luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door Walt »

Hallo Wouter,

Gaat nog steeds zéér krap worden maar ik kom nu op de volgende schatting:

- Scan Speak tweeter D2606 euro 31.17
- Woofer Scan Speak 18W4424G00 euro 53.32
- 1/2 zak BAF euro 1/2 x 2.84 = 1.42
- 1.5mH 1.0mm Jantzen luchtspoel euro 6.79
- 0.47mH 0.7mm Jantzen luchtspoel euro 2.12
- 2x Mox weerstand 2x 0.87 euro 1.74
- 6.8uF Audyn MKT euro 2.03
- 10 uF Audyn MKT euro 3.05

Totaal euro 101.64 euro.

De waardes zijn uiteraard volledig geschat, aangenomen 2e orde elektrisch met 2 weerstanden voor de tweeter. De spoel voor het laag is relatief een grote kostenpost, 1.4mm draad wordt sowieso te duur, maar 1.0mm moet nog wel kunnen lijkt me.

Helaas geen budget voor MKP condensators... Nou ja, wellicht een PWA voor de tweeter... Dan komt het op 102.87 euro per kant! :mrgreen:

Zou de aanname van 1.5mH genoeg zijn of zal het eerder 1.8mH-2.2mH worden voor zo'n kleine kast? Dan worden de kosten voor de laagspoel nog groter!

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op ma 02 jun 2014, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Dus dit is een voorstel?
Kunnen er andere voorstellen komen die dan gaan over de opzet van de luidsprekers.

Het idee wat ik had, is al niet meer mogelijk met deze opzet, en was best duidelijk anders als standaard, en mogelijk een nieuwe?/andere manier, mogelijke passief filteren en actief aansturen.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Alvast dikke complimenten voor de inzet van Wouter!!!!!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

hannesie schreef:
Dus dit is een voorstel?
Kunnen er andere voorstellen komen die dan gaan over de opzet van de luidsprekers.

Het idee wat ik had, is al niet meer mogelijk met deze opzet, en was best duidelijk anders als standaard, en mogelijk een nieuwe?/andere manier, mogelijke passief filteren en actief aansturen.
Dag Hans,

Het blijkt lastig om met alle wensen rekening te houden, sommige zijnonverenigbaar. Wanneer we met verschillende soorten aansturing gaan werken wordt het complex om vast te stellen wat onder het budget moet vallen en daarbij is ook het totaalconcept geen budget instap high end speaker, of hoe we het ook maar noemen. Er zit dan nog apparatuur aanvast.

Zelf heb ik binnen het budget ruimte gevonden voor een soort actieve Stella. De peerless sds 6,5" sideloaded actief met 1 plate amp. Een breedbander aan de voorzijde en in 1 box een plateamp die via de gewone luidsprekerkabels (high level in) aangesloten wordt. Deze plate amp stuurt de woofer in de kast aan en via een uitgang ook de woofer van de volledig passieve (slave) andere luidsprekerbox. Latere upgrade kan zijn een forsere woofer (8") en een extra plate amp. Binnen het budget is nog net mogelijk om een setje Mark Audio CHR70 te kiezen en dan 10,- euro aan filter- en dempmateriaal. Of een goedkopere breedbander natuurlijk zoals de witte Vifa tg9fd10-04
Laatst gewijzigd door wouter op di 03 jun 2014, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Tja, ik heb hier een aantal onderdelen voor een 4 kanaals amp om dan wat verder te gaan met de CheapOB, en het leek mij nu eens leuk om in plaats van DSP dan, een passief filter te gaan gebruiken, en die dan te kunnen bewerken en via Speakon 4 draads naar de luidspreker te gaan.
Voor mij een duidelijk andere benaderings-wijze die mij wel juist een leuke uitdaging leek.
En dan loop- je tegen regels aan.
Ik wil juist met een goedkope Vifa tweeter XT25 en een waveguide proberen daar een mooi geheel van te bouwen. :oops:

TL is een mogelijke optie ( heb ik nog nooit gedaan)en dan de XT vanaf een 1200Hz ongeveer.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

hannesie schreef:
Ik wil juist met een goedkope Vifa tweeter XT25 en een waveguide proberen daar een mooi geheel van te bouwen. :oops:
ik ben alvast begonnen :mrgreen:
Bijlagen
image (1).jpg
image.jpg
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Het voorstel is dus 103 euro per kant op basis van adviesprijzen? En daar vallen dan alleen drivers en filtercomponenten onder?
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

pappaleo schreef:
Het voorstel is dus 103 euro per kant op basis van adviesprijzen? En daar vallen dan alleen drivers en filtercomponenten onder?
En eventuele waveguides neem ik aan.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

FR_Aad schreef:
pappaleo schreef:
En eventuele waveguides neem ik aan.
Zelf frezen :mrgreen: :mrgreen:
metabaron

Bericht door metabaron »

Hoorn of waveguide zelf maken :goeie:
Woofer er onder :rock: dat is toch wel heel leuk.
Met 103 euri krijg je toch wel leuke dingen.....?
Het lijkt me toch wel erg leuk.
Ik denk er toch hard aan om mee te doen!!!

Maar concreter startdatum , inschrijven?

Dennis
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Ja da's een creatieve oplossing, een freesmachine kopen valt weer niet onder het budget. :lol:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

FR_Aad schreef:
Alvast dikke complimenten voor de inzet van Wouter!!!!!
Dank je! Jij bent ook al lekker bezig zie ik. Een waveguide uit je voorplaat frezen scheelt weer in het budget :rofl: Niet bevordelijk voor de 'nabouw' factor natuurlijk maar 'cost-effective'.
pappaleo schreef:
Na het lijstje van Walt te hebben gezien is het eigenlijk net te krap om zoiets echt een kans te geven. Ik kom hier nog op terug. Maar het wordt zeker geen 128,- =; Misschien kunnen we ook gewoon een punten aftrek systeem hanteren. Dan kun je dus per 10,- er een halve punt aftrekken bij de klankbeoordeling - of zoiets. Wel denk ik dat we een heel eind op weg zijn naar een wedstrijd met juist het budget als beperking dus drijvende factor om creatief te zijn en out of the box :rofl: te denken.
Konings schreef:
Een speaker nabouwen is niet zo'n probleem, ben daarin wel handig genoeg denk ik. Het zou bij mij in deze meer gaan om het leermoment met een relatief laag budget. Wanneer het mislukt en andere hier zouden dezelfde drivers gebruiken met goede resultaten dan is ombouwen zo gebeurt, dat zou een voordeel zijn.
Dat is het leuke van de wedstrijd, je kunt namelijk dezelfde units kiezen als de anderen. Kun je zelf aan de slag en als het niet lukt alsnog het filter van een ervaren ontwerper overnemen.

Met Arta zijn de meesten zelf aan de slag gegaan, daar is wel een heel topic over "Arta beginnersvragen". De rest van de hardware komt daar geloof ik ook aan bod. Zelf werk ik met ATB PC pro maar ik kan je eerder een software programma zoals Boxsim aanraden. Dan zie je beter wat je doet en hoef je niet eerst voor een vermogen aan onderdelen in huis te hebben (mijn bakken met spoeltjes, weerstanden en condenstoren was in het begin met 300,- euro aan materiaal gevuld. Inmiddels is dat gegroeid denk ik).
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Met 100 euro per kant zijn vele mooie ontwerpen te maken :goeie: , ik zit zelf al een beetje te dromen van een F.A.U.S.T. (fullrange assisted ultra subwoofer technology met duitse drivers :sure: ), het laag daarbij ingezet als TL of een waveguide + TL systeem.
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Wouter,

Het enige waar ik me klankmatig zorgen over maak is de kwaliteit van de seriespoel voor het midlaag. MKT parallel voor de woofer en eenvoudige PWA MKP voor de tweeter vind ik prima.

Eventueel voor de weerstanden 5W keramisch die zijn 0.32 euro per stuk (bij Europe Audio) i.p.v. 0.87 euro. Eventueel voor de woofer parallel een gladde elco dat is 1.69 euro bij Speakerenco t.o.v. 3.05 euro voor een MKT.

Of ben ik nog bepaalde onderdelen vergeten in mijn berekening?

Groetjes Walter
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Walt schreef:
Hallo Wouter,

Het enige waar ik me klankmatig zorgen over maak is de kwaliteit van de seriespoel voor het midlaag. MKT parallel voor de woofer en eenvoudige PWA MKP voor de tweeter vind ik prima.

Eventueel voor de weerstanden 5W keramisch die zijn 0.32 euro per stuk (bij Europe Audio) i.p.v. 0.87 euro. Eventueel voor de woofer parallel een gladde elco dat is 1.69 euro bij Speakerenco t.o.v. 3.05 euro voor een MKT.

Groetjes Walter
Ga je niet een beetje te snel en te ver in de diepte op dit moment? We hebben nog een jaar.... :sure:
Walt

Bericht door Walt »

Ik wil graag het setje volledig ScanSpeak uitvoeren, dus ik moet nu wel even goed controleren of het budget haalbaar is of niet! Het is nu zéér krap maar lijkt me wel een leuke uitdaging...

Groetjes Walter
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Walt schreef:
Ik wil graag het setje volledig ScanSpeak uitvoeren, dus ik moet nu wel even goed controleren of het budget haalbaar is of niet! Het is nu zéér krap maar lijkt me wel een leuke uitdaging...

Groetjes Walter
Ik zit vooral te denken hoe ik op uiterlijk en creativiteit kan scoren om het gebrek aan goede klank en technische kennis mijnerzijds te maskeren... :hide: Ik koop dus gewoon de allergoeiekoopste drivers, meer is zonde geld :kwijl:
En zo heeft ieder zijn probleem :proost:
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Walt schreef:
Hallo Wouter,

Groetjes Walter
Ja, verzendkosten.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Zweitse schreef:
Ja, verzendkosten.
:lagge: :lagge:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

FR_Aad schreef:
hannesie schreef:
Die van Visaton zijn ietsjes beter :wink:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Hallo Wouter,

Groetjes Walter
Ik vind dat er vaste prijzen voor onderdelen moeten worden vastgesteld, zoals bijvoorbeeld de prijslijst van RumoH. Dat ze elders mogelijk iets goedkoper te krijgen zijn en iemand weet een leuk adresje, dan zou die in het voordeel zijn. Je bent vrij om ze daar te bestellen, maar voor de ontwerpkosten en dus je budget geldt gewoon de RumoH prijslijst. Dat is het eerlijkst.

En Walter, als jij een dure mid spoel wilt, dan hakt dat in je budget. Daar moet je gewoon rekening mee houden. Je kan natuurlijk niet verlangen dat het budget afgestemd wordt op een ontwerp dat jij in je hoofd hebt. Ik heb ook een ontwerp in mijn hoofd en dat kan misschien ook niet. Ik zie wel en ik pas me aan aan het budget.
Laatst gewijzigd door pappaleo op di 03 jun 2014, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

b_force schreef:
FR_Aad schreef:
hannesie schreef:
De tweeter of de waveguide ? :wink:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

pappaleo schreef:
b_force schreef:
FR_Aad schreef:
De tweeter of de waveguide ? :wink:
Waveguide.
architect

Bericht door architect »

allemaal keuzes zeg ](*,) :-({|= \:D/ :think:
Walt

Bericht door Walt »

Volgens Wouter kan Rumoh meer leveren dan nu op de website staat, er zou nog een lijstje van komen. Ik zou sowieso wel bij Rumoh bestellen natuurlijk, 15% korting is niet gek!

Ik vind de eerder genoemde 103 euro per kant een zeer leuk uitgangspunt, misschien daar maar van uitgaan?

Groetjes Walter
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”