Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Moderator: Beheerdersteam
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Hallo Olaf,
Ik hoop dat we hier nog schema's te zien krijgen van het oude en nieuwe filter, als de topologie is veranderd dan is het erg logisch dat de klank nu ook anders is. Terug laten bouwen naar de originele filters lijkt het meest handige nu, maar dit gaat weer extra geld kosten...
In het merendeel van de fabrieks speakers uit deze klasse zitten doorgaans MKT´s en elco´s dus dit lijkt me niet zo´n drama, maar ik vraag me dan wel af waar de ´verbetering´ t.o.v. het oude filter dan zit?
Groetjes Walter
Ik hoop dat we hier nog schema's te zien krijgen van het oude en nieuwe filter, als de topologie is veranderd dan is het erg logisch dat de klank nu ook anders is. Terug laten bouwen naar de originele filters lijkt het meest handige nu, maar dit gaat weer extra geld kosten...
In het merendeel van de fabrieks speakers uit deze klasse zitten doorgaans MKT´s en elco´s dus dit lijkt me niet zo´n drama, maar ik vraag me dan wel af waar de ´verbetering´ t.o.v. het oude filter dan zit?
Groetjes Walter
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Hoi Walter.
Ik verbaas me eerlijk gezegd ook over de algehele handelswijze van de 'bouwer' , want had hij de originele filters gewoon gehandhaafd maar de verouderde elco's had vervangen voor nette mkp's dan had hij met weinig kosten en niet veel werk de luidsprekers netjes opgefrist qua geluid en dan had de filter afstemming behouden gebleven.
Inderdaad is het hopen op het bemachtigen van originele filters of een schema er van, en bij deze doe ik dan het aanbod om dan puur voor de kosten van de materialen filters te bouwen voor Vhond zodat hij weer plezier kan gaan beleven aan zijn luidsprekers.
Ik verbaas me eerlijk gezegd ook over de algehele handelswijze van de 'bouwer' , want had hij de originele filters gewoon gehandhaafd maar de verouderde elco's had vervangen voor nette mkp's dan had hij met weinig kosten en niet veel werk de luidsprekers netjes opgefrist qua geluid en dan had de filter afstemming behouden gebleven.
Inderdaad is het hopen op het bemachtigen van originele filters of een schema er van, en bij deze doe ik dan het aanbod om dan puur voor de kosten van de materialen filters te bouwen voor Vhond zodat hij weer plezier kan gaan beleven aan zijn luidsprekers.
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Hallo Olaf,
Dat is echt super aardig gebaar richting Vhond!!!
Ik hoop dat hij het originele schema kan vinden/krijgen en dan gebruik kan maken van jouw aanbod!
Groetjes Walter
Dat is echt super aardig gebaar richting Vhond!!!
Ik hoop dat hij het originele schema kan vinden/krijgen en dan gebruik kan maken van jouw aanbod!
Groetjes Walter
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Inderdaad, een heel mooi aanbod van Olaf.
Nu hopen dat TS een beetje bij je in de buurt woont...
Nu hopen dat TS een beetje bij je in de buurt woont...
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Heb net even het verhaal op AF zitten lezen.
Leuk onderschrift staat erin...
Hier trouwens een wat beter leesbare versie :
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=31995.0
Leuk onderschrift staat erin...
Hier trouwens een wat beter leesbare versie :
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=31995.0
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Dan gaan de klanten vast klagen dat ze geen verschil horen.Olaf Markus schreef:Hoi Walter.
Ik verbaas me eerlijk gezegd ook over de algehele handelswijze van de 'bouwer' , want had hij de originele filters gewoon gehandhaafd maar de verouderde elco's had vervangen voor nette mkp's dan had hij met weinig kosten en niet veel werk de luidsprekers netjes opgefrist qua geluid en dan had de filter afstemming behouden gebleven.
-
Hepta Design Audio
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1
- Lid geworden op: vr 04 jul 2014, 9:55
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Beste Vhond,
Ik lees met interesse je draad op dit forum en wil je dit meegeven.
Je hebt zijnsoordelen en waardeoordelen.
In mijn mening heeft een modificatie / upgrade geen zin als de luisteraar
geen duidelijke verbetering hoort.
In ons eerste gesprek, dat vrijblijvend is, heb ik het hele verhaal gedaan over de te verwachten
verschillen t.o.v. de oude situatie.
Verandering van klankbalans, opener midden, meer detaillering, breder stereobeeld.
Je gaf aan dat budget een issue was en dat bijvoorbeeld Mundorf Supreme's, of Tritec spoelen te kostbaar werden.
Je speakers zijn uit 1982 met daarin units die in die tijd gewild waren en als zeer goed bekend stonden.
Ik heb van te voren met z.g. aanschouwelijk onderwijs, alle te gebruiken componenenten getoond en uitgelegd.
Nadat de speakers klaar waren, heb je ze bij mij beluisterd en zei mij tevreden te zijn over het resultaat.
Je belde later en vertelde dat je tevreden was over het betere mid hoog, maar dat je de z.g. "push" in
het laag wat miste.
Ik heb zowel bij het afhalen van de speakers, en in het telefoongesprek aangeboden om,
als er iets niet naar tevredenheid was, de speakers gratis in een luistersessie te tweaken naar jouw
smaak in klankbalans. Dat doe ik altijd omdat muziek weergave een subjectieve perceptie heeft, en
mijn klankbalans hoeft de jouwe niet te zijn.
Ik heb ook aangegeven dat het verstandig was om dan je eigen Quad voorversterker en
klasse D eindversterker mee te nemen, zodat er geen te groot verschil zou ontstaan tussen de
gebruikte apparatuur in mijn atelier en je eigen set.
Van dit aanbod heb je geen gebruik gemaakt omdat je naar eigen zeggen geen vervoer kon regelen.
Ik heb in deze draad een aantal zeer goede suggesties voorbij zien komen, probeer deze en probeer de test
die ik je telefonisch heb uitgelegd. (luchtdichte montage woofers). Vergissen is menselijk en ik kan ook fouten
maken. Overigens, ik miste de tip dat je misschien zelf de speakers uit fase hebt aangesloten
aan de versterker. Controleer dat ook even a.u.b.
Brengt dit geen soulaas, dan bied ik je voor de derde maal aan om naar
mijn atelier te komen en ik los het op.
Ik ben een grote jongen, zit al 30 jaar in de speakers, en kan best wel wat kritiek hebben, dus even goede vrienden.
mvg
Hepta Design Audio
Ik lees met interesse je draad op dit forum en wil je dit meegeven.
Je hebt zijnsoordelen en waardeoordelen.
In mijn mening heeft een modificatie / upgrade geen zin als de luisteraar
geen duidelijke verbetering hoort.
In ons eerste gesprek, dat vrijblijvend is, heb ik het hele verhaal gedaan over de te verwachten
verschillen t.o.v. de oude situatie.
Verandering van klankbalans, opener midden, meer detaillering, breder stereobeeld.
Je gaf aan dat budget een issue was en dat bijvoorbeeld Mundorf Supreme's, of Tritec spoelen te kostbaar werden.
Je speakers zijn uit 1982 met daarin units die in die tijd gewild waren en als zeer goed bekend stonden.
Ik heb van te voren met z.g. aanschouwelijk onderwijs, alle te gebruiken componenenten getoond en uitgelegd.
Nadat de speakers klaar waren, heb je ze bij mij beluisterd en zei mij tevreden te zijn over het resultaat.
Je belde later en vertelde dat je tevreden was over het betere mid hoog, maar dat je de z.g. "push" in
het laag wat miste.
Ik heb zowel bij het afhalen van de speakers, en in het telefoongesprek aangeboden om,
als er iets niet naar tevredenheid was, de speakers gratis in een luistersessie te tweaken naar jouw
smaak in klankbalans. Dat doe ik altijd omdat muziek weergave een subjectieve perceptie heeft, en
mijn klankbalans hoeft de jouwe niet te zijn.
Ik heb ook aangegeven dat het verstandig was om dan je eigen Quad voorversterker en
klasse D eindversterker mee te nemen, zodat er geen te groot verschil zou ontstaan tussen de
gebruikte apparatuur in mijn atelier en je eigen set.
Van dit aanbod heb je geen gebruik gemaakt omdat je naar eigen zeggen geen vervoer kon regelen.
Ik heb in deze draad een aantal zeer goede suggesties voorbij zien komen, probeer deze en probeer de test
die ik je telefonisch heb uitgelegd. (luchtdichte montage woofers). Vergissen is menselijk en ik kan ook fouten
maken. Overigens, ik miste de tip dat je misschien zelf de speakers uit fase hebt aangesloten
aan de versterker. Controleer dat ook even a.u.b.
Brengt dit geen soulaas, dan bied ik je voor de derde maal aan om naar
mijn atelier te komen en ik los het op.
Ik ben een grote jongen, zit al 30 jaar in de speakers, en kan best wel wat kritiek hebben, dus even goede vrienden.
mvg
Hepta Design Audio
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Geweldige post!
Ik heb het vermoeden dat de speaker wat te neutraal afgestemd is.
Ik heb het vermoeden dat de speaker wat te neutraal afgestemd is.
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Goed van Hepta Design Audio dat de moeite wordt genomen te reageren in het openbaar en publiekelijk aanbied het probleem op te lossen.
Ik zou er gebruik van maken. Audio is inderdaad deels subjectief en wellicht dat Hepta Design Audio binnen het budged een mooie oplossing kan bieden?
Wat betreft de MKT e.d., ik zou ook MKP kiezen, maar over het midden/hoog is de eigenaar tevreden, dus dat lijkt me niet het grote issue?
Ik zou er gebruik van maken. Audio is inderdaad deels subjectief en wellicht dat Hepta Design Audio binnen het budged een mooie oplossing kan bieden?
Wat betreft de MKT e.d., ik zou ook MKP kiezen, maar over het midden/hoog is de eigenaar tevreden, dus dat lijkt me niet het grote issue?
-
Rien Kleinjan
- Berichten: 124
- Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Een zeer mooi bericht van Hepta Design Audio en eigenlijk vind ik dat Vhond zich een beetje moet schamen .....
Het toont maar weer eens aan dat een verhaal altijd twee kanten heeft.
Rien
Het toont maar weer eens aan dat een verhaal altijd twee kanten heeft.
Rien
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
1 ding is nu wel duidelijk, de filters zijn niet exact hetzelfde als het origineel. De totale afstemming is helderder geworden maar dat heeft direct invloed op de laagbeleving.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Ik moet dan toch helaas iets strenger zijn, het is inderdaad een mooie post, talent op dat gebied mankeert het dus niet aan.
Echter geloof ik geen moment dat ook in het originele filter de middentoner slechts een enkele serie condensator heeft en verder helemaal niets! geen moment!
Dit is geen filter afstemmen op de units!
Ook heb ik nog nooit een filter gezien wat zo knullig in elkaar gefrituurd is! 30 jaar in het vak ? ga je schamen.
Meer details en een breder stereobeeld terwijl het geluid van de tweeter en de middentoner elkaar over een groot gebied overlappen omdat de middentoner geen hoog afval heeft?
Never nooit, dit geeft een versmeerd geluid waarin zeker in drukke passages de onderlinge geluiden versmeerd worden tot één massa.
Ook in de stemmen is duidelijk waarneembaar dat er niets van de afstemming klopt.
Voor 250 euro is er een knullig filter ingebakken met geen enkele afstemming whatsoever.
Deze actie blijft nog lang bij mij in het geheugen zitten zo.
Echter geloof ik geen moment dat ook in het originele filter de middentoner slechts een enkele serie condensator heeft en verder helemaal niets! geen moment!
Dit is geen filter afstemmen op de units!
Ook heb ik nog nooit een filter gezien wat zo knullig in elkaar gefrituurd is! 30 jaar in het vak ? ga je schamen.
Meer details en een breder stereobeeld terwijl het geluid van de tweeter en de middentoner elkaar over een groot gebied overlappen omdat de middentoner geen hoog afval heeft?
Never nooit, dit geeft een versmeerd geluid waarin zeker in drukke passages de onderlinge geluiden versmeerd worden tot één massa.
Ook in de stemmen is duidelijk waarneembaar dat er niets van de afstemming klopt.
Voor 250 euro is er een knullig filter ingebakken met geen enkele afstemming whatsoever.
Deze actie blijft nog lang bij mij in het geheugen zitten zo.
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
1) Zoals misschien opgevallen is heb ik me niet verlaagd tot het geven van waarde-oordelen, maar ben ik op zoek gegaan naar mensen die mee wilden denken over een oplossing voor inderdaad het gebrek aan push in het laag... het is niet voor niets dat ik in eerste instantie 'de bouwer' heb genoemd ipv Hepta Design Audio
zie mijn opmerking op pagina 1 van dit topic " Het gaat om 3 weg speaker Hepta CR-LUX (transmissielijn) (wilde en wil niet met naam en toenaam iemand te schande maken die in mijn opinie zijn vak serieus neemt)"
2) We hebben het nooit over budget gehad, dus dat is gewoon niet waar.
Je eerste mail over de kosten van de modificatie repte alleen over het vervangen van eventuele elko's door MKT danwel MKP condensatoren...
En daar hing samen met het vervangen van kabel, en entrees een prijskaartje van 250 euro aan...
Als ik had gewild had ik bij een ander 'atelier' kunnen aankloppen (bv. ArtSpeak), maar koos ik bewust voor jou omdat je vader en jij de bouwer zijn van Hepta speakers.
3) Ik nog steeds wacht op een goede oplossing (en ben ingegaan op je tweede scenario: dat ik zelf het eea aan wil passen en dat ik het originele schema met het huidige filter wil kunnen vergelijken). En zoals beloofd zet ik deze schema's niet op internet (ook al wordt hier om gevraagd...)
Helaas is het voor mij (zonder auto) op dit moment inderdaad heel moeilijk om vervoer te regelen vandaar dat ik voor het 2e scenario opteer...
Mvgr...
zie mijn opmerking op pagina 1 van dit topic " Het gaat om 3 weg speaker Hepta CR-LUX (transmissielijn) (wilde en wil niet met naam en toenaam iemand te schande maken die in mijn opinie zijn vak serieus neemt)"
2) We hebben het nooit over budget gehad, dus dat is gewoon niet waar.
Je eerste mail over de kosten van de modificatie repte alleen over het vervangen van eventuele elko's door MKT danwel MKP condensatoren...
En daar hing samen met het vervangen van kabel, en entrees een prijskaartje van 250 euro aan...
Als ik had gewild had ik bij een ander 'atelier' kunnen aankloppen (bv. ArtSpeak), maar koos ik bewust voor jou omdat je vader en jij de bouwer zijn van Hepta speakers.
3) Ik nog steeds wacht op een goede oplossing (en ben ingegaan op je tweede scenario: dat ik zelf het eea aan wil passen en dat ik het originele schema met het huidige filter wil kunnen vergelijken). En zoals beloofd zet ik deze schema's niet op internet (ook al wordt hier om gevraagd...)
Helaas is het voor mij (zonder auto) op dit moment inderdaad heel moeilijk om vervoer te regelen vandaar dat ik voor het 2e scenario opteer...
Mvgr...
Hepta Design Audio schreef:Beste Vhond,
Ik lees met interesse je draad op dit forum en wil je dit meegeven.
Je hebt zijnsoordelen en waardeoordelen.
In mijn mening heeft een modificatie / upgrade geen zin als de luisteraar
geen duidelijke verbetering hoort.
In ons eerste gesprek, dat vrijblijvend is, heb ik het hele verhaal gedaan over de te verwachten
verschillen t.o.v. de oude situatie.
Verandering van klankbalans, opener midden, meer detaillering, breder stereobeeld.
Je gaf aan dat budget een issue was en dat bijvoorbeeld Mundorf Supreme's, of Tritec spoelen te kostbaar werden.
Je speakers zijn uit 1982 met daarin units die in die tijd gewild waren en als zeer goed bekend stonden.
Ik heb van te voren met z.g. aanschouwelijk onderwijs, alle te gebruiken componenenten getoond en uitgelegd.
Nadat de speakers klaar waren, heb je ze bij mij beluisterd en zei mij tevreden te zijn over het resultaat.
Je belde later en vertelde dat je tevreden was over het betere mid hoog, maar dat je de z.g. "push" in
het laag wat miste.
Ik heb zowel bij het afhalen van de speakers, en in het telefoongesprek aangeboden om,
als er iets niet naar tevredenheid was, de speakers gratis in een luistersessie te tweaken naar jouw
smaak in klankbalans. Dat doe ik altijd omdat muziek weergave een subjectieve perceptie heeft, en
mijn klankbalans hoeft de jouwe niet te zijn.
Ik heb ook aangegeven dat het verstandig was om dan je eigen Quad voorversterker en
klasse D eindversterker mee te nemen, zodat er geen te groot verschil zou ontstaan tussen de
gebruikte apparatuur in mijn atelier en je eigen set.
Van dit aanbod heb je geen gebruik gemaakt omdat je naar eigen zeggen geen vervoer kon regelen.
Ik heb in deze draad een aantal zeer goede suggesties voorbij zien komen, probeer deze en probeer de test
die ik je telefonisch heb uitgelegd. (luchtdichte montage woofers). Vergissen is menselijk en ik kan ook fouten
maken. Overigens, ik miste de tip dat je misschien zelf de speakers uit fase hebt aangesloten
aan de versterker. Controleer dat ook even a.u.b.
Brengt dit geen soulaas, dan bied ik je voor de derde maal aan om naar
mijn atelier te komen en ik los het op.
Ik ben een grote jongen, zit al 30 jaar in de speakers, en kan best wel wat kritiek hebben, dus even goede vrienden.
mvg
Hepta Design Audio
Laatst gewijzigd door Vhond op vr 04 jul 2014, 17:56, 5 keer totaal gewijzigd.
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Aanbod was al duidelijk bij aanvang van het topic (daar begint het topic mee: ik heb letterlijk het aanbod wat ik kreeg geciteerd), dus dat was al publiekelijk duidelijk.avdboom schreef:Goed van Hepta Design Audio dat de moeite wordt genomen te reageren in het openbaar en publiekelijk aanbied het probleem op te lossen.
Ik zou er gebruik van maken. Audio is inderdaad deels subjectief en wellicht dat Hepta Design Audio binnen het budged een mooie oplossing kan bieden?
Wat betreft de MKT e.d., ik zou ook MKP kiezen, maar over het midden/hoog is de eigenaar tevreden, dus dat lijkt me niet het grote issue?
Waarvoor moet ik me dan schamen?, zie mijn antwoord hierboven (dat lijkt me heel eerlijk en duidelijk)Rien schreef:: Een zeer mooi bericht van Hepta Design Audio en eigenlijk vind ik dat Vhond zich een beetje moet schamen .....
Het toont maar weer eens aan dat een verhaal altijd twee kanten heeft.
Vergissen is menselijk, maar hierin heb ik me niet vergist...Hepta Design Audio schreef:: Overigens, ik miste de tip dat je misschien zelf de speakers uit fase hebt aangesloten
aan de versterker. Controleer dat ook even a.u.b.
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Nou inladen die zooi en er naar toe!
Voordat het allemaal weer onnodig uit de hand gaat lopen.
Voordat het allemaal weer onnodig uit de hand gaat lopen.
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Het niet affilteren aan de bovenkant van de middentoner kan een bewuste keuze zijn. Je mag hier alleen kritiek op leveren als je de units kent. Er zijn meer speakers op de markt die een behoorlijke overlap tussen middentoner en tweeter houden, dit bewust doen, de tweeter pas op vrij hoge frequentie laten inkomen, dit om een bepaalde aangename klank te bereiken. Ik zou hier alleen uitspraken over durven doen als ik de speaker had opgemeten en de door Hepta gekozen filterconfiguratie daarop had kunnen beoordelen.Olaf Markus schreef:Ik moet dan toch helaas iets strenger zijn, het is inderdaad een mooie post, talent op dat gebied mankeert het dus niet aan.
Echter geloof ik geen moment dat ook in het originele filter de middentoner slechts een enkele serie condensator heeft en verder helemaal niets! geen moment!
Dit is geen filter afstemmen op de units!
Ook heb ik nog nooit een filter gezien wat zo knullig in elkaar gefrituurd is! 30 jaar in het vak ? ga je schamen.
Meer details en een breder stereobeeld terwijl het geluid van de tweeter en de middentoner elkaar over een groot gebied overlappen omdat de middentoner geen hoog afval heeft?
Never nooit, dit geeft een versmeerd geluid waarin zeker in drukke passages de onderlinge geluiden versmeerd worden tot één massa.
Ook in de stemmen is duidelijk waarneembaar dat er niets van de afstemming klopt.
Voor 250 euro is er een knullig filter ingebakken met geen enkele afstemming whatsoever.
Deze actie blijft nog lang bij mij in het geheugen zitten zo.
Ik vind het filter er helemaal niet knullig in elkaar gefrituurd uitzien. De draden zijn in elkaar gewikkeld en zo te zien zijn de soldeerverbindingen goed doorgevloeid en betrouwbaar. Het is vastgezet met flinke dotten lijm die zeker zullen voorkomen dat de componenten gaan rammelen in de kast. Het ziet er niet mooi uit, nee zeker niet, maar dat heeft niets te maken met of het wel of niet goed in elkaar zit.
Een andere afstemming heeft enorme invloed op de klank. Als het hele midhoog 1 dB luider speelt geeft dat veel meer helderheid maar gaat direct ten koste van het gevoel in het laag. Daarom moet je altijd oud en nieuw filter naast elkaar houden en zowel gehoormatig als meettechnisch blijven vergelijken totdat je op een eindresultaat uitkomt naar tevredenheid. Dit moet je als leverancier/modificator zeer duidelijk communiceren met je klant om teleurstellingen te voorkomen.
Ik heb niet eerder in dit topic gereageerd omdat je van alles kan adviseren, maar zonder te weten hoe die units het doen gefilterd en ongefilterd is het eigenlijk allemaal schot hagel wat je adviseert. Ik vind wel dat nu ongenadig hard richting Hepta wordt uitgehaald, dat mag best een paar tandjes minder.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Hoi Jeroen.
Uiteraard alle begrip voor je reactie, mijn uithaal lijkt inderdaad hard, maar dat komt mede omdat ik ze inmiddels beluisterd hebt en dan besef je dat wat hier gebeurd is gewoon erg jammer is van deze toch uiteindelijk wel mooie luidsprekers.
ook mede dat de originele filters er niet meer zijn dus een stap terug is niet mogelijk, voorlopig weigert de "bouwer" ook om een origineel schema op te hoesten zodat er alsnog een origineel filter kan worden nagebouwd, die weigering zegt trouwens al genoeg,
Maar ik weet het goed gemaakt, op zeer korte termijn ben ik zelf trotse bezitter van twee originele Hepta cr-lux welke in geheel originele staat zijn en dat zal de juiste antwoorden opleveren want die ga ik dus reverse engineeren.
Dus nog even geduld zeg maar, uiteindelijk komt altijd alles goed.
Uiteraard alle begrip voor je reactie, mijn uithaal lijkt inderdaad hard, maar dat komt mede omdat ik ze inmiddels beluisterd hebt en dan besef je dat wat hier gebeurd is gewoon erg jammer is van deze toch uiteindelijk wel mooie luidsprekers.
ook mede dat de originele filters er niet meer zijn dus een stap terug is niet mogelijk, voorlopig weigert de "bouwer" ook om een origineel schema op te hoesten zodat er alsnog een origineel filter kan worden nagebouwd, die weigering zegt trouwens al genoeg,
Maar ik weet het goed gemaakt, op zeer korte termijn ben ik zelf trotse bezitter van twee originele Hepta cr-lux welke in geheel originele staat zijn en dat zal de juiste antwoorden opleveren want die ga ik dus reverse engineeren.
Dus nog even geduld zeg maar, uiteindelijk komt altijd alles goed.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Nou, ben wel erg benieuwd!
Wat opvalt is dat TS in een situatie gekomen is die hij niet had gewild. Hepta/Chris heeft een strakke reactie gestuurd. Ik deel de mening van Jeroen, van buitenaf kun je vanalles roepen maar dat gaat nu geen hulp bieden. Olaf heeft de handschoen opgepakt en kan daarom binnenkort veel onderbouwde argumenten geven, dat zou fijn zijn.
Wat eigenlijk niet kan is dat het laag zachter geworden is. Wel dat het midden-hoog luider is geworden. Als het laag al zachter is geworden dan is dat fractioneel.
Ik heb trouwens redelijk wat ervaring op het gebied van Vintage herstellen en als de stofkappen er regelmatig niet voor hebben gezeten kun je de rubberen rolranden het beste reinigen en voeden. Mijn ervaring met de Kef B110 en diverse merken zoals Scanspeak en Visaton is dat het laag er flink op vooruit gaat. De Fs daalt weer naar waar hij moet zijn en in het laag heb ik een winst van 2dB gemeten na behandeling van een scanspeak unit. Uiteraard heeft dit geen invloed op de verschillen die zijn geconstateerd voor en na de modificatie. Als TS schrijft dat er totaal geen laag is dan denk ik direct aan een gevalletje van 1 box/woofer uit fase. Zet ze strak naast elkaar en check de polariteit klankmatig, weet je het meteen.
Wat opvalt is dat TS in een situatie gekomen is die hij niet had gewild. Hepta/Chris heeft een strakke reactie gestuurd. Ik deel de mening van Jeroen, van buitenaf kun je vanalles roepen maar dat gaat nu geen hulp bieden. Olaf heeft de handschoen opgepakt en kan daarom binnenkort veel onderbouwde argumenten geven, dat zou fijn zijn.
Wat eigenlijk niet kan is dat het laag zachter geworden is. Wel dat het midden-hoog luider is geworden. Als het laag al zachter is geworden dan is dat fractioneel.
Ik heb trouwens redelijk wat ervaring op het gebied van Vintage herstellen en als de stofkappen er regelmatig niet voor hebben gezeten kun je de rubberen rolranden het beste reinigen en voeden. Mijn ervaring met de Kef B110 en diverse merken zoals Scanspeak en Visaton is dat het laag er flink op vooruit gaat. De Fs daalt weer naar waar hij moet zijn en in het laag heb ik een winst van 2dB gemeten na behandeling van een scanspeak unit. Uiteraard heeft dit geen invloed op de verschillen die zijn geconstateerd voor en na de modificatie. Als TS schrijft dat er totaal geen laag is dan denk ik direct aan een gevalletje van 1 box/woofer uit fase. Zet ze strak naast elkaar en check de polariteit klankmatig, weet je het meteen.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Nog beter: zet ze face to face tegenover elkaar. Als ze in tegenfase staan hoor je (bijna) niets meer. Blijft er een bepaald frequentiegebied goed hoorbaar, dan zit daar een fout dan wel een verschil tussen beide luidsprekers.
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Er is nergens geschreven dat er totaal geen laag is...wouter schreef:Nou, ben wel erg benieuwd!
Als TS schrijft dat er totaal geen laag is dan denk ik direct aan een gevalletje van 1 box/woofer uit fase. Zet ze strak naast elkaar en check de polariteit klankmatig, weet je het meteen.
WEL over gebrek aan punch/attack in het laag
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Hoi Vhond,
inderdaad, weet even niet hoe ik daar nu bij kwam want dat schreef je nergens. Toch meende ik het gelezen te hebben, vaag.
Maar je vragen zijn denk ik wel beantwoord: door het midden(-hoog) zachter te zetten kun je laag terug winnen. Als je 'punch' had kan het ook zijn dat het originele filter wat last had van 'opslingering' doordat er een laagdoorlaat werd gebruikt zonder dat er een impedantiecorrectie bij zit. Dit komt vaak voor en geeft een boost rond 100Hz = punch.
De Reference Monitor plus kun je ook bouwen met en zonder deze LCR kring. Ik zou deze waarschijnlijk inbouwen maar ik kan me voorstellen dat er zat mensen zijn die juist die opslingering fraai vinden omdat het wat extra laag geeft. Dit weer ten koste van de subjectieve diepgang.
Kortom, het kan zijn dat je destijds naar een verbetert systeem hebt geluisterd bij Hepta maar dat het in jou ruimte niet voordelig uitvalt. Geen enkel probleem als de filterontwerper weet hoe hij het terug kan trimmen, dat lijkt me geen probleem.
Niemand heeft baat bij ontevredenheid. Toch ben ik wel erg benieuwd naar wat er nu veranderd is aan het origineel. Je kunt de verbeteringen behouden wanneer bijvoorbeeld dit laag terugkomt, het midden-hoog kan best even goed blijven alleen valt het in eerste instantie misschien wat minder op.
inderdaad, weet even niet hoe ik daar nu bij kwam want dat schreef je nergens. Toch meende ik het gelezen te hebben, vaag.
Maar je vragen zijn denk ik wel beantwoord: door het midden(-hoog) zachter te zetten kun je laag terug winnen. Als je 'punch' had kan het ook zijn dat het originele filter wat last had van 'opslingering' doordat er een laagdoorlaat werd gebruikt zonder dat er een impedantiecorrectie bij zit. Dit komt vaak voor en geeft een boost rond 100Hz = punch.
De Reference Monitor plus kun je ook bouwen met en zonder deze LCR kring. Ik zou deze waarschijnlijk inbouwen maar ik kan me voorstellen dat er zat mensen zijn die juist die opslingering fraai vinden omdat het wat extra laag geeft. Dit weer ten koste van de subjectieve diepgang.
Kortom, het kan zijn dat je destijds naar een verbetert systeem hebt geluisterd bij Hepta maar dat het in jou ruimte niet voordelig uitvalt. Geen enkel probleem als de filterontwerper weet hoe hij het terug kan trimmen, dat lijkt me geen probleem.
Niemand heeft baat bij ontevredenheid. Toch ben ik wel erg benieuwd naar wat er nu veranderd is aan het origineel. Je kunt de verbeteringen behouden wanneer bijvoorbeeld dit laag terugkomt, het midden-hoog kan best even goed blijven alleen valt het in eerste instantie misschien wat minder op.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Tja, weer een poosje verder, filter schema geheel in kaart gebracht en ik moet zeggen dat ik er niet blij van kan worden.
Begrijp me niet verkeerd, Hepta maakt hele goede luidsprekers welke ik ook wel eens heb mogen beluisteren bij mensen thuis, maar in het tijdperk waarin de hepta cr-lux is gemaakt waren er wel meer fabrikanten die eens wat gewaagdst wouden proberen om zicht te onderscheiden.
Hepta maakte kennelijk deze cr-lux met dat doel, Een korte transmissielijn in een kleine kast, een losse tweeter, schakelaars om het hoog en mid te regelen welke uiteindelijk slechts serieweerstanden (geen L-pads) zijn welke zich tussen de filtersecties en de drivers bevinden, dus wil je het geluidsvolume van zo'n driver aanpassen dan pas je dus ongewild ook de kantel frequentie aan.
Over de 6 db filtering van het mid heb ik het eerder al gehad, dit is het meest suffe filter wat ik ooit gezien heb.
De hepta cr-lux was een niche product waar een audioliefhebber gewoon even lekker met een bocht omheen moet lopen, dit gaat hem gewoon niet worden.
Ikzelf heb nu dus ook een set en deze thuis aangesloten gehad en de weergave is gewoon ronduit beroerd, en nee ze waren niet defect. en ik snap ook dat ik ze niet kan vergelijken met mijn dtqwt mkii, het punt is dat ze niet beter klinken dan het geluid wat uit mijn platte tv komt, ook iets waar ik met opzet nooit naar luister.
Een goed advies is om er verder geen kosten aan te maken en ze van de hand te doen, en het geld bij een paar knappe weergevers te leggen , van mijn part kunnen dat Hepta's zijn maar niet dit type.
Uiteraard ben ik nog altijd genegen om filters met betere onderdelen te maken maar het gaat de hepta's niet redden, beter een goed ontwikkeld filter bestaande uit basic onderdelen dan een suf filter uit klasse onderdelen.
Ook voor mij is het een teleurstelling zo, ik had beter nieuws willen brengen maar dat zit er niet in.
De enige mogelijkheid om het echt beter te maken is de kasten met de drivers te laten meten door iemand die de mogelijkheden en de kennis daarvoor heeft en een juist afgestemd filter vanaf nul te ontwerpen, maar goed, daar kleeft uiteraard ook een kostenplaatje aan.
Het filterschema wordt hier niet geplaatst ivm copyright.
Begrijp me niet verkeerd, Hepta maakt hele goede luidsprekers welke ik ook wel eens heb mogen beluisteren bij mensen thuis, maar in het tijdperk waarin de hepta cr-lux is gemaakt waren er wel meer fabrikanten die eens wat gewaagdst wouden proberen om zicht te onderscheiden.
Hepta maakte kennelijk deze cr-lux met dat doel, Een korte transmissielijn in een kleine kast, een losse tweeter, schakelaars om het hoog en mid te regelen welke uiteindelijk slechts serieweerstanden (geen L-pads) zijn welke zich tussen de filtersecties en de drivers bevinden, dus wil je het geluidsvolume van zo'n driver aanpassen dan pas je dus ongewild ook de kantel frequentie aan.
Over de 6 db filtering van het mid heb ik het eerder al gehad, dit is het meest suffe filter wat ik ooit gezien heb.
De hepta cr-lux was een niche product waar een audioliefhebber gewoon even lekker met een bocht omheen moet lopen, dit gaat hem gewoon niet worden.
Ikzelf heb nu dus ook een set en deze thuis aangesloten gehad en de weergave is gewoon ronduit beroerd, en nee ze waren niet defect. en ik snap ook dat ik ze niet kan vergelijken met mijn dtqwt mkii, het punt is dat ze niet beter klinken dan het geluid wat uit mijn platte tv komt, ook iets waar ik met opzet nooit naar luister.
Een goed advies is om er verder geen kosten aan te maken en ze van de hand te doen, en het geld bij een paar knappe weergevers te leggen , van mijn part kunnen dat Hepta's zijn maar niet dit type.
Uiteraard ben ik nog altijd genegen om filters met betere onderdelen te maken maar het gaat de hepta's niet redden, beter een goed ontwikkeld filter bestaande uit basic onderdelen dan een suf filter uit klasse onderdelen.
Ook voor mij is het een teleurstelling zo, ik had beter nieuws willen brengen maar dat zit er niet in.
De enige mogelijkheid om het echt beter te maken is de kasten met de drivers te laten meten door iemand die de mogelijkheden en de kennis daarvoor heeft en een juist afgestemd filter vanaf nul te ontwerpen, maar goed, daar kleeft uiteraard ook een kostenplaatje aan.
Het filterschema wordt hier niet geplaatst ivm copyright.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Hier schieten we weinig mee op.
Waarom het filter van een meer dan 20 jaar oude speaker niet op het forum kan? Vind ik persoonlijk flauwekul
, de units zijn stok dus niemand zal het (commercieel) gaan nabouwen. En zo te horen moeten we dat ook niet willen.
Korte TL-lijnen heb ik ook bij TDL gezien en daar kwam vrijwel geen normaal laag uit. Vintage van Mission was bij vlagen mooi en even vaak niet om aan te horen, dat heb je soms bij spul uit die tijd. Zo heb ik hier een set Translator Stylus One staan waar ik ook nog niet warm voor loop, in tegenstelling tot goedkopere Translator modellen. Dat de speakers niet klinken is dus even van ondergeschikt belang. Ben wel benieuwd of je de gemodificeerde beter vond klinken
Volgens mij wel, dus redelijk geslaagd…
Verder…
Vhond is tevreden met de verbeteringen en waarschijnlijk ook met de Hepta in originele toestand, anders zou je er geen geld tegenaan gooien. Prima uitgangspunt.
De verbetering is merkbaar, ook dat is mooi. Maar is het echt een verbetering of een verschuiving in de spectrale (klank)balans? Dan krijg je namelijk het ene, of het andere. Een middenweg kan natuurlijk ook maar de kans is aanwezig dat de verbetering marginaal zou zijn als alleen componenten vervangen zouden worden voor exact de originele waarden.
Als je de speakers op dezelfde positie gebruikt als voor de modificatie kun je het laag echt weer krijgen zoals het was, dat lijkt me geen probleem.
Als je de mid zachter zet krijg je subjectief meer laag (en hoog), kwantitatief dus.
Het aanpassen van de mid kun je volgens Olaf met de regelaar, net als het hoog bij te regelen valt.
Het is me dus een raadsel waarom dat hardwired moet, de modificatie is vast niet doorgevoerd met de mid op het laagste volume van de regelaar.
Demping achter de woofer verwijderen geeft misschien meer laag maar het lijkt me logischer te kijken naar de zaken die veranderd zijn, niet naar de dingen die gelijk gebleven zijn. Als de TL kort is zou je zelfs winst kunnen boeken met een grote seriecondensator, echter dat bevoordeelt waarschijnlijk het diepere laag onder 60 Hz en niet het slaglaag/push.
De door mij geopperde LCR-kring mogelijkheid was dus niet het probleem. Hoe dan ook, als de boel correct aangesloten is valt het laag terug te winnen door de balans te herstellen. Niets mis met dat voorstel, alleen bijzonder dat het niet via de regelaars kan. Een modificatie met een staartje dus.
Waarom het filter van een meer dan 20 jaar oude speaker niet op het forum kan? Vind ik persoonlijk flauwekul
Korte TL-lijnen heb ik ook bij TDL gezien en daar kwam vrijwel geen normaal laag uit. Vintage van Mission was bij vlagen mooi en even vaak niet om aan te horen, dat heb je soms bij spul uit die tijd. Zo heb ik hier een set Translator Stylus One staan waar ik ook nog niet warm voor loop, in tegenstelling tot goedkopere Translator modellen. Dat de speakers niet klinken is dus even van ondergeschikt belang. Ben wel benieuwd of je de gemodificeerde beter vond klinken
Verder…
Vhond is tevreden met de verbeteringen en waarschijnlijk ook met de Hepta in originele toestand, anders zou je er geen geld tegenaan gooien. Prima uitgangspunt.
De verbetering is merkbaar, ook dat is mooi. Maar is het echt een verbetering of een verschuiving in de spectrale (klank)balans? Dan krijg je namelijk het ene, of het andere. Een middenweg kan natuurlijk ook maar de kans is aanwezig dat de verbetering marginaal zou zijn als alleen componenten vervangen zouden worden voor exact de originele waarden.
Als je de speakers op dezelfde positie gebruikt als voor de modificatie kun je het laag echt weer krijgen zoals het was, dat lijkt me geen probleem.
Als je de mid zachter zet krijg je subjectief meer laag (en hoog), kwantitatief dus.
Het aanpassen van de mid kun je volgens Olaf met de regelaar, net als het hoog bij te regelen valt.
Het is me dus een raadsel waarom dat hardwired moet, de modificatie is vast niet doorgevoerd met de mid op het laagste volume van de regelaar.
Demping achter de woofer verwijderen geeft misschien meer laag maar het lijkt me logischer te kijken naar de zaken die veranderd zijn, niet naar de dingen die gelijk gebleven zijn. Als de TL kort is zou je zelfs winst kunnen boeken met een grote seriecondensator, echter dat bevoordeelt waarschijnlijk het diepere laag onder 60 Hz en niet het slaglaag/push.
De door mij geopperde LCR-kring mogelijkheid was dus niet het probleem. Hoe dan ook, als de boel correct aangesloten is valt het laag terug te winnen door de balans te herstellen. Niets mis met dat voorstel, alleen bijzonder dat het niet via de regelaars kan. Een modificatie met een staartje dus.
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Sorry beste mensen, maar als je je als gepassioneerd specialist neerzet en modificaties aanbiedt en jezelf een beetje serieus neemt, dan zet je niet op deze manier een filter in elkaar, en gooi je ook overgebleven onderdelen niet weg. Maar goed dat laatste kan afgesproken zijn.
Je kunt dat afdoen met "iedereen zn mening en oordeel (dus ik trek me er niks van aan)", maar ik vind dit eruit zien als prutswerk.
Je kunt dat afdoen met "iedereen zn mening en oordeel (dus ik trek me er niks van aan)", maar ik vind dit eruit zien als prutswerk.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter
Heel vermakelijk hoor, al die mooie filters in speciale behuizingen met speakon connectoren of prachtig op spiegelende plankjes opgebouwd maar technisch lijkt me weinig mis met de getoonde filters.
Als het optische deel zo veel uitmaakt voor mensen of het prutswerk of niet dan denk ik dat dit de types zijn die gevoelig zijn voor audio voodoo
Of moet ik er nu achter komen dat dit altijd prutswerk was:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Als het optische deel zo veel uitmaakt voor mensen of het prutswerk of niet dan denk ik dat dit de types zijn die gevoelig zijn voor audio voodoo
Of moet ik er nu achter komen dat dit altijd prutswerk was:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
