Nog een ExtremA

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nog een ExtremA

Bericht door Barry2001 »

Bruut! Een beest van een versterker, ben benieuwd naar je luisterervaring, heb een tijdje een Aleph30 in de kamer gehad, erg fijne versterker.
Onverwoestbaar is ook die multimeter die daar ligt he :D heb er precies zo 1 misschien al wel 25 jaar, wordt nog steeds gebruikt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nog een ExtremA

Bericht door hannesie »

:kwijl: :kwijl: :kwijl: nu al. :D
Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Re: Nog een ExtremA

Bericht door Okki »

Dat ziet er super uit :!: Mooi die kousen om de kabels, daar heb ik ook mee lopen stoeien. Ik vond het best lastig deze mooi strak om de kabels te krijgen en heb ze uiteindelijk weer weggehaald.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nog een ExtremA

Bericht door ray5150 »

Hebben die sokken nou ook nog een bepaalde (elektromagnetische) isolerende werking ?
Ik weet niet van wat voor materiaal ze gemaakt zijn ? koolstof, of kunstof ?
Ik heb in mijn in aanbouw zijnde Aleph een paar stugge voedingskabels die zich niet lekker laten twisten.
Zo'n sokje erover zou geen gek idee zijn.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nog een ExtremA

Bericht door Ah!buis »

Ik vond het best lastig deze mooi strak om de kabels te krijgen en heb ze uiteindelijk weer weggehaald.
Krimpkous :?:
Afscherming hoef je daar voor zover ik weet niet van te verwachten.Wel schijnt er een antistatische soort te bestaan,vermoedelijk kunststof met hoog koolstofgehalte,maar nooit gebruikt.
Anne
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Nog een ExtremA

Bericht door Bertje »

johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Nog een ExtremA

Bericht door johan283 »

ray5150 schreef:
Hebben die sokken nou ook nog een bepaalde (elektromagnetische) isolerende werking ?
Ik weet niet van wat voor materiaal ze gemaakt zijn ? koolstof, of kunstof ?
Ik heb in mijn in aanbouw zijnde Aleph een paar stugge voedingskabels die zich niet lekker laten twisten.
Zo'n sokje erover zou geen gek idee zijn.

Ik heb net op de site even 3 meter besteld.
Aangezien ik last had/heb van brom heb ik die flexo conductive besteld
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Nog een ExtremA

Bericht door scanspeakman »

..........en hij werkt! Sinds eergisteren komt er geluid, zeker maar gerust muziek, uit. Voedingen afzonderlijk getest en nagemeten. Waarden klopten keurig; 25v voor de hoofdvoeding en 30v voor de voortrap. Weerstanden in de voedingslijnen gezet en voorzichtig de versterkprinten één voor één aangesloten en getest. Leek ook allemaal goed te gaan. Soms bij te snel na elkaar uit en weer aanzetten lijkt de versterker een "vastloper" te hebben; in ieder geval gaan niet alle vier de leds aan. Nadat de weerstanden uit de voedingslijnen waren gehaald was dat (zo leek het althans) weer opgelost. Keer na keer startte de versterker prima. Even laten draaien en offset afgeregeld. Fluitje van een cent, voor zover je daar in een kast van kan spreken met 0,0 manouvreer-ruimte voor je schroevendraaier door de grote trafo's.

Daarna de Buffalo DAC aangesloten aangezien dat de enige gebalanceerde bron is die ik heb en......geluid! Nog wat verder getest en die "vastloper" nog 2 keer gehad. Lijkt samen te hangen met het aangesloten hebben van een bron die reeds een redelijk signaal uitstuurt. Dat lijkt de versterker niet heel fijn te vinden. Als je volume op 0 draait en de versterker aanzet.....geen problemen. Ik heb het vermoeden dat de weerstanden in de softstart-schakeling van Sander (22ohm) hier mee te maken hebben. Misschien moeten deze nog iets kleiner zijn bij de twee 650VA trafo's.

Temperatuur? Koelplaten worden ongeveer 60-65 graden ondanks de grote koelplaten. Behoorlijk aan de hoge kant. Mogelijk toch in de toekomst de emitterweerstanden veranderen om temp wat naar beneden te krijgen. Zou een beetje jammer zijn als de Sankens toch op termijn naar de eeuwige transistorvelden afreizen door de warmte (waarbij ze dan waarschijnlijk voor het gemak ook even mijn speakers meenemen....).

Nog wel in de test fase dus heb ik de scanspeak reference plussen er nog niet op aangesloten. Op dit moment hangen er een paar prachtige Jamo's uit de jaren 80 aan waarvan één denk ik zelfs half opgeblazen is, danwel dat één van de foamranden vergaan is. Er zit in ieder geval een gaatje in. Maar prima om te testen dus. Hopelijk binnenkort echt met de scanspeaks spelen!

Scanspeakman
Bijlagen
Geile combi!
Geile combi!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nog een ExtremA

Bericht door hannesie »

Voorlopig gefeliciteerd, je bent geloof ik haast de eerste die het zover heeft geschopt. :rock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nog een ExtremA

Bericht door ray5150 »

=D> =D> =D> :proost:
Wat een lekker gevoel is dat..als alles blijkt te werken...
Okki
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 06 feb 2012, 21:40

Re: Nog een ExtremA

Bericht door Okki »

Gefeliciteerd met deze mijlpaal. Niets is mooier dan het eerste moment dat alles lijkt te werken en er muziek uit de speakers komt :goedzo:
Mace_be
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 12:57

Re: Nog een ExtremA

Bericht door Mace_be »

Mooie versterker ! Om jaloers op te zijn !
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Nog een ExtremA

Bericht door Zweitse »

Mooi hoor, ziet er allemaal goed uit.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Nog een ExtremA

Bericht door jeroen_d »

Mooie prestatie hoor, petje af!
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Nog een ExtremA

Bericht door Bertje »

Gefeliciteerd en respect, het blijft altijd spannend om een creatie voor het eerst aan te zetten...Ben verder wel benieuwd naar je luisterervaringen op de scans.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: Nog een ExtremA

Bericht door audioot »

prachtwerk man
nog een klein beetje de ruststroom naar beneden en gaan met die banaan
felizzz
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nog een ExtremA

Bericht door Ah!buis »

Een heel werk zo'n ding,m'n gelukwensen met de volharding :goeie: (en natuurlijk dat ie het doet :D )
Als het ledje dat uit gaat één van de vier op de versterkerprint is,is er iets mis.Ze staan alle vier in serie :? .
De ruststroom geeft ong. 0,7V over de emitterweerstanden.Als je er één uithaalt gaat er 0,7/1ohm=700mA af.
Er is op het schema dat ik hier heb iets mis.Hopelijk zit het op de print wel goed.
De transistor T5 staat er als een BC557,moet een BC547 zijn en omgekeerd (emitter aan de uitgang van de voeding).Bij de negatieve helft is het ook op dezelfde manier mis met T10.Moet BC557 zijn en ook omdraaien.
Anne
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Nog een ExtremA

Bericht door Rudy »

De transistor T5 staat er als een BC557,moet een BC547 zijn en omgekeerd (emitter aan de uitgang van de voeding).Bij de negatieve helft is het ook op dezelfde manier mis met T10.Moet BC557 zijn en ook omdraaien.
Toch niet hoor, is goed zoals het er staat.

Proficiat met je aanwinst !
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Nog een ExtremA

Bericht door scanspeakman »

Ik kon me niet meer beheersen en heb net de versterker op mijn scanspeaks aangesloten. Tering-jantje. Die LFA50-OA van Elektuur waar ik de afgelopen 18 jaar mee heb gespeeld was al niet slecht maar met name de plaatsing, ruimtelijkheid en controle van het laag is dus een duidelijke tandje beter! Even een half uurtje zitten luisteren naar wat gevarieerde muziek (jazz modern en oud, pop, dance, film soundtracks). Zeer veel versterkers die ik heb gehoord legden het af tegen de LFA50 maar de Extrema gaat er dus duidelijk overheen. Wauw! Morgen eens wat stukjes film kijken zoal het intro van Batman: The Dark Knight. Daar zit erg veel laag dus ik ben benieuwd.

Scanspeakman
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nog een ExtremA

Bericht door Henkjan »

:proost: :goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nog een ExtremA

Bericht door ray5150 »

Leuk dat je zo positief bent ! ben blij voor je.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nog een ExtremA

Bericht door Ah!buis »

Rudy schreef,
Toch niet hoor, is goed zoals het er staat.
Ja,je heb gelijk,stroombron over het hoofd gezien :oops: .
Komt doordat T2 en R8 het moeten doen met de Vbe van T5,wel erg weinig :? .
Dat zette me op het verkeerde been,blijft bedenkelijk,maar als het werkt :D .
Anne
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Nog een ExtremA

Bericht door scanspeakman »

Ondanks veel luisterplezier was er toch één dingetje dat niet helemaal lekker zat met de extrema. Bij het aanschakelen bleef de versterker altijd eerst "hangen". Kortom; de inschakelprocedure was aanzetten, uitzetten, 10 tellen wachten en weer aanzetten. Omslachtig en een niet heel hoge WAF.

Eea geprobeerd oa. bij de inschakelvertraging zoals de kleine trafo's voor de voortrap voor de vertraging geschakeld maar hielp helaas niets. Versterker is naar mijn broertje gegaan omdat ik er zelf niet uitkwam. Inmiddels heeft hij een kleine modificatie doorgevoerd (twee diodes per voeding) waardoor de versterker nu wel elke keer vlekkeloos start. Wellicht voor andere bouwers ook handig die tegen dit probleem aanlopen.

Scanspeakman
Bijlagen
supply_repair_004_fixed.gif
supply_repair_005_fixed_j505.jpg
supply_repair_006_fixed_j505.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Nog een ExtremA

Bericht door Ah!buis »

Mooi dat jullie dat gevonden hebben.Ligt niet zo voor de hand,ik had 't ook niet gemerkt :oops: .
De narigheid is idd dat die stroombronnen in omgekeerde richting een diode in doorlaatrichting zijn.De opstartspanning van de 4,7V zener komt er niet want kortgesloten via de omgekeerde stroombron naar de te voeden schakeling+elco.
Met de extra diode kan de stroom niet meer in de verkeerde richting en is de opstrartspanning er wel,bravo :D .
Anne
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Nog een ExtremA

Bericht door johan283 »

chapeau, top om dit probleem te vinden...... :goeie:
Plaats reactie