Project #2: Vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

ds23man schreef:
Is dat mangat groot genoeg voor een Conehead? :lol:
Met een moker krijg ik jou er wel doorheen gemept :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28475
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door ds23man »

:lagge: :lagge: :lagge: :lagge:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Henkjan »

hsmeets schreef:
ds23man schreef:
Is dat mangat groot genoeg voor een Conehead? :lol:
Met een moker krijg ik jou er wel doorheen gemept :rofl:
:foto:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Yo Bro, Meet My Lil'Sis, Always happy to crack a head.
lilsis.jpg
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Zo, gisteren nog even aan de kasten gewerkt en de "to do list" voor ze naar de spuiter kunnen is gekrompen tot drie items: demping aanbrengen, de voor en achterwanden lijmen en als laatste nog eens alle hoeken en randen nalopen zodat het straks ook stark in de lak zit.

Omdat het klankbord zwart wordt en door de 25cm woofer best wel breed oogt kies ik er voor om de rest van de kast lichtgrijs te laten spuiten. De lichtere rand rondom het klankbord maakt de frontale aanblik mijn inziens slanker.
p6-11.jpg
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door mischa72 »

Mooi, hou er wel rekening mee dat als je nog gaat plamuren deze plamuur na het uitharden nog nakrimpt. Dit kan een behoorlijke tijd duren zelfs.

Gr. Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Zo, mijzelf weer eens moed inpraten om de kasten verder af te maken. Was even stil gevallen, aandacht/energie op andere zaken gericht gehad.

Komend weekend moet het er dan toch maar eens van komen dat ik de voor- en achterwanden ga lijmen, de hiervoor geleende sergeanten staan al sinds vorige week naast de kasten.

Zo, deze belofte is nu openbaar, dus nu ook waarmaken :-)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Af en toe een knutselpauze kan geen kwaad hoor.
Als je tegen je zin moet gaan verder bouwen aan de speakers gaat het eindresultaat ook tegenvallen. Je let dan veel minder op details en afwerking.
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Berre »

Mijn projecten blijven tegen het einde aan vaak een tijdje liggen; gewoonlijk als de zaak in de primer staat. De druk om het resultaat te horen is dan weg. Als het goed klinkt is het wel prettig om er een tijd naar te luisteren. De afwerking stel ik dat even uit. Dat is niet slecht; vooral bij verfklussen moet de voorbewerking perfect zijn. Dat lukt alleen als je er volledig gemotiveerd en in de beste omstandigheden aan kan werken.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Oei Oei Oei..... :shock:

ik heb afgelopen dagen naar de gesloten woofer zitten luisteren (http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=17689) en dat geeft te denken.......

....misschien deze 3 weg toch geen bassreflex maken maar een gesloten kast en de bass een beetje boosten? Met de DSP kan het en de UCD180 heeft genoeg headroom om het te doen.

Simulatie technisch kan ik dan met een boost van 6dB de 30Hz op -3dB raken en dus met een beetje room-gain nog iets meer.....dan wel met een 2de woofer zodat de conusuitslag niet al uit de klauwen loopt bij een gemiddeld volume. Onder de 25Hz dan sterk filteren.

De kasten bouw is zodanig dat ik dit zonder veel extra kosten kan doen (afgezien van de 2 woofers bijkopen).

Doen?
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Gerrit »

hsmeets schreef:
Oei Oei Oei..... :shock:

ik heb afgelopen dagen naar de gesloten woofer zitten luisteren (http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=17689) en dat geeft te denken.......

....misschien deze 3 weg toch geen bassreflex maken maar een gesloten kast en de bass een beetje boosten? Met de DSP kan het en de UCD180 heeft genoeg headroom om het te doen.

Simulatie technisch kan ik dan met een boost van 6dB de 30Hz op -3dB raken en dus met een beetje room-gain nog iets meer.....dan wel met een 2de woofer zodat de conusuitslag niet al uit de klauwen loopt bij een gemiddeld volume. Onder de 25Hz dan sterk filteren.

De kasten bouw is zodanig dat ik dit zonder veel extra kosten kan doen (afgezien van de 2 woofers bijkopen).

Doen?
Ik zou het zeker doen.
In plaats van zomaar een beetje boost zou ik een Linkwitz transform (asymmetrische shelf) gebruiken. Wat voor afstemming (fs,Q) kom je op uit met twee woofers?
Subsonic filters zou ik achterwege laten, daar wordt het laag niet mooier van.

Gerrit
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Zonder verdere correcties doen de 2 woofers in de 60Ltr (netto):

f3 = 46Hz

Q = 0,76
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Gerrit »

hsmeets schreef:
Zonder verdere correcties doen de 2 woofers in de 60Ltr (netto):

f3 = 46Hz

Q = 0,76
Dat zijn op zich al mooie waarden en een prima uitgangspunt. Ik zou om te beginnen een LT (in Hypex filter asymmetric low shelf) met zero frequency = 46Hz, zero Q = 0.76 en pole frequency = 35Hz , pole Q = 0.5. Met een Q van 0.5 heb je optimale impuls respons. Afhankelijk van hoe de woofers uitslaan kun je dan de frequentie en of de Q aanpassen. Het mooie van de LT is dat het laag op de ruimte kan worden afgestemd zodat luidspreker en roomgain mooi in elkaar overlopen. Da's dan een kwestie van uitproberen van verschillende settings en luisteren/meten.

Gerrit
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Gerrit schreef:
hsmeets schreef:
Zonder verdere correcties doen de 2 woofers in de 60Ltr (netto):

f3 = 46Hz

Q = 0,76
Dat zijn op zich al mooie waarden en een prima uitgangspunt. Ik zou om te beginnen een LT (in Hypex filter asymmetric low shelf) met zero frequency = 46Hz, zero Q = 0.76 en pole frequency = 35Hz , pole Q = 0.5. Met een Q van 0.5 heb je optimale impuls respons. Afhankelijk van hoe de woofers uitslaan kun je dan de frequentie en of de Q aanpassen. Het mooie van de LT is dat het laag op de ruimte kan worden afgestemd zodat luidspreker en roomgain mooi in elkaar overlopen. Da's dan een kwestie van uitproberen van verschillende settings en luisteren/meten.

Gerrit
Ja, is vooral luisteren wat in mijn oren het prettigst klinkt en mechanisch de woofers niet over de kling jaagt, een "normale" .707 afstemming of .5 of anders.

Ech greut Mestreech.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Na luister-, denk-, reken-, simulatie-, controle werk van de afgelopen dagen is de kogel wel door de kerk: het worden gesloten kasten.

Een 2de woofer per kast is wellicht niet echt nodig maar het geeft zoveel marge dat het wel een verstandige keuze is. Kost wat maar dan heb je ook wat.

Dan gaat het er ongeveer zo uitzien:
p6-16.jpg
Zit wel nog na te denken over de voordelen/nadelen van of 1 gezamelijke ruimte (60ltr) of 2 gescheiden ruimtes (2x 30Ltr) voor beide woofers.

Voordeel is dat door de kleine afmetingen de staande golven pas bij een hogere frequentie ontstaan en ruim buiten het weergave bereik van de woofer vallen. Een nadeel van een massieve plaat tussen beide woofers zal wellicht meer reflecties opleveren die op de conus terug komen.
Laatst gewijzigd door hsmeets op wo 11 jun 2014, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door mischa72 »

Is het niet mogelijk om de plaat diagonaal te plaatsen om reflecties te verminderen?

Erg mooi trouwens =P~
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Zweitse »

Super mooi hoor. =D>
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Joland »

Gaaf ontwerp. Even los van het geluid vind ik 'm met dubbele woofer ook gewoon mooier dan met 1. Ook mooier dan met een BR-pijp overigens.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Ik bedenk mij dat het 1 kamer van 60ltr zal moeten zijn: tussen de twee korven zit aan de voorkant wel 4,5cm maar aan de achterkant heb ik ruimere gaten gemaakt dan de korf diameter (klankbord bestaat uit 3 platen) om de woofer te laten ademen en als ik die ruimte voor de tweede woofer maak zal dat in elkaar overlopen. Dan zou met veel gepiel het schot tussen beiden woofers in die ruimte moeten vallen om het lucht dicht te krijgen.

Nu ik dat schrijf.....wat zouden de verschillen zijn qua gedrag tussen:

Als beide woofers hetzelfde signaal krijgen:

2 woofers die 60 ltr delen
2 woofers elk in 30ltr helemaal gescheiden
2 woofers in een eigen ruimte, elk 30ltr maar niet lucht dicht maar met een bepaald % 'lekkage'

Eigenlijk moet er geen verschil zijn toch?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Volgens mij is er geen verschil. Op 1 of andere manier heb ik zelfs eerder het gevoel dat ze beiden in 1 volume beter zullen presteren dan ieder in zijn eigen kamertje.
Zou het kunnen dat de minimale verschillen zich op die manier wat uitmiddelen?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Zweitse »

Komen de woofers in serie, of parallel?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Da's wel een goeie vraag natuurlijk.
Ik ging uit van parallel.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Parallel
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Zo, ondanks stromende zweet en hitte buiten een hulpstukje gemaakt om de gaten voor de 2 woofer in te frezen. Daar waar het centerpunt van de cirkelgeleider moet komen zat al het gat van de br poort en dat dat was ietsiepietse te ruim voor de 6mm pen.....te heet om te gaan frezen...dat die ik morgenvroeg wel....dan zijn gelijk ook de buren wakker....
p6-46.jpg
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door bartsegers »

Aangezien twee woofers (zelfde type en merk) nooit 100% matchen, lijkt mij aparte kamers verstandig.
Dit heb ik hier meermaals gelezen op het forum.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”