Onverwoestbaar is ook die multimeter die daar ligt he
Nog een ExtremA
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nog een ExtremA
Bruut! Een beest van een versterker, ben benieuwd naar je luisterervaring, heb een tijdje een Aleph30 in de kamer gehad, erg fijne versterker.
Onverwoestbaar is ook die multimeter die daar ligt he
heb er precies zo 1 misschien al wel 25 jaar, wordt nog steeds gebruikt.
Onverwoestbaar is ook die multimeter die daar ligt he
Re: Nog een ExtremA
Dat ziet er super uit
Mooi die kousen om de kabels, daar heb ik ook mee lopen stoeien. Ik vond het best lastig deze mooi strak om de kabels te krijgen en heb ze uiteindelijk weer weggehaald.
Re: Nog een ExtremA
Hebben die sokken nou ook nog een bepaalde (elektromagnetische) isolerende werking ?
Ik weet niet van wat voor materiaal ze gemaakt zijn ? koolstof, of kunstof ?
Ik heb in mijn in aanbouw zijnde Aleph een paar stugge voedingskabels die zich niet lekker laten twisten.
Zo'n sokje erover zou geen gek idee zijn.
Ik weet niet van wat voor materiaal ze gemaakt zijn ? koolstof, of kunstof ?
Ik heb in mijn in aanbouw zijnde Aleph een paar stugge voedingskabels die zich niet lekker laten twisten.
Zo'n sokje erover zou geen gek idee zijn.
Re: Nog een ExtremA
KrimpkousIk vond het best lastig deze mooi strak om de kabels te krijgen en heb ze uiteindelijk weer weggehaald.
Afscherming hoef je daar voor zover ik weet niet van te verwachten.Wel schijnt er een antistatische soort te bestaan,vermoedelijk kunststof met hoog koolstofgehalte,maar nooit gebruikt.
Anne
Re: Nog een ExtremA
ray5150 schreef:Hebben die sokken nou ook nog een bepaalde (elektromagnetische) isolerende werking ?
Ik weet niet van wat voor materiaal ze gemaakt zijn ? koolstof, of kunstof ?
Ik heb in mijn in aanbouw zijnde Aleph een paar stugge voedingskabels die zich niet lekker laten twisten.
Zo'n sokje erover zou geen gek idee zijn.
Ik heb net op de site even 3 meter besteld.
Aangezien ik last had/heb van brom heb ik die flexo conductive besteld
- scanspeakman
- Berichten: 423
- Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43
Re: Nog een ExtremA
..........en hij werkt! Sinds eergisteren komt er geluid, zeker maar gerust muziek, uit. Voedingen afzonderlijk getest en nagemeten. Waarden klopten keurig; 25v voor de hoofdvoeding en 30v voor de voortrap. Weerstanden in de voedingslijnen gezet en voorzichtig de versterkprinten één voor één aangesloten en getest. Leek ook allemaal goed te gaan. Soms bij te snel na elkaar uit en weer aanzetten lijkt de versterker een "vastloper" te hebben; in ieder geval gaan niet alle vier de leds aan. Nadat de weerstanden uit de voedingslijnen waren gehaald was dat (zo leek het althans) weer opgelost. Keer na keer startte de versterker prima. Even laten draaien en offset afgeregeld. Fluitje van een cent, voor zover je daar in een kast van kan spreken met 0,0 manouvreer-ruimte voor je schroevendraaier door de grote trafo's.
Daarna de Buffalo DAC aangesloten aangezien dat de enige gebalanceerde bron is die ik heb en......geluid! Nog wat verder getest en die "vastloper" nog 2 keer gehad. Lijkt samen te hangen met het aangesloten hebben van een bron die reeds een redelijk signaal uitstuurt. Dat lijkt de versterker niet heel fijn te vinden. Als je volume op 0 draait en de versterker aanzet.....geen problemen. Ik heb het vermoeden dat de weerstanden in de softstart-schakeling van Sander (22ohm) hier mee te maken hebben. Misschien moeten deze nog iets kleiner zijn bij de twee 650VA trafo's.
Temperatuur? Koelplaten worden ongeveer 60-65 graden ondanks de grote koelplaten. Behoorlijk aan de hoge kant. Mogelijk toch in de toekomst de emitterweerstanden veranderen om temp wat naar beneden te krijgen. Zou een beetje jammer zijn als de Sankens toch op termijn naar de eeuwige transistorvelden afreizen door de warmte (waarbij ze dan waarschijnlijk voor het gemak ook even mijn speakers meenemen....).
Nog wel in de test fase dus heb ik de scanspeak reference plussen er nog niet op aangesloten. Op dit moment hangen er een paar prachtige Jamo's uit de jaren 80 aan waarvan één denk ik zelfs half opgeblazen is, danwel dat één van de foamranden vergaan is. Er zit in ieder geval een gaatje in. Maar prima om te testen dus. Hopelijk binnenkort echt met de scanspeaks spelen!
Scanspeakman
Daarna de Buffalo DAC aangesloten aangezien dat de enige gebalanceerde bron is die ik heb en......geluid! Nog wat verder getest en die "vastloper" nog 2 keer gehad. Lijkt samen te hangen met het aangesloten hebben van een bron die reeds een redelijk signaal uitstuurt. Dat lijkt de versterker niet heel fijn te vinden. Als je volume op 0 draait en de versterker aanzet.....geen problemen. Ik heb het vermoeden dat de weerstanden in de softstart-schakeling van Sander (22ohm) hier mee te maken hebben. Misschien moeten deze nog iets kleiner zijn bij de twee 650VA trafo's.
Temperatuur? Koelplaten worden ongeveer 60-65 graden ondanks de grote koelplaten. Behoorlijk aan de hoge kant. Mogelijk toch in de toekomst de emitterweerstanden veranderen om temp wat naar beneden te krijgen. Zou een beetje jammer zijn als de Sankens toch op termijn naar de eeuwige transistorvelden afreizen door de warmte (waarbij ze dan waarschijnlijk voor het gemak ook even mijn speakers meenemen....).
Nog wel in de test fase dus heb ik de scanspeak reference plussen er nog niet op aangesloten. Op dit moment hangen er een paar prachtige Jamo's uit de jaren 80 aan waarvan één denk ik zelfs half opgeblazen is, danwel dat één van de foamranden vergaan is. Er zit in ieder geval een gaatje in. Maar prima om te testen dus. Hopelijk binnenkort echt met de scanspeaks spelen!
Scanspeakman
Re: Nog een ExtremA
Voorlopig gefeliciteerd, je bent geloof ik haast de eerste die het zover heeft geschopt. 
Re: Nog een ExtremA
Gefeliciteerd met deze mijlpaal. Niets is mooier dan het eerste moment dat alles lijkt te werken en er muziek uit de speakers komt 
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Nog een ExtremA
Gefeliciteerd en respect, het blijft altijd spannend om een creatie voor het eerst aan te zetten...Ben verder wel benieuwd naar je luisterervaringen op de scans.
Re: Nog een ExtremA
prachtwerk man
nog een klein beetje de ruststroom naar beneden en gaan met die banaan
felizzz
mvg
audioot
nog een klein beetje de ruststroom naar beneden en gaan met die banaan
felizzz
mvg
audioot
Re: Nog een ExtremA
Een heel werk zo'n ding,m'n gelukwensen met de volharding
(en natuurlijk dat ie het doet
)
Als het ledje dat uit gaat één van de vier op de versterkerprint is,is er iets mis.Ze staan alle vier in serie
.
De ruststroom geeft ong. 0,7V over de emitterweerstanden.Als je er één uithaalt gaat er 0,7/1ohm=700mA af.
Er is op het schema dat ik hier heb iets mis.Hopelijk zit het op de print wel goed.
De transistor T5 staat er als een BC557,moet een BC547 zijn en omgekeerd (emitter aan de uitgang van de voeding).Bij de negatieve helft is het ook op dezelfde manier mis met T10.Moet BC557 zijn en ook omdraaien.
Anne
Als het ledje dat uit gaat één van de vier op de versterkerprint is,is er iets mis.Ze staan alle vier in serie
De ruststroom geeft ong. 0,7V over de emitterweerstanden.Als je er één uithaalt gaat er 0,7/1ohm=700mA af.
Er is op het schema dat ik hier heb iets mis.Hopelijk zit het op de print wel goed.
De transistor T5 staat er als een BC557,moet een BC547 zijn en omgekeerd (emitter aan de uitgang van de voeding).Bij de negatieve helft is het ook op dezelfde manier mis met T10.Moet BC557 zijn en ook omdraaien.
Anne
Re: Nog een ExtremA
Toch niet hoor, is goed zoals het er staat.De transistor T5 staat er als een BC557,moet een BC547 zijn en omgekeerd (emitter aan de uitgang van de voeding).Bij de negatieve helft is het ook op dezelfde manier mis met T10.Moet BC557 zijn en ook omdraaien.
Proficiat met je aanwinst !
- scanspeakman
- Berichten: 423
- Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43
Re: Nog een ExtremA
Ik kon me niet meer beheersen en heb net de versterker op mijn scanspeaks aangesloten. Tering-jantje. Die LFA50-OA van Elektuur waar ik de afgelopen 18 jaar mee heb gespeeld was al niet slecht maar met name de plaatsing, ruimtelijkheid en controle van het laag is dus een duidelijke tandje beter! Even een half uurtje zitten luisteren naar wat gevarieerde muziek (jazz modern en oud, pop, dance, film soundtracks). Zeer veel versterkers die ik heb gehoord legden het af tegen de LFA50 maar de Extrema gaat er dus duidelijk overheen. Wauw! Morgen eens wat stukjes film kijken zoal het intro van Batman: The Dark Knight. Daar zit erg veel laag dus ik ben benieuwd.
Scanspeakman
Scanspeakman
Re: Nog een ExtremA
Rudy schreef,
.
Komt doordat T2 en R8 het moeten doen met de Vbe van T5,wel erg weinig
.
Dat zette me op het verkeerde been,blijft bedenkelijk,maar als het werkt
.
Anne
Ja,je heb gelijk,stroombron over het hoofd gezienToch niet hoor, is goed zoals het er staat.
Komt doordat T2 en R8 het moeten doen met de Vbe van T5,wel erg weinig
Dat zette me op het verkeerde been,blijft bedenkelijk,maar als het werkt
Anne
- scanspeakman
- Berichten: 423
- Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43
Re: Nog een ExtremA
Ondanks veel luisterplezier was er toch één dingetje dat niet helemaal lekker zat met de extrema. Bij het aanschakelen bleef de versterker altijd eerst "hangen". Kortom; de inschakelprocedure was aanzetten, uitzetten, 10 tellen wachten en weer aanzetten. Omslachtig en een niet heel hoge WAF.
Eea geprobeerd oa. bij de inschakelvertraging zoals de kleine trafo's voor de voortrap voor de vertraging geschakeld maar hielp helaas niets. Versterker is naar mijn broertje gegaan omdat ik er zelf niet uitkwam. Inmiddels heeft hij een kleine modificatie doorgevoerd (twee diodes per voeding) waardoor de versterker nu wel elke keer vlekkeloos start. Wellicht voor andere bouwers ook handig die tegen dit probleem aanlopen.
Scanspeakman
Eea geprobeerd oa. bij de inschakelvertraging zoals de kleine trafo's voor de voortrap voor de vertraging geschakeld maar hielp helaas niets. Versterker is naar mijn broertje gegaan omdat ik er zelf niet uitkwam. Inmiddels heeft hij een kleine modificatie doorgevoerd (twee diodes per voeding) waardoor de versterker nu wel elke keer vlekkeloos start. Wellicht voor andere bouwers ook handig die tegen dit probleem aanlopen.
Scanspeakman
Re: Nog een ExtremA
Mooi dat jullie dat gevonden hebben.Ligt niet zo voor de hand,ik had 't ook niet gemerkt
.
De narigheid is idd dat die stroombronnen in omgekeerde richting een diode in doorlaatrichting zijn.De opstartspanning van de 4,7V zener komt er niet want kortgesloten via de omgekeerde stroombron naar de te voeden schakeling+elco.
Met de extra diode kan de stroom niet meer in de verkeerde richting en is de opstrartspanning er wel,bravo
.
Anne
De narigheid is idd dat die stroombronnen in omgekeerde richting een diode in doorlaatrichting zijn.De opstartspanning van de 4,7V zener komt er niet want kortgesloten via de omgekeerde stroombron naar de te voeden schakeling+elco.
Met de extra diode kan de stroom niet meer in de verkeerde richting en is de opstrartspanning er wel,bravo
Anne
