes hoogglans er op. Beste is om een fijn schuimrollertje gebruiken, dat geeft zelf geen stof af. Rollertje één keer gebruiken. Tussendoor telkens weer nat schuren met waterproof, het liefst met 48 uur tussentijd. Hoogglans is harder dan zijdeglans. Laatste laagje wel met zijdeglans opbrengen in een vochtige badkamer (geen stof).
Dan als de boel echt uitgehard is (enkele dagen), dan kun je hem poetsen met een autopoetsmiddel van bijvoorbeeld Meguiars. Haast moet je echt niet hebben, dan wordt het een drama.
Spuiten met verf waar een ander oplosmiddel inzit dan de verse verflaag die al op de box zit is een heel slecht idee. Dat kun je pas doen als er echt geen oplosmiddel meer in de verflaag op de box zit (maanden).
Verf op waterbasis heb ik minder ervaring mee, maar zal op het gebied van benodigd geduld niet dramatisch verschillen.
Edit: Kijk, ik ben geloof ik niet de enige die zegt dat je te hard gaat.
Indien op terpentinebasis: Als je nou eerst de boel even goed laat uitharden. Op het blik staat 24 uur, maar neem er gerust 48. Dan schuur je de boel flink glad met waterproof 400. Goed op laten drogen en dan een paar laagjes hoogglans er op. Beste is om een fijn schuimrollertje gebruiken, dat geeft zelf geen stof af. Rollertje één keer gebruiken. Tussendoor telkens weer nat schuren met waterproof, het liefst met 48 uur tussentijd. Hoogglans is harder dan zijdeglans. Laatste laagje wel met zijdeglans opbrengen in een vochtige badkamer (geen stof).
Dan als de boel echt uitgehard is (enkele dagen), dan kun je hem poetsen met een autopoetsmiddel van bijvoorbeeld Meguiars. Haast moet je echt niet hebben, dan wordt het een drama.
Spuiten met verf waar een ander oplosmiddel inzit dan de verse verflaag die al op de box zit is een heel slecht idee. Dat kun je pas doen als er echt geen oplosmiddel meer in de verflaag op de box zit (maanden).
Verf op waterbasis heb ik minder ervaring mee, maar zal op het gebied van benodigd geduld niet dramatisch verschillen.
Edit: Kijk, ik ben geloof ik niet de enige die zegt dat je te hard gaat.
Laatst gewijzigd door pappaleo op vr 27 jun 2014, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Bedankt voor de tips! Voorlopig laat ik het even zo, als de units binnen zijn ga ik eerst met het filter aan de gang. Wie weet later dit jaar dan nog een keer opnieuw lakken.
Kasten maken met MDF vind ik wel leuk om te doen, en dan kan je ook lekker de vaart erin houden. Wil je dat lakken goed doen dan heb je zo te lezen vooral veel geduld nodig, zie hier... dat is voor mij redelijk problematisch!
Groetjes Walter
Kasten maken met MDF vind ik wel leuk om te doen, en dan kan je ook lekker de vaart erin houden. Wil je dat lakken goed doen dan heb je zo te lezen vooral veel geduld nodig, zie hier... dat is voor mij redelijk problematisch!
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Net nog eens lopen neuzen in mijn simpele filterspul, ik kwam nog 2 van deze Jantzen spoelen tegen van 2.2mH met Rdc 0.26 ohm, zouden deze geschikt zijn? Eens kijken of ik de nieuwprijs kan achterhalen, het type is Jantzen 5224 L2.20mH dc 0.26 ohm. Met de besparing t.o.v. een luchtspoel kan ik bijv. een luxere condensator voor de tweeter nemen.
EDIT: deze spoelen kosten 4.90 euro per stuk bij Rumoh.
Groetjes Walter
EDIT: deze spoelen kosten 4.90 euro per stuk bij Rumoh.
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Voor de gein heb ik eens gekeken wat ik kan maken met filtercomponenten uit eigen voorraad.
Wat mag één van mijn filters eigenlijk gaan kosten? Dat is:
(225 euro/2) - kosten woofer - kosten tweeter = 112.5 - 60.13 - 24.73 = 27.64 euro.
De foto toont de volgende 6 filter componenten:
- Jantzen kernspoel type 5224 kosten 4.90 euro
- Audyn MKP 400V 10 uF kosten 4.22 euro
- Jantzen kernspoel type 2200 kosten 1.64 euro
- 2x weerstand 5W keramisch kosten 2x 0.35 = 0.70 euro
- En dan natuurlijk de knaller, een Audyn Plus 6.8uF kosten 14.11 euro
Totaal is dat 25.57 euro dus nog 2 euro over voor bijv. MOX weerstanden i.p.v. keramisch.
Groetjes Walter
Wat mag één van mijn filters eigenlijk gaan kosten? Dat is:
(225 euro/2) - kosten woofer - kosten tweeter = 112.5 - 60.13 - 24.73 = 27.64 euro.
De foto toont de volgende 6 filter componenten:
- Jantzen kernspoel type 5224 kosten 4.90 euro
- Audyn MKP 400V 10 uF kosten 4.22 euro
- Jantzen kernspoel type 2200 kosten 1.64 euro
- 2x weerstand 5W keramisch kosten 2x 0.35 = 0.70 euro
- En dan natuurlijk de knaller, een Audyn Plus 6.8uF kosten 14.11 euro
Totaal is dat 25.57 euro dus nog 2 euro over voor bijv. MOX weerstanden i.p.v. keramisch.
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
De kastjes staan klaar en de tijdelijke aansluitkabels zitten er al in. Nu is het wachten op de units!
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
De ruimte waarin ik ze ga testen (hobbyhok) is ongeveer 3.5m x 3.5m, ik verwacht ondanks het kleine formaat van de Scanspeak woofer toch nog wel wat bas, als je die dikke reflexpoort achterop ziet zitten dan moet die toch aardig wat kunnen bijdragen.
Ik wil Wouter trouwens bedanken voor het idee van een 2.2mH kernspoel i.p.v. een luchtspoel, op deze manier blijft er wat meer geld over voor de rest van het filter. Wellicht moet ik zelfs naar een 3e orde filter uitwijken voor de Vifa, daar was b_force ook op uitgekomen voor de DX25TG. Maar eerst ga ik uiteraard kijken of ik het goed krijg met het 2x 2e orde filter.
Groetjes Walter
Ik wil Wouter trouwens bedanken voor het idee van een 2.2mH kernspoel i.p.v. een luchtspoel, op deze manier blijft er wat meer geld over voor de rest van het filter. Wellicht moet ik zelfs naar een 3e orde filter uitwijken voor de Vifa, daar was b_force ook op uitgekomen voor de DX25TG. Maar eerst ga ik uiteraard kijken of ik het goed krijg met het 2x 2e orde filter.
Groetjes Walter
Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa
Nou ja, normaal met boodschappen doen, kleding kopen etc. dan let ik echt wel goed op de centjes maar op één of andere manier is er de laatste jaren wel onevenredig veel in de audio hobby gaan zitten.
Neemt niet weg dat ik een 2.2mH kernspoel wel als een compromis zie, ik voel me beter bij een 2.2mH luchtspoel of liever nog een dikke Jantzen 2.2mH 12AWG Waxcoil dan weet je zeker dat je alle kwaliteit uit de units kan persen.
Voor de gein heb ik even mijn bovenstaande lijstje gepakt, maar dan hoe ik het zou maken als er geen budget was:
- Jantzen 12AWG 2.2mH waxcoil 83 euro
- Mundorf Supreme 10 uF kosten 38 euro
- Jantzen 14AWG 0.47mH waxcoil kosten 23 euro
- 2x weerstand Mundorf M-resist kosten 2x 9.35 = 18.70 euro
- Mundorf 6.8uF SGO kosten 150 euro
Totaal dan per filter ongeveer 313 euro, het valt me nog mee, slechts 10x duurder dan het goedkope filter... kan je het budget niet nog even wat opkrikken?
Groetjes Walter
Neemt niet weg dat ik een 2.2mH kernspoel wel als een compromis zie, ik voel me beter bij een 2.2mH luchtspoel of liever nog een dikke Jantzen 2.2mH 12AWG Waxcoil dan weet je zeker dat je alle kwaliteit uit de units kan persen.
Voor de gein heb ik even mijn bovenstaande lijstje gepakt, maar dan hoe ik het zou maken als er geen budget was:
- Jantzen 12AWG 2.2mH waxcoil 83 euro
- Mundorf Supreme 10 uF kosten 38 euro
- Jantzen 14AWG 0.47mH waxcoil kosten 23 euro
- 2x weerstand Mundorf M-resist kosten 2x 9.35 = 18.70 euro
- Mundorf 6.8uF SGO kosten 150 euro
Totaal dan per filter ongeveer 313 euro, het valt me nog mee, slechts 10x duurder dan het goedkope filter... kan je het budget niet nog even wat opkrikken?
Groetjes Walter
