Faseshift schakeling voor enkelfasige synchroonmotor Thorens

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Faseshift schakeling voor enkelfasige synchroonmotor Thorens

Bericht door Dan »

Ik ben al een tijdje op zoek naar een schakeling om een enkelfasige synchroonmotor mooi af te kunnen regelen.
Dat kan natuurlijk door een condensator te plaatsen maar het leek me leuk om daar een een aparte schakeling voor te bouwen waarmee traploos een faseverschuiving kan worden ingesteld. Zoiets als bij een subwoofer versterker. Van 0 tot 180° instelbaar lijkt me ideaal. Het mag allemaal Lo-Fi zijn omdat het niet in de signaalweg zit.

Wie kan me een beetje op weg helpen?
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Faseshift schakeling voor enkelfasige synchroonmotor Tho

Bericht door metabaron »

Interessant Dan daar ben ik ook wel in geinteresseerd.
Alhoewel ik heb er al ergens iets over gelezen ..... Waar weet ik niet meer precies.
Maar het ging erover dat je een grote weerstand erbij moest plaatsen omdat de motor voor 220volt gebouwd is. En hierdoor draaide de motor weer op een goed tempo.
En de condensator om hem 'smooth' te laten lopen.
condensator was proefondervindelijk vastgesteld.

Dennis
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Faseshift schakeling voor enkelfasige synchroonmotor Tho

Bericht door metabaron »

Check motor tuning kit bij hanze hifi.....

Dennis
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Faseshift schakeling voor enkelfasige synchroonmotor Tho

Bericht door Dan »

Dat verhaal van Hanze HiFi ken ik. Ik ben met iets anders bezig. Ik heb een schema gevonden om een frequentieregelaar te maken waarmee ik het toerental kan instellen op 22, 33 1/3, 45 en 78 toeren maar ik wil juist van die condensator af. Wat ik zoek is zoiets als dit:
Fase shifter.gif
Ik heb het idee dat dit kan werken. Ik wil de draaitafelmotor trillingsvrij maken met een instelpotmeter en ik wil proberen of de verschillende toerentallen zijn te optimaliseren met een andere instelling.
Het idee is dus dat ik traploos een faseverschuiving tussen 0° en 180° kan regelen, net als bij een subwoofer.

Zou deze schakeling kunnen werken? En welke opamps heb ik dan nodig? (de weerstanden en C's kom ik wel uit)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Faseshift schakeling voor enkelfasige synchroonmotor Tho

Bericht door Pjotr »

Over wat voor Thorens heb je het eigenlijk? De TD126 heeft zijn eigen elektronica en de andere Thorensen (zoals de TD150/160) draaien op 110V. Hoe ga je dat doen? Het zijn 2 fasen motortjes waarbij de fase onderling 90 gr. moet zijn. Bij een andere fase lopen ze gewoon niet lekker. Thorens doet dat zelf prima door 1 fase via een weerstand aan de sluiten op 230V en de andere fase via een condensator. Valt niets aan te verbeteren. Behalve dan dat je de snelheid niet kunt variëren. Maar mijn ervaring met een TD160 is dat die spat gelijk loopt met een goede snaar.

Overigens bij een fase draaiing van over de 180 gr. gaat ie achteruit lopen. Heb je daar een bedoeling mee? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Faseshift schakeling voor enkelfasige synchroonmotor Tho

Bericht door Dan »

Pjotr schreef:
Over wat voor Thorens heb je het eigenlijk? De TD126 heeft zijn eigen elektronica en de andere Thorensen (zoals de TD150/160) draaien op 110V. Hoe ga je dat doen? Het zijn 2 fasen motortjes waarbij de fase onderling 90 gr. moet zijn. Bij een andere fase lopen ze gewoon niet lekker. Thorens doet dat zelf prima door 1 fase via een weerstand aan de sluiten op 230V en de andere fase via een condensator. Valt niets aan te verbeteren. Behalve dan dat je de snelheid niet kunt variëren. Maar mijn ervaring met een TD160 is dat die spat gelijk loopt met een goede snaar.


Overigens bij een fase draaiing van over de 90 gr. gaat ie achteruit lopen. Heb je daar een bedoeling mee? :mrgreen:
De bedoeling is dat ik een motorsturing wil bouwen zoals hier beschreven:
http://www.norre.dk/TTPSU/TTPSU.html#Downloads|outline

Deze regeling is geschikt om elektronisch verschillende toerentallen te regelen (dus niet met het mechanische heveltje/poelie zoals in de TD 150/160/166)

Vervolgens wil ik geen mono versterker toepassen voor de motorsturing maar een stereo versterker en ik wil de faseverschuiving van 90° electronisch kunnen fijntunen met bovenstaande schakeling. Als dat kan tenminste.

Hmm, het kost me weer best moeite om uit te leggen wat ik nu precies bedoel.... :think:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Faseshift schakeling voor enkelfasige synchroonmotor Tho

Bericht door John P »

Ik ben op het moment bezig een draaitafelbesturing te maken met een arduino. Het is mogelijk een sinussignaal te maken met instelbare frequentie en fase via een timerroutine (via PWM en laagdoorlaatfilter). Het probleem is dat er maar drie timers zijn, en als je een voor de motor hebt, dan heb je nog een voor de servomotor (lift) en een voor de basisloop. Op zich snap ik de bruikbaarheid van dit ontwerp wel, hoewel ik niet weet of het verschil met een condensator erg groot is. Ik volg de ontwikkelingen in ieder geval op de voet
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Faseshift schakeling voor enkelfasige synchroonmotor Tho

Bericht door ray5150 »

Ik ben een paar jaar geleden al eens voor Vinculum bezig geweest met een draaitafel-motor besturing.
Heel uitgebreid, met een microcontroller en LCD-display. er is volgens mij wel een topic over.
ik heb de eagle en gerber files nog wel. zal ze wel in de layout bibliotheek zetten.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Faseshift schakeling voor enkelfasige synchroonmotor Tho

Bericht door Dan »

ray5150 schreef:
Ik ben een paar jaar geleden al eens voor Vinculum bezig geweest met een draaitafel-motor besturing.
Heel uitgebreid, met een microcontroller en LCD-display. er is volgens mij wel een topic over.
ik heb de eagle en gerber files nog wel. zal ze wel in de layout bibliotheek zetten.
Volgens mij ken ik dat topic wel, maar zat daar geen DC motor in met een terugkoppeling?

Het idee van John P is misschien een aardige, alleen is het niet een beetje omslachtig om een arduino via een omweg een sinus te laten maken? En dan komt nog de conversie naar 80V.

Ik heb vorig jaar het e.e.a. gemeten met verschillende condensatoren en een geimproviseerde trillingsopnemer. Thorens staat er juist om bekend om geen aandacht te besteden aan de keuze van de condensator. Als je mazzel hebt is hij goed, als je pech hebt dan heb je een trillende motor. Zie ook het verhaal van Hanze HiFi.

Ik wil juist een stapje verder gaan door een afstemming te vinden per toerental. Ik stel me zo voor dat als ik een ander toerental kies dat daar ook een andere waarde voor lambda bij hoort.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Faseshift schakeling voor enkelfasige synchroonmotor Tho

Bericht door Kappa7 »

Hi Dan,

Zelf ben ik al meerdere malen hier mee aan het stoeien geweest maar kom eigenlijk weer op de Valhalla uit van Linn.
Ik heb hier wel het schema gevonden.
Valhalla schematic.pdf
(99.85 KiB) 215 keer gedownload
Verder is er nog een dergelijk topic op DIY audio waar ik ook dit schema gevonden heb.
http://www.diyaudio.com/forums/analogue ... halla.html
Daar staan ook andere methodes om de sturing te maken.

Groetjes George
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Faseshift schakeling voor enkelfasige synchroonmotor Tho

Bericht door Dan »

Bedankt George, ik ga dit de komende weken eens even lekker doorspitten. Ben wel benieuwd hoe de tweede fase tot stand wordt gebracht.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Faseshift schakeling voor enkelfasige synchroonmotor Tho

Bericht door Kappa7 »

Zo te zien wordt daar C19 voor gebruikt en heb je alleen een hele goede sinus generator hier aan.
Ik zie net ook dat deze niet schakelbaar is tussen 33 en 45 toeren en is dus niet wat je zoekt.
Je hebt dan de Hercules nodig die dat wel kan.
Ik zit me alleen nog even suf te zoeken naar het schema maar kan die zo snel niet vinden.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Faseshift schakeling voor enkelfasige synchroonmotor Tho

Bericht door Kappa7 »

Deze vond ik nog wel maar is meer een ding om alleen het toerental te wijzigen.
http://www.norre.dk/TTPSU/TTPSU.html
Ook dan heb je de C nog nodig voor de fase verschuiving.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Faseshift schakeling voor enkelfasige synchroonmotor Tho

Bericht door Kappa7 »

Ik vind deze oplossing ook erg creatief.
http://www.altmann.haan.de/turntable/
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Faseshift schakeling voor enkelfasige synchroonmotor Tho

Bericht door Dan »

Grappig ja. Maar ik denk serieus dat als ik de print van Norre uitbreid met een fase controller dat ik dan klaar ben. De software zit er namelijk ook bij dus daar heb ik geen zorgen van. Enig puntje is dat ik bij de verschillende toerentallen een verschillende fase instelling nodig heb maar dat is een kwestie van een schakelaar tussen twee potmeterinstellingen. Alles via een controller laten regelen zou een utopie zijn.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Faseshift schakeling voor enkelfasige synchroonmotor Tho

Bericht door Dan »

Hier een foto van iemand die zijn Valhalla heeft omgebouwd naar 2 speed
Simpel met een extra cristal en een relay
Valhalla w xtra X.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Faseshift schakeling voor enkelfasige synchroonmotor Tho

Bericht door Pjotr »

Dan schreef:
Grappig ja. Maar ik denk serieus dat als ik de print van Norre uitbreid met een fase controller dat ik dan klaar ben. De software zit er namelijk ook bij dus daar heb ik geen zorgen van. Enig puntje is dat ik bij de verschillende toerentallen een verschillende fase instelling nodig heb maar dat is een kwestie van een schakelaar tussen twee potmeterinstellingen. Alles via een controller laten regelen zou een utopie zijn.
Mwah zo'n instelbare faseverschuiving is toch juist iets om met een microcontroller op te lossen lijkt mij? Al blijf ik grote vraagtekens zetten bij het nut daarvan.

Paar jaar terug heb ik mijn TD160 eens laten draaien op een nauwkeurige instelbare netsimulator die ik van mijn werk geleend had. Een apparaat van ovan meer dan 10K euries met een perfect instelbare meer fasen uitgang (1, 2 of 3 fasen). Noch ik noch mijn vrouw (met veel beter oortjes dan ik) kon enig verschil waarnemen tussen een super cleane 2-fase voeding en direct van het lichtnet.

Zou het niet al te ingewikkeld maken als ik jou was.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Faseshift schakeling voor enkelfasige synchroonmotor Tho

Bericht door Dan »

Pjotr schreef:
Mwah zo'n instelbare faseverschuiving is toch juist iets om met een microcontroller op te lossen lijkt mij? Al blijf ik grote vraagtekens zetten bij het nut daarvan.

Paar jaar terug heb ik mijn TD160 eens laten draaien op een nauwkeurige instelbare netsimulator die ik van mijn werk geleend had. Een apparaat van ovan meer dan 10K euries met een perfect instelbare meer fasen uitgang (1, 2 of 3 fasen). Noch ik noch mijn vrouw (met veel beter oortjes dan ik) kon enig verschil waarnemen tussen een super cleane 2-fase voeding en direct van het lichtnet.

Zou het niet al te ingewikkeld maken als ik jou was.
De schakeling van Norre is natuurlijk al behoorlijk complex vergeleken met wat het nu is; een condensator en een weerstand. Of daardoor een verbetering met een fasecontroller het geheel complexer maakt? Het enige dat je doet is een "stereo" versie maken waarvan één kanaal uit fase loopt. En ik wil van de mechanische overbrenging af, dat weet ik zeker.
Ik heb een jaartje geleden met een trillingsmeter metingen verricht aan de draaitafelmotor en juist toen ontdekt dat de motor best nogal trilt als je de fasecondensator niet juist kiest. Omdat de motor op de kast van je draaitafel zit gemonteerd meet je die trillingen terug in de arm (net zo als er een vrachtwagen door de straat rijdt trouwens) En óf je het hoort weet ik niet, maar als je zo redeneert is iedere verandering waarvan je hoopt dat er iets verbetert discutabel.

Ik heb trouwens een valhalla print liggen dus ik kan twee versies maken. Ik heb straks ook een stuk of drie Thorens draaitafels staan en in die zin is dat natuurlijk ook al vrij onzinnig. Het blijft een hobby natuurlijk :mrgreen:
Plaats reactie