Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Olaf Analogue »

Ik vind dat wel een strategische keuze van de "bouwer" om ze zo goed mogelijk uit het zicht te plaatsen...
Vhond
Berichten: 218
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Vhond »

ray5150 schreef:
Vhond schreef:
Knoeiwerk zijn jouw woorden, niet de mijne (en je zal wel een reden hebben om dat te zeggen), maar het is niet zo dat ik geheel ontevreden ben over de modificatie (lees de nuances...)
Klopt, dat zijn mijn woorden, daar sta ik ook helemaal achter. Ik plaatste niet voor niks een paar foto's van Tony Gee ter vergelijking. daaraan zie je dat er zorg en aandacht aan is besteed. (http://www.humblehomemadehifi.com/upgrade.html zit daar trouwens ook in de buurt... :wink: ) het is helemaal niet mijn bedoeling om het merk (Hepta) of de bouwer / eigenaar te bashen. de foto's spreken al voor zichzelf, die zeggen dat het niks mocht kosten, en dat het zo snel mogelijk klaar moest.

laat ik het anders stellen, als je bij de garage je lekke auto-uitlaat laat repareren, en je krijgt hem terug met plakband, tyraps, en ijzerdraad aan elkaar, ipv een nieuw stuk er netjes tussen gelast. is het toch ook niet zo vreemd als mensen dat voor broddelwerk uitmaken ? begrijp je me nu wat beter ?
Natuurlijk zie ik het verschil tussen de door jou geplaatste foto's en de foto's van mij.

Ik vermoed dat het filter al gemaakt was toen ik mijn speakers ter modificatie bracht (geen idee dus of die ter plekke in elkaar gezet zijn)?? Hij heeft wel eerst het eea doorgemeten (oa met scoop), en ik ga er toch vanuit dat je het beste bij de fabrikant van de speaker terecht kan.

Het viel me overigens op dat je translator en bns en hepta noemde en daarover zei dat het daar geen sinecure voor was om daar een filter voor te maken. Waar zit 'm dat in? Omdat het transmissielijn speakers zijn?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door ray5150 »

Nee, omdat de (oorspronkelijke) eigenaren van BNS en Translator al een paar jaar uitgebouwd zijn. letterlijk dus...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door ray5150 »

Olaf Markus schreef:
Ik vind dat wel een strategische keuze van de "bouwer" om ze zo goed mogelijk uit het zicht te plaatsen...
Olaf, het valt me steeds op dat je het woord bouwer steeds tussen aanhalingstekens gebruikt...
Je bedoelt daar toch niet iets negatiefs mee ? :mrgreen: :wink:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Olaf Analogue »

Dat is inderdaad mijn methode om dat op een subtiele wijze kenbaar te maken. O:)

Hoe dan ook, of de spoel in serie met de bas unit heeft een hogere gelijkstroom weerstand of er is wat veranderd aan de interne demping van de kasten, ik denk een combinatie van de twee.
Het kan zelfs zo zijn dat ze van origine aan de wanden gedempt zijn en dat deze matten tijdens het transport los geraakt zijn en deels de transmissie werking verstoren omdat ze los in de kast liggen en zo de poortwerking verstoren.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door ds23man »

Eigenlijk kunnen er de volgende dingen aan de hand zijn:

1. Oude filter was dermate verlopen en je bent aan dat geluid gewend geraakt
2. Er zijn in de loop der productiejaren modificaties geweest aan het filterontwerp en heeft Chris de meest recente versie gebruikt.
3. Wijziging van de demping in de lijn, kan zijn dat er wol in zit dat uitgezakt was en even is opgeschud. Of er zit nu modern spul in.
4. Spoelen met een andere weerstandwaarde gebruikt.
5. Een combinatie van bovenstaande.

Lekker puzzeltje.......
Vhond
Berichten: 218
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Vhond »

Bij deze extra foto's
filter5.jpg
filter6.jpg
filter7.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door ray5150 »

Eigenlijk zou dan de hele boel met een meetsetup opgemeten moeten worden, en een nieuw filter vanaf de grond af ontwerpen en bouwen
Dan is het nog maar de vraag of het geluid oplevert waar de aan gewend is. (geraakt.)

Die metalen bus is de ingang ?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Olaf Analogue »

Zit er nou zo'n groot gat in het hout welke de afscheiding tussen de ruimte van het mid en die van de bas vormt.? Waar de interne bedrading doorheen loopt ? Als dat zo is dan is dat ook niet goed.
Vhond
Berichten: 218
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Vhond »

ds23man schreef:
Eigenlijk kunnen er de volgende dingen aan de hand zijn:

1. Oude filter was dermate verlopen en je bent aan dat geluid gewend geraakt
2. Er zijn in de loop der productiejaren modificaties geweest aan het filterontwerp en heeft Chris de meest recente versie gebruikt.
3. Wijziging van de demping in de lijn, kan zijn dat er wol in zit dat uitgezakt was en even is opgeschud. Of er zit nu modern spul in.
4. Spoelen met een andere weerstandwaarde gebruikt.
5. Een combinatie van bovenstaande.

Lekker puzzeltje.......
1. Oude zou inderdaad niet meer optimaal zijn geweest, maar punch ken ik ook van een ander paar wat ik ooit gehoord heb...
2. Ik denk zeker dat het niet meer helemaal het originele filterontwerp is (maar geen idee of het een standaard filter is wat voor elk 3-weg ontwerp gebruikt wordt of dat het toch wat specifieker voor dit type luidspreker ontworpen is??
3. Dat zou inderdaad kunnen (er is in ieder geval geen extra isolatie toegevoegd)
4. Dat zou ik moeten achterhalen en als dat zo is lijkt het me geen goede om de 'midtoner zachter te zetten' maar daar aan wat te veranderen.
5. Ja, dat maakt het puzzelen lastig.

Bedankt voor het meedenken.
Vhond
Berichten: 218
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Vhond »

ray5150 schreef:
Die metalen bus is de ingang ?
Nee dat is de doorvoer van de bedrading naar de tweeter die losstaat op de kast

http://www.audiocircuit.com/A-Images/AA ... 06-HEV.jpg
Vhond
Berichten: 218
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Vhond »

Olaf Markus schreef:
Zit er nou zo'n groot gat in het hout welke de afscheiding tussen de ruimte van het mid en die van de bas vormt.? Waar de interne bedrading doorheen loopt ? Als dat zo is dan is dat ook niet goed.
Nee zit geen groot gat tussen ruimte van de midtoner en de woofer (wel veel kit :cry: )
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door ds23man »

Als ik het zo op de foto's zie, zijn de originele spoelen hergebruikt. De filters zijn echt voor deze kasten ontworpen.

Nou nog wat :foto: van het dempingsmateriaal.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Olaf Analogue »

Waar je voor moet zorgen is dat de woofer goed kan ademen naar de poort. Dat dit niet verhinderd word door dempingsmateriaal. Ook dat de poort zelf niet (te) vol gepropt zit.
Vhond
Berichten: 218
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Vhond »

ds23man schreef:
Als ik het zo op de foto's zie, zijn de originele spoelen hergebruikt. De filters zijn echt voor deze kasten ontworpen.

Nou nog wat :foto: van het dempingsmateriaal.
Ik denk niet dat de originele spoelen gebruikt zijn (heb het nu even over de grote spoel die in een oranje omhulsel zit (merk Intertechnik, geen idee of dat dat al bestond begin jaren 80 waaruit deze speaker dateert), daarnaast heb ik ook het afval gezien (wat afkomstig was van het oude filter)
Vhond
Berichten: 218
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Vhond »

Olaf Markus schreef:
Waar je voor moet zorgen is dat de woofer goed kan ademen naar de poort. Dat dit niet verhinderd word door dempingsmateriaal. Ook dat de poort zelf niet (te) vol gepropt zit.
Bedankt, ik zal eens kijken hoe het met de glaswol zit aldaar ; )
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door ds23man »

Die spoel is echt oud, intertechniek gebruikt al decennia zwarte spoelhouders.

Dus er zit glaswol in? En in de pijp?
Vhond
Berichten: 218
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Vhond »

En vroeger oranje dus?

In de pijp zit volgens mij ook glaswol...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door ds23man »

Vhond schreef:
En vroeger oranje dus?

In de pijp zit volgens mij ook glaswol...
En al jaren geen tape meer sinds de spoelhouders draadvastzetsleufjes hebben.

Weet je dat zeker van dat glaswol in de pijp?
Vhond
Berichten: 218
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Vhond »

Niet zeker, maar volgens mij heb ik geen andere vulling gezien toen ik 'm open had...
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Olaf Analogue »

Valt me trouwens op dat de woofer en de tweeter gewoon een 12 db filtering hebben, bij de mid echter staat er alleen maar een condensator in serie, dus geen spoel parallel, geen correctienetwerk, niets.
Ik kan me niet voorstellen dat dat lekker klinkt.

In dit topic laat iemand zich door Hepta voorlichten over vervangingswoofers voor zijn Driades welke van origine Eton bas units hebben, hij laat de vervangingswoofers door Hepta leveren voor 240 euro en krijg twee caraudio woofers toegestuurd welke normaal 40 euro per stuk kosten.

http://forum.audiofreaks.nl/index.php?a ... ic=31995.0
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Walt »

Zo ik heb dat verhaal even doorlezen, dat is wel een naar geval van je klant oplichten zeg.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Olaf Analogue »

Nee, dat kan echt niet inderdaad, en als je dan die filters van Vhond bekijkt, een spoel die een keer uit een sloopsysteem is gehaald en een handje vol elco's en kleine mkt condensatoren en daar dan 250 euro voor vangen, dat is geen klantenservice.
Dan ook nog eens de originele filters wegmaken, daar zal hij ook wel weer wat vanaf hebben geplukt om een "modificatie" voor een aankomende klant mee uit te voeren.
Dit kan gewoon niet , iedereen mag een boterham verdienen maar dit is in mijn ogen niet de manier.
Die elcos en mkt's heeft ie nog voor inkoopprijs ook. ik denk dat het hem 10 a 12 euro aan materiaal heeft gekost.

Als ik zou overdrijven dan zou ik voor 100 euro materiaal kopen en 100 euro arbeidsloon vragen, dan heeft hij voor 200 euro twee bloedmooie filters, dat is nog steeds 50 euro goedkoper.

Ik ben altijd een beetje gevoelig voor dit soort dingen, het is misbruik maken van iemands gebrek aan kennis die zo'n "bouwer" dan in vertrouwen neemt maar uiteindelijk eindig je met minder presterende luidsprekers, het verlies van je originele filters dus er is geen weg terug (niet makkelijk althans) en je bent 250 euro lichter.
Ik reageer niet vaak diepgaand op dit soort dingen maar dit kan gewoon niet.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Walt »

Onderschat niet hoeveel tijd het kost om twee inwendige filters om te bouwen, daar kunnen aardig wat uurtjes in gaan zitten, dus de arbeidskosten zijn gewoon hoog. Die oranje IT spoel is heel erg oud maar koperdraad is gewoon koperdraad en het lijkt wel een vrij dikke spoel te zijn...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Olaf Analogue »

Niet zoals de "bouwer"ze in elkaar gezet heeft, dat was hooguit een half uur.

Ik bouw ze ook wel dus ik weet dat er veel tijd in zit , maar ik geef gewoon even een voorbeeld.
Hij had gewoon even wat meer aan condensatoren uit moeten geven, gewoon wat basic MKP's, niets exotisch dan had hij in plaats van 12 euro misschien 40 euro kwijt geweest en 210 euro in zijn zak gestoken, maar dan had het resultaat misschien beter geweest, even afgezien dat er waarschijnlijk van de filter afstemming niet veel klopt. ik gaf eerder al aan dat er bij de mid unit er alleen maar een condensator in serie staat waardoor de mid unit afgezien van de lage tonen eigenlijk als een soort breedbander werkt, dus het klopt wel dat Vhond constateert dat de stemmen er meer uit komen, gaat hij echter goed luisteren dan zal hij ook merken dat het allemaal wat te veel van het goede is en dat de balans tussen mid en mid-hoog in verhouding met de rest niet klopt. de bas en top hoog zullen achter blijven.
De "bouwer" weet dit ook donders goed en heeft daarom aangeboden de mid unit zachter te laten spelen, dat is geen oplossing, er moeten knappe filters gebouwd worden die afgestemd zijn op de drivers en niet zomaar alleen maar één condensator voor de mid unit.

Als de "bouwer" inderdaad die spoel had hergebruikt, hoewel ik nog steeds denk dat de gelijkstroom weerstand er van te hoog is, en hij had gewoon basic MKP's toegepast en een filter gebouwd welke geijkt is voor deze units en het ook nog eens netjes had opgebouwd dan had hij voor een paar tientjes knappe filters die een goed geluid weergeven kunnen leveren en dan had hij zich zonder te schamen 250 euro in rekening kunnen brengen. Want dan had Vhond nu met kippenvel muziek zitten luisteren en content geweest met zijn investering.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”