als onderdeel van een groot bouwproject ben ik onder andere bezig een Phonodude in elkaar te zetten, op basis van de printen die ik een tijd geleden van een mede-forummer heb overgenomen. Alles zit er al op, de kast is gemaakt, alles past, kat in het bakkie. Er komt zelfs een paar CineMag step-up trafo's in die ik ook al een hele tijd heb liggen, en die nu in de nieuwste versie door Triodedick worden aangeprezen als goede MC- toevoeging voor de PD. Over toeval gesproken.
Fotootje voor de pret:
Maar bij de laatste voorbereidingen blijken er toch nog een paar (2) hobbeltjes waarover ik jullie mening zeer zou waarderen.
1. Ik heb een trafo van Amplimo met de juiste hoogspanning en 6.3v voor de 6X4 gelijkrichter. 12.6v zit er niet op, terwijl de PD printversie de buizen paarsgewijs in serie gloeit met 12.6v. Geen nood, ik heb een Hammond gloeistroom trafo speciaal hiervoor, en voor zover ik het me herinnerde (ik heb hem al weer een paar jaar in huis) heeft het ding gesplitste secundaire wikkelingen, dus, dacht ik, 2 maal 6.3v, in serie te zetten tot 1x12.6v. Klinkt logisch.
Helaas pindakaas, het ding heeft 2 maal 3.15v, in serie te zetten tot 1x 6.3v. Wat nu gedaan. Wel, 2 mogelijkheden:
1. De primaire wikkeling is ook gesplitst, en wel in 2x115v, in serie te zetten tot 1x230v. Ik kan hem nu voor 115v primair configureren, dan krijg ik er aan de achterkant genoeg uit.
2. Ik hang er een gelijkrichter met spanningsverdubbelaar achter.
Enige voorkeur? stroom capaciteit is niet echt een issue.