AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Anne,en Koifarm bedankt voor de uitleg........ :wink:

6N8 of 75 ohm,dan maar 75 ohm proberen.

Dus bootschappen lijstje er bij, 1K in SRPP,200V op de Anode en 75 Ohm I/V weerstand.

Wordt aan gewerkt............. :mrgreen:

Dat wordt weer slopen :?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Anne,en Koifarm bedankt voor de uitleg........ :wink:

6N8 of 75 ohm,dan maar 75 ohm proberen.

Dus bootschappen lijstje er bij, 1K in SRPP,200V op de Anode en 75 Ohm I/V weerstand.

Wordt aan gewerkt............. :mrgreen:

Dat wordt weer slopen :?
Wel nee,eerst zo laten :o .De werkelijkheid en een datablad zijn 't lang niet altijd eens :lol: .
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Dan eerst maar 1K/200v Anode.

Luister ik dan wel verder............. :mrgreen:
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door koifarm »

Luisteren is het belangrijkste. :rock:

Andrea meet 127mV over de 200Ohm weerstand bij maximaal signaal. Maal 50 zou voor jou 6,35V uit geven. Kan prima als de navolgende circuits dit kunnen verwerken(na selectie schakelaar direkt een potmeter en dan pas rest van electronica) Er zijn moderne voor(versterkers) die hierbij over hun nek gaan.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

De weerstanden vervangen door 1K en de spanning op 185V gezet.

Klinkt beter, en geeft me de mogelijkheid ook wat andere russen in te pluggen.

Maar even een uurtje geluisterd,klinkt goed..................... :mrgreen:

De dac staat nu via de dubbele SRPP 6N23P volgens Anne,s ontwerp,voorversterker te spelen,geeft geen krimp!
Bijlagen
6N23P.JPG
6N23P.JPG (28.67 KiB) 752 keer bekeken
8z.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door ray5150 »

Paste nou net dat ene trafotje niet meer in de kast. :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Nee,de trafo voor de DC gloei.
Helaas volle bak.
Bijlagen
2z.JPG
1z.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Oke,wat heb ik ondertussen geprobeerd............... :mrgreen:

-6N1P, erg dynamisch,vraagt veel gloei Amp,s ,beetje iritant op het hoog,bas niet echt mijn ding.
-6N2P, klinkt goed,mist wat in mid,maar klinkt met deze donkere nos dac goed.(op185V Anode)
-6N23P ,heel mooi,mist iets in het hoog,wat de 6N2P wel heeft


Volgende stap,de spanning voor de 6N23P wat verhogen,hoop het geluid wat voller te krijgen.
De 6N23P draaide op 133V zal wel meer mA trekken met 1K als SRPP weerstanden dan de andere buizen ,gezien de spanning van 185v naar 133v ging.
Zal de spanning iets verder richting de 200v brengen.

vraagje:Wat zou een 6N23P aan mA trekken? dit alles voor een voedings berekening .

Wat ik kon vinden +_ 10mA?
Bijlagen
DSC01322.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
vraagje:Wat zou een 6N23P aan mA trekken? dit alles voor een voedings berekening .

Wat ik kon vinden +_ 10mA?
Hoef je niet voor te rekenen hoor :o ,bestaanmooie grafieken voor :D .
Enkel een lijn trekken voor 1k weerstand, 1V geeft 1mA ,2V geeft 2mA enz. allemaal op één rechte lijn.
Dan zien waar die lijn de grafiek voor de gewenste Va kruist en daarbij hoort dan de Ia (rechts).
Met 200V krijgt hier elke buis de helft,dus bij 100V kijken ,staat'r weer niet bij :P .
Zal wel ergens tussen 90 en 120V zijn zeker :? .Heb er maar en puntje op gezet O:) .
Anne
Bijlagen
Ia-Vg-6N23.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Bedankt,Anne :wink:

3mA dus............ :mrgreen:

Je verhaal begrijp ik,maar hoe je die lijn van 1K er in zet?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Je verhaal begrijp ik,maar hoe je die lijn van 1K er in zet?
Enkel een lijn trekken voor 1k weerstand, 1V geeft 1mA ,2V geeft 2mA enz. allemaal op één rechte lijn.
:^o .
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Oke,zal de theorie er weer eens op na slaan.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Vandaag de spanning wat opgevoerd naar 220V dus elke buishelft op 110V.

Eerst een tijdje gespeeld met 6N23P,s van de Voskhod fabriek die met het raket logo.

De verhoogde spanning heeft geholpen stemmen klinken voller aangenamer. :)

Na een paar uur de voskhod buizen omgeruild voor reflector buizen uit 1971.

Klinken iets minder vol,maar gedetailleerder,natuurlijker,meer rust in het geluid,deze blijven even een tijd zitten............... :mrgreen:

Leuk man,middagje buisjes wisselen :wink:
Bijlagen
1.jpg
1.jpg (3.7 KiB) 678 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (4.84 KiB) 678 keer bekeken
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Even mijn voorraad 6N23P buizen beter bekeken.

Er zijn nogal wat verschillen in constructie te zien door de jaren heen,

Foto van links naar rechts 3x reflector en 2x voskhod producties.

Vooral als je naar het scherm tussen de beide triode helften kijkt en de bevestigingen van het hoedje.
Bijlagen
DSC01325.JPG
4.jpg
Laatst gewijzigd door democles op zo 25 mei 2014, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door ds23man »

Wat is dat nou weer voor een stuk chocolade? :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Wat is dat nou weer voor een stuk chocolade? :mrgreen:
Nee de verpakking van 1 van de buizen, ribbeltjes karton met tape............. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door ds23man »

democles schreef:
Wat is dat nou weer voor een stuk chocolade? :mrgreen:
Nee de verpakking van 1 van de buizen, ribbeltjes karton met tape............. :mrgreen:
Lijkt wel een Milkabar... :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door maikbike »

democles schreef:
Even mijn voorraad 6N23P buizen beter bekeken.

Er zijn nogal wat verschillen in constructie te zien door de jaren heen,

Foto van links naar rechts 3x reflector en 2x voskhod producties.

Vooral als je naar het scherm tussen de beide triode helften kijkt en de bevestigingen van het hoedje.
Reflector is ook een tijdje dicht geweest, en later weer opgestart meen ik mij te herrineren :think:
Iig , mijn reflector 6h23 zien er wéér anders uit :mrgreen:
zouden ze ook anders klinken...
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

De buizen van Voskhod fabriek klinken voller,maar of dat gewenst is,is een kwestie van smaak denk ik.

Heb trouwens 4 voskhod buizen zo de kliko in kunnen flikkeren,

Deze waren zo microfonisch,dat een kleine trilling al ontaarde in een roedel huilende wolven.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Toch weer een paar Voskhod buizen in geplugd.

Twee dagen laten inbranden,dus verder niet geluisterd,alleen spanning er op :wink:

Oke,maar even luisteren.

Verschil van dag en nacht.

Deze buizen hebben echt wel even nodig om tot leven te komen. :rock:
Plaats reactie