Bouw van complete installatie ~ Part 1:De voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Hoe heb je die afwijkende vorm geregeld ? Ik dacht dat je alleen rechthoekige panelen kon laten frezen ?
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Hoe heb je die afwijkende vorm geregeld ? Ik dacht dat je alleen rechthoekige panelen kon laten frezen ?
Met een beetje fantasie kan alles bij Schaeffer.
Bijlagen
schaeffer.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Inderdaad, met een beetje fantasie kom je een heel eind. Overigens had ik nog niet gelezen dat het kon. Ik ging ervan uit dat het goed zou komen of anders een telefoontje uit Duitsland zou ontvangen. Gelukkig werd het optie 1. Let wel goed op want ze voeren het helemaal uit zoals jij het getekend hebt, er word daar verder niet nagedacht. Dus als je de 2 stukken niet helemaal perfect laat aansluiten hier zal het dat uiteindelijk ook niet zijn. Lijkt me vanzelfsprekend maar je hebt ze er tussen zitten... ](*,)
Bijlagen
Backplate.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik heb nog even een vraag over het rc filter wat geplaatst zou moeten worden aan de ingangen.
Hier even het verhaal van Elektuur:
Nadat dit apparaat in het Elektuurlab in gebruik was genomen, ontdekten we bij verder knutselen dat het gunstig is om aan de ingangen kleine RC-filters in te bouwen, die hoogfrequente storingen buiten de deur houden. Een serieweerstand van 100 Ω in de uitgangsleidingen komt de stabiliteit van de PGA2311 ten goede. Zoals te zien is in figuur 7 worden deze onderdelen rechtstreeks op de in- en uitgangsbussen gemonteerd. Eventueel kunnen ze zelfs in de kabel gemonteerd worden, zodat ook dit deel van de schakeling van de afscherming van de kabel kan profiteren.

En met dit bijbehorend plaatje (zie bijlage).

Is dit echt nuttig? Ga ik het verschil horen? En moet dit echt aan alle ingangen of kan het ook aan de ingang van de hoofdprint? Dat is nog dichter bij het audiodeel en het hoeft maar 2x ipv 16x.
Bijlagen
RC-Filter.jpg
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

ik heb ze in elk geval geplaatst (100 ohm in de uitgang van de PGA, en aan elke ingang een RC filternetwerkje). Zo'n grote kost in het nu ook weer niet :wink: .
Wel stel ik me ook de vraag of het aan élke ingang moet, en je dit niet direct één maal op de ingang van de PGA kan zetten.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Goed nieuws alom!
Niet alleen is de kast grotendeels klaar (frontje komt er aan) maar ik heb vandaag van onze medeDIYer Xbake de chips ontvangen. En wat denk je? Gewoon werken!!!

Heel erg bedankt Xbake voor het programmeren en het doneren van de PGA!!

1 klein puntje nu. Op het display werkt de 2de regel maar half. Er moet bijv staan:
Input 1
L: -60.0 db R: -60db

Maar er staat:
Input 1
R: -60db

Het display zelf is niet defect.
Bijlagen
100_0573 (Large).JPG
100_0570 (Large).JPG
100_0569 (Large).JPG
100_0568 (Large).JPG
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

graag gedaan :wink:

hm, wel raar van dat display...
werken alle andere functies correct ?
Ik heb hier het probleem niet .. :?:

mooi resultaat wel, speciale behuizing :P
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ja de rest werkt goed. Heb er nog geen audiosignaal op aangesloten maar dat lijkt me niet het probleem.

Ook bij het opstarten is het al:
Bijlagen
100_0575 (Large).JPG
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

mocht er een fout in de programmatie geslopen zijn zou je in elk geval weinig tot niets op het display zien (of allemaal onleesbare dingen), dus daar zit de fout volgens mij niet.

Wat wel kan is dat het display niet combatibel is met de geschreven software door elektor. Een voorbeeld hiervan kan de timing zijn waarbij dingen naar het display geschreven worden...

Al eens geprobeerd met een ander (gewoon/ niet VFD) 16x2 display ?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

En zo langzaam aan word het net een echt apparaat. \:D/
Frontje zit erop. Nu alleen nog het donkere halve maan glas voor het display.
Bijlagen
100_0620 (Large).JPG
100_0619 (Large).JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Zeer gaaf. Wel enigszins in lijn met wat ik voor ogen heb, alleen geen metalen front.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

heel mooi apparaat geworden, complimenten.

Die regel op het display: dat kan soms ook komen door de manier waarop de software die tweede regel aanspreekt. Soms zitten daar kleine verschillen in tussen displays. Een tweede regel wordt soms aangesproken door op een bepaald karakternummer te beginnen Kijk daar eens naar.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ga ik ook doen. Ik heb nog een 2de VFD en een LCD. Deze ga ik beide nog uitproberen maar ik ben door mijn pinnetjes heen dus moet ze even bijbestellen. Word vervolgd.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

wauw !! die frontjes uit duitsland laten hem er echt profi uit zien ! Chapeu !
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Bericht door AatV »

Ziet er erg fraai uit. 8) Hoewel toch anders, doet me het een beetje denken aan de eveneens erg geslaagde JungSon "Magic Boat" CD-speler.

groeten,
AatV
Bijlagen
Magic Boat.jpg
Laatst gewijzigd door AatV op di 12 mei 2009, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

De inspiratie komt van de Linn Klimax DS... ;)
Bijlagen
f9254086-.jpg
40644834-.jpg
Erik
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 31 mei 2009, 14:06

Bericht door Erik »

Ziet er goed uit, heb zelf de knoop ook maar doorgehakt en ben begonnen met de printplaatjes te maken.
Heb je al een indruk van de geluidskwaliteit, ben er erg benieuwd naar.
Bijlagen
printplaten.JPG
Erik
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 31 mei 2009, 14:06

Bericht door Erik »

Hier een update, morgen gaat de stroom er op.
Bijlagen
printplaten 2.JPG
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Zo jij bent snel!
Ziet er goed uit. Ben benieuwd hoe het gaat.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Erg netjes allebei! :D

Het display: kan een software fout zijn. Kan ook een hardware fout zijn, dat de signalen niet goed overkomen (storing of te lange kabels bijvoorbeeld). Het mooiste is als je even de datalijnen met een scope bekijkt, maar die zal je niet hebben waarschijnlijk (misschien de moeite waard om een goedkope 2de handse aan te schaffen, zal je nog van pas komen als je meer van dit soort dingen gaat maken). Ik denk niet dat het display defect is.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

de datalijnen op een scoop bekijken is vrij nutteloos :lol:
Je hebt een logic analyser nodig om logische signalen op een deftige manier te bekijken ;).

@ erik

Het doet mij deugd dat er plots zoveel audio links worden gebouwd :twisted: . Heel mooi resultaat ook !
De luistertests zullen je niet tegenvallen :P

Ik ben momenteel nog steeds (help waar kan ik tijd kopen ?) bezig aan mijn geïntegreerde versterker (audio link + P3A van rod elliot).
ik maak binnenkort wel terug is wat foto's, het is bijna af :).
Ik heb ervoor gekozen de ledjes van de relaisprint naar voor te brengen door plexi buisjes (gekocht bij conrad) om zo rond de keuzedraaiknop de ledjes te laten oplichten. In mijn hoofd is het al een zeer mooi resultaat, nu nog in de praktijk :P ..
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

xbake schreef:
Ik heb ervoor gekozen de ledjes van de relaisprint naar voor te brengen door plexi buisjes (gekocht bij conrad) om zo rond de keuzedraaiknop de ledjes te laten oplichten. In mijn hoofd is het al een zeer mooi resultaat, nu nog in de praktijk :P ..
Zeer mooi idee. Heb je trouwens al eens geprobeerd om een full-compatible HD44780 LCD display aan te sluiten om te kijken of dat wel optimaal werkt?

Groeten,
Mischa
Erik
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 31 mei 2009, 14:06

Bericht door Erik »

Test-case,
Uit de oudijzer container op het werk had ik een tijd geleden wat regelkasten gehaald en gesloopt.
Eén van deze kastjes komt nu mooi van pas om de voorversterker in te bouwen en te testen.
Een stuk koperplaat had ik ook nog en deze is ideaal om de voorversterker van de voeding af te schermen.
Het was toch nog behoorlijk wat werk en daarom gaat morgen de rest van de bekabeling erin.

@ xbake

Ik zocht wat info over de voorversterker en kwam dit forum tegen, erg intressant
wat er allemaal gebouwd wordt en werkt ook nog eens motiverend.
Ik zal proberen om zoveel mogelijk van mijn creaties erop te zetten.
Bijlagen
kast3.JPG
kast2.JPG
kast1.JPG
kast4.JPG
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

xbake schreef:
de datalijnen op een scoop bekijken is vrij nutteloos :lol:
Je hebt een logic analyser nodig om logische signalen op een deftige manier te bekijken ;).
Mee eens! Voor digitaal werk is dat wel het allermooist idd en met een scope is knoeiwerk, maar wil soms wel om de golfvorm te bekijken op storingen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Erik schreef:
Uit de oudijzer container op het werk had ik een tijd geleden wat regelkasten gehaald en gesloopt.
Gelukkig! Ik ben dus niet de enige recyclemaniac.... :wink:
Plaats reactie