LAN kabel in zelfde goot als 230V

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

LAN kabel in zelfde goot als 230V

Bericht door Henkjan »

is het een probleem als de LAN kabel in de zelfde kabelgoot ligt als de 230V?
Iets zegt me dat t zou moeten kunnen, in vrijwel elk kantoor is dat zo, maar kantoren zijn geen high-end omgeving natuurlijk :mrgreen:
is een extra afscherming mogelijk? LAN kabel in een metalen buisje doen ofzo?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Bericht door b_force »

Als iets zegt waarom het zou moeten kunnen en het professioneel wordt toegepast (waar kan op storing groter is en gevolgen groter zijn).
Dan snap ik de vraag niet?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Bericht door ray5150 »

CAT6 of 6E gebruiken ?
Da's namelijk afgeschermd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
is het een probleem als de LAN kabel in de zelfde kabelgoot ligt als de 230V?
Iets zegt me dat t zou moeten kunnen, in vrijwel elk kantoor is dat zo, maar kantoren zijn geen high-end omgeving natuurlijk :mrgreen:
is een extra afscherming mogelijk? LAN kabel in een metalen buisje doen ofzo?
Ja klopt. Het kan ook, alleen gaat de effectieve data rate omlaag vanwege de extra re-tries door storing. Als het ordentelijk wordt gedaan ligt de 230 en de data NIET door elkaar in dezelfde goot maar gescheiden van elkaar.

Bij normaal data verkeer heb je niet echt last. Dat wordt anders bij "streaming" data zoals met audio en video en kan het hick-ups geven. Kan goed gaan maar ook niet, kwestie van proberen. Sowieso afgeschermde CAT gebruiken zoals Ray aangeeft.

Op mijn werk werk ik veel met EtherCat voor servo besturingen, dat is tijdkritische ethernet. De performance gaat daarbij flink omlaag zonder afgeschermde CAT en door slechte voedings layout.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Bericht door Henkjan »

ik heb CAT6 kabel, en ja t wordt uiteraard ook voor audio/video streaming gebruikt

ik ga nog wel eens naar de kabelroute kijken dan. en als t echt niet anders lukt daar waar ze echt vlak bij elkaar moeten (onder een drempel door, geen plek voor gescheiden goten), gooi ik de nw kabel dan wel door een buisje heen, en verder in gescheiden (metalen) kabelgoten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Bericht door ray5150 »

Over wat voor lengtes praten we ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Bericht door Henkjan »

het stuk waar ze strak naast elkaar zouden zitten is ~4m, met nog eens zo'n stuk waar wel wat tussenruimte (10-20cm) te maken valt
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Bericht door ray5150 »

Witte, metalen wandgoten, zoals veel in kantoorruimtes toegepast zijn vaak al voorzien van een stalen scheidingsschot. en anders zijn die schotten los leverbaar door de fabrikant of leverancier.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Bericht door Henkjan »

moet t staal zijn, of helpt t ook om de LAN kabel in een koperen buisje te leggen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Bericht door ray5150 »

Lijkt me een uitstekende oplossing, gevlochten mantel wordt tenslotte ook van koperdraad gemaakt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Lijkt me een uitstekende oplossing, gevlochten mantel wordt tenslotte ook van koperdraad gemaakt.
Jawel maar dat is alleen statische afscherming en helpt niet bij inductieve (magnetische) storing. Koperbuis kan wel maar dan moet het dik genoeg zijn, waterleidingbuis kan prima b.v. Ik denk dat stalen buis goedkoper is.

Maar ik zou eerst eens kijken hoe ernstig het is. Heb je geen drop outs bij koelkast, wasmachine en lichtschakelaar gebeuren dan hoef je er ook niets tegen te doen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Bericht door ray5150 »

Mmm, als die kabel er eenmaal in ligt en aan gesloten is, is het natuurlijk niet meer zo makkelijk om er nog wat buis overheen te schuiven.
Zou bijna zeggen, better safe than sorry.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Mmm, als die kabel er eenmaal in ligt en aan gesloten is, is het natuurlijk niet meer zo makkelijk om er nog wat buis overheen te schuiven.
yep, dat is waarom ik nu een keuze moet maken, de vloer is nu open en hopelijk later dit we weer dicht
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Bericht door Barry2001 »

Ik doe het thuis ook, in notabene een plastic goot. Om eerlijk te zijn nooit bij stil gestaan, maar het geeft geen problemen. Ik stream audio/video vanuit de nas in de meterkast. Maar zoals al gezegd wordt, als je kunt scheiden is het beter dat te doen.
Gebruikersavatar
Edgaraudio
Ook commercieel actief
Berichten: 6
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:23
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Bericht door Edgaraudio »

hhmm ik heb mijn cat 6 ook in een behoorlijke lengte langs mijn power lines lopen, maar ik heb mijn power lines over de gehele lengte van meterkast naar outlet dubbel afgeschermd. Geeft dat hetzelfde effect?

heb geen hoorbare hickups...

Gr

Edgar
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
ray5150 schreef:
Mmm, als die kabel er eenmaal in ligt en aan gesloten is, is het natuurlijk niet meer zo makkelijk om er nog wat buis overheen te schuiven.
yep, dat is waarom ik nu een keuze moet maken, de vloer is nu open en hopelijk later dit we weer dicht
In dat geval zou ik dan maar wat gegalvaniseerde ijzeren pijp erbij leggen. Beter mee verlegen dan om verlegen en het trekt ook wat makkelijker.

Overigens mag je niet eens aanraakbaar laagspanningsspul zoals UTP kabel door dezelfde pijp trekken waar ook 230V installatiedraad in ligt. Bij kabelgoten ligt dat anders maar daar moet dacht ik wel een scheidingsschot in zitten dan.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Bericht door Henkjan »

t gaat niet door de zelfde pijp, cat6 kabeltje ligt in de pijp, de netkabel (zo'n fatsoenlijke dikke grijze installatie kabel) ligt er naast, onder de zelfde drempel (dat was t lastige punt waar ze beide langs moesten)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
t gaat niet door de zelfde pijp, cat6 kabeltje ligt in de pijp, de netkabel (zo'n fatsoenlijke dikke grijze installatie kabel) ligt er naast, onder de zelfde drempel (dat was t lastige punt waar ze beide langs moesten)
Henkjan schreef:
het stuk waar ze strak naast elkaar zouden zitten is ~4m, met nog eens zo'n stuk waar wel wat tussenruimte (10-20cm) te maken valt
???
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Bericht door pappaleo »

Bouwplan tussendoor gewijzigd :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Bericht door ray5150 »

Edgaraudio schreef:
hhmm ik heb mijn cat 6 ook in een behoorlijke lengte langs mijn power lines lopen, maar ik heb mijn power lines over de gehele lengte van meterkast naar outlet dubbel afgeschermd. Geeft dat hetzelfde effect?
Power lines, outlets.... :shock:
Wat een heerlijk ronkende high end marketing taal... :rofl: :rofl:

Je hebt ook vast geen aansluitkabels met stekkers, maar interlinks met interconnects ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Bericht door Henkjan »

pappaleo schreef:
Bouwplan tussendoor gewijzigd
:mrgreen: de hele verbouwing is een grote wijziging :lol: naar de drempel toe lopen zo ook knus onder een nw tussenmuurtje (weer 1m), en op die andere 2m lukt t wel om wat tussenruimte te houden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Bericht door ray5150 »

:foto: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Bericht door Henkjan »

morgen (als ik er dan aan denk) trek ik de drempel wel ff los
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Bericht door Leon »

CAT6A (een E versie bestaat nog niet in CAT6) is standaard een foil shielded kabel. Voor toepassingen als deze zou ik een kabel gebruiken met echte shielding, braided dus. Dit maakt de kabel dikker en stugger, dus minder makkelijk te trekken. Je hoeft dan echter niet meer met een metalen buis te gaan werken, tenminste niet voor een dergelijke korte afstand waarover de kabels parallel lopen.

De keuze voor CAT6 vind ik nogal vreemd. Het is niet echt veel beter als een 5E kabel, en niet goedkoper als een 6A kabel. Kon je soms goedkoop een stuk krijgen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LAN kabel in zelfde goot als 230V

Bericht door ray5150 »

Er is nu ook al CAT7 en zelfs CAT8 kabel, wordt er allemaal niet simpeler op... :think:
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”