Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2.100

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2

Bericht door architect »

JvS schreef:
Tweeters zitten net ietsje te diep inderdaad. Ik vind het er eerlijk gezegd wel prima uit zien zo.
stukje vilt erachter en ze lijnen netjes uit met de voorzijde
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2

Bericht door JvS »

Hierbij het proces met de foto's.

Meetopstelling:
Woonkamermeten.~png.jpg
Closefield en farfield metingen eerst de woofer en de tweeter gecorrigeerd voor resonantiefrequenties en relatief vlak getrokken (niet helemaal los gegaan met de DSP, zo weinig mogelijk gebruikt):
Losse farfield meting woofer en tweeter.PNG
Die schommeling bij 1Khz van de woofer zie je niet in de nearfield meting van de woofer. Misschien is dat diffractie? Het is er iig niet uitgefilterd.

Daarna een 4e orde LR highpass @3Khz (eerst dus 2,5Khz) gezet. En de tweeter een kleine delay gegeven (equivalent met 2-3cm ongeveer, heb data niet paraat). Dat leverde deze response en diepe null op:
Woofer+tweeter.PNG
De powerresponse is niet de allermooiste. Woofer bundelt uiteraard, de tweeter straalt volledig rond, rond 2,5Khz, bij 3Khz al een stuk minder. Dat doet-ie van zichzelf overigens, extreem rondstralen bij 2Khz en dan al volledig bundelen bij 3,5Khz
Off axis.PNG
Hier ga ik van de week verder aan tunen :)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2

Bericht door Walt »

Zo te zien heb je echt veel te veel hoog!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2

Bericht door hannesie »

Dat is met de DSP heel makkelijk te corrigeren.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2

Bericht door Walt »

Er mag wel 3 of 4 dB af minimaal!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2

Bericht door dre »

Als ik onder 15 graden kijk valt dat best wel mee toch?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2

Bericht door Walt »

Ik weet het niet, juist die piek bij 3000Hz... Doorgaans kun je daar juist beter wat minder output hebben...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2

Bericht door ds23man »

3K is inderdaad het meest vervelend voor ons gehoor, daarom dip ik altijd een beetje rond dat gebied.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2

Bericht door wouter »

Dat ziet er vrij duits uit :-k

Ik zou het web even afspeuren naar ontwerpen, kun je je voordeel mee doen. Ik zou een CD3.0 niet zo steil filteren denk ik. Dat gaat dus schelen in de powerrespons, de rondstralende tweeter helpt de woofer onder X-over en daarboven is de tweeter nog niet volledig op geluidsdruk, de woofer doet ook nog mee terwijl die bundelt. Zo krijg je een meer gelijkmatige overgang.

Deze powerrespons met 6,5" en CD3.0 lijkt heel fraai: http://www.mtthsmyr.de/speakerbuilding.html#the_bat

Voor jouw lichtgroene curve toont een niet kloppende overgang. Dat dit niet bijzonder goed klinkt wil ik best geloven, er zit nog wel fklink ruimte voor verbetering lijkt me.

Je hebt trouwens wel goed volk om je heen verzameld voor dit project :wink:
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2

Bericht door JvS »

Het hoog hadden we inderdaad al 2db getemd, wel door simpelweg het speakerniveau te verlagen, dus het loopt dan nog steeds wat op.

Ook hebben we op de luisterpositie op gehoor de bafflestep geoptimaliseerd.

Bedankt voor alle reacties. Leuk dat er actief wordt meegedacht. Die 2e orde crossover ga ik eens naar kijken. Bij > 2750Hz moet dat mogelijk ook wel kunnen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2

Bericht door dre »

Misschien een stomme vraag:hoe klinkt het nu?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2

Bericht door Zweitse »

dre schreef:
Misschien een stomme vraag:hoe klinkt het nu?
Dre, stomme vragen bestaan niet :wink: stomme antwoorden wel. Ik zie voor mijzelf zoiets ook wel zitten.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2

Bericht door JvS »

dre schreef:
Misschien een stomme vraag:hoe klinkt het nu?
Goed, maar niet adembenemend. Toen ik de LBVS af had, was ik verbaasd hoe mooi het klonk. Ik denk dat deze speaker beter klinkt, maar hij heeft ook 6 keer zoveel gekost, dus de verwachtingen liiggen wat hoger :). Het heeft ook een paar keer tegengevallen (de units + filter), dat helpt mee in de beleving. ik vind dat echt tegenvallen van die XTZ speakers, maar dat is een risico van blind kopen...

Klank is mooi ruimtelijk, maar het hoog is nog niet goed genoeg (scherp randje) en ik heb het laag ook weleens beter gehoord (dat is de kamer). Wellicht is dat dat piekje bij 3Khz, daar ga ik komende week mee aan de slag. Ik ga ze dan opmeten en meerdere opties opslaan die ik dan makkelijk kan uploaden als ze op de luisterplek staan.

Daarna gaan we nog op gehoor met een parametrische equalizer pijnpuntjes zoeken door met hele hoge Q en hoge boost door het spectrum te gaan, en als het dan ineens pijnlijk wordt (het is uiteraard allemaal lelijk), kan je daar op gaan focussen. Dan haal je kamereffecten er wel uit.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2

Bericht door Walt »

Zit die baffle alleen vast met die 6 stuks inbus bouten? Ik heb zeer slechte ervaringen gehad met een baffle die op deze manier was gemonteerd (zie ergens in mijn AT/AMT topic,weliswaar minder stevige bouten). De baffle stond mee te resoneren en omdat de baffle geen één geheel vormde (niet volledig verlijmd) met de kast waren de kastwanden ook niet helemaal rustig. Het geluid kleurde daardoor enorm, ik heb die kasten toen gedumpt en ben op OB overgegaan.

Vooral rond het gebied van de woofer moet de baffle echt muurvast aan de kast zitten en juist daar zitten bij jouw geen inbus bouten...

EDIT: 6x duurder is bij een speaker niet ineens 6x beter, omdat die LBVS al erg goed is voor het geld is het niet realistisch om een 6x beter resultaat te verwachten. Maar ik gok dat je dit zelf ook wel had bedacht... :mrgreen:

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2

Bericht door ds23man »

Walt schreef:
De baffle stond mee te resoneren en omdat de baffle geen één geheel vormde (niet volledig verlijmd) met de kast waren de kastwanden ook niet helemaal rustig. Het geluid kleurde daardoor enorm, ik heb die kasten toen gedumpt en ben op OB overgegaan.


Groetjes Walter
Lees ik het nou goed? Je bent op strijkplanken overgegaan omdat je geen fatsoenlijke kasten kan bouwen? :shock:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2

Bericht door pappaleo »

Nee, omdat hij zijn baffles dan helemaal niet meer vast hoefde te zeten.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2

Bericht door Walt »

Je moet anders mijn hele topic nog eens doorlezen, daar staat alles in. Met een oude baffle had ik een O.B. experiment gedaan en dit klonk dermate goed dat ik direct overtuigt was van de meerwaarde van het O.B. concept.

De kasten die ik toen gebruikte waren kant en klare kasten in prachtige zwarte pianolak gemaakt door Dayton, echter deze kasten waren eigenlijk 2x te groot qua inhoud en de baffle zit hierin slechts met 4 boutjes vast. Dit was allemaal niet ideaal maar had weinig met mijn eigen bouwkunsten te maken. Zie mijn 2-weg Scanspeak/Vifa wedstrijd topic, die kastjes steken echt wel netjes in elkaar hoor.

Hoe dan ook, een baffle op zijn plek houden met 6 inbus bouten is mijns inziens niet ideaal. Maar wellicht heeft JvS het ook verlijmd, dat kan ik niet opmaken uit het topic.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2

Bericht door pappaleo »

Misschien wordt het omgevouwen skai aan de achterzijde wel als pakking gebruikt, of is er nog pakkingsmateriaal aan toegevoegd. Met 6 dikke bouten door een stevige baffle zit dat echt wel vast hoor.

Enne.... zie jij in de grafiek iets wat op zo'n resonantie duidt? Ik niet. Je moet ook geen problemen maken die er niet zijn.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2

Bericht door Walt »

Kasten lijken mij ruim 1 meter hoog, dus dan zit er circa 50cm tussen de sets inbusbouten. Vuistregel is ongeveer 10 x t voor toelaatbare vrije overspanning dan zou de baffle hier dus minimaal 50mm dik moeten zijn, eigenlijk nog meer want hij is niet opgelegd op de 4 randen maar alleen op 4 punten. Het maakt mij verder niet uit, maar mijn ervaringen zijn niet positief met een baffle die met zo weinig bouten vastzit.

De snede van de baffle net naast de woofer is het meest zwakke punt, hier zit maar weinig vlees en de dichtstbijzijnde inbusbout zit pas een stuk verderop. Als de woofer flink tekeer gaat zal het mij niet verbazen als je hier flink wat trillingen voelt als je je hand op de baffle plaatst.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2

Bericht door JvS »

De Baffle is inderdaad niet verlijmd, maar de woofer zal ook niet echt heel erg tekeer gaan (zit maar een 7L kastje achter en het speelt van 80Hz en hoger). Het zit vast met 6x een M10 bout en er zit een vrij stevige pakking achter. De kasten zelf zijn zo dood als wat (enorm gebraced).

De baffles zelf voel je wel trillen op hoge volumes. Maar dat heb ik bij een normale speaker nooit "bevoeld" (volgens mij trilt die ook bij hoge volumes) :). Op zich zou ik ze wel vast kunnen maken, maar dat is niet het idee achter de flexibiliteit en ik vind dit er erg cool uit zien :).
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2

Bericht door Walt »

Trilling van de baffle is extra kleuring aan het geluid... Hoe erg dat is geen idee maar de baffle heeft fors meer oppervlak dan de unit dus een zeer kleine uitwijking geeft toch al aardig wat kleuring mee.

Groetjes Walter
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2

Bericht door Martijn M »

Joost, in de respons van de tweeter denk ik wat diffractie-effecten te zien. Je hebt met het filter nu de on-axis respons vlak gemaakt, maar daarmee compenseer je diffractie-effecten dus in het filter. Daar moet je mee oppassen. De oneffenheden in de respons als gevolg van diffractie zijn doorgaans vooral op de hoofdas te zien. Probeer het filter eens te maken op basis van de respons op om en nabij 20 graden.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2

Bericht door wouter »

wouter schreef:
Voor jouw lichtgroene curve toont een niet kloppende overgang.
Oja, natuurlijk. On axis willen we de dip op 3kHz zien terwijl die er niet is. Dat verklaart de bult rond 3 kHz. Hoe zou de elektische curve er uit zien? Ik verwacht een opslingering rond 3kHz... En dat wil je niet :hide:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2

Bericht door markbakk »

Martijn M schreef:
Joost, in de respons van de tweeter denk ik wat diffractie-effecten te zien. Je hebt met het filter nu de on-axis respons vlak gemaakt, maar daarmee compenseer je diffractie-effecten dus in het filter. Daar moet je mee oppassen. De oneffenheden in de respons als gevolg van diffractie zijn doorgaans vooral op de hoofdas te zien. Probeer het filter eens te maken op basis van de respons op om en nabij 20 graden.
Da's een goede tip. Symmetrisch ingedeelde baffles zullen on-axis altijd flinke diffractieschommelingen laten zien. Hoort erbij, kun je zeggen. Off.-axis presteren ze vaak net wat beter dan asymmetrisch ingedeelde baffles.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2

Bericht door JvS »

Ok allen, thanks voor de toevoegingen :). Ik heb heel erg op de 0 graden gefocussed en heb die response vlak getrokken. Er zitten in het hoog best wel wat filters, eentje +4db Q4 op 2,9Khz eentje -4db Q4 op 1650Hz en een lowshelf bij 2Khz Q0,50 (en dan 4e orde afval bij 3Khz).

Dit moet duidelijk anders (niet boosten), al meet het on axis vrij goed als systeem. Ik ga het eens zonder fratsen met een 2e orde filter proberen :). Kijken of het dan hogere orde afvalt.

Dit is nu het filter (de blauwe lijn, de oranje lijn is alleen van de ene geselecteerde)

Tweeter filter:
1-7-2014 13-00-18.jpg
Woofer filter, levert perfecte afval op, in het laag/sub zijn roomnodes:
1-7-2014 13-02-25.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”