Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door ray5150 »

Ik hoor mijn kozijnen niet klagen ! :mrgreen: :rofl:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door SARK »

Walt schreef:
Hebben ze daar goede kwaliteit verf?
Ik ben zelf niet heel tevreden over de watergedragen verf van de AC-Tion ... die heeft een zeer lange tijd nodig om uit te harden :-&
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door pappaleo »

Watergedragen verf zou niet mijn eerste keus zijn op MDF.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door Walt »

Ik stond om 9.00 exact bij de Gamma voor de deur. Het is Flexa zijdeglans wit geworden, zojuist heb ik een laagje op de kastjes aangebracht:

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1415[1].JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door Walt »

IK heb net een beetje plaats gemaakt in het 'hobbyhok' om deze speakers straks te kunnen testen/filteren. Vanuit de Denon cd-speler/Versterker naar de filterplank en vandaar met 4 aparte kabels naar de Vifa tweeters en Scanspeak woofertjes.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1416[1].JPG
IMG_1417[1].JPG
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door Chris_T »

Je laat er geen gras over groeien zeg :lol:
Fantastisch om je zo enthousiast bezig te zien.
Maareh ben je niet een beetje bang dat je je zo meteen gaat vervelend als de rest nog bezig is ;)?

Btw wel even de verf laten uitharden, anders zijn de drivers zo meteen vastgelijmd :!:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door ray5150 »

Ah, gelukkig. daar zijn de kroonsteentjes... :D :mrgreen:
De komende tijd zal er van keyboard spelen niet veel komen. :roll:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door ray5150 »

Chris_T schreef:
Maareh ben je niet een beetje bang dat je je zo meteen gaat vervelend als de rest nog bezig is ;)?
Wallie kennende, heeft hij het komende jaar hard nodig om het ideale filter te bepalen ! :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door Walt »

Hallo Ray,

Ik ga er wel de tijd voor nemen inderdaad! :D

De drivers zullen zeker niet blijven plakken, want deze zijn nog niet in huis :lol:

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door ds23man »

Walt schreef:
Hallo Ray,

Ik ga er wel de tijd voor nemen inderdaad! :D


Groetjes Wallo
En daar zal je ongetwijfeld 90 pagina's mee vol weten te lullen! :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door Walt »

Als ik voor alle 6 de filtercomponenten 3 waardes zou testen (bijv. 1.8mH / 2.2mH / 2.7mH voor de spoel) dan heb ik al 3^6 = 3 x 3 x 3 x 3 x 3 x 3 = 729 mogelijke filter afstemmingen, dus ik hoop dat ik het ga redden met slechts 90 pagina's... :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Walt schreef:
Hallo Ray,

Ik ga er wel de tijd voor nemen inderdaad! :D


Groetjes Wallo
En daar zal je ongetwijfeld 90 pagina's mee vol weten te lullen! :mrgreen: :mrgreen:
Hap ! :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door Walt »

Hmmm, ik ben niet zo te spreken over de (goedkope) lakrollers van de Gamma, ik bespeur nu kleine pluisjes in de lak. Deels zal dit ook wel met mijn eigen onkunde te maken hebben.

Ik geloof het nu wel even, er zitten twee lagen lak op. Deze ga ik nu volledig laten uitharden en dan misschien later nog een keer opschuren en dan met een spuitbus aan de gang. Ik heb toch nog een jaar de tijd! :lol:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door Walt »

Zo ziet de achterkant er nu uit met de Intertechnik vergulde aansluitingen en de Intertechnik Jet Set 50 poorten.

In de testfase zullen er tijdelijke kabels gebruikt worden die vanaf de filterplank door de reflex poort naar de woofer en tweeter lopen.

De foto laat het lakwerk er nog wel aardig uitzien trouwens, in het echt is het zoals eerder vermeld toch iets minder fraai :wink:

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1418[1].JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door ray5150 »

Hoeveel grondlagen zitten erop, en heb je ook natgeschuurd tussendoor ?
Een goeie laklaag bouw je niet in een paar dagen op.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door pappaleo »

Je hebt toch nog even tijd. :mrgreen: Gebruik je trouwens watergedragen verf of op terpentinebasis?

Indien op terpentinebasis: Als je nou eerst de boel even goed laat uitharden. Op het blik staat 24 uur, maar neem er gerust 48. Dan schuur je de boel flink glad met waterproof 400. Goed op laten drogen en dan een paar laagjes hoogglans er op. Beste is om een fijn schuimrollertje gebruiken, dat geeft zelf geen stof af. Rollertje één keer gebruiken. Tussendoor telkens weer nat schuren met waterproof, het liefst met 48 uur tussentijd. Hoogglans is harder dan zijdeglans. Laatste laagje wel met zijdeglans opbrengen in een vochtige badkamer (geen stof).

Dan als de boel echt uitgehard is (enkele dagen), dan kun je hem poetsen met een autopoetsmiddel van bijvoorbeeld Meguiars. Haast moet je echt niet hebben, dan wordt het een drama.

Spuiten met verf waar een ander oplosmiddel inzit dan de verse verflaag die al op de box zit is een heel slecht idee. Dat kun je pas doen als er echt geen oplosmiddel meer in de verflaag op de box zit (maanden).

Verf op waterbasis heb ik minder ervaring mee, maar zal op het gebied van benodigd geduld niet dramatisch verschillen.


Edit: Kijk, ik ben geloof ik niet de enige die zegt dat je te hard gaat.
Laatst gewijzigd door pappaleo op vr 27 jun 2014, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door Walt »

Bedankt voor de tips! Voorlopig laat ik het even zo, als de units binnen zijn ga ik eerst met het filter aan de gang. Wie weet later dit jaar dan nog een keer opnieuw lakken.

Kasten maken met MDF vind ik wel leuk om te doen, en dan kan je ook lekker de vaart erin houden. Wil je dat lakken goed doen dan heb je zo te lezen vooral veel geduld nodig, zie hier... dat is voor mij redelijk problematisch! :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door Walt »

Net nog eens lopen neuzen in mijn simpele filterspul, ik kwam nog 2 van deze Jantzen spoelen tegen van 2.2mH met Rdc 0.26 ohm, zouden deze geschikt zijn? Eens kijken of ik de nieuwprijs kan achterhalen, het type is Jantzen 5224 L2.20mH dc 0.26 ohm. Met de besparing t.o.v. een luchtspoel kan ik bijv. een luxere condensator voor de tweeter nemen.

EDIT: deze spoelen kosten 4.90 euro per stuk bij Rumoh.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1419[1].JPG
IMG_1420[1].JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door Walt »

Voor de gein heb ik eens gekeken wat ik kan maken met filtercomponenten uit eigen voorraad.

Wat mag één van mijn filters eigenlijk gaan kosten? Dat is:

(225 euro/2) - kosten woofer - kosten tweeter = 112.5 - 60.13 - 24.73 = 27.64 euro.

De foto toont de volgende 6 filter componenten:

- Jantzen kernspoel type 5224 kosten 4.90 euro
- Audyn MKP 400V 10 uF kosten 4.22 euro
- Jantzen kernspoel type 2200 kosten 1.64 euro
- 2x weerstand 5W keramisch kosten 2x 0.35 = 0.70 euro
- En dan natuurlijk de knaller, een Audyn Plus 6.8uF kosten 14.11 euro

Totaal is dat 25.57 euro dus nog 2 euro over voor bijv. MOX weerstanden i.p.v. keramisch.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1421[1].JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door Walt »

De kastjes staan klaar en de tijdelijke aansluitkabels zitten er al in. Nu is het wachten op de units!

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1422[1].JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door dre »

Dat moet een leuk speakertje gaan worden! 8)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door Walt »

De ruimte waarin ik ze ga testen (hobbyhok) is ongeveer 3.5m x 3.5m, ik verwacht ondanks het kleine formaat van de Scanspeak woofer toch nog wel wat bas, als je die dikke reflexpoort achterop ziet zitten dan moet die toch aardig wat kunnen bijdragen.

Ik wil Wouter trouwens bedanken voor het idee van een 2.2mH kernspoel i.p.v. een luchtspoel, op deze manier blijft er wat meer geld over voor de rest van het filter. Wellicht moet ik zelfs naar een 3e orde filter uitwijken voor de Vifa, daar was b_force ook op uitgekomen voor de DX25TG. Maar eerst ga ik uiteraard kijken of ik het goed krijg met het 2x 2e orde filter.

Groetjes Walter
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door wouter »

You're wecome. Budget is voor jou nieuw he :D
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Project 01: 2-weg Scanspeak/Vifa

Bericht door Walt »

Nou ja, normaal met boodschappen doen, kleding kopen etc. dan let ik echt wel goed op de centjes maar op één of andere manier is er de laatste jaren wel onevenredig veel in de audio hobby gaan zitten.

Neemt niet weg dat ik een 2.2mH kernspoel wel als een compromis zie, ik voel me beter bij een 2.2mH luchtspoel of liever nog een dikke Jantzen 2.2mH 12AWG Waxcoil dan weet je zeker dat je alle kwaliteit uit de units kan persen.

Voor de gein heb ik even mijn bovenstaande lijstje gepakt, maar dan hoe ik het zou maken als er geen budget was:

- Jantzen 12AWG 2.2mH waxcoil 83 euro
- Mundorf Supreme 10 uF kosten 38 euro
- Jantzen 14AWG 0.47mH waxcoil kosten 23 euro
- 2x weerstand Mundorf M-resist kosten 2x 9.35 = 18.70 euro
- Mundorf 6.8uF SGO kosten 150 euro

Totaal dan per filter ongeveer 313 euro, het valt me nog mee, slechts 10x duurder dan het goedkope filter... kan je het budget niet nog even wat opkrikken? :mrgreen:

Groetjes Walter
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”