Bouw van complete installatie ~ Part 1:De voorversterker
Moderator: Beheerdersteam
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Inderdaad, met een beetje fantasie kom je een heel eind. Overigens had ik nog niet gelezen dat het kon. Ik ging ervan uit dat het goed zou komen of anders een telefoontje uit Duitsland zou ontvangen. Gelukkig werd het optie 1. Let wel goed op want ze voeren het helemaal uit zoals jij het getekend hebt, er word daar verder niet nagedacht. Dus als je de 2 stukken niet helemaal perfect laat aansluiten hier zal het dat uiteindelijk ook niet zijn. Lijkt me vanzelfsprekend maar je hebt ze er tussen zitten... ](./images/smilies/eusa_wall.gif)
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Ik heb nog even een vraag over het rc filter wat geplaatst zou moeten worden aan de ingangen.
Hier even het verhaal van Elektuur:
Nadat dit apparaat in het Elektuurlab in gebruik was genomen, ontdekten we bij verder knutselen dat het gunstig is om aan de ingangen kleine RC-filters in te bouwen, die hoogfrequente storingen buiten de deur houden. Een serieweerstand van 100 Ω in de uitgangsleidingen komt de stabiliteit van de PGA2311 ten goede. Zoals te zien is in figuur 7 worden deze onderdelen rechtstreeks op de in- en uitgangsbussen gemonteerd. Eventueel kunnen ze zelfs in de kabel gemonteerd worden, zodat ook dit deel van de schakeling van de afscherming van de kabel kan profiteren.
En met dit bijbehorend plaatje (zie bijlage).
Is dit echt nuttig? Ga ik het verschil horen? En moet dit echt aan alle ingangen of kan het ook aan de ingang van de hoofdprint? Dat is nog dichter bij het audiodeel en het hoeft maar 2x ipv 16x.
Hier even het verhaal van Elektuur:
Nadat dit apparaat in het Elektuurlab in gebruik was genomen, ontdekten we bij verder knutselen dat het gunstig is om aan de ingangen kleine RC-filters in te bouwen, die hoogfrequente storingen buiten de deur houden. Een serieweerstand van 100 Ω in de uitgangsleidingen komt de stabiliteit van de PGA2311 ten goede. Zoals te zien is in figuur 7 worden deze onderdelen rechtstreeks op de in- en uitgangsbussen gemonteerd. Eventueel kunnen ze zelfs in de kabel gemonteerd worden, zodat ook dit deel van de schakeling van de afscherming van de kabel kan profiteren.
En met dit bijbehorend plaatje (zie bijlage).
Is dit echt nuttig? Ga ik het verschil horen? En moet dit echt aan alle ingangen of kan het ook aan de ingang van de hoofdprint? Dat is nog dichter bij het audiodeel en het hoeft maar 2x ipv 16x.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Goed nieuws alom!
Niet alleen is de kast grotendeels klaar (frontje komt er aan) maar ik heb vandaag van onze medeDIYer Xbake de chips ontvangen. En wat denk je? Gewoon werken!!!
Heel erg bedankt Xbake voor het programmeren en het doneren van de PGA!!
1 klein puntje nu. Op het display werkt de 2de regel maar half. Er moet bijv staan:
Input 1
L: -60.0 db R: -60db
Maar er staat:
Input 1
R: -60db
Het display zelf is niet defect.
Niet alleen is de kast grotendeels klaar (frontje komt er aan) maar ik heb vandaag van onze medeDIYer Xbake de chips ontvangen. En wat denk je? Gewoon werken!!!
Heel erg bedankt Xbake voor het programmeren en het doneren van de PGA!!
1 klein puntje nu. Op het display werkt de 2de regel maar half. Er moet bijv staan:
Input 1
L: -60.0 db R: -60db
Maar er staat:
Input 1
R: -60db
Het display zelf is niet defect.
mocht er een fout in de programmatie geslopen zijn zou je in elk geval weinig tot niets op het display zien (of allemaal onleesbare dingen), dus daar zit de fout volgens mij niet.
Wat wel kan is dat het display niet combatibel is met de geschreven software door elektor. Een voorbeeld hiervan kan de timing zijn waarbij dingen naar het display geschreven worden...
Al eens geprobeerd met een ander (gewoon/ niet VFD) 16x2 display ?
Wat wel kan is dat het display niet combatibel is met de geschreven software door elektor. Een voorbeeld hiervan kan de timing zijn waarbij dingen naar het display geschreven worden...
Al eens geprobeerd met een ander (gewoon/ niet VFD) 16x2 display ?
heel mooi apparaat geworden, complimenten.
Die regel op het display: dat kan soms ook komen door de manier waarop de software die tweede regel aanspreekt. Soms zitten daar kleine verschillen in tussen displays. Een tweede regel wordt soms aangesproken door op een bepaald karakternummer te beginnen Kijk daar eens naar.
Die regel op het display: dat kan soms ook komen door de manier waarop de software die tweede regel aanspreekt. Soms zitten daar kleine verschillen in tussen displays. Een tweede regel wordt soms aangesproken door op een bepaald karakternummer te beginnen Kijk daar eens naar.
Erg netjes allebei!
Het display: kan een software fout zijn. Kan ook een hardware fout zijn, dat de signalen niet goed overkomen (storing of te lange kabels bijvoorbeeld). Het mooiste is als je even de datalijnen met een scope bekijkt, maar die zal je niet hebben waarschijnlijk (misschien de moeite waard om een goedkope 2de handse aan te schaffen, zal je nog van pas komen als je meer van dit soort dingen gaat maken). Ik denk niet dat het display defect is.
Het display: kan een software fout zijn. Kan ook een hardware fout zijn, dat de signalen niet goed overkomen (storing of te lange kabels bijvoorbeeld). Het mooiste is als je even de datalijnen met een scope bekijkt, maar die zal je niet hebben waarschijnlijk (misschien de moeite waard om een goedkope 2de handse aan te schaffen, zal je nog van pas komen als je meer van dit soort dingen gaat maken). Ik denk niet dat het display defect is.
de datalijnen op een scoop bekijken is vrij nutteloos
Je hebt een logic analyser nodig om logische signalen op een deftige manier te bekijken
.
@ erik
Het doet mij deugd dat er plots zoveel audio links worden gebouwd
. Heel mooi resultaat ook !
De luistertests zullen je niet tegenvallen
Ik ben momenteel nog steeds (help waar kan ik tijd kopen ?) bezig aan mijn geïntegreerde versterker (audio link + P3A van rod elliot).
ik maak binnenkort wel terug is wat foto's, het is bijna af
.
Ik heb ervoor gekozen de ledjes van de relaisprint naar voor te brengen door plexi buisjes (gekocht bij conrad) om zo rond de keuzedraaiknop de ledjes te laten oplichten. In mijn hoofd is het al een zeer mooi resultaat, nu nog in de praktijk
..
Je hebt een logic analyser nodig om logische signalen op een deftige manier te bekijken
@ erik
Het doet mij deugd dat er plots zoveel audio links worden gebouwd
De luistertests zullen je niet tegenvallen
Ik ben momenteel nog steeds (help waar kan ik tijd kopen ?) bezig aan mijn geïntegreerde versterker (audio link + P3A van rod elliot).
ik maak binnenkort wel terug is wat foto's, het is bijna af
Ik heb ervoor gekozen de ledjes van de relaisprint naar voor te brengen door plexi buisjes (gekocht bij conrad) om zo rond de keuzedraaiknop de ledjes te laten oplichten. In mijn hoofd is het al een zeer mooi resultaat, nu nog in de praktijk
Zeer mooi idee. Heb je trouwens al eens geprobeerd om een full-compatible HD44780 LCD display aan te sluiten om te kijken of dat wel optimaal werkt?xbake schreef:Ik heb ervoor gekozen de ledjes van de relaisprint naar voor te brengen door plexi buisjes (gekocht bij conrad) om zo rond de keuzedraaiknop de ledjes te laten oplichten. In mijn hoofd is het al een zeer mooi resultaat, nu nog in de praktijk..
Groeten,
Mischa
Test-case,
Uit de oudijzer container op het werk had ik een tijd geleden wat regelkasten gehaald en gesloopt.
Eén van deze kastjes komt nu mooi van pas om de voorversterker in te bouwen en te testen.
Een stuk koperplaat had ik ook nog en deze is ideaal om de voorversterker van de voeding af te schermen.
Het was toch nog behoorlijk wat werk en daarom gaat morgen de rest van de bekabeling erin.
@ xbake
Ik zocht wat info over de voorversterker en kwam dit forum tegen, erg intressant
wat er allemaal gebouwd wordt en werkt ook nog eens motiverend.
Ik zal proberen om zoveel mogelijk van mijn creaties erop te zetten.
Uit de oudijzer container op het werk had ik een tijd geleden wat regelkasten gehaald en gesloopt.
Eén van deze kastjes komt nu mooi van pas om de voorversterker in te bouwen en te testen.
Een stuk koperplaat had ik ook nog en deze is ideaal om de voorversterker van de voeding af te schermen.
Het was toch nog behoorlijk wat werk en daarom gaat morgen de rest van de bekabeling erin.
@ xbake
Ik zocht wat info over de voorversterker en kwam dit forum tegen, erg intressant
wat er allemaal gebouwd wordt en werkt ook nog eens motiverend.
Ik zal proberen om zoveel mogelijk van mijn creaties erop te zetten.
Mee eens! Voor digitaal werk is dat wel het allermooist idd en met een scope is knoeiwerk, maar wil soms wel om de golfvorm te bekijken op storingen.xbake schreef:de datalijnen op een scoop bekijken is vrij nutteloos![]()
Je hebt een logic analyser nodig om logische signalen op een deftige manier te bekijken.
