Met een moker krijg ik jou er wel doorheen gemeptds23man schreef:Is dat mangat groot genoeg voor een Conehead?
Project #2: Vloerstaander
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project #2: Vloerstaander
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Project #2: Vloerstaander
hsmeets schreef:Met een moker krijg ik jou er wel doorheen gemeptds23man schreef:Is dat mangat groot genoeg voor een Conehead?
Re: Project #2: Vloerstaander
Zo, gisteren nog even aan de kasten gewerkt en de "to do list" voor ze naar de spuiter kunnen is gekrompen tot drie items: demping aanbrengen, de voor en achterwanden lijmen en als laatste nog eens alle hoeken en randen nalopen zodat het straks ook stark in de lak zit.
Omdat het klankbord zwart wordt en door de 25cm woofer best wel breed oogt kies ik er voor om de rest van de kast lichtgrijs te laten spuiten. De lichtere rand rondom het klankbord maakt de frontale aanblik mijn inziens slanker.
Omdat het klankbord zwart wordt en door de 25cm woofer best wel breed oogt kies ik er voor om de rest van de kast lichtgrijs te laten spuiten. De lichtere rand rondom het klankbord maakt de frontale aanblik mijn inziens slanker.
Re: Project #2: Vloerstaander
Mooi, hou er wel rekening mee dat als je nog gaat plamuren deze plamuur na het uitharden nog nakrimpt. Dit kan een behoorlijke tijd duren zelfs.
Gr. Mischa
Gr. Mischa
Re: Project #2: Vloerstaander
Zo, mijzelf weer eens moed inpraten om de kasten verder af te maken. Was even stil gevallen, aandacht/energie op andere zaken gericht gehad.
Komend weekend moet het er dan toch maar eens van komen dat ik de voor- en achterwanden ga lijmen, de hiervoor geleende sergeanten staan al sinds vorige week naast de kasten.
Zo, deze belofte is nu openbaar, dus nu ook waarmaken
Komend weekend moet het er dan toch maar eens van komen dat ik de voor- en achterwanden ga lijmen, de hiervoor geleende sergeanten staan al sinds vorige week naast de kasten.
Zo, deze belofte is nu openbaar, dus nu ook waarmaken
Re: Project #2: Vloerstaander
Af en toe een knutselpauze kan geen kwaad hoor.
Als je tegen je zin moet gaan verder bouwen aan de speakers gaat het eindresultaat ook tegenvallen. Je let dan veel minder op details en afwerking.
Als je tegen je zin moet gaan verder bouwen aan de speakers gaat het eindresultaat ook tegenvallen. Je let dan veel minder op details en afwerking.
Re: Project #2: Vloerstaander
Mijn projecten blijven tegen het einde aan vaak een tijdje liggen; gewoonlijk als de zaak in de primer staat. De druk om het resultaat te horen is dan weg. Als het goed klinkt is het wel prettig om er een tijd naar te luisteren. De afwerking stel ik dat even uit. Dat is niet slecht; vooral bij verfklussen moet de voorbewerking perfect zijn. Dat lukt alleen als je er volledig gemotiveerd en in de beste omstandigheden aan kan werken.
Re: Project #2: Vloerstaander
Oei Oei Oei.....
ik heb afgelopen dagen naar de gesloten woofer zitten luisteren (http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=17689) en dat geeft te denken.......
....misschien deze 3 weg toch geen bassreflex maken maar een gesloten kast en de bass een beetje boosten? Met de DSP kan het en de UCD180 heeft genoeg headroom om het te doen.
Simulatie technisch kan ik dan met een boost van 6dB de 30Hz op -3dB raken en dus met een beetje room-gain nog iets meer.....dan wel met een 2de woofer zodat de conusuitslag niet al uit de klauwen loopt bij een gemiddeld volume. Onder de 25Hz dan sterk filteren.
De kasten bouw is zodanig dat ik dit zonder veel extra kosten kan doen (afgezien van de 2 woofers bijkopen).
Doen?
ik heb afgelopen dagen naar de gesloten woofer zitten luisteren (http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=17689) en dat geeft te denken.......
....misschien deze 3 weg toch geen bassreflex maken maar een gesloten kast en de bass een beetje boosten? Met de DSP kan het en de UCD180 heeft genoeg headroom om het te doen.
Simulatie technisch kan ik dan met een boost van 6dB de 30Hz op -3dB raken en dus met een beetje room-gain nog iets meer.....dan wel met een 2de woofer zodat de conusuitslag niet al uit de klauwen loopt bij een gemiddeld volume. Onder de 25Hz dan sterk filteren.
De kasten bouw is zodanig dat ik dit zonder veel extra kosten kan doen (afgezien van de 2 woofers bijkopen).
Doen?
Re: Project #2: Vloerstaander
Ik zou het zeker doen.hsmeets schreef:Oei Oei Oei.....![]()
ik heb afgelopen dagen naar de gesloten woofer zitten luisteren (http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=17689) en dat geeft te denken.......
....misschien deze 3 weg toch geen bassreflex maken maar een gesloten kast en de bass een beetje boosten? Met de DSP kan het en de UCD180 heeft genoeg headroom om het te doen.
Simulatie technisch kan ik dan met een boost van 6dB de 30Hz op -3dB raken en dus met een beetje room-gain nog iets meer.....dan wel met een 2de woofer zodat de conusuitslag niet al uit de klauwen loopt bij een gemiddeld volume. Onder de 25Hz dan sterk filteren.
De kasten bouw is zodanig dat ik dit zonder veel extra kosten kan doen (afgezien van de 2 woofers bijkopen).
Doen?
In plaats van zomaar een beetje boost zou ik een Linkwitz transform (asymmetrische shelf) gebruiken. Wat voor afstemming (fs,Q) kom je op uit met twee woofers?
Subsonic filters zou ik achterwege laten, daar wordt het laag niet mooier van.
Gerrit
Re: Project #2: Vloerstaander
Zonder verdere correcties doen de 2 woofers in de 60Ltr (netto):
f3 = 46Hz
Q = 0,76
f3 = 46Hz
Q = 0,76
Re: Project #2: Vloerstaander
Dat zijn op zich al mooie waarden en een prima uitgangspunt. Ik zou om te beginnen een LT (in Hypex filter asymmetric low shelf) met zero frequency = 46Hz, zero Q = 0.76 en pole frequency = 35Hz , pole Q = 0.5. Met een Q van 0.5 heb je optimale impuls respons. Afhankelijk van hoe de woofers uitslaan kun je dan de frequentie en of de Q aanpassen. Het mooie van de LT is dat het laag op de ruimte kan worden afgestemd zodat luidspreker en roomgain mooi in elkaar overlopen. Da's dan een kwestie van uitproberen van verschillende settings en luisteren/meten.hsmeets schreef:Zonder verdere correcties doen de 2 woofers in de 60Ltr (netto):
f3 = 46Hz
Q = 0,76
Gerrit
Re: Project #2: Vloerstaander
Ja, is vooral luisteren wat in mijn oren het prettigst klinkt en mechanisch de woofers niet over de kling jaagt, een "normale" .707 afstemming of .5 of anders.Gerrit schreef:Dat zijn op zich al mooie waarden en een prima uitgangspunt. Ik zou om te beginnen een LT (in Hypex filter asymmetric low shelf) met zero frequency = 46Hz, zero Q = 0.76 en pole frequency = 35Hz , pole Q = 0.5. Met een Q van 0.5 heb je optimale impuls respons. Afhankelijk van hoe de woofers uitslaan kun je dan de frequentie en of de Q aanpassen. Het mooie van de LT is dat het laag op de ruimte kan worden afgestemd zodat luidspreker en roomgain mooi in elkaar overlopen. Da's dan een kwestie van uitproberen van verschillende settings en luisteren/meten.hsmeets schreef:Zonder verdere correcties doen de 2 woofers in de 60Ltr (netto):
f3 = 46Hz
Q = 0,76
Gerrit
Ech greut Mestreech.
Re: Project #2: Vloerstaander
Na luister-, denk-, reken-, simulatie-, controle werk van de afgelopen dagen is de kogel wel door de kerk: het worden gesloten kasten.
Een 2de woofer per kast is wellicht niet echt nodig maar het geeft zoveel marge dat het wel een verstandige keuze is. Kost wat maar dan heb je ook wat.
Dan gaat het er ongeveer zo uitzien:
Zit wel nog na te denken over de voordelen/nadelen van of 1 gezamelijke ruimte (60ltr) of 2 gescheiden ruimtes (2x 30Ltr) voor beide woofers.
Voordeel is dat door de kleine afmetingen de staande golven pas bij een hogere frequentie ontstaan en ruim buiten het weergave bereik van de woofer vallen. Een nadeel van een massieve plaat tussen beide woofers zal wellicht meer reflecties opleveren die op de conus terug komen.
Een 2de woofer per kast is wellicht niet echt nodig maar het geeft zoveel marge dat het wel een verstandige keuze is. Kost wat maar dan heb je ook wat.
Dan gaat het er ongeveer zo uitzien:
Zit wel nog na te denken over de voordelen/nadelen van of 1 gezamelijke ruimte (60ltr) of 2 gescheiden ruimtes (2x 30Ltr) voor beide woofers.
Voordeel is dat door de kleine afmetingen de staande golven pas bij een hogere frequentie ontstaan en ruim buiten het weergave bereik van de woofer vallen. Een nadeel van een massieve plaat tussen beide woofers zal wellicht meer reflecties opleveren die op de conus terug komen.
Laatst gewijzigd door hsmeets op wo 11 jun 2014, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Project #2: Vloerstaander
Is het niet mogelijk om de plaat diagonaal te plaatsen om reflecties te verminderen?
Erg mooi trouwens
Erg mooi trouwens
Re: Project #2: Vloerstaander
Gaaf ontwerp. Even los van het geluid vind ik 'm met dubbele woofer ook gewoon mooier dan met 1. Ook mooier dan met een BR-pijp overigens.
Re: Project #2: Vloerstaander
Ik bedenk mij dat het 1 kamer van 60ltr zal moeten zijn: tussen de twee korven zit aan de voorkant wel 4,5cm maar aan de achterkant heb ik ruimere gaten gemaakt dan de korf diameter (klankbord bestaat uit 3 platen) om de woofer te laten ademen en als ik die ruimte voor de tweede woofer maak zal dat in elkaar overlopen. Dan zou met veel gepiel het schot tussen beiden woofers in die ruimte moeten vallen om het lucht dicht te krijgen.
Nu ik dat schrijf.....wat zouden de verschillen zijn qua gedrag tussen:
Als beide woofers hetzelfde signaal krijgen:
2 woofers die 60 ltr delen
2 woofers elk in 30ltr helemaal gescheiden
2 woofers in een eigen ruimte, elk 30ltr maar niet lucht dicht maar met een bepaald % 'lekkage'
Eigenlijk moet er geen verschil zijn toch?
Nu ik dat schrijf.....wat zouden de verschillen zijn qua gedrag tussen:
Als beide woofers hetzelfde signaal krijgen:
2 woofers die 60 ltr delen
2 woofers elk in 30ltr helemaal gescheiden
2 woofers in een eigen ruimte, elk 30ltr maar niet lucht dicht maar met een bepaald % 'lekkage'
Eigenlijk moet er geen verschil zijn toch?
Re: Project #2: Vloerstaander
Volgens mij is er geen verschil. Op 1 of andere manier heb ik zelfs eerder het gevoel dat ze beiden in 1 volume beter zullen presteren dan ieder in zijn eigen kamertje.
Zou het kunnen dat de minimale verschillen zich op die manier wat uitmiddelen?
Zou het kunnen dat de minimale verschillen zich op die manier wat uitmiddelen?
Re: Project #2: Vloerstaander
Zo, ondanks stromende zweet en hitte buiten een hulpstukje gemaakt om de gaten voor de 2 woofer in te frezen. Daar waar het centerpunt van de cirkelgeleider moet komen zat al het gat van de br poort en dat dat was ietsiepietse te ruim voor de 6mm pen.....te heet om te gaan frezen...dat die ik morgenvroeg wel....dan zijn gelijk ook de buren wakker....
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Project #2: Vloerstaander
Aangezien twee woofers (zelfde type en merk) nooit 100% matchen, lijkt mij aparte kamers verstandig.
Dit heb ik hier meermaals gelezen op het forum.
Dit heb ik hier meermaals gelezen op het forum.
