LM 317 als stroombron?
Moderator: Beheerdersteam
LM 317 als stroombron?
Hallo,
Bij het herbouwen van mijn kt88 mono's kwam ik het volgende CCS schakelingetje tegen:
Ik heb toevallig nog 2 van dit soort schakelingetjes met een LM317 liggen, komen uit de CleoV, niet meer nodig na de verbouwing naar CleoVI.
Op dit moment heb ik de kathodes van de fasedraaier aangesloten op de manier van de projectversterker van Menno van der Veen, dus aan de negatieve bias supply: Enige voorkeur voor 1van beide oplossingen? Ik zouhet wel elegant vinden om die LM317 printjes te hergebruiken.
Bij het herbouwen van mijn kt88 mono's kwam ik het volgende CCS schakelingetje tegen:
Ik heb toevallig nog 2 van dit soort schakelingetjes met een LM317 liggen, komen uit de CleoV, niet meer nodig na de verbouwing naar CleoVI.
Op dit moment heb ik de kathodes van de fasedraaier aangesloten op de manier van de projectversterker van Menno van der Veen, dus aan de negatieve bias supply: Enige voorkeur voor 1van beide oplossingen? Ik zouhet wel elegant vinden om die LM317 printjes te hergebruiken.
Re: LM 317 als stroombron?
Het principe klopt wel.Zelf niet gebruikt maar schijnt dat de stabilisators nogal wat ruisen.Bij eindbuizen doet dat er niet zo toe.Bij deze schakeling misschien ook niet wegens de symmetrie, zelfde storing op twee kanten valt weg.
Verder heeft 't IC een 2...3V nodig om te werken zodat een ECC81 niet en een ECC82 wel kan.Tenzij weer een negatieve hulpspanning erbij.
Anne
Verder heeft 't IC een 2...3V nodig om te werken zodat een ECC81 niet en een ECC82 wel kan.Tenzij weer een negatieve hulpspanning erbij.
Anne
Bekend schakelingetje ik heb hem in me versterker zitten.
Maar pas op gebruik wel lm317hv die kunnen ff wat meer aan.
Kijk ook ff google oddblock hier gebruiken ze dit daar heb ik me versterker op gebaseerd.
Ik heb de menno schakeling ook gehoord , mijn voorkeur ging naar lm317.
Maarja persoonlijke voorkeur enzo.......
Dennis
Kijk ook ff google oddblock hier gebruiken ze dit daar heb ik me versterker op gebaseerd.
Maarja persoonlijke voorkeur enzo.......
Dennis
Hij zal worden ingezet met een 6n6p, met in totaal 18mA voor beide triodes.
De fasedraaier is ook de ingang van de eindversterker. Er zit dus geen DC gekoppelde ingangstrap voor, dus de grid staat op 0 potentiaal. Zou met de reguliere Lm317 schakeling die ik nog heb liggen moeten gaan, toch?
De fasedraaier is ook de ingang van de eindversterker. Er zit dus geen DC gekoppelde ingangstrap voor, dus de grid staat op 0 potentiaal. Zou met de reguliere Lm317 schakeling die ik nog heb liggen moeten gaan, toch?
metabaron schreef:Bekend schakelingetje ik heb hem in me versterker zitten.
Maarja persoonlijke voorkeur enzo.......![]()
Dennis
Hallo Dennis,
Bedankt, ik heb even gekeken naar die oddblock. Maar daar lijken ze me die CSS schakeling voor de eindbuizen te gebruiken, en niet voor de fasedraaier.
Ik zou daar overigens de eindpenthodes ieder een eigen CSS geven, ipv een gemeenschappelijke. Deze kan 'scheef trekken' als 1 van de buizen sterker is dan de andere. Er zit overigens wel een balanspotje in, maar je moet hem dus wel in de gaten houden.
Dat is leuk maar dan werkt het niet meer.Jan Geert schreef:Ik zou daar overigens de eindpenthodes ieder een eigen CSS geven, ipv een gemeenschappelijke. Deze kan 'scheef trekken' als 1 van de buizen sterker is dan de andere. Er zit overigens wel een balanspotje in, maar je moet hem dus wel in de gaten houden.
De eind buizen werken daar als fase draaier.
Dat lukt dus aleen om dat deze aan de cathode gekoppeld zijn.
Kappa7 schreef:Dat is leuk maar dan werkt het niet meer.Jan Geert schreef:Ik zou daar overigens de eindpenthodes ieder een eigen CSS geven, ipv een gemeenschappelijke. Deze kan 'scheef trekken' als 1 van de buizen sterker is dan de andere. Er zit overigens wel een balanspotje in, maar je moet hem dus wel in de gaten houden.
De eind buizen werken daar als fase draaier.
Dat lukt dus aleen om dat deze aan de cathode gekoppeld zijn.
Met m' n neus gekeken..
Maar wie verwacht er nou zoiets???
Odd....
Een 6N6 ,kleine 10mA,anodespanning (150V ?) geeft kathode op 6V ,moet kunnen.Met 68 ohm eraan klopt 't wel.
Gaat wel enkel op met één rooster signaal en de ander geaard,niet met tegenkoppeling op 't andere rooster (heel klein beetje kan nog wel).
Gebalanceerde ingang (wisselspaning) gaat wel,dan blijft de kathode steeds op dezelfde spanning.
Anne
Gaat wel enkel op met één rooster signaal en de ander geaard,niet met tegenkoppeling op 't andere rooster (heel klein beetje kan nog wel).
Gebalanceerde ingang (wisselspaning) gaat wel,dan blijft de kathode steeds op dezelfde spanning.
Anne
anode zal op iets meer dan 200v komen te zitten.
Hij is goed tot 37v, zou toch ruim moeten gaan?
Wat gaat er fout in dat geval??
Hij is goed tot 37v, zou toch ruim moeten gaan?
Oeps, ik heb wel degelijk tegenkoppeling op het andere rooster staan. met een on-off-on driepool schakelaartjes keuze tussen uit, een heel klein beetje en een heel klein beetje meer. een db of 4.Ah!buis schreef:Gaat wel enkel op met één rooster signaal en de ander geaard,niet met tegenkoppeling op 't andere rooster (heel klein beetje kan nog wel).
Anne
Wat gaat er fout in dat geval??
Wel 200V over de buis dan komt de kathode richting 10V ,zal wel ruim genoeg zijn.
Moeilijkheid met tegenkoppelen is dat dan beide roosters dezelfde kant opgaan.Naar de + is in orde.
Maar stel een ingangssignaal van piek -8V en een tegenkoppeling van -7V (1V nodig zonder tegenkoppeling) dan zakt de kathode ook bijna zo laag,blijft er voor het IC weinig over.
Zo grote signalen zul je hier wel niet hebben ,geen man overboord.
Anne
Moeilijkheid met tegenkoppelen is dat dan beide roosters dezelfde kant opgaan.Naar de + is in orde.
Maar stel een ingangssignaal van piek -8V en een tegenkoppeling van -7V (1V nodig zonder tegenkoppeling) dan zakt de kathode ook bijna zo laag,blijft er voor het IC weinig over.
Zo grote signalen zul je hier wel niet hebben ,geen man overboord.
Anne
Bedankt! Dat gaat hem dus worden.
Alles ligt al klaar, spuitwerk is gereed, ik zit alleen nog te wachten op een paar ampèremetertjes die nog nageleverd moeten worden, dan kan alles in elkaar gezet.
Alles ligt al klaar, spuitwerk is gereed, ik zit alleen nog te wachten op een paar ampèremetertjes die nog nageleverd moeten worden, dan kan alles in elkaar gezet.